آرشیو دی ماه 1399

مجله سلامتي دلتا

تبعات رواني آلودگي هوا

۲۷ بازديد

براي كاهش تبعات رواني آلودگي، همچون تشديد عصبانيت بايد از حضور در اماكن پرجمعيت به ويژه در دوران شيوع بيماري‌هاي ويروسي پرهيز شود.

تبعات رواني آلودگي هوا

آلودگي هوا با اثرگذاري بر سيستم عصبي انسان سبب بي‌قراري، كلافگي، بي‌حوصلگي، عصبانيت، خشونت و پرخاشگري مي‌شود. اين آلودگي همچنين با تضعيف روحيه سبب بي‌انگيزگي و بي‌ارادگي، عدم توانايي پيشبرد فعاليت‌هاي اجتماعي و گاه ايجاد اختلاف و ناسازگاري در خانواده مي‌شود. مطلب تبعات رواني آلودگي هوا را در مجله دلتا بخوانيد.

اقدامات بهداشتي

اين تبعات مخرب كه آدمي را در مواجهه با كرونا نيز تضعيف مي‌كند، نيازمند انجام برخي اقدامات بهداشتي به منظور تقويت سلامت و سيستم عصبي بدن است.

در اين ايام مصرف مايعات به ويژه شير و آب هويج براي پاكسازي بدن ضروري است. همچنين استفاده از دستگاه تصفيه‌كننده هوا در محل كار مي‌تواند يكي از راهكارهاي اصلي براي كاهش اين آلودگي باشد.

آلودگي هوا

در دوران آلودگي هوا بايد از حضور در اماكن پرجمعيت به ويژه با شيوع اين بيماري ويروسي (كوويد-۱۹) پرهيز و جز در مواقع ضروري از منزل خارج نشد تا تبعات رواني آلودگي هوا را كاهش داد.

از ابتدا امسال ۱۵ روز هواي پاك، ۱۸۲ روز هواي قابل قبول (سالم)، ۹۰ روز هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس و ۱۰ روز ناسالم براي همه گروه‌ها در تهران به ثبت رسيده است.

از لحاظ غلظت آلايندگي، ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون با شاخص لحظه‌اي ۱۵۲ در وضعيت ناسالم براي تمام گروه‌ها محسوب مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: مطلب “نقش آلودگي هوا در شيوع ويروس كرونا” را در مجله سلامتي بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

خواص فلفل قرمز كه باورتان نمي‌شود!

عوارض مصرف نمك زياد

مازوت، خطر جديد پايتخت!

ميكروب‌هاي روده هم بر كرونا تاثيرگذارند!

مسموميت بر اثر آلودگي هوا

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

خواص شگفت‌انگيز ژلاتين

۲۹ بازديد

بهترين شيوه مصرف ژلاتين، تركيب آن با ساير مواد غذايي است.

خاصيت ژلاتين

ژلاتين ماده‌اي بدون طعم و شفاف است كه از تركيب اجزاي مختلف بدن جانوران از جمله استخوان و غضروف ساخته مي‌شود. اين ماده مغذي حاوي پروتيين‌ها و اسيدهاي آمينه مورد نياز بدن بوده و مصرف آن ضامن سلامت و جواني است. در اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي خواص ژلاتين مي‌پردازيم.

خواص ژلاتين

ژلاتين تجاري كه به شكل دسرهاي آماده يا پودر دسر در بازار موجود است، حاوي مقادير زيادي رنگ مصنوعي و طعم دهنده است و منبع مناسبي براي ژلاتين ارگانيك محسوب نمي‌شود. بهترين نوع ژلاتين، پودر ژلاتين خالص است كه از استخوان گاو تهيه مي‌شود. در ادامه با برخي از خواص ژلاتين آشنا مي‌شويد:

تقويت مفاصل

ژلاتين به واسطه كاهش التهاب، موجب كاهش درد و بهبود سلامت مفاصل مي‌شود.

اثر ضدپيري

ژلاتين حاوي مقداري زيادي كلاژن است. مصرف روزانه كلاژن مانع چروك شدن پوست در اثر افزايش سن مي‌شود.

تعادل هورموني

ژلاتين ميزان انسولين بدن را تنظيم كرده و در دفع استروژن اضافي كه در اثر مصرف محصولات آرايشي و بهداشتي سمي، آلودگي‌هاي محيطي، غذاهاي فرآوري شده و مصرف داروهاي هورموني به بدن وارد مي‌شود، نقش اساسي دارد.

خواب راحت‌تر

با مصرف ژلاتين مقادير زيادي از گليسين وارد بدن مي‌شود كه يكي از آثار آن، خواب راحت است.

خاصيت ژلاتين

رفع سلوليت

مهم‌ترين علت سلوليت، كمبود كلاژن در بدن است. ژلاتين با تامين كلاژن موردنياز بدن مانع بروز اين عارضه مي‌شود.

بهبود زخم‌ها و جراحت‌ها

اسيد آمينه‌اي موسوم به گليسين كه در ژلاتين وجود دارد، اثر ضد التهاب دارد و موجب بهبود زخم‌ها و جراحت‌ها مي‌شود.

پوست شاداب و زيبا

ژلاتين منبع سرشار كلاژن است كه موجب كشساني و يك‌دستي پوست مي‌شود. كلاژن حدود يك چهارم از وزن بدن را تشكيل داده است و عامل اصلي شادابي و جواني پوست محسوب مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه مطلب خواص فلفل قرمز كه باورتان نمي‌شود! ، مجله سلامتي دلتا را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

خواص فلفل قرمز كه باورتان نمي‌شود!

علائم كمبود ويتامين B12

۷ موردي كه منجر به آسيب كبدي مي‌شود

خواص اعجاب انگيز بادام براي پوست

زرشك و يك دنيا خاصيت

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

علت سفيدي زبان و درمان‌ خانگي آن

۳۰ بازديد

رعايت اصول بهداشتي دهان مانند مسواك زدن دو بار در روز و كشيدن نخ دندان حداقل يك بار در روز مي‌تواند از بروز بسياري از مشكلات و بيماري‌ها جلوگيري كند.

علت سفيدي زبان

چند دليل مختلف براي بروز سفيدي زبان وجود دارد كه هر يك از آن‌ها درمان خاصي را مي‌طلبد. زبان سفيد به طور معمول يك علامت بي‌ضرر است، اما در موارد نادر مي‌تواند نشان دهنده مشكل جدي باشد. در اين مطلب علت سفيدي زبان و درمان‌هاي خانگي آن را خواهيم گفت. با مجله اينترنتي دلتا همراه باشيد.

علت سفيدي زبان چيست؟

شايع‌ترين علت سفيدي زبان بهداشت نادرست دهان و دندان است. برجستگي‌هاي كوچك روي زبان به نام پاپيلا مي‌تواند شروع به تورم كرده و در دهاني كه به خوبي از آن مراقبت نمي‌شود ملتهب شوند. مقدار زيادي ميكروب، بقايا و ذرات غذا و سلول‌هاي مرده مي‌تواند در بين اين پاپيل‌ها گير كند. اين امر باعث سفيدي روي زبان مي‌شود. موارد منجر به سفيدي زبان عبارتند از:

  • خشكي دهان ناشي از تنفس دهاني يا خوابيدن با دهان باز
  • مسواك نزدن به طرز صحيح و عدم استفاده از نخ دندان
  • تميز نكردن زبان
  • كمبود آب بدن
  • تحريك توسط لبه‌هاي تيز داخل دهان مانند دندان‌ها، بريس‌ها يا پروتزهاي مصنوعي
  • مصرف منظم الكل
  • سيگار كشيدن، جويدن يا استفاده از تنباكو

درمان سفيدي زبان

يك زبان سفيد كه به دليل اختلال خاصي ايجاد شده ممكن است به يك درمان پزشكي خاص نياز داشته باشد و سلامت دهان را تحت الشعاع قرار دهد. برفك دهان با داروهاي ضد قارچ به احتمال زياد به صورت قطره خوراكي به مدت ۱ تا ۲ هفته تا زماني كه روند خود را ادامه دهيد، درمان مي‌شود.

درمان‌هاي خانگي سفيدي زبان

  • تراشيدن زبان

تراشيدن آرام زبان از انتهاي آن به سمت جلو احتمال مي‌رود به كاهش و از بين بردن باكتري‌ها و بقاياي رسوب شده در دهان كمك كند.

علت سفيدي زبان تراشيدن

  • اسكراب جوش شيرين

افزودن جوش شيرين به مسواك و استفاده از آن روي زبان، ممكن است به كاهش باكتري‌هاي ايجاد كننده روي زبان كمك كند. يك مطالعه نشان داده است جوش شيرين باكتري‌هاي مضر را كه به طور معمول باعث عفونت در دهان مي‌شود را مي‌كشد.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه «بهترين مواد غذايي كه مانند مسكن عمل مي‌كند » مجله سلامتي دلتا را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

خواص زنجبيل براي پوست و مو

شناسايي اولين مبتلا به كروناي انگليسي در ايران

چگونه بينايي را تقويت كنيم؟

براي كم خوني چه مواد غذايي مصرف كنيم؟

درد قفسه سينه نشانه كرونا است؟

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

علت ايجاد سنگ كليه

۲۶ بازديد

سنگ‌هاي كليه رسوبات سختي هستند كه اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمك در ادرار به وجود مي‌آيند.

علت سنگ كليه

سنگ كليه مي‌تواند به اندازه يك دانه ماسه باشد، و شما مي‌توانيد آن را بدون اين كه حتي حسش كنيد از طريق ادرار دفع كنيد. اما يك سنگ كليه بزرگ‌تر مي‌تواند جريان ادرار فرد را مسدود كند و به شدت به فرد صدمه بزند. در اين نوشتار از مجله دلتا  به بررسي علت ايجاد سنگ كليه مي‌پردازيم.

علت ايجاد سنگ كليه

اين عارضه مي‌تواند بنا به بسياري از دلايل مانند آنچه كه مي‌خوريد و داروهاي خاصي كه مصرف مي‌كنيد به وجود آيد و سلامت شما را به خطر اندازد. علاوه بر اين، اين بيماري تا حدي ارثي است. در ادامه برخي از علل ايجاد سنگ كليه را نام مي‌بريم:

چاقي

احتمال اين كه افراد چاق به بيماري سنگ كليه مبتلا شوند تقريبا دو برابر انسان‌هاي معمولي است. چاقي زماني معنا مي‌يابد كه شاخص توده بدني شما ۳۰ درصد يا بالاتر از اين مقدار باشد.

 ديابت نوع ۲

اين بيماري مي‌تواند ادرار شما را اسيدي كند و بدن شما را به بستر مناسبي براي توليد سنگ تبديل كند.

علت سنگ كليه

نقرس

اين عارضه باعث افزايش اسيد اوريك موجود در خون شما مي‌شود و كريستال‌هايي را در مفاصل و كليه‌هاي شما تشكيل مي‌دهد. سنگ كليه‌اي كه به اين دليل ايجاد مي‌شود مي‌تواند بزرگ و بسيار دردناك باشد.

داروها

برخي از داروهاي زير مي‌توانند باعث ايجاد سنگ كليه شوند:

برخي از آنتي بيوتيك‌ها، برخي داروهاي تجويز شده براي درمان ايدز و اچ آي وي و برخي از داروهاي ادرار آور مورد استفاده براي درمان فشار خون بالا.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه مطلب  «با اين غذاها به جنگ آلزايمر برويد!»  مجله سلامتي دلتا را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

آشنايي با قرص ب كمپلكس و فوايد آن

علائم گوارشي ويروس كرونا چيست؟

چگونه بينايي را تقويت كنيم؟

خواص اعجاب انگيز بادام براي پوست

زرشك و يك دنيا خاصيت

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

خواص فلفل قرمز كه باورتان نمي‌شود!

۳۴ بازديد

فلفل قرمز فوايد بسياري براي سلامتي ما دارد و اين به خاطر وجود سطح بالاي كپسايسين در آن است.

خواص فلفل قرمز

فلفل قرمز معمولا به عنوان ادويه يا به عنوان بخشي از تركيبات تشكيل‌دهنده در غذاهاي مختلف مانند خورشت‌ها، مخلوط ادويه‌جات و سس‌ها استفاده مي‌شود. كپسايسين مهم‌ترين تركيب زيست‌فعال گياهي در فلفل قرمز بوده كه مسئول طعم تند فلفل قرمز و فوايد آن براي سلامتي است. با ادامه اين مطلب مجله دلتا همراه شويد تا خواص فلفل قرمز را بهتر بشناسيد.

تقويت سيستم ايمني بدن

يكي از مهم‌ترين خواص فلفل قرمز تقويت سيستم ايمني بدن است. فلفل قرمز يكي از خوراكي‌هاي سرشار از ويتامين C است. ويتامين C نيز يك آنتي‌اكسيدان قوي و مهم محسوب مي‌شود. از جمله فوايد ويتامين C براي بدن، التيام زخم‌ها و تقويت دستگاه ايمني است.

كاهش خطر بيماري هاي قلبي

فلفل قرمز مقدار زيادي پتاسيم دارد. اين ماده معدني وظايف بسياري را در بدن برعهده دارد. مصرف مقادير كافي پتاسيم در كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مؤثر است.

مضرات فلفل قرمز

تسكين دردها

يكي ديگر از خواص فلفل قرمز تسكين دردهاست. كپسايسين كه عمده‌ترين تركيب زيست‌فعال گياهي در فلفل قرمز است، ويژگي منحصربه‌فردي دارد. شرايطي مانند درد آرتروز و نوروپاتي ديابتي مي‌تواند با درد بسيار شديدي همراه باشد و كپسايسين در درمان علايم آن نقش مهمي ايفا مي‌كند.

كاهش وزن

چاقي بيماري‌ جدي است كه خطر ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي مزمن مانند بيماري‌هاي قلبي و ديابت را افزايش مي‌دهد. شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد كپسايسين موجود در فلفل قرمز مي‌تواند با كاهش اشتها و افزايش چربي سوزي، به كاهش وزن و تناسب اندام كمك كند.

كمك به سلامت اعصاب

يكي از خواص فلفل قرمز تقويت اعصاب است. مس آنتي‌اكسيداني ضروري است كه در فلفل قرمز يافت مي‌شود. متاسفانه بيشتر رژيم‌هاي غذايي فاقد مقدار كافي از مس است. مس به تقويت استخوان‌ها و سلامت اعصاب كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با خواص فلفل دلمه‌اي، خواص فلفل دلمه اي را در مجله سلامتي مطالعه كنيد.

همچنين بخوانيد:

خواص تخم كتان براي لاغري

علائم كمبود ويتامين B12

چگونه بينايي را تقويت كنيم؟

خواص اعجاب انگيز بادام براي پوست

با اين غذاها به جنگ آلزايمر برويد!

 

​​​با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

آلودگي هوا باعث پيري زودرس مي‌شود

۳۵ بازديد

پوست داراي سيستم آنتي اكسيدان است تا در برابر آلاينده‌ها مقاومت كند اما تنش‌هاي اكسيدان كه در اثر آلودگي هوا رخ مي‌دهد پوست را مستعد التهاب مي‌كند.

عوارض پوستي آلودگي هوا

پوست در برابر عوامل آسيب رسان محيطي به نوعي سد دفاعي بدن است. هنگامي كه مولكول‌هاي آسيب‌زا رسوب مي‌كند اين سد دفاعي مغشوش مي‌شود و نمي‌تواند كار خود را به خوبي انجام دهد. بنابراين شخص دچار اگزما و انواع آلرژي و حساسيت‌هاي تماسي مي‌شود. براي مقابله با عوارض پوستي آلودگي هوا با مجله اينترنتي دلتا همراه باشيد.

راه‌هاي كاهش اثرات آلودگي هوا روي پوست

آلاينده‌ها از دو روش رسوب مستقيم روي پوست و از راه گردش خون وارد بدن شده و به پوست و مو آسيب مي‌زند. براي كاهش عوارض پوستي آلودگي هوا موارد زير را رعايت كنيد:

شست و شو پوست، دو بار در روز

در بخش نگهداري از پوست، حتما روزي دو بار سطح پوست شسته شود چرا كه مواد آرايشي كه مصرف مي‌شود محيطي براي جمع شدن ذرات ريز آلاينده‌ها و دوده فراهم مي‌كند.

پيري زودرس

كمپرس با چاي سبز و مصرف ضدآفتاب ضروري است

براي سلامت پوست، چاي سبز دم كنيد و با يك پنبه مرتبا روي چشم، بيني و اطراف لب بماليد.

مصرف خوراكي‌هاي حاوي آنتي اكسيدان

با مصرف مواد غذايي حاوي آنتي اكسيدان مي‌توان از پوست و مو در برابر آلاينده‌ها محافظت كرد؛ مصرف ميوه‌هايي مانند انار، خرمالو، انواع مركبات و همچنين نوشيدن آب فراوان و آبليمو توصيه مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: در مجله گردشگري دلتا، مطلب “در فصل آلودگي هوا كجا سفر كنيم؟” را مطالعه كنيد.

همچنين بخوانيد:

آشنايي با قرص ب كمپلكس و فوايد آن

علائم كمبود ويتامين B12

خواص اعجاب انگيز بادام براي پوست

درد قفسه سينه نشانه كرونا است؟

فرمول غذايي براي سفيد كردن دندان‌ها

 

​​​با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

بهترين مواد غذايي كه مانند مسكن عمل مي‌كند

۳۳ بازديد

شايد شما هم از جمله افرادي باشيد كه براي مقابله با درد سراغ دارو‌هاي مسكن مي‌رويد. با اين حال، بايد بدانيد هيچ داروي شيميايي وجود ندارد كه عوارض جانبي نداشته باشد.

دارو هاي مسكن

ظهور علامت درد در بدن نشانه يك بيماري است. از اين رو، بهتر است براي تشخيص بيماري به پزشك مراجعه كنيد. برخي مواد غذايي مي‌تواند مانند دارو هاي مسكن عمل كرده و درد را تسكين دهد. در مجله دلتا بهترين مواد غذايي را نام مي‌بريم.

زنجبيل

از زنجبيل به عنوان يك گياه دارويي استفاده گسترده‌اي شده است. زنجبيل ضد تهوع است و خاصيت تسكين دهنده معده دارد. يكي از خواص بي‌نظير اين گياه مبارزه با درد‌هايي مانند درد مفاصل، روماتيسم و گرفتگي‌هاي دردناك عضلات رحم در دوران قاعدگي است. تحقيقات نشان مي‌دهد كپسول زنجبيل همانند ايبوپروفن مي‌تواند درد‌هاي دوره قاعدگي در زنان را تسكين دهد.

بلوبري

اين ميوه ريز و خوشمزه داراي سطح بالايي از ريز مغذي‌هاي گياهي است كه مي‌تواند به مبارزه با التهابات و كاهش درد كمك كند. اگرچه الان فصل اين ميوه نيست، اما بلوبري يخ زده هم داراي خواص فراواني براي سلامت است. ديگر ميوه‌هاي داراي آنتي اكسيدان و پلي فنول‌ها مانند پرتقال و توت فرنگي مشابه بلوبري از دارو هاي مسكن طبيعي است.

دارو هاي طبيعي

تخم كدو

تخم كدو يكي از بهترين منابع منيزيم است كه مي‌تواند باعث تسكين درد‌هاي ميگرني شود. همچنين تحقيقات نشان داده است منيزيم مي‌تواند مانع از ابتلا به پوكي استخوان شده و در صورت وقوع، درماني براي آن باشد. از سوي ديگر، منيزيم مي‌تواند باعث توقف گرفتگي شبانه عضلات پا شود.

زردچوبه

تحقيقات متعدد اثبات كرده است زردچوبه مي‌تواند با التهابات بدن مبارزه كرده و به مانند يك مسكن طبيعي عمل كند. مطالعات پژوهشگران نشان مي‌دهد مصرف زردچوبه در افرادي كه مبتلا به روماتيسم و آرتروز هستند، باعث كاهش درد آن‌ها شده است.

از ديگر مواد غذايي مفيد براي تسكين درد مي‌توان به ماهي سالمون، آلبالو، روغن زيتون، فلفل و نعناع اشاره كرد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «با اين غذاها به جنگ آلزايمر برويد!» را در مجله سلامتي بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

آشنايي با قرص ب كمپلكس و فوايد آن

علائم گوارشي ويروس كرونا چيست؟

لبنيات، مصرف كنيم يا نه؟!

درد قفسه سينه نشانه كرونا است؟

فرمول غذايي براي سفيد كردن دندان‌ها

 

​​​با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

گياهي كه مي‌تواند ديابت را كنترل كند

۳۵ بازديد

بررسي‌هاي يك مطالعه نشان داد كه گياه شقاقل ايراني مي‌تواند باعث كاهش قند خون موش‌هاي ديابتي‌ شود.

گياه دارويي ايراني

گياه «شقاقل ايراني» بومي جنگل‌هاي شمال ايران است. بررسي‌ها نشان داده گونه‌هاي ديگر اين گياه در طب سنتي چين، براي درمان ديابت مورد استفاده قرار مي‌گيرد و سبب كاهش قابل‌ توجه قند خون مي‌شود. با مجله اينترنتي دلتا همراه باشيد تا با نتايج مطالعات بر اين گياه دارويي ايراني آشنا شويد.

به منظور بررسي اثر اين گياه بر سلامت، پژوهشگران ۲۰ موش صحرايي را توسط دارو ديابتي كردند و به آن‌ها دوزهاي مختلفي از عصاره گياه شقاقل خوراندند. در شروع آزمايش و پس از آن به صورت هفتگي از موش‌ها خون گرفته و قند خون آن‌ها اندازه‌گيري شد. در پايان پس از ۲۸ روز موش‌ها براي بررسي بيشتر، تشريح شدند.

يافته‌هاي پژوهشگران نشان داد كه بالاترين دوز از عصاره گياه شقاقل توانست قند خون موش‌هاي ديابتي‌ شده را بعد از ۲۸ روز به ميزان ۲۵ درصد نسبت به قند خون موش‌هاي گروه كنترل، كاهش دهد. دوز ۴۰۰ ميلي‌گرم بر كيلوگرم هم توانست، بالا رفتن قند خون موش‌هاي ديابتي را كنترل كند و در همان مقدار زمان شروع آزمايش، نگه دارد.

درمان ديابت

پژوهشگران اين مطالعه مي‌گويند عصاره اتانولي ريزوم گياه شقاقل ايراني اثر كاهنده قند خون در موش صحرايي ديابتي دارد كه اين اثر مي‌تواند به حضور تركيباتي مانند ساپونين‌هاي استروئيدي، فلاونوئيدها يا پلي‌ساكاريدها و مكانيسم‌هايي مانند كاهش توليد گلوكز كبدي، كاهش برداشت گلوكز از كبد و افزايش حساسيت گيرنده‌هاي انسوليني مرتبط باشد.

به اعتقاد پژوهشگران اين تحقيق؛ براي شناسايي تركيبات موثر در اين گياه دارويي ايراني، نيمه عمر عصاره شقاقل، تاثيرات كاهنده قند خون در دوزهاي بالاتر و … لازم است مطالعات بيشتري انجام شود.

پيشنهاد مطالعه: براي آگاهي از ميوه‌هاي مفيد براي ديابت مطلب «بهترين ميوه ها براي مبتلايان به ديابت» را در مجله سلامتي مطالعه كنيد.

همچنين بخوانيد:

آشنايي با قرص ب كمپلكس و فوايد آن

علائم گوارشي ويروس كرونا چيست؟

عوارض مصرف نمك زياد

مسموميت بر اثر آلودگي هوا

بهترين مواد غذايي كه مانند مسكن عمل مي‌كند

 

​​​با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

۷ فايده‌ شگفت‌انگيز لوبيا سفيد

۳۰ بازديد

لوبيا سفيد يك رده‌ متفاوت از رايج‌ترين لوبياهاست كه در سراسر قاره آمريكا يافت مي‌شود.

خواص لوبيا سفيد

به دليل ارزش غذايي و محتواي بالاي پروتييني در لوبيا سفيد، اين ماده غذايي در بسياري از فرهنگ‌هاي مختلف به غذاي اصلي تبديل شده و برخلاف بسياري از سبزيجات يا حبوبات ديگر مي‌تواند براي مدت طولاني نگهداري شود. در مجله دلتا با خواص لوبيا سفيد آشنا شويد.

فوايد لوبيا سفيد براي سلامتي

تقويت حافظه و شناخت

يكي از ويتامين‌هاي گروه B موجود در لوبيا سفيد مي‌تواند به سلامت مغز كمك كند، بنابراين اين حبوبات كوچك مي‌توانند حافظه ما را با افزايش سن نيز هوشيار و تيز نگه دارند.

ضد سرطان

آخرين تحقيقات نشان مي‌دهد كه مصرف اين ماه مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را كاهش دهد. فيبر غذايي موجود در پودر لوبيا سفيد توانايي جلوگيري از سرطان روده بزرگ را دارد.

فوايد لوبيا سفيد

سلامت قلب

منيزيم و فولات در لوبيا سفيد با همكاري هم موجب تقويت قلب شده و از آن محافظت مي‌كند.

پيشگيري از ديابت

مدت‌هاست غذاهاي سرشار از فيبر مانند لوبيا سفيد به دليل توانايي‌شان در ايجاد ثبات در سطح قند خون و بهبود جذب مواد مغذي از روده، كه تأثير مفيدي بر ديابت دارد، مورد ستايش قرار گرفته‌ است.

بهبود گوارش و هضم غذا

يك رژيم غذايي غني از فيبر، روده‌ها را تميز مي‌كند و از مشكلات جدي گوارشي مانند زخم معده جلوگيري مي‌كند.

خواص آنتي‌اكسيداني

منگنز مي‌تواند به شما در كاهش خطر بيماري‌هاي مزمن كمك كند. مس نيز مي‌تواند به عنوان يك عامل كوفاكتور آنزيمي نقش مهمي داشته باشد و به تحريك جريان خون، تحرك مفصل و انعطاف‌پذيري سراسري كمك كند.

رشد و ترميم

يكي از خواص لوبيا سفيد و قابل توجه‌ترين خاصيت اين ماده، محتواي بالاي پروتيين آن است. براي گياهخواران، لوبيا سفيد يك منبع جايگزين عالي براي پروتيين است.

گردش خون بهتر

آهن يكي از اجزاي اصلي گلبول‌هاي قرمز خون است. مس نيز از اين نظر بسيار مهم است كه براي سنتز هموگلوبين ضروري است. به عبارت ديگر، بدون مس، آهن عملاً در بدن بي‌فايده است. لوبيا سفيد حاوي مقادير بالايي از هر دو نوع است.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با خواص بيشتر لوبيا مطلب «خواص لوبيا چيتي براي لاغري» را در مجله سلامتي بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

علائم گوارشي ويروس كرونا چيست؟

نقش آلودگي هوا در شيوع ويروس كرونا

چه كساني در اولويت تزريق واكسن كرونا هستند؟

زمان طلايي در سكته مغزي

آلودگي هوا باعث پيري زودرس مي‌شود

 

​​​با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

همراه غذا آب بنوشيم يا نه؟!

۲۸ بازديد

مهم‌ترين ماده شيميايي در بدن ما كه بيش از ۶۰ درصد وزن ما را تشكيل مي‌دهد، «آب» است.

آب همراه غذا

النا موتووا، متخصص تغذيه در روسيه اين افسانه معروف را كه نبايد در ميان وعده غذايي آب نوشيد را رد كرد، زيرا مايعات آب معده را رقيق كرده و هضم غذا را آسان‌تر مي‌كند. با مجله دلتا همراه باشيد تا حقايق درباره آب همراه غذا را بدانيد!

اين متخصص تغذيه گفت: شنيدن اين موضوع با توجه به مقدار آب موجود در غذا بسيار خنده‌دار است. آب معده ۹۸-۹۹ درصد است، در نتيجه اضافه شدن مقدار ديگري آب همراه غذا مشكلي براي سلامت ايجاد نمي‌كند. در واقع اين مايع به هضم مكانيكي و شيميايي غذا كمك مي‌كند و مواد مغذي را براي جذب بيشتر مي‌كند.

آب مورد نياز بدن

مقدار آب مورد نياز چقدر است؟

گفتني است، مطالعات علمي مدت‌هاست ثابت كرده كه فرد بايد روزانه حدود دو ليتر مايعات بنوشد. اما بدن همه ما بسيار متفاوت بوده و شيوه زندگي براي همه نيز به طور قابل توجهي متفاوت است. براي مثال مايعات مورد نياز كسي كه در تمام طول روز در دفتر كار خود مي‌نشيند و كسي كه با دوچرخه در شهر دور مي‌زند را به صورت جداگانه بررسي كرد.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه «فرمول غذايي براي سفيد كردن دندان‌ها» ،‌ مجله سلامتي دلتا را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

خواص فلفل قرمز كه باورتان نمي‌شود!

علائم كمبود ويتامين B12

منوي غذاي سالم براي روزهاي آلوده

آلودگي هوا باعث پيري زودرس مي‌شود

گياهي كه مي‌تواند ديابت را كنترل كند

 

​​​با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد