آرشیو مهر ماه 1400

مجله سلامتي دلتا

۷ گام موثر براي كنترل پرخوري عصبي

۲۲ بازديد

پرخوري احساسي براي زماني ايجاد مي‌شود كه احساس غم، شادي، استرس، اضطراب و تنهايي بر روند تغذيه‌اي تاثير گذاشته باشد.

پرخوري احساسي

پرخوري احساسي در برخي از موارد به پرخوري عصبي نيز شناخته مي‌شود. زيرا اغلب ناشي از حالات احساسي و عصبي ايجاد شده براي فرد است. از آن‌جايي كه احساسات و حالات روحي در بازخوردهاي بدن و واكنش‌هاي ايجاد شده موثر است، مي‌تواند تاثير چشمگيري را در عادات غذايي و اشتها به همراه داشته باشد. همراه مجله دلتا باشيد تا راهكارهاي كنترل پرخوري احساسي را بدانيد.

اين موضوع زماني ايجاد مي‌شود كه براي رهايي و دور شدن از احساسات، رو به غذا خوردن آورده مي‌شود. حتي براي زماني كه احساس گرسنگي وجود نداشته باشد اغلب فرد براي دوري از احساس غم، استرس، ترس و اندوه رو به غذا خوردن مي‌آورد.

جلوگيري از پرخوري احساسي

پرخوري احساسي با چه علائمي همراه است؟

  • معمولا در پي حالات روحي استرسي، شرايط بحراني، ترس و… به يكباره ايجاد مي‌شود
  • اغلب بعد از پرخوري با احساس پشيماني همراه مي‌شود
  • در بيشتر موارد مصرف شيريني‌جات و ولع به خوردن انواع شيريني‌جات ايجاد مي‌شود
  • معمولا احساس سيري براي فرد را بعد از پرخوري به همراه ندارد و اغلب ولع غير قابل كنترلي براي فرد ايجاد مي‌شود
  • گرسنگي و پرخوري واقعي نيست و ميل به غذا معمولا ناشي از احساسات فرد است تا نياز فيزيكي بدن

عوامل موثر بر پرخوري احساسي

  • احساسات سركوب شده براي زماني است كه در مورد احساس دروني نتوان با هيچ كسي سخن گفت
  • استرس در شرايطي مانند امتحانات يا شرايط كار و زندگي يكي از دلايل اين نوع پرخوري است
  • عادات غذايي نهادينه شده در فرد از زمان كودكي، كه گاهي با تشويق براي پرخوري ايجاد مي‌شود
  • در برخي از موارد بي‌دليل غذا خوردن و پرخوري ناشي از احساس پوچي ايجاد مي‌شود

معايب پرخوري احساسي

پرخوري احساسي را چگونه مي‌توان كنترل كرد؟

گام اول، وقفه ايجاد كنيد

وقفه انداختن در مصرف مواد غذايي براي زمان‌هايي است كه مي‌خواهيد پرخوري بكنيد. فورا سراغ غذا خوردن نرويد و بهتر است زمان را دائم به عقب موكول كنيد. بازه‌هاي زماني كوتاه مثل ۵ دقيقه قرار دهيد تا پرخوري را به تعويق انداخته باشيد.

گام دوم، بيش از حد به خود گرسنگي ندهيد

بهتر است ميان‌وعده‌هاي خود را در فواصل ۲/۵ ساعت يكبار تنظيم كنيد و وعده‌هاي اصلي غذايي را ۴ الي ۵ ساعت بيشتر با يكديگر فاصله ندهيد.

گام سوم، استفاده از غذاهاي آرامش‌بخش

برخي از مواد غذايي هستند كه به كنترل احساسات و حالات روحي كمك مي‌كنند. مواد غذايي مانند بستني، كاكائو و يا يك پيتزا مي‌تواند احساس شادي را براي فرد ايجاد كند اما لازم است براي پيشگيري از اضافه وزن، مقدار متعادلي را مصرف كرد.

گام چهارم، توجه به واكنش‌هاي بدن

از ديگر راهكارهايي كه بايد به دقت آن‌ را در نظر داشت، توجه به واكنش‌هاي بدن و نيازهايي است كه ممكن است بدن از خود بروز دهد. سعي كنيد زمان‌هايي كه پرخوري احساسي و عصبي ايجاد مي‌شود، آن‌را يادداشت كنيد و طبق ليست مشخص شده سعي بر كنترل و مديريت آن داشته باشيد.

گام پنجم، انتخاب درست مواد غذايي

بهتر است مواد غذايي را طوري انتخاب كرد كه كمترين آسيب را در صورت پرخوري احساسي به همراه داشته باشند.

گام ششم، فعاليت بدني

تنوعي از حركات ورزشي مي‌تواند نقش به سزايي در كنترل احساساتي همچون استرس، خشم، ناراحتي و هيجان و… را به همراه داشته باشد. بهتر است از اين كليد طلايي براي كنترل و سركوب آن‌ها استفاده كنيد.

گام هفتم، تقويت اراده

براي اين‌كه بتوان پرخوري احساسي را تحت كنترل گرفت، لازم است اراده خود را تقويت كرد.

پرخوري

پيشنهاد مطالعه: مطلب بايدها و نبايدهاي تغذيه در دوران قاعدگي را مطالعه كنيد.

خواص شگفت‌انگيز قارچ كه بايد بدانيد

۱۷ بازديد

قارچ به دليل اين‌كه سرشار از پروتئين، ويتامين، مواد معدني، آمينواسيد، آنتي‌بيوتيك و آنتي‌اكسيدان است، مي‌تواند براي رشد و سلامتي شما مفيد باشد و شما را در برابر بيماري‌ها و عفونت‌ها محافظت كند. 

قارچ، خوراكي خوشمزه‌اي است كه انواع مختلف و متنوعي دارد. قارچ خواص بسياري دارد از جمله اين‌كه براي پيشگيري از كلسترول بالا، سرطان سينه، پروستات و ديابت خيلي مفيد است و به كاهش وزن و افزايش قدرت سيستم ايمني بدن هم كمك مي‌كند. از اين رو مجله دلتا مطلبي براي شما آماده كرده تا با خواص قارچ براي سلامتي بيشتر آشنا شويد.

خواص قارچ

خواص قارچ براي سلامتي

تنظيم سطح كلسترول

قارچ كلسترول و چربي ندارد و ميزان كربوهيدرات آن كم است؛ پس مقدار زيادي پروتئين كم‌چرب به بدن‌تان مي‌رساند. يكي ديگر از خواص قارچ اين است كه فيبر و آنزيم‌هاي خاصي در آن وجود دارند كه به كاهش سطح كلسترول خون كمك مي‌كنند. براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي مثل تصلب شرايين، حمله‌ قلبي و سكته ضروري است.

درمان كم‌خوني

كساني كه كم‌خوني دارند در واقع سطح آهن خون‌ آن‌ها پايين است، در نتيجه هميشه احساس خستگي و سردرد مي‌كنند. قارچ يك منبع خوب آهن است و ۹۰ درصد اين آهن توسط بدن جذب مي‌شود.‌ با جذب آهن، خون مي‌تواند گلبول‌هاي قرمز بيشتري توليد كند كه باعث مي‌شود يكي ديگر از فوايد قارچ، كمك به سلامتي و افزايش قدرت فرد باشد.

پيشگيري از سرطان سينه و پروستات

قارچ خاصيت ضدسرطاني دارد و براي پيشگيري از سرطان سينه و پروستات خيلي مفيد است.‌ به علاوه اسيد لينولئيك آثار مضر استروژن اضافي در بدن را هم متوقف مي‌كند. مقدار زياد و اضافي استروژن بعد از يائسگي مهم‌ترين دليل سرطان سينه در خانم‌هاست.

دشمن ديابت

يك خاصيت ديگر قارچ مبارزه با ديابت است. قارچ يك رژيم غذايي كم‌انرژي عالي براي افراد مبتلا به ديابت محسوب مي‌شود.‌ اين گياه چربي و كلسترول ندارد، سرشار از پروتئين، ويتامين، مواد معدني، فيبر و آب است و كربوهيدرات كمي هم دارد. به علاوه قارچ مقدار زيادي انسولين و آنزيم‌هاي طبيعي دارد كه به شكستن قند و نشاسته‌ موجود در غذا كمك مي‌كنند.

كمك به سلامت استخوان

قارچ يك منبع غني از كلسيم است. اين ماده براي قدرت و استحكام استخوان فايده‌ زيادي دارد. اگر قارچ را به طور مداوم در رژيم غذايي‌تان بگنجانيد خطر ابتلا به پوكي استخوان و درد مفاصل را كاهش مي‌دهيد.

خاصيت قارچ

كمك به جذب مواد مغذي

ويتامين D به سختي در سبزيجات پيدا مي‌شود و در واقع شكل خوراكي اين ويتامين خيلي كم است. اما قارچ سرشار از ويتامين D است و اين ويتامين به جذب و متابوليسم كلسيم و فسفر كمك مي‌كند.

مفيد براي تقويت سيستم دفاعي بدن

ارگوتيونين يك آنتي‌اكسيدان قوي است كه در قارچ وجود دارد. اين ماده از شما در برابر راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كند و قدرت سيستم دفاعي بدن‌تان را هم بالا مي‌برد. ارگوتيونين در واقع آمينواسيدي است كه سولفور دارد.

كنترل فشار خون بالا

تحقيقات زيادي نشان مي‌دهند كه قارچ مقدار زيادي پتاسيم دارد. اين ماده به گشاد شدن رگ‌ها كمك مي‌كند و كشش و فشار رگ‌ها را كاهش مي‌دهد، در نتيجه فشار خون پايين مي‌آيد. فشار خون بالا عوارض و خطرهاي مرگ‌آوري مثل سكته و حمله‌ قلبي دارد.

كمك به تنظيم آهن

مس، ميزان جذب آهن موجود در غذا را تنظيم مي‌كند. آهن در اندام‌هايي مثل كبد ذخيره مي‌شود و با كمك مس مي‌تواند آزاد شود.

تاثير مقادير زياد سلنيوم

سلنيوم به مقدار زياد در قارچ وجود دارد و با تقويت استخوان به سلامتي كمك مي‌كند. تازه براي سلامتي دندان، ناخن و مو هم مفيد است. به علاوه اين ماده‌ مغذي مهم يك آنتي‌اكسيدان قوي هم هست كه بدن را از شر راديكال‌هاي آزاد راحت مي‌كند و قدرت سيستم دفاعي بدن را افزايش مي‌دهد.

كمك به كاهش وزن

پروتئين موجود در قارچ كربوهيدرات كمي دارد و فاقد چربي و كلسترول و سرشار از فيبر است. با اين تركيب فوق‌العاده، قارچ به كاهش وزن خيلي كمك مي‌كند.‌

قارچ

پيشنهاد مطالعه: مطلب راهكارهاي موثر براي پيشگيري از ديابت را بخوانيد.

۹ ماده غذايي كه باعث افزايش هورمون شادي مي‌شوند

۱۷ بازديد

سروتونين يك انتقال دهنده عصبي است كه كاهش آن اغلب با افسردگي و حس غم زياد همراه است. همچنين اين ماده شيميايي مي‌تواند باعث اختلال در عملكرد برخي از اعضاي بدن شود.

سروتونين

سروتونين يكي از انتقال دهنده‌هاي مهم عصبي است كه بر روي هر قسمت از بدن مي‌تواند تاثير جدي بگذارد. اغلب آن را با نام هورمون شادي نيز مي‌شناسند، چرا كه نقش مهمي در ايجاد حس شادي و بالا بردن خلق و خو مي‌تواند ايفا كند. همراه مجله دلتا باشيد تا با مواد غذايي حاوي سروتونين آشنا شويد.

۹ ماده غذايي كه باعث افزايش سروتونين مي‌شود

تريپتوفان كه به توليد سروتونين منجر مي‌شود معمولا در غذاهايي يافت مي‌شود كه حاوي پروتئين است. در ادامه مواد غذايي حاوي سروتونين را معرفي خواهيم كرد كه باعث توليد اين انتقال دهنده عصبي خواهند شد.

هورمون شادي

ماهي قزل آلا و توليد سروتونين

ماهي قزل آلا جزو ماهي‌هاي چرب به حساب مي‌آيد كه سرشار از اسيد‌هاي چرب امگا ۳ است. اين نوع از چربي‌ها مي‌توانند باعث تقويت استخوان‌ها شده و همچنين بهبود عملكرد بينايي را به همراه خواهند آورد.

نكته: ماهي قزل آلا همچنين منبعي از ويتامين D است كه براي تقويت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهيچه‌هاي سالم ضروري است.

مصرف طيور براي تامين تريپتوفان

طيوري كه داراي ميزان زيادي از تريپتوفان و پروتئين هستند شامل مرغ، بوقلمون و غاز هستند. البته اين نكته را به ياد داشته باشيد بالاترين سروتونين را از قسمت سينه اين طيور مي‌توانيد دريافت كنيد. اين ناحيه شامل پروتئين زياد و چربي بسيار كمي است. در نتيجه به كاهش وزن نيز كمك شاياني مي‌كند.

تخم مرغ و بالا بردن سطح انتقال دهنده عصبي

اين نكته را بايد همان ابتدا بگوييم كه منظور ما مصرف تخم مرغ آب پز است، سرخ كرده اين ماده خوراكي به دليل چربي زياد باعث مي‌شود خواص اصلي آن از دست برود و براي سلامتي بيشتر مضر باشد.

مصرف سبزيجاتي با برگ سبز تيره

سبزيجات داراي برگ‌هاي سبز تيره منبع عظيمي از تريپتوفان هستند. مهمترين اين سبزي‌ها اسفناج است. اين سبزي منبع خوبي از آهن است كه مصرف آن كمك مي‌كند تا كم خوني از نوع آهن تا ميزان چشمگيري درمان شود.

در نتيجه با رفع شدن كم خوني و بالا رفتن سروتونين بدن شما احساس خوشايند بيشتري خواهيد داشت، چرا كه سطح انرژي شما بالاتر رفته است.

دانه‌ها

در دانه برخي از گياهان پروتئين زيادي وجود دارد و با مصرف آن‌ها مي‌توان تريپتوفان بدن را تا ميزان قابل توجهي بالا برد و انتقال سيگنال‌هاي عصبي آن‌ها با مشكل مواجه نخواهد شد. اين دانه‌ها شامل موارد زير است:

  • دانه كدو تنبل
  • سويا
  • گردو
  • دانه آفتابگردان

شير

يكي از نوشيدني‌هايي كه مي‌تواند سطح تريپتوفان را افزايش دهد و منجر به افزايش اين انتقال دهنده عصبي شود شير است. شير سرشار از پروتئين و كلسيم است و نوشيدن آن مي‌تواند تراكم استخوان‌ها را بالا ببرد.

محصولات حاوي سويا

محصولات حاوي سويا مانند توفو، شير سويا يا سس سويا منبع خوبي از تريپتوفان هستند كه مي‌توانند پس از ميل شدن سطح سروتونين را افزايش دهند.

آجيل‌ها

آجيل‌ها منابع خوبي از پروتئين هستند. همچنين اين خوراكي‌ها در خود حاوي فيبر هستند كه براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است.

مواد غذايي حاوي سروتونين

آناناس

اين ميوه داراي پروتئيني خاص به نام بروملين است كه قادر است زخم‌هاي عميق را سريع بهبود ببخشد و همچنين عوارض ناشي از شيمي درماني را تا جاي ممكن كم خواهد كرد.

۴ راهكار براي افزايش سروتونين بدون مصرف دارو

  • انجام ورزش
  • استفاده از نور خورشيد براي افزايش سروتونين
  • ماساژ گرفتن
  • ديدن تصاوير خوشحال كننده

مواد غذايي شاد كننده

پيشنهاد مطالعه: مطلب عوارض كمبود ويتامين D در بدن را در مجله دلتا بخوانيد.

۹عادت اشتباه كه دندان‌ها را نابود مي‌كند

۱۵ بازديد

سلامت دهان و دندان، بخش مهمي از سلامت عمومي بدن را تشكيل مي‌دهد. بي‌توجهي به سلامت دندان‌ها باعث پوسيدگي دندان و ابتلا به بيماري‌هاي لثه مي‌شود.

حفظ سلامت دندان

روش‌هاي زيادي وجود دارند كه مي‌توانند به شما در حفظ سلامت دندان كمك كنند. به عنوان مثال، مسواك زدن و استفاده از نخ دندان از بروز بيماري‌هاي دهان و دندان پيشگيري مي‌كند. علاوه بر اين، اجتناب از بعضي عادت‌هاي اشتباه هم مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد كه در اين مطلب از مجله دلتا به آن‌ها خواهيم پرداخت. با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد.

عادت‌هاي مخرب دندان

حفظ سلامت دندان با نجويدن يخ

يخ، يك ماده‌ طبيعي و بدون قند است. به همين دليل، ممكن است فكر كنيد كه براي دندان‌هايتان مضر نيست. اما جويدن قطعات يخ مي‌تواند باعث لب‌پريدگي دندان‌ها شده يا حتي آن‌ها را بشكند. علاوه بر اين، اگر اين كار باعث تحريك بافت نرم داخل دندان شود، بعد از آن دچار دندان درد مي‌شويد. غذاهاي گرم و غذاهاي سرد مي‌توانند به درد شديد يا طولاني مدت منجر شوند. دفعه‌ بعد كه خواستيد يخ بخوريد، به جاي آن آدامس بدون قند بجويد.

سلامت دندان

استفاده از شيشه‌ي شير توسط شيرخواران در زمان خواب

محافظت از دندان‌ها بايد از سنين كم شروع شود. اگر هنگام خواب يك شيشه‌ آبميوه، شير يا شير خشك به كودك بدهيد، دندان‌هاي جديد او دچار پوسيدگي مي‌شوند. شيرخوار ممكن است عادت كند بدون اين‌كه بطري را از دهانش خارج كند، بخوابد. اين كار باعث مي‌شود كه در طول شب دندان‌هاي او با قند پوشيده شوند. بهتر است در هنگام خواب از شيشه‌ شير استفاده نشود.

دندان

خوردن پاستيل،خوشمزه‌هاي خطرناك

همه‌ غذاهاي شيرين باعث پوسيدگي دندان مي‌شوند، اما پاستيل تاثير بيشتري روي دندان‌ها دارد. چسبيدن پاستيل به دندان باعث مي‌شود كه قند و اسيد حاصل از آن براي ساعت‌ها با دندان در تماس باشند.

سلامت دهان

مصرف نوشابه،عامل خرابي دندان

هنگامي كه درباره‌ «قند افزوده شده» صحبت مي‌كنيم، شيريني‌ها تنها مقصر پوسيدگي دندان نيستند. هر ليوان نوشابه حدود ۱۱ قاشق چاي‌خوري قند دارد. از سوي ديگر، اسيد فسفريك و اسيد سيتريك موجود در نوشابه‌هاي گازدار هم ميناي دندان را از بين مي‌برند.

استفاده از دندان به‌عنوان ابزار براي باز كردن همه چيز

باز كردن درب بطري يا بسته‌‌هاي پلاستيكي با دندان ممكن است راحت باشد، اما يكي از عادت‌هايي است كه به شدت توسط دندانپزشكان نهي مي‌شود. اين كار باعث ترك خوردن يا شكستن دندان‌ها مي‌شود.

سلامتي

خوردن چيپس سيب‌زميني

باكتري‌هاي موجود در پلاك دندان غذاهاي نشاسته‌اي را به اسيد تجزيه مي‌كنند. اين اسيد مي‌تواند تا ۲۰ دقيقه به دندان‌ها حمله كند. اگر غذا بين دندان‌ها گير كند يا به‌طور مداوم ميان وعده بخوريد، اين مدت زمان طولاني‌تر مي‌شود.

جويدن مداد، دشمن سلامت دندان

آيا تا به حال هنگام تمركز روي كار يا درس مداد خود را جويده‌ايد؟ اين عادت مانند جويدن يخ، مي‌تواند باعث شكستن يا ترك خوردن دندان‌ها شود. هنگامي كه احساس مي‌كنيد بايد چيزي بجويد، آدامس بدون قند گزينه‌ بهتري است. آدامس ترشح بزاق را تحريك مي‌كند. بزاق از دندان‌ها در برابر اسيدهاي تخريب‌كننده‌ ميناي دندان محافظت مي‌كند.

نوشيدن قهوه، رنگ دهنده دندان

رنگ تيره‌‌ قهوه و اسيد موجود در آن مي‌توانند به‌مرور زمان باعث زرد شدن دندان‌ها شوند. خوشبختانه روش‌هاي مختلفي وجود دارند كه مي‌توان به كمك آن‌ها دندان‌ها را سفيد و لكه‌هاي ناشي از قهوه را از بين برد. اگر نگران تغيير رنگ دندان‌هاي خود هستيد، با دندانپزشك مشورت كنيد.

سيگار كشيدن

سيگار و ساير محصولات حاوي تنباكو باعث لك شدن دندان‌ها مي‌شوند. همچنين احتمال ابتلا به بيماري‌هاي لثه را افزايش مي‌دهند كه اين موضوع به افتادن دندان‌ها منجر مي‌شود. علاوه بر اين، دخانيات در ابتلا به سرطان دهان، لب و زبان نقش دارند.

سيگار كشيدن

پيشنهاد مطالعه: مطلب راهكارهاي موثر براي پيشگيري از ديابت را بخوانيد.

۷ خاصيت جادويي ليمو عماني كه نمي‌دانيد

۲۱ بازديد

ليمو عماني يك ماده غذايي رايج در بيشتر آشپزخانه‌ها است كه داراي فوايد فوق‌العاده‌اي براي سلامت جسم است.

خواص ليمو عماني

رنگ اين ماده غذايي از قهوه‌اي كمرنگ تا سياه خاكستري با پوسته بيروني سخت و نازك متفاوت است. هرچه ليمو تيره‌تر باشد، طعم آن تندتر مي‌شود. اين ماده غذايي، پر‌استفاده و بسيار پر‌فايده است. همراه مجله دلتا باشيد تا با خواص ليمو عماني آشنا شويد.

خواص ليمو عماني

در اينجا هشت مزيت استفاده از ليمو سياه يا همان ليمو عماني ارائه شده است:

ليمو عماني

از بيماري‌هاي قلبي جلوگيري مي‌كند

اين ماده غذايي به دليل پتاسيم موجود در آن براي عضلات قلب بسيار مفيد است، زيرا پمپاژ خون را تقويت و تنظيم مي‌كند، همچنين باعث كاهش فشار خون و كاهش كلسترول مي‌شود.

سيستم هضم سالم را ارتقا مي‌دهد

ليمو عماني اسهال و ساير مشكلات معده را درمان كرده و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. يك پاك كننده طبيعي براي دستگاه گوارش بوده، يبوست را برطرف و اشتها را باز مي‌كند.

يك عامل سم زدايي درخشان است

ليمو عماني با تميز كردن روده با درصد بالاي ويتامين C و خواص ضد باكتري، باكتري‌هاي مضر، مواد زائد و ساير سموم را از بدن خارج مي‌كند.

خواص خوراكي

داراي خواص ضد سرطاني است

ليمو عماني داراي خواص ضد سرطاني است كه از تغيير DNA جلوگيري مي‌كند، به دليل تركيباتي كه گزارش مي‌شود تقسيم سلول را در بسياري از رده‌هاي سلول سرطاني متوقف كرده و به عنوان يك آنتي بيوتيك طبيعي نيز كار مي‌كند.

داراي يك تن مواد معدني

حاوي اسيدفوليك، ويتامين B و اسيد آمينه، همراه با رديابي مواد معدني مانند كلسيم، آهن، منيزيم، فسفر و پتاسيم است كه به توليد سلول‌هاي جديد كمك مي‌كند.

ويتامين C را ذخيره مي‌كند

ليمو عماني با التهاب و سرماخوردگي مقابله مي‌كند و باعث افزايش كارآيي در سيستم ايمني بدن مي‌شود. همچنين از بدن در برابر عفونت‌هاي ويروسي و استرس محافظت مي‌كند.

يك منبع عالي براي ويتامين D

ليمو عماني تحرك جسمي را افزايش مي‌دهد، از پوكي استخوان جلوگيري كرده و استخوان‌ها، عضلات و دندان‌ها را تقويت مي‌كند.

خواص ليمو

پيشنهاد مطالعه: مطلب كاربردهاي شگفت‌انگيز پوست پياز كه از آن بي‌خبر هستيد را بخوانيد.

پيشگيري از سكته مغزي با چند راهكار ساده

۱۵ بازديد

سكته مغزي عارضه‌اي بسيار جدي و مرگبار است كه در اثر اختلال خون‌رساني به قسمتي از بافت مغز ايجاد مي‌شود.

پيشگيري از سكته مغزي

سكته مغزي يكي از بيماري‌هاي جدي و شايع است كه مي‌تواند منجر به بروز ناتواني و در موارد شديد حتي مرگ بيمار شود. اين بيماري خطرناك با چند راهكار ساده قابل پيشگيري است. همراه مجله دلتا باشيد تا با موارد پيشگيري از سكته مغزي آشنا شويد.

روش‌هاي پيشگيري از سكته مغزي

  • شيوه زندگي سالم شامل كنترل فشار خون بالا، حذف يا كم كردن غذاهاي ناسالم و كم كردن نمك موارد موثري در كاهش خطر سكته مغزي هستند.
  • كلسترول و چربي كمتر، به ويژه چربي‌هاي اشباع و چربي‌هاي ترانس، ممكن است تجمع لخته را در عروق كاهش دهد.
  • در صورت سيگار كشيدن، ترك دخانيات خطر سكته مغزي را كم مي‌كند.
  • رژيم غذايي مناسب كه حاوي پنج وعده ميوه يا سبزيجات در روز است، استفاده كنيد.
  • اضافه وزن به عوامل خطر ديگر سكته مانند فشار خون بالا، بيماري‌هاي قلبي عروقي و ديابت كمك مي‌كند.
  • ورزش‌هاي هوازي از چند جهت خطر سكته مغزي را كاهش مي‌دهند.
  • ورزش مي‌تواند فشار خون را كاهش، سطح كلسترول خوب را افزايش دهد و سلامت كلي رگ‌هاي خوني و قلب شما را بهبود بخشد.
  • مصرف نوشيدني‌هاي الكلي خطر ابتلا به فشار خون بالا، سكته، خصوصا سكته مغزي را افزايش مي‌دهد.

علائم و نشانه‌هاي سكته مغزي در افراد مختلف متفاوت است اما معمولاً به طور ناگهاني شروع مي‌شود. علامت اصلي سكته مغزي كه در اكثر افراد بروز مي‌كند، تغيير در فرم صورت است.

سكته مغزي

علائم سكته مغزي چيست؟

نشانه‌ها و علائم سكته مغزي بسته به محل و ميزان آسيب، متفاوت است. سكته مغزي معمولا باعث همي‌پلژي (فلج يك نيمه بدن) در سمت مخالف آسيب مي‌شود و ممكن است بيمار دچار عوارض ديگري مانند اختلال در بلع، مشكلات حسي، مشكلات رواني و عاطفي و اختلالات دركي نيز بشود. اختلالات تعادلي و وضعيتي نيز از عوارض شايع سكته‌هاي مغزي است.

علائم سكته مغزي به اين بستگي دارند كه چه قسمتي از مغز و چه مقدار از بافت مغز درگير شده‌اند. معمولاً علائم سكته مغزي به طور ناگهاني بروز مي‌كنند (در عرض چند دقيقه يا يك ساعت) و معمولا اين علائم با هيچ‌گونه دردي همراه نيستند.

ممكن است علائم به صورت گذرا ظاهر شوند، يا كاملا از بين بروند، و يا در طول چندين ساعت بدتر شوند. هنگامي كه نشاه‌ها در زمان كوتاهي (كمتر از ۲۴ ساعت) به طور كامل از بين بروند، به اين وضعيت سكته مغزي ايسكميك گذرا (TIA) گفته مي‌شود.

 انواع سكته

شايع‌ترين علائم سكته مغزي كه امكان دارد رخ دهند عبارتند از:

  • ضعف در دست يا پاي يك طرف از بدن، و يا هر دوي آن‌ها
  • ضعف در عضلات صورت
  • مشكل تكلم
  • مشكلات هماهنگي
  • گيجي
  • مشكلات بينايي
  • سردرد ناگهاني

درمان سكته مغزي

پيشنهاد مطالعه: مطلب بايدها و نبايدهاي تغذيه در دوران قاعدگي را بخوانيد.

كاربردهاي شگفت‌انگيز پوست پياز كه از آن بي‌خبر هستيد

۲۱ بازديد

براي استفاده بيشتر از فوايد سير و پياز، تا جايي كه ممكن است از نوع ارگانيك آن‌ استفاده كنيد تا از سموم آفت‌كش كه بر روي لايه بيروني سبزيجات استفاده مي‌شود، دوري كنيد.

خواص پوست پياز

سير و پياز جز پرمصرف‌ترين سبزيجات در تمام دستور پخت‌هاي دنيا هستند، ولي اغلب ما پوست بيروني آن‌ها را دور مي‌ريزيم. اين پوشش كاغذي ممكن است دور ريختني به نظر برسد، ولي وقتي از ارزش غذايي بالا و كاربردهاي خانگي آن‌ها آگاهي يابيد، شگفت‌زده مي‌شويد. امروز در مجله دلتا از خواص بي‌نظير پوست پياز براي شما مي‌گوييم.

پوست پياز و خواص آن

پوست بيروني پياز منبعي غني از ويتامين‌هاي A,C,E و سرشار از آنتي اكسيدان‌ها است، و منبع فلاونوئيد به‌خصوص نوع كوئرستين است كه آنتي اكسيدان و آنتي بيوتيكي قوي است.

پوست پياز

خواص پوست پياز كه بايد بدانيد

پوست پياز مواد مغذي بيشتري به سوپ و خورشت اضافه مي‌كند

مي‌توانيد براي اضافه كردن مواد مغذي بيشتر به سوپ، خورشت و آب گوشت از پوست پياز و سير استفاده كنيد. بعد از مدتي پوست كاغذي را از غذا خارج كنيد.

برنج مغذي‌تر با اضافه كردن پوست پياز

درحين پخت برنج به آن پوست پياز اضافه كنيد تا ويتامين‌هاي آن را زيادتر كنيد. اجازه دهيد تا زمان پخت كامل برنج با هم بپزند و در آخر به راحتي پوست را جدا كنيد.

كاربرد پوست پياز براي پختن نان

يك قاشق چاي‌خوري پوست پودر شده پياز را به خمير نان خانگي اضافه كنيد تا طعمي ملايم و مواد مغذي بيشتري به آن بدهيد.

پوست پياز و فوايد آن

خواص دمنوش پوست پياز

پوست پياز را ۱۰ تا ۲۰ دقيقه بجوشانيد تا يك دم كرده تهيه كنيد. محلول را صاف كنيد و پيش از خواب بنوشيد تا گرفتگي ماهيچه‌ها بهتر شود.

خواص جوشانده پوست پياز

  • جوشانده پوست پياز در درمان سرفه خشك و برونشيت
  • پوست پياز براي قلب و جلوگيري از بيماري هاي قلبي
  • تسكين گرفتگي‌هاي عضلاني، دردهاي روماتيسمي و التهاب مفاصل
  • درمان سوزش چشم و حفظ قدرت بينايي
  • پوست پياز براي قاعدگي
  • از بين بردن سلول‌هاي سرطاني
  • خواص آنتي اكسيداني چاي پوست پياز
  • سرعت بخشيدن به روند بهبودي
  • جوانسازي پوست و بالا بردن خاصيت كشساني
  • كمك به بهبود آكنه
  • ضد باكتري
  • كاهش خطر ابتلا به پوكي استخوان

دم كرده پوست پياز خواب آور است

به دليل خاصيت خواب آوري، يك فنجان چاي پوست پياز دم كنيد. خيلي راحت آب جوش را روي مقداري پوست پياز بريزيد و درپوش ظرف را گذاشته، اجازه دهيد براي ۱۵ دقيقه همان‌گونه بماند. چاي را صاف كنيد و از نوشيدن آن لذت ببريد.

 استفاده از پوست پياز

پيشنهاد مطالعه: مطلب خواص باورنكردني پنير كه بايد بدانيد را بخوانيد.

راهكارهاي موثر براي پيشگيري از ديابت

۱۳ بازديد

از دست دادن بينايي، آسيب ديدگي اندام‌هاي حياتي و مرگ زودرس فقط تعدادي از عوارض بيماري ديابت است. اين بيماري با پيروي از سبك زندگي سالم در كنار مديريت استرس و فعاليت بدني منظم قابل پيشگيري است.

قند خون و ديابت

افزايش قند خون و ديابت زماني ايجاد مي‌شود كه بدن قادر به تبديل قند ورودي به انرژي نبوده و آن‌ را به خون باز مي‌گرداند. از آن‌جايي كه اين بيماري خطرناك با رعايت نكات ساده‌اي به راحتي قابل پيشگيري است، مجله دلتا در ادامه به راهكارهايي اشاره خواهد كرد تا از ابتلا به اين بيماري به طور كامل جلوگيري كند.

بهترين راهكارهاي پيشگيري از ديابت

پيش از ابتلا به ديابت شرايطي وجود دارد كه قند خون بيش از حد نرمال است اما به عنوان ديابت در نظر گرفته نمي‌شود و پيش ديابت ناميده مي‌شود. خوشبختانه پيشگيري از ديابت در اين مرحله بسيار ساده‌تر از درمان است. در ادامه به راهكارهاي بسيار مهم در اين رابطه خواهيم پرداخت كه تاثير به سزايي خواهند داشت.

پيشگيري از ديابت

نقش تغذيه در پيشگيري از ديابت

بدن شكر و كربوهيدرات را به سرعت شكسته و به شكل قند وارد جريان خون مي‌كند. ترشح انسولين بيشتر براي كنترل اين مقدار لازم است و در گذر زمان ترشح انسولين ممكن است با مشكل مواجه شده و قند خون بالا رود. پس بهتر است مقدار متعادل از اين مواد غذايي را مصرف كنيد.

ورزش و پيشگيري از ديابت

زماني كه فعاليت بدني انجام مي‌شود، انسولين كمتري نياز است تا براي تنظيم قند خون ترشح شود. در نتيجه اين فعاليت‌ها به پيشگيري از ديابت منجر خواهند شد.

نوشيدن آب به جاي نوشيدني‌هاي مضر و ناسالم

آب به عنوان يكي از نوشيدني‌هاي سالم طبيعي، مزاياي بسياري دارد كه يكي از آن‌ها كنترل قند خون و ترشح انسولين است. آب را جايگزين هر نوشيدني ناسالم ديگر مانند انواع نوشابه و نوشيدني‌هاي حاوي افزودني كنيد.

وزن متعادل گام مهم براي پيشگيري از ديابت

افرادي كه اضافه وزن دارند نسبت به ساير افراد بيشتر در معرض ابتلا به ديابت نوع ۲ هستند. پيروي از يك رژيم غذايي كاهش وزن اصولي طبق شرايط فيزيكي راه مناسبي براي كاهش وزن و جلوگيري از بالا رفتن قند خون خواهد بود.

چاي و قهوه بنوشيد

آب را به عنوان نوشيدني اصلي در نظر داشته باشيد ولي از خواص چاي و قهوه براي پيشگيري از ديابت غافل نشويد. مصرف روزانه اين دو نوشيدني بدون قند، حساسيت به انسولين را بهبود بخشيده و از ابتلا به ديابت جلوگيري خواهد كرد.

افزايش قند خون

۲ گياه طبيعي براي پيشگيري از قند خون و ديابت

  • زردچوبه با داشتن كوركومين خاصيت ضد التهابي دارد و از آرتريت و ديابت پيشگيري مي‌كند
  • زرشك با در بر داشتن بربرين كه در گياهان ديگري نيز وجود دارد، به كاهش وزن، كاهش كلسترول و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها قلبي و ديابت منجر خواهد شد

ضرورت پيشگيري از ديابت

انسولين به عنوان هورموني كه از طحال ترشح مي‌شود، فرايندهاي كنترلي متعددي را در بدن انجام مي‌دهد. يكي از اين فرايندهاي كنترلي تنظيم مقدار مواد مغذي است كه در رگ‌ها در حال گردش هستند. سوخت و ساز چربي‌هاي بدن، متابوليسم پروتئين و از همه مهم‌تر كنترل قند خون بر‌عهده انسولين است.

عوارضي كه ديابت به همراه خواهد داشت و ضرورت نياز پيشگيري از ديابت را تقويت مي‌كند، شامل موارد زير است:

  • تاري ديد كه به مرور زمان منجر به از دست دادن بينايي خواهد شد
  • ايجاد عفونت در لثه‌ها
  • خستگي بيش از حد و هميشگي
  • تشنگي و عطشان بودن در بسياري از مواقع
  • افزايش احتمال از دست دادن كليه‌ها و آسيب ديدن دستگاه گوارش
  • فراهم شدن زمينه ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي
  • عفونت استخوان‌ها و تشديد احتمال قطع عضو
  • مرگ زودرس و كاهش كيفيت عمر

قند خون

پيشنهاد مطالعه: مطلب ميزان سلامت خود را با اين آزمون ساده بسنجيد را بخوانيد.

بايدها و نبايدهاي تغذيه در دوران قاعدگي

۱۳ بازديد

تغذيه در دوران قاعدگي از اهميت بالايي برخوردار است. در اين دوره سيستم جسمي و روحي بهم مي‌ريزد و لازم است اين افراد برنامه غذايي سالمي را دنبال كنند تا از فشار‌هاي عصبي اين دوره كم كنند.

تغذيه دوران قاعدگي

تغذيه دوران قاعدگي از مهم‌ترين مواردي است كه بايد در اين دوره آن را تا جاي ممكن رعايت كرد. در اين دوره هورمون‌هاي بدن كاملا بهم مي‌ريزد و افراد داراي رحم و تخمك خون زيادي را هر ماه از دست مي‌دهند به همين دليل لازم است رژيم غذايي خاص و سالمي را دنبال كنند. براي آشنايي بيشتر با روش‌هاي تغذيه در ايام قاعدگي با مجله دلتا همراه شويد.

آشنايي با كليت قاعدگي

در دوران قاعدگي به دليل تغييرات هورموني و جسمي كه در بدن اتفاق مي‌افتد التهابات بدن افزايش پيدا مي‌كند و فرد دچار نفخ شكم مي‌شود. همچنين افرادي كه در اين دوره هستند، درد‌هاي كم تا مزمني را در اين دوره تجربه مي‌كنند يا خونريزي آن‌ها بسيار زياد است. تمام مشكلات دوران قاعدگي را مي‌توان با رعايت مناسب‌ترين تغذيه دوران قاعدگي به حداقل خود رساند.

آب و تغذيه در دوران قاعدگي

در اين دوران بدن تصور مي‌كند با از دست دادن خون دارد آب زيادي را نيز از دست مي‌دهد، در نتيجه مايعات را ميان بافت‌هاي بدن جمع مي‌كند يا به اصطلاح احتباس مايع ميان بافتي اتفاق مي‌افتد. تجمع اين مايعات باعث التهابات در بافت‌ بدن مي‌شود و به همراه آن درد‌هاي مزمن فرد را آزار خواهد داد. در نتيجه بهتر است بدون هيچ نگراني در زمان پريود تا جاي ممكن آب ميل كنيد.
تغذيه در دوران قاعدگي

ماهي سالمون

تغذيه در دوران پريود بايد به گونه‌اي باشد كه التهابات ناشي از آن را كاهش دهد تا درد و حالت تهوع‌هاي ناشي از آن نيز درمان شود. ماهي سالمون از ماهي‌هاي چرب است كه سرشار از اسيد‌هاي چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. اين ماهي به دليل داشتن اين دو تركيب يك ضدالتهاب و مسكن عالي براي درد‌هاي داخلي است. همچنين مصرف اين ماهي در دوران پريود حس افسردگي را كم كرده و باعث مي‌شود سطح انرژي بالا بماند.

مصرف مكمل‌ها

يكي از بهترين گزينه‌ها براي تغذيه در دوران قاعدگي استفاده از مكمل‌هاي حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني است. براي مثال مكمل‌هاي حاوي ماده معدني آهن و اسيد فوليك كمك مي‌كند كه رحم قوي‌تر شود و خونريزي در اين دوره كمتر شود. همچنين برخي از ويتامين‌ها مانند ويتامين اي باعث مي‌شود سطح افسردگي و خشم در دوران قاعدگي كمتر شود.
قاعدگيخوراكي‌هاي ديگري كه نقش مسكن و كاهش دهنده التهاب در دوران قاعدگي را دارند شامل موارد زير مي‌شود:

  • دمنوش زنجبيل
  • دمنوش بابونه
  • سبزيجات تازه
  • اسفناج
  • زردچوبه
  • شكلات تلخ
  • عرق نعناع
  • دمنوش نعناع
  • مرغ
  • تخم مرغ

پريود

خوراكي هاي نامناسب در دوران قاعدگي

  • تغذيه در دوران قاعدگي بسيار مهم است. همان طور كه مي‌تواند درد را كاهش دهد مي‌تواند باعث افزايش درد يا مشكلات ديگر شود. خوراكي‌هايي كه در اين دوره بايد از آن‌ها دوري كرد شامل موارد زير مي‌شود:
  • خوراكي و غذاهاي كنسرو شده
  • ادويه جات تند
  • خوراكي‌هاي حاوي گلوكز و كربوهيدرات
  • نمك
  • كافئين

عادات ماهانه

پيشنهاد مطالعه: مطلب خواص باورنكردني پنير كه بايد بدانيد را بخوانيد.

ميزان سلامت خود را با اين آزمون ساده بسنجيد

۱۳ بازديد

اگر چهار ستون بدنتان سالم است اما نمي‌توانيد ۲۰ ثانيه يا بيشتر روي يك پا بايستيد ممكن است مشكلات پنهان سلامتي داشته باشيد.

نداشتن تعادل

نداشتن تعادل ممكن است دلايلي از جمله آسيب عروق خوني كوچك در مغز و كاهش توانايي درك موقعيت داشته باشد. برخي از بيماري‌ها مانند پاركينسون، سكته مغزي يا بيماري آلزايمر هم باعث مي‌شوند توانايي ايستادن روي يك پا را از دست بدهيد. يائسگي يا افسردگي هم ممكن است از دلايل ديگر باشند. با مجله دلتا همراه باشيد تا بيشتر با اين آزمون سلامتي آشنا شويد.

نداشتن تعادل به چه معنا است؟

  • تحقيقات نشان داده كه توانايي افراد براي ايستادن روي يك پا نشان‌دهنده‌ ميزان سالم بودن آن‌ها است و بهتر شدن در ايستادن روي يك پا به‌صورت بالقوه ممكن است به‌تناسب اندام بينجامد و طول عمر را زياد كند.
  • طبق شواهد موجود ايستادن روي هر پا براي يك دقيقه، سه بار در روز مي‌تواند در افراد بالاي ۷۰ سال به بهبود تراكم معدني استخوان ران كمك كند. تراكم معدني قوي‌تر استخوان ران به اين معنا است كه اگر زمين بخوريد احتمال شكستگي كمتر است.
  • توانايي ايستادن روي يك پا با افزايش سطح فعاليت بدني و كاهش خطر زمين خوردن مرتبط است و با كيفيت و طول عمر نيز ارتباط دارد.

عوارض دراز كشيدن و نشستن طولاني

نشستن يا دراز كشيدن در بيداري، صرف‌نظر از ميزان فعاليت بدني متوسط يا شديد، گاهي موجب كاهش قدرت عضلات، خطر زمين خوردن و كاهش عملكرد بدني مي‌شود. افرادي كه به مدت طولاني مي‌نشينند بيشتر در معرض ابتلا به ديابت نوع ۲، افزايش قطر دور كمر و چاقي هستند.

ميزان سلامت خود را با اين آزمون ساده بسنجيد

چرا ايستادن روي يك پا اهميت دارد؟

داده‌ها نشان مي‌دهند كه زمان ايستادن روي يك پا براي مردان و زنان در سنين مختلف تغيير مي‌كند.

بدن انسان در حالت ايستاده ذاتا ناپايدار است. براي كودك انسان دو سال زمان لازم است تا به حدي از تطبيق برسد كه بتواند خودش را روي دو پا نگه دارد.

هرچه فعاليت بدني ما بيشتر باشد احتمال داشتن تعادل مناسب ما نيز بيشتر خواهد بود و البته مزاياي فيزيكي، رواني و اجتماعي وسيع‌تر فعاليت بدني منظم به‌خوبي شناخته شده است. حالت خميده بدن ايستادن روي يك پا را دشوارتر مي‌كند.

آيا بايد ايستادن روي يك پا را شروع كنم؟

شما مي‌توانيد توانايي خود را براي ايستادن روي يك پا در هر سني افزايش دهيد و تعادل خود را بهبود ببخشيد. اگر داراي بيماري عصبي هستيد اين امر چالش‌برانگيزتر خواهد بود، اما مطالعات نشان داده است كه پس از ورزش در بسياري از شرايط، تعادل بهبود يافته و در بسياري موارد ديگر زمين خوردن را كاهش مي‌دهد.

ايستادن روي يك پا با چشمان بسته مي‌تواند بسيار چالش‌برانگيز باشد. اين حركت اما ارزش تمرين كردن را دارد زيرا به تعادل ما در طولاني‌ مدت كمك مي‌كند و خطر زمين خوردن را كاهش مي‌دهد. با چشمان باز بدن تنبل مي‌شود و بر بينايي تكيه مي‌كند تا به حفظ تعادل خود كمك كند. اگر بينايي را حذف كنيد، ديگر حواس بهتر كار خواهند كرد.

در مقايسه با ايستادن روي يك پا با چشمان باز، اكثر مردم با چشمان بسته اين كار را براي مدت كوتاه‌تري مي‌توانند انجام دهند، اما با گذشت زمان پيشرفت خواهند كرد.

آزمون تعادل

پيشنهاد مطالعه: مطلب كوچك كردن شكم با ترفندهاي طلايي و آسان را مطالعه كنيد