آرشیو فروردین ماه 1400

مجله سلامتي دلتا

بهترين روش پانسمان زخم چيست؟

۱۸ بازديد

پانسمان زخم روشي جهت ممانعت از ورود ميكروب ها به داخل بدن است كه با انجام پانسمان از پوست آسيب ديده، محافظت و نگهداري مي‌كند تا دوباره ترميم شود.

روش پانسمان زخم

پانسمان زخم راهي براي جلوگيري از ورود هر گونه ميكروب به داخل بدن است. بنابراين آسيب سد دفاعي بدن يعني پوست و بروز هر گونه زخمي را بايد جدي گرفت و هر چه زودتر آن را پانسمان كرد تا دچار عفونت نشود. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره بهترين روش پانسمان زخم صحبت خواهيم كرد.

انواع زخم

۱- خراشيده شدن پوست

در پانسمان زخم در اين حالت، چنانچه جسم خارجي به طور سطحي در پوست فرورفته است، آن را به آرامي با آب و صابون بشوييد و زخم را با بتادين، ضدعفوني و پانسمان كنيد.

۲- بريدگي

زخمي است كه پوست بريده مي‌شود و لبه‌هاي صاف دارد و شبيه بريدگي جراحي يا بريدگي با لبه كاغذ است. اين زخم، سوزش زيادي داشته و شدت خونريزي در اين نوع زخم، بسته به عمق بريدگي، محل و اندازه زخم متفاوت است.

۳- پاره‌شدن پوست

در اين حالت، لبه‌هاي زخم را به هم نزديك كنيد. عضو را بي‌حركت و كمي بالاتر از سطح قلب قرار داده تا از درد و خونريزي آن كاسته شود. چنانچه جسم خارجي در زخم باقي مانده آن را خارج نكنيد. زخم را ضدعفوني و پانسمان كنيد و مصدوم را به نزديك‌ترين مركز درماني برسانيد.

نحوه پانسمان زخم

۴- جدا شدن يا كنده شدن پوست

اگر قسمتي از پوست يا عضله آويزان شده آن را در محل اوليه خود قرار دهيد و روي آن را ببنديد و بلافاصله مصدوم را به مركز درماني برسانيد.

۵- سوراخ‌شدگي

در پانسمان زخم در اين حالت، بايد اجازه دهيد چند لحظه‌اي خونريزي جريان يابد تا ميكروب‌هاي داخل زخم به همراه خون خارج شوند. محل زخم را ضدعفوني كنيد و در صورتي كه جسم خارجي در آن فرورفته است، آن را خارج نكنيد، چرا كه با خروج جسم بر شدت خونريزي افزوده مي‌شود. بنابراين جسم را با پانسمان ثابت كنيد و مصدوم را به بيمارستان منتقل كنيد.

نكات پانسمان زخم

  1. قبل از انجام پانسمان دست ها را با آب و صابون به دقت بشوييد.
  2. در زمان پانسمان زخم از دستكش استفاده كنيد.
  3. لبه‌هاي زخم را به هم نزديك كرده و با يك گاز استريل يا دستمال تميز، خونريزي را به وسيله فشار دادن كنترل كنيد.
  4. وقتي خونريزي كنترل شد، اطراف زخم را با پنبه آغشته به محلول ضدعفوني‌كننده از داخل به خارج تميز كنيد. عكس اين كار و حركت رفت و برگشت پنبه روي زخم موجب مي‌شود كه آلودگي اطراف زخم به داخل آن نفوذ و زخم را عفوني كند.
  5. پس از استريل كامل زخم، يك قطعه گاز استريل روي زخم بگذاريد، به طوري كه روي زخم و اطراف آن را كاملا بپوشاند. پانسمان را دقيقا روي زخم قرار دهيد و هرگز آن را جابه‌جا نكنيد. در صورت جابه‌جا شدن پانسمان آن را عوض كنيد. حركت پانسمان مي‌تواند ميكروب‌هاي سطح پوست را به سمت زخم هدايت كند.
  6. در صورتي كه خون به پانسمان نفوذ كرد، هرگز پوشش روي زخم را برنداريد. براي بند آوردن خونريزي، گاز يا دستمال بيشتري روي پوشش قبلي زخم قرار دهيد.
  7. گاز استريل را در ۴ طرف با چسب روي پوست ثابت و سپس بانداژ كنيد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب باور هاي نادرست درباره فشار خون را در مجله دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

غذاهاي سرشار از آهن را بشناسيد! (2)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

كنترل افسردگي با روش‌هاي خانگي

۱۵ بازديد

روش‌‌هاي خانگي مختلفي براي كنترل افسردگي وجود دارد كه از ميان آن‌ها مي‌توان: يوگا، ورزش مداوم، خنده و مصرف مواد غذايي سرشار از ويتامين‌هاي B، مواد معدني و تريپتوفان‌ها را نام برد.

روش هاي درمان خانگي افسردگي

افسردگي يك اختلال خلقي نسبتا شايع اما جدي است. اين مشكل مي‌تواند روي نحوه‌ تفكر، احساس و كنترل زندگي شما مثل خوابيدن، خوردن و كاركردن تاثير بگذارد. در اين مطلب از مجله دلتا درباره روش هاي درمان خانگي افسردگي صحبت خواهيم كرد.

۱. يوگا و مديتيشن

تمرين يوگا و مراقبه مي‌تواند تسكيني براي افسردگي باشد. يوگا و مراقبه مي‌تواند به طور موثري بيوشيميايي مغز را تغيير دهد.

درمان افسردگي

۲. ورزش منظم

ورزش منظم به آرامش، كاهش اضطراب، بهبود روحيه و احساس بهتر شما كمك مي‌كند. همچنين ورزش به جلوگيري از بيماري‌هاي مزمن و ساير بيماري‌ها نيز كمك مي‌كند. حداقل ۱۵۰ دقيقه فعاليت بدني در هفته براي سلامتي جسم و روح شما مناسب است.

۳. نوشيدن چاي سبز

در مورد تاثيرات چاي سبز و كنترل افسردگي تحقيقي روي ۱۰۵۸ نفر سالمند ژاپني در سنين بالاي ۷۰ سال انجام شد. در اين تحقيق تأثير چاي سبز بر علائم افسردگي با استفاده از ۳۰ مورد از مقياس‌هاي افسردگي در زمان پيري مورد مطالعه قرار گرفت. تحقيقات نشان داد كه نوشيدن ۳-۴ فنجان چاي سبز در هر روز، احتمال بروز علائم افسردگي را كاهش مي‌دهد. اسيد آمينه موجود در چاي تأثير آرامش‌بخشي بر مغز دارد كه باعث سكون و آرامش مي‌شود. (البته در اين مورد با پزشك مربوطه مشورت كنيد)

درمان خانگي افسردگي

۴. مارچوبه

مارچوبه، يك سبزي است كه نه تنها خوشمزه است بلكه براي سلامتي شما نيز بسيار مفيد است و به عنوان داروي گياهي براي بسياري از اختلالات رواني استفاده مي‌شود. ريشه گياه مارچوبه بيشترين فايده را در درمان افسردگي دارد. مغز و اعصاب را فعال مي‌كند. مي‌توانيد هر روز يك تا دو گرم از پودر خشك اين گياه را همراه با آب ميل كنيد.

۵. استفاده از هل

هل معمولاً به عنوان يك ادويه گياهي در بسياري از خوراك‌هاي لذيذ مورد استفاده قرار مي‌گيرد و البته خواص ضد افسردگي نيز دارد. از هل اغلب در هنگام دم كردن چاي استفاده مي‌شود تا چاي خوش طعم‌تر شود. اين عطر درست مثل يك دارو در مورد رهايي از افسردگي عمل مي‌كند و سلول‌هاي مغزي را فعال مي‌كند و به شما احساس طراوت مي‌بخشد.

۶. كلم

براساس تحقيقات انجمن سرطان آمريكا، اسيد فوليك و ويتامين C موجود در كلم درمقابل استرس، بيماري قلبي و ساير عفونت‌ها از شما محافظت مي‌كند. سعي كنيد با استفاده از روش‌هاي مختلف كلم را در برنامه غذايي خود بگنجانيد.خواص كلم

۷. ويتامين B و فوليك اسيد

شما همچنين مي‌توانيد با خوردن غذاهايي كه سرشار از ويتامين B هستند، با افسردگي و غم مبارزه كنيد. ميزان فوليك اسيد و ويتامين B12 در افرادي كه افسرده هستند، كمتر است. گنجاندن مواد غذايي سرشار از ويتامين B و فولات در برنامه‌ غذايي افراد مبتلا به افسردگي بسيار تاثيرگذار است.

۸. ويتامين D و مواد معدني

گنجاندن غذاهاي سرشار از ويتامين D و مواد معدني ضروري مانند كلسيم، آهن و روي نيز به تسكين علائم افسردگي كمك مي‌كند. غذاهايي مانند مرغ، سبزيجات با برگ‌هاي سبز، ماهي، بادام، فرآورده‌هاي گوشتي و غلات غني شده را مي‌توان به عنوان مواد سرشار از ويتامين D و مواد معدني در رژيم غذايي قرار داد.

ويتامين

پيشنهاد مطالعه: مطلب آيا شبكه‌هاي اجتماعي باعث افسردگي مي‌شوند؟ را در مجله دلتا بخوانيد

همچنين بخوانيد:

خواص شگفت انگيز آويشن (3)

خواص و منابع ويتامين B6 (3)

درمان كبودي با روش‌هاي خانگي (2)

غذاهاي سرشار از آهن را بشناسيد! (2)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

خواص جوانه ماش كه نمي‌دانستيد!

۱۴ بازديد

جوانه ماش خواص و مزاياي بسيار زيادي دارد، از خواص جوانه ماش مي توان به كمك به سلامت قلب و استخوان، درمان استرس، سلامت سيستم ايمني بدن، كمك به كاهش وزن و درمان كم خوني اشاره كرد.

خواص جوانه‌ ماش

آنچه جوانه‌ غلات مي‌ناميم از جمله جوانه‌ برنج، گندم، ذرت، جو و جو دوسر، دانه‌هاي غلات كامل هستند كه معمولا دير جوانه مي‌زنند، اما مثل هر دانه‌ ديگري در دماي مناسب و رطوبت كافي سبز مي‌شوند و خواص مخصوص به خود را دارند. در اين مطلب از مجله دلتا درباره خواص جوانه‌ ماش صحبت خواهيم كرد.

به سلامت قلب كمك مي‌كند

در يك پروژه‌ تحقيقاتي كه با هدف بررسي تأثير حبوبات‌ بر فشار خون بالا انجام شد، مشخص شد فشارخون سيستوليك در موش‌هاي مبتلا به پُرفشاري خون كه به مدت يك ماه با جوانه‌ ماش تغذيه شدند، كاهش قابل توجهي داشت.

از طرفي جايگزيني مواد غذايي سرشار از منيزيم مانند ماش، به جاي غذاهاي فرآوري شده از ساده‌ترين راه‌هاي بهبود سلامت قلب و عروق است. مطالعات اخير نشان مي‌دهد افراد در سنين ۴۰ تا ۷۵ سالگي، غالبا با كمبود منيزيم مواجه هستند و در مقايسه با افرادي كه كمبود منيزيم ندارند، ۵۱ درصد بيشتر در معرض ابتلا به بيماري‌هاي قلبي هستند.

در كنترل ديابت مؤثر است

يكي از خواص جوانه ماش، كنترل ديابت است. جوانه‌ ماش شاخص گليسمي پاييني دارد و مانع بالارفتن سريع و خطرناك قند خون و انسولين مي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهد اضافه كردن ماش به وعده غذايي كه شامل مواد غذايي با شاخص گليسمي بالاست، قند خون افراد مبتلا به ديابت نوع دوم را كاهش مي‌دهد.

فوايد جوانه ماش

تأثيرات ضد سرطان دارد

محققان بخش بهداشت عمومي دانشگاه هاروارد مطالعه‌اي پيرامون رابطه‌ بين غذاهاي سرشار از مواد فنلي و خطر ابتلا به سرطان سينه كه يكي از سرطان‌هاي شايع در ميان زنان است انجام دادند و به اين نتيجه رسيدند كه مصرف حبوبات بخصوص ماش حداقل دو بار در هفته‌، خطر ابتلا به سرطان سينه را ۲۴ درصد كاهش مي‌دهد.

با چاقي مي‌جنگد

خاصيت ديگر جوانه ماش اين است كه با چاقي مي‌جنگد. جوانه‌ ماش يك ماده‌ غذايي كم كالري و سرشار از فيبر و پروتئين است. اگر هدف شما كاهش وزن است، جوانه‌ ماش مي‌تواند يكي از مواد خوراكي مؤثر در رژيم غذايي روزانه‌ شما براي مقابله با چاقي باشد. ماش كمك مي‌كند معده‌تان زودتر پر شود و هوس‌ نكنيد خود را با كربوهيدرات‌ ها يا شيريني سير كنيد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب ماش، خواص و مضرات آن  را در مجله دلتا بخوانيد

همچنين بخوانيد:

خواص و منابع ويتامين B6 (3)

چرا بايد ماست پروبيوتيك بخوريم؟ (2)

معجزه ۳۰ دقيقه پياده‌ روي روزانه (2)

خواص شگفت انگيز آويشن (2)

غذاهاي سرشار از آهن را بشناسيد! (2)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

خواص چاي بابونه براي سلامتي

۱۳ بازديد

گل‌هاي خشك شده‌ بابونه كه از تيره‌ گياهان كاسني است، به عنوان گياهي درماني، روشي طبيعي و خانگي و همين طور دارويي شفابخش مورد استفاده قرار مي‌گيرد. محبوب‌ترين روش استفاده از گياه بابونه، به صورت چاي است.

خواص چاي بابونه

چاي بابونه سرشار از آنتي‌اكسيدان است. بهترين خواص چاي بابونه شامل تنظيم خواب، كمك به هضم بهتر غذاها، تقويت سيستم ايمني، محافظت از پوست و كاهش استرس است. در ادامه اين بخش از مجله دلتا درباره خواص چاي بابونه به طور كامل صحبت خواهيم كرد.

بهبود شرايط خواب

چاي بابونه مي‌تواند كمكي عالي براي كساني كه مشكلات خواب دارند باشد، بخصوص براي افرادي كه هميشه درگير خواب‌هاي بي‌قرار هستند و با آپنه‌ خواب (وقفه‌ تنفسي درخواب) سرو كله مي­ زنند.

نوشيدن يك فنجان گرم چاي بابونه بدون كافئين مي‌تواند به شما كمك كند سريع‌تر بخوابيد و با احساس طراوت بيشتري از خواب بيدار شويد. براي خانم‌هايي كه دوره پس از زايمان را مي‌گذرانند، چاي بابونه به عنوان يك مكمل براي بهبود كيفيت خواب، بسيار توصيه مي‌شود.

بهبود شرايط خواب

فرايند هضم را بهبود مي‌بخشد

اگر از سوزش معده رنج مي‌بريد، اگر از مشكلات معده از نفخ خفيف گرفته تا علائم سندرم روده تحريك‌پذير (IBS) رنج مي‌بريد، چاي بابونه مي‌تواند كمك بزرگي براي شما باشد. همچنين بابونه باعث كاهش درد زخم معده و اسپاسم معده مي‌شود.

خاصيت ضد سرطاني

آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در بابونه مي‌تواند به مبارزه با سلول‌هاي سرطاني مثل سرطان پستان، دستگاه گوارشي، سرطان پوست، سرطان پروستات و رحم كمك كند. مقاله‌ ديگري كه در ژورنال اروپايي بهداشت عمومي منتشر شده است نشان مي‌دهد كه نوشيدن چاي بابونه به جلوگيري از سرطان تيروئيد نيز كمك مي‌كند.

كنترل ديابت

چاي بابونه براي افرادي كه به ديابت مبتلا هستند مي‌تواند مفيد باشد. اين چاي به كاهش سطح قند خون و تنظيم مقدار انسولين در خون كمك مي‌كند.

كنترل ديابت

ارتقاي سلامت قلب

چاي بابونه به كاهش فشار خون و سطح كلسترول LDL (بد) كمك مي‌كند و باعث مي‌شود قلب شما سالم‌تر شود. يك مطالعه تحقيقاتي ديگر نشان مي‌دهد كه اين چاي همچنين از بروز انواع مختلف بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌كاهد.

تقويت سيستم ايمني

تركيبات فنلي موجود در چاي بابونه به تقويت سيستم ايمني بدن و جلوگيري از عفونت كمك مي‌كند. ساير تركيبات موجود در چاي بابونه نيز با سرماخوردگي، آنفولانزا و مشكلات سينوس مقابله مي‌كند و در نهايت باعث رفع احتقان مي‌شود.

جلوگيري از پوكي استخوان

عصاره بابونه با تحريك فعاليت استئوبلاست‌ها، به سلول‌هاي سازنده استخوان‌ها كمك مي‌كند. بنابراين، مصرف چاي بابونه مي‌تواند در افزايش تراكم استخوان موثر باشد و باعث كاهش آثار زيان‌بار پوكي استخوان شود.

پوكي استخوان

پيشنهاد مطالعه: مطلب گزنه و خواص باور نكردني آن را در مجله دلتا بخوانيد.

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

۶ غذاي مفيد براي كاهش قند خون

۱۳ بازديد

افراد مبتلا به ديابت نوع ۲ مي‌توانند با كنترل خورد و خوراك‌شان، ميزان قند خون خود را تنظيم، گرسنگي را رفع و براي مدت بيشتري احساس سيري كنند.

غذاهاي مفيد براي ديابت

در بيماران مبتلا به ديابت، قند خون و به عبارتي سطح گلوكز بالاتر از حد نرمال است. غذاهاي كربوهيدرات‌دار مانند نان، فرآورده‌هاي مشتق از غلات، برنج، پاستا، شير و انواع دسرها باعث اين افزايش سطح قند خون هستند. در اين مطلب از مجله دلتا با غذاهاي مفيد براي ديابت و كاهش قند خون آشنا مي‌شويد.

غذاهاي مفيد براي ديابت

۱. سبزيجات خام، پخته يا كبابي

اين خوراكي‌ها به غذاي شما طعم، رنگ و قوت مي‌دهند. سبزيجات خوش‌طعم و كم‌كربوهيدرات مانند قارچ، پياز، بادنجان، گوجه، كلم‌پيچ و كدو غذاي مناسب براي ديابتي ها هستند. اين سبزيجات را همراه با چاشني‌هايي مانند سس‌هاي كم‌چرب، ميل كنيد؛ يا آن‌ها را همراه با ادويه‌جاتي مانند رزماري، فلفل قرمز يا سير كباب كنيد.

غذاهاي مفيد براي قند خون

۲. سالاد از غذاهاي مفيد براي ديابت

به سالادهاي رايج اكتفا نكنيد، از كلم، اسفناج و برگ چغندر استفاده كنيد. اين سبزيجات، سالم، خوش‌طعم و كم‌كربوهيدرات هستند. با سرخ كردن برگ كلم در روغن زيتون به مدت خيلي كم، چيپس‌هاي ترد و خوشمزه‌اي خواهيد داشت. همچنين براي افزودن رنگ و طعم بيشتر مي‌توانيد سالاد را همراه با سبزيجات كبابي يا كمي خوراك پروتئين‌دار مانند ماهي سالمون سرو كنيد.

۳. طالبي يا خانواده‌ توت‌ها (Berries)

يك فنجان از اين دو نوع ميوه (منظور از خانواده توت‌ها ميوه‌هايي همچون توت‌فرنگي، زغال‌اخته‌ آبي، كرنبري، تمشك و … است)، تنها ۱۵ گرم كربوهيدرات دارد و جزو ليست مواد غذايي بدون قند است. شايد كمي گران باشند اما سالم، سرشار از مواد مغذي و فيبر، و در عين حال كمي شيرين هستند. براي تنوع، قالب يخ را به جاي آب با مخلوط طالبي، توت و ماست پر كنيد.

۴. غلات كامل و غذاهاي سرشار از فيبر

براي جلوگيري از پرخوري و انتخاب‌ غذاهاي اشتباه، تا مي‌توانيد اين خوراكي را در رژيم غذايي‌ خود جا دهيد. حبوباتي مانند نخود، لوبيا و عدس را فراموش نكنيد. مي‌توانيد لوبيا و ذرت را همراه سالاد ميل كنيد. اين غذاها كربوهيدرات دارند اما طعم خاص آن‌ها باعث مي‌شود شما از غذايتان لذت بيشتري ببريد.

ديابت

۵. كمي روغن

روغن‌هاي مفيد مانند روغن زيتون، آووكادو و ماهي‌هاي چرب مثل ماهي سالمون كه در بشقابي از كاهو سرو مي‌شوند، انتخاب‌هاي خوبي هستند. استفاده از ماهي و روغنِ موجود در آن به عنوان چاشنيِ همراه با سالاد، غذاي مناسبي است.

۶. پروتئين از ليست مواد غذايي پايين آورنده قند خون

براي جذب پروتئين، مصرف ماست يوناني، تخم مرغ و گوشت راسته توصيه مي‌‌شود. چاشني و مزه را هم فراموش نكنيد. كره‌ بادام زميني همراه با ساقه‌ كرفس، يك خوراكي سالم و خوشمزه و منبع خوبي براي تأمين چربي و پروتئين است. همچنين مي‌توانيد پنير كم‌چرب و گوشت نمك‌سود را به عنوان يك وعده‌ غذاي سبك در نظر بگيريد، البته به ميزان سديم موجود در آن‌ها توجه كنيد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب نشانه‌هاي قند خون بالا! را در مجله دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

خواص چاي بابونه براي سلامتي (2)

معجزه ۳۰ دقيقه پياده‌ روي روزانه (2)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

دلايل نفخ بعد خوردن غذا كه بايد آن‌ها را جدي بگيريد!

۱۶ بازديد

اگر گاهي اوقات بعد از خوردن غذا احساس نفخ يا پُري كنيد، جايي براي نگراني نيست؛ اما اگر به طور مرتب دچار درد‌هاي فوقاني يا تحتاني شكم، گرفتگي‌ها، يبوست يا حالت تهوع مي‌شويد و يا تغييري در عادت روده‌اي‌ بدن شما به وجود آمده  بايد به يك متخصص گوارش مراجعه كنيد

دلايل نفخ بعد از خوردن غذا

نفخ يكي از شايع‌ترين علائم گوارشي است و تقريباً همه مي‌دانند كه به وجود آمدن آن بعد از پرخوري، امري رايج است؛ اما اگر به طور مداوم نفخ مي‌كنيد، ممكن است عوامل ديگري علاوه بر صرف غذاي زياد، در ميان باشد. در اين مطلب از مجله دلتا درباره دلايل نفخ بعد از خوردن غذا اشاره خواهيم كرد.

۱. سريع غذا خوردن

اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه خيلي سريع غذا يا ميان ‌وعده‌هايتان را مي‌خوريد، ممكن است دچار نفخ شويد؛ زيرا معده شما سعي مي‌كند اين گونه با هجوم ناگهاني غذا يا نوشيدني‌ها روبرو شود. توصيه مي‌شود حتما غذايتان را خوب بجويد. تركيب بزاق با ذرات ريز غذا باعث هضم راحت‌تر آن و در نتيجه نفخ كمتر مي‌شود.

همچنين خيلي سريع غذا خوردن، شما را از طريق ديگري هم در معرض خطر نفخ قرار مي‌دهد؛ بدين ترتيب كه شما زمان كافي براي دريافت پيام “سيري” را به بدنتان نمي‌دهيد و در نتيجه دچار پرخوري مي‌شويد. بنابراين اگر شما خيلي سريع غذا بخوريد، احتمال پرخوري بالاتر مي‌رود، زيرا مغزتان هنوز اين پيام را دريافت نكرده كه معده‌ شما پر است.

دلايل نفخ شكم

علاوه بر دو مورد ذكر شده در قسمت بالا؛ مصرف نوشيدني‌ها با ني يا خيلي سريع غذا خوردن باعث مي‌شود به راحتي مقدار زيادي هوا را هم با آن‌ها وارد معده‌ كنيد، كه اين موضوع مي‌تواند باعث نفخ شود.

۲. مصرف غذاهاي توليد كننده گاز

در واقع اين فقط نحوه غذا خوردن شما نيست كه بر احساس پُري شما بعد از صرف غذا تأثير مي‌گذارد، بلكه آنچه مي‌خوريد نيز مهم و تأثيرگذار است. از مهم ترين غذا‌هاي رايجي كه باعث نفخ مي‌شوند مي‌توان به برخي سبزيجات، شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي و مواد غذايي حاوي فروكتان (نوع خاصي از قند كه هضم سختي دارد) اشاره كرد. از ميان مواد غذايي طبيعي كه فروكتوز بالايي دارند مي‌توان به انگور، كلم بروكلي، مارچوبه، قارچ، پياز، نخودفرنگي و فراورده‌هاي گوجه‌فرنگي اشاره كرد.

۳. وجود يك مشكل گوارشي در بدن 

گاهي اوقات هم، مهم نيست چه مي‌خوريد يا چگونه مي‌خوريد، وجود يك اختلال در دستگاه گوارش مانند عدم تحمل لاكتوز، IBS يا بيماري سلياك ممكن است عامل ايجاد نفخ يا بدتر شدن آن باشد.
IBS در خانم‌ها شيوع بيشتري دارد و با اين كه آزمايش‌هاي دقيقي براي تشخيص آن يا درمانش وجود ندارد اما اغلب با مواردي مانند رژيم غذايي، پايين آمدن سطح استرس و تغيير برخي از شيوه‌هاي زندگي، قابل مديريت است. به همين دليل مهم است كه با پزشكتان در مورد نفخ يا ساير مشكلات گوارشي كه به آن دچار هستيد، صحبت كنيد.

علل نفخ شكم

۴. يبوست

براساس گزارش‌هاي موجود حدود ۸۰ درصد افرادي كه يبوست دارند علائمي از نفخ شديد را نشان مي‌دهند. بسياري از افراد مبتلا به يبوست سعي مي‌كنند بدون مراجعه به پزشك، اين مشكل را به تنهايي برطرف كنند اما در بيشتر موارد، يبوست عوامل زيادي دارد، بنابراين اگر از يبوست هميشگي يا مزمن رنج مي‌بريد، بايد با يك متخصص گوارش مشورت كنيد تا يك برنامه‌ عملي مدون براي شما در نظر بگيرد.

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

باور هاي نادرست درباره فشار خون

۱۴ بازديد

درصد زيادي از افراد دچار مشكل فشارخون بالا هستند اما تقريباً فقط فشارخون يك‌چهارم اين افراد تحت كنترل‌ است.

باورهاي نادرست فشار خون

فشار خون بالا كه به آن پُرفشاري خون نيز مي‌گويند، زماني روي مي‌دهد كه فشار لازم براي پمپاژ خون در تمام بدن، بيش از اندازه بالا باشد. اين اتفاق باعث مي‌شود رگ‌هاي خوني آسيب ببينند، سفت شوند و جريان خون و اكسيژن به سمت قلب كاهش يابد. در نتيجه منجر به بيماري قلبي شود كه در خيلي از كشورها، عامل اصلي مرگ و مير است. در اين مطلب از مجله دلتا سعي داريم به باورهاي نادرست فشار خون بپردازيم.

باور هاي نادرست درباره فشار خون

باور اشتباه ۱: علائم پُرفشاري خون بارز هستند

واقعيت اين است كه فشار خون بالا هيچ علامتي ندارد. اگر فشارخونتان بالا باشد علامتي نخواهيد داشت مگر اينكه فشارخونتان به ميزان خطرناكي بالا باشد. آسيبي كه فشار خون بالا در بلندمدت ايجاد مي‌كند، متوجه عروق و رگ‌هاست، چه شما علامتي داشته باشيد و چه نه.

فشار خون بالا

باور اشتباه ۲: به اين شرط كه نمك زيادي به غذاها نزنم، هر چه بخواهم مي‌توانم بخورم

اين فقط نمك نيست كه بايد حواستان به آن باشد. حتماً مي‌دانيد كه نمك سبب فشار خون مي‌شود. اما نمك سر سفره تنها سديمي نيست كه مصرف مي‌كنيد. سديم در مواد غذايي زير نيز وجود دارد:
. انواع نان
. گوشت‌هاي فرآوري شده
. چيزبرگر و ديگر ساندويچ‌ها
. پيتزا
. پاستا
. سوپ‌هاي آماده
. پنير
. اسنك‌ها مانند چيپس و چوب شور و …
اگر مصرف سديم روزانه خود را به ۲۴۰۰ ميلي‌گرم كاهش دهيد برنامه غذايي درستي داشته باشيد كه شامل انواع ميوه و سبزي و لبنيات كم‌چرب باشد، بسيار مفيد و مؤثر خواهد بود و مي‌توانيد فشار خون خود را كاهش دهيد.

باور اشتباه ۳: نوشيدن قهوه مي‌تواند فشار خون را بالا ببرد

واقعيت اين است كه به طور كلي قهوه فشار خون را بالا نمي‌برد اما الكل مي‌تواند اين كار را بكند. كافئين يك محرك است و به همين دليل ممكن است تصور كنيد فشار خونتان را افزايش مي‌دهد، اما بيشتر مطالعاتي كه تاكنون انجام شده چنين چيزي را نشان نداده است. مصرف منظم قهوه، فشار خون را بالا نمي‌برد اما الكل چنين اثري دارد؛ مصرف الكل مي‌تواند فشار خون را بالا ببرد.

باور اشتباه ۴: فشار خون بالا در مردان شايع‌تر است

واقعيت اين است كه به سن بستگي دارد. پيش از ۵۰ سالگي، پُرفشاري خون در مردان شايع‌تر از زنان است، اما بعد از يائسگي، احتمال فشار خون در خانم‌ها بالا مي‌رود و حتي بيشتر از اين احتمال در مردان مي‌شود.

شايعات فشار خون بالا

باور اشتباه ۵: اگر جوان هستم، نيازي نيست نگران بالا بودن فشار خونم باشم!

واقعيت اين است كه فشار خون بالا هر چند معمولاً افراد در سنين بالاتر را درگير مي‌كند اما افراد جوان نيز مي‌توانند دچار پُرفشاري خون شوند.
دليل شايع بودن فشار خون بالا در ميان افراد در سنين بالاتر اين است كه عروق ما به طور طبيعي با بالا رفتن سن، سفت و سخت مي‌شوند و اين اتفاق مي‌تواند مقاومت داخل عروق را افزايش دهد و در نتيجه فشار خون را بالا ببرد؛ اما افراد جوان‌تر نيز مي‌توانند به فشار خون دچار شوند و اين مسئله مي‌تواند توجيه كننده‌ افزايش سكته مغزي در ميان افراد جوان‌تر باشد.

باور اشتباه ۶: اگر سابقه فشار خون در خانواده‌ام وجود دارد، پس براي پيشگيري از آن كاري نمي‌توانم بكنم

واقعيت اين است كه تغييراتي در سبك زندگي مي‌تواند اين ريسك را كاهش دهد. فشار خون بالا مي‌تواند جنبه ژنتيكي هم داشته باشد. يعني اگر والدين شما يا بستگان نزديكتان دچار پُرفشاري خون هستند، پس شما بيشتر در معرض اين عارضه هستيد؛ اما تغيير عادت‌هاي سبك زندگي‌تان به شما اين اجازه را مي‌دهد كه با وجود داشتن مؤلفه ژنتيكي فشار خون، از ابتلا به آن پيشگيري كنيد.
علاوه بر در پيش گرفتن يك رژيم غذايي سالم، حفظ وزن سالم و ورزش منظم مي‌تواند تأثير بزرگي بر كاهش فشار خونتان بگذارد.
ضمناً مهم است كه استرس‌تان را كم كرده و شب‌ها خوب و كافي بخوابيد. در واقع استرس زياد و كمبود خواب اگر مزمن شوند هر دو مي‌توانند به پُرفشاري خون منتهي شوند. كنترل استرس و داشتن خواب كافي مي‌تواند به كاهش فشار خون كمك كند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب فشار خون بالا، قاتل خاموش! را در مجله دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

چرا بايد ماست پروبيوتيك بخوريم؟ (1)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

چرا بايد ماست پروبيوتيك بخوريم؟

۱۴ بازديد

ماست پروبيوتيك از جديدترين فرآورده هاي لبني است كه مواد معدني و ويتامين‌هاي بيشتري از ماست معمولي دارد و با از بين بردن باكتري‌هاي بيماري‌زا، موجب تقويت سيستم ايمني مي‌شود.

خواص ماست پروبيوتيك

پروبيوتيك به ارگانيسم‌هاي زنده‌اي اطلاق مي‌شود كه مصرف كافي و مناسب آن‌ها، باعث سلامتي انسان مي‌شود و باكتري‌ها نيز جز آن‌ها هستند كه با توليد ويتامين‌ها و مولكول‌هاي مختلف، نقش مهمي در سلامتي بدن ايفا مي‌كنند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره خواص ماست پروبيوتيك صحبت خواهيم كرد.

ماست پروبيوتيك از جديدترين فرآورده‌هاي لبني به شمار مي‌رود و نوعي از ماست بسيار غني از مواد معدني است. با استفاده از اين ماست علاوه بر مواد معدني مفيد ماست، باكتري‌هاي مفيد و لازم بدن نيز تامين مي‌شود.

ماست پروبيوتيك

خواص ماست پروبيوتيك

  • استفاده از اين ماست، موجب تقويت سيسم ايمني بدن مي‌شود.
  • مصرف اين ماست براي افرادي كه كلسترول خون دارند مفيد است.
  • ماست‌هاي پروبيوتيك ارزش غذايي بالاتري نسبت به ماست‌هاي معمولي دارند.
  • استفاده از اين ماست از بروز بسياري بيماري‌ها جلوگيري مي‌كند.
  • استفاده از اين ماست باكتري‌هاي بيماري زا را از بين برده و باعث افزايش سيستم ايمني بدن مي‌شود و به همين دليل از بروز بسياري از بيماري‌ها جلوگيري مي‌كند.
  • انواع ويتامين‌هاي موجود در اين ماست ويتامين A و C و ريبوفلاوين،‌ تيامين،‌ بيوتين است كه بسيار بيشتر از ماست معمولي است.

انواع ماست

ماست معمولي يا ماست پروبيوتيك؟

گزارش شده است خواص موجود در اين ماست، بيشتر از ماست معمولي است. همچنين اين خواص باعث افزايش سيستم ايمني بدن مي‌شود، زيرا باكتري‌هاي مفيد و فعال در اين ماست به ندرت در مواد غذايي ديگر يافت مي‌شوند.

از طرفي اين باكتري‌ها مي‌توانند اسيد معده را تحمل كنند و به روده برسند و در آنجا با باكتري‌هاي بيماري‌زا مبارزه كنند كه باعث افزايش سيستم ايمني بدن مي‌شود، بنابراين استفاده از اين ماست از بيماري‌ها جلوگيري كرده و باكتري‌هاي مضر روده را از بين مي‌برد و محل مناسبي براي رشد باكتري ايجاد مي‌كند.

تحقيقات زيادي كه در اروپا و آمريكا انجام شده است نشان مي‌دهد كه پروبيوتيك براي سلامتي انسان مفيد است و اين ماست، غني شده است و ارزش آن از ماست معمولي بالاتر است و اسيدهاي آمينه و چرب بدن را تامين مي‌كند.

آزمايشي كه در انگليس روي افراد سالخوره انجام شد، نشان داد كه با مصرف اين ماست، اسهال ناشي از مصرف دارو در اين افراد بسيار كاهش يافته است.

خواص ماست

مزيت‌هاي استفاده از محصولات پروبيوتيك

  • از رشد و فعاليت پاتوژن‌ها جلوگيري مي‌كند.
  • كلسترول خون را كاهش مي‌هد.
  • مشكلات مربوط به عدم تحمل لاكتوز را كاهش مي‌دهد.
  • از بيماري‌هاي روده‌اي و سرطان جلوگيري مي‌كند.
  • باعث افزايش سيستم ايمني بدن نسبت به تحريكات خارجي مي‌شود.
  • اين ماست، ريز مغذي‌ها را توليد مي‌كند.
  • براي حركات كرمي شكل روده‌اي، مفيد است.
  • اسيد لاكتيك مورد نياز بدن را تامين مي‌كند.
  • ماندگاري محصولات غذايي را افزايش مي‌دهد.
  • آنتي اكسيدان و تركيبات ضدسرطان توليد مي‌كند.
  • در كاهش پوكي استخوان موثر است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب ماست يوناني و خواص آن را در مجله دلتا بخوانيد.

 

همچنين بخوانيد:

خواص شگفت انگيز آويشن (3)

منابع طبيعي ويتامين D را بشناسيد (2)

خواص و منابع ويتامين B6 (2)

دلايل خستگي دائم چيست؟ (2)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

غذاهاي سرشار از آهن را بشناسيد!

۱۳ بازديد

آهن يك ماده‌ي مغذي ضروري است و از طريق غذاهايي كه مي‌خوريم جذب بدن مي‌شود. آهن كاركردهاي مهم متعددي دارد كه اصلي‌ترين آن‌ها اين است كه به عنوان قسمتي از سلول‌هاي قرمز خون، اكسيژن را در سرتاسر بدن حمل كند.

مواد غذايي سرشار از آهن

اگر بدن ميزان آهن مورد نياز خود را جذب نكند، دچار كمبود آهن مي‌شود. علائم تنها زماني بروز مي‌كند كه فقر آهن به كم خوني رسيده باشد، وضعيتي كه ذخاير آهن بدن آنقدر كم است كه نمي‌توان به اندازه كافي گلبول قرمز طبيعي ايجاد كرد تا بتواند اكسيژن را به طور موثر حمل كند. كمبود آهن يكي از رايج‌ترين كمبودهاي تغذيه‌اي و علت اصلي كم خوني است. در اين مطلب از مجله دلتا درباره مواد غذايي سرشار از آهن صحبت خواهيم كرد.

علائم كمبود آهن شامل:

  • خستگي؛
  • پوست و ناخن‌هاي رنگ پريده؛
  • ضعف؛
  • سرگيجه؛
  • سردرد؛
  • گلوسيت (زبان ملتهب).

كمبود آهن مي‌تواند منجر به كم خوني (آنمي) شود. زناني كه غذاهاي حاوي آهن را مصرف نمي‌كنند، در معرض ابتلا به كمبود آهن هستند.

علائم كمبود آهن

ليست مواد غذايي سرشار از آهن

خوشبختانه، غذاهاي بسياري به شما كمك مي‌كند تا ميزان آهن مورد نيازتان را تامين كنيد:

جانوران دريايي سخت پوست

جانوران دريايي سخت پوست، غذايي خوشمره و مغذي هستند. تمامي آن‌ها سرشار از آهن هستند، اما صدف خوراكي، صدف دو كفه‌اي و صدف دو كفه‌اي ماسل، منابع بسيار خوبي از آهن هستند

اسفناج

اسفناج در كنار كالري پايين، مزاياي سلامتي بسياري دارد. تقريباً ۱۰۰ گرم اسفناج خام حاوي ۲.۷ ميلي گرم آهن آن است.

گرچه اين آهن، آهن غيرهموگلوبيني است كه به خوبي جذب بدن نمي‌شود، اما اسفناج سرشار از ويتامين C است. اين موضوع بسيار مهم است، زيرا ويتامين C، جذب آهن را به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌دهد.

حبوبات

حبوبات سرشار از مواد مغذي است. برخي از رايج‌ترين انواع حبوبات، لوبيا، عدس، نخود، نخود فرنگي و سويا هستند. حبوبات به خصوص براي گياهخواران، منبعي غني از آهن هستند.

كم خوني

گوشت قرمز

داشمندان بيان كردند كه احتمال ابتلا به كمبود آهن در افرادي كه به صورت مرتب گوشت، مرغ و ماهي مي‌خورند، كمتر است. در حقيقت، احتمالاً گوشت قرمز تنها منبع آهن هموگلوبيني است كه به آساني در دسترس است و براي افرادي كه در معرض ابتلا به آنمي هستند، غذايي بسيار مهم به شمار مي‌رود.

گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون، غذايي سالم و خوشمزه است. گوشت بوقلمون، به خصوص بوقلمون تيره، منبع خوبي از آهن است.

ماهي

ماهي، غذايي بسيار مغذي است و انواع مختلف آن، به خصوص ماهي تن سرشار از آهن هستند.

مشخص شده است كه اسيدهاي چرب امگا ۳، سلامت مغز و عملكرد سيستم ايمني را افزايش داده و باعث رشد سالم بدن مي‌شوند. هم‌چنين، آهن حاوي مواد مغذي ديگر مانند نياسين، سلنيوم و ويتامين B12 است.

پيشنهاد مطالعه:‌ مطلب علائم كمبود آهن در بدن را در مجله دلتا بخوانيد

همچنين بخوانيد:

خواص شگفت انگيز آويشن (2)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

شايعاتي درباره واكسن كرونا

۱۴ بازديد

اين روزها اخبار ضدونقيض زيادي درباره واكسن كرونا مي‌شنويم. مدت‌زمان و ميزان مصونيتي كه اين واكسن ايجاد مي‌كند، عوارض آن و مقايسه اثرگذاري انواع واكسن‌ ايراني، چيني، روسي يا آمريكايي همگي در هاله‌اي از ابهام‌اند.

شايعاتي درباره واكسن كرونا

همه‌گيري ويروس كرونا همچنان در تمام دنيا ادامه دارد. تزريق واكسن كرونا در حال حاضر اميدواركننده‌ترين عامل براي پايان‌بخشيدن به اين دوران است. در اين مطلب از مجله دلتا شايعاتي درباره ويروس كرونا را باهم بررسي مي‌كنيم.

شايعه اول: واكسن كرونا عوارض طولاني‌مدت شديدي دارد!

واقعيت: برخي به‌اشتباه بر اين باورند كه واكسن كرونا عوارض جبران‌ناپذيري ايجاد مي‌كند كه ممكن است نهايتا به مرگ بينجامد. آزمايش‌ها نشان مي‌دهد واكسن كرونا در كوتاه‌مدت واكنش‌هاي ضعيف تا متوسطي ايجاد مي‌كند؛ اما اين واكنش‌ها بدون ايجاد مصدوميت يا عوارض برطرف مي‌شوند. اگر قرار باشد اين واكسن عوارضي نشان دهد، تا دقايق يا نهايتا ساعاتي پس از تزريق خود را نشان مي‌دهد.

 همه گيري ويروس كرونا

شايعه دوم: كسي كه واكسن كرونا زده ديگر لازم نيست ماسك بزند!

گرچه تزريق واكسن شما را در برابر ويروس ايمن مي‌كند، هنوز مشخص نيست كه آيا ممكن است همچنان ناقل باشيد يا نه؛ بنابراين بهتر است تا زماني‌كه تعداد كافي از جمعيت جهان ايمن باشند، به نكات احتياطي پيشين متعهد بمانيد. فاصله اجتماعي را رعايت كنيد، ماسك بزنيد و دست‌هاي خود را مرتب بشوييد

شايعه سوم: تمام واكسن‌هاي كرونا به دماي مخصوص منفي ۷۰ درجه سانتي‌گراد نياز دارند!

واقعيت: به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ايران، اين درست نيست. فقط واكسن‌هاي ژنتيكي به زنجيره سرماي مخصوص زير صفر درجه نياز دارند. بقيه واكسن‌ها در دماي معمول يخچال هم قابل‌نگهداري‌اند.

شايعه چهارم: كسي كه قبلا كرونا گرفته‌، ديگر لازم نيست واكسن بزند!

واقعيت: هنوز درباره اينكه ابتلا به كرونا تا چه مدتي مصونيت ايجاد مي‌كند اطلاعات دقيقي وجود ندارد. دانشمندان حتي هنوز دراين‌باره مطمئن نيستند كه آيا ابتلا به كرونا مصونيتي ايجاد مي‌كند يا خير. به اين مصونيت «ايمني طبيعي» گفته مي‌شود. بازه زماني ايمني طبيعي از فردي به فرد ديگر متفاوت است. شواهد اوليه چنين نشان مي‌دهد كه ايمني طبيعي خيلي دوام ندارد؛ اما در اين زمينه تحقيقات بيشتري نياز است.

واكسن كرونا

متخصصان توصيه مي‌كنند حتي اگر قبلا به كرونا مبتلا شده‌ايد، واكسن كرونا را تزريق كنيد. البته افرادي كه چنين تجربه‌اي داشته‌اند بايد تا ۹۰ روز پس از تشخيص بيماري صبر كنند و بعد واكسن بزنند. افرادي كه دوران قرنطينه خود را طي مي‌كنند يا علائم دارند نبايد واكسن بزنند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب چه كساني در اولويت تزريق واكسن كرونا هستند؟ را در مجله دلتا بخوانيد. 

همچنين بخوانيد:

غذاهاي سرشار از آهن را بشناسيد! (1)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد