آرشیو بهمن ماه 1399

مجله سلامتي دلتا

درمان پير چشمي تا كبد چرب با آب هويج!

۲۳ بازديد

خوردن هويج براي ميان وعده يك انتخاب مناسب با فيبر بالا است كه باعث مي‌شود در طول روز انرژي لازم به بدن برسد، نوشيدن آب هويج بيشتر ويتامين‌ها و مواد معدني مناسب را به بدن مي‌رساند.

آب هويج

آب هويج منبع غني از پتاسيم، ويتامين C و A است كه در بهبود سلامت چشم‌ها و تامين ويتامين‌هاي بدن كمك بسياري مي‌كند. با مجله دلتا همراه باشيد.

ارزش غذايي بالا دارد

آنتي اكسيدان‌ها با مولكول‌هاي ناپايدار به نام راديكال‌هاي آزاد مبارزه مي‌كند. كاروتنوئيد اصلي در هويج بتا كاروتن است كه مسئول رنگ نارنجي هويج است. بدن آن را به ويتامين آنتي اكسيدان A تبديل مي‌كند.

۲۵۰ ميلي گرم آب هويج شامل:

الف) ۹۶ كالري

ب) ۲ گرم پروتئين

پ) كمتر از ۱ گرم چربي

ت) ۹ گرم كربوهيدرات

ث) ۲ گرم فيبر

ج) ويتامين آ، سي و پتاسيم به ميزان قابل توجه

به سلامت چشم‌ها كمك مي‌كند

هويج حاوي مقادير بالايي از مواد مغذي، مانند ويتامينA است كه به سلامت چشم كمك بسياري مي‌كند. هويج يك منبع عالي از لوتين و زيكسانسين است كه چشم را از آسيب نور، محافظت مي‌كند. مصرف مواد غذايي بالا از لوتين و زيكسانسين ممكن است خطر ابتلا به بيماري‌هاي چشمي را كاهش دهد.

قدرت سيستم ايمني بدن 

هر دو ويتامين A و C موجود در آب هويج به عنوان آنتي اكسيدان عمل مي‌كند و سلول‌هاي ايمني را از آسيب راديكال آزاد محافظت مي‌كنند. علاوه بر آن، هويج يك منبع غني از ويتامين B۶ است كه براي واكنش‌هاي ايمني بسيار لازم است.

  •  ضد سرطان است

پلي استيلن, بتا كاروتن و لوتين از عصاره آب هويج ممكن است در برابر سلول‌هاي سرطان خون موثر عمل كنند. مطالعه لوله آزمايش نشان داد كه مصرف عصاره آن تنها ظرف مدت ۷۲ ساعت منجر به مرگ سلول‌هاي سرطان خون و توقف چرخه رشد آن‌ها شد.

  • قند خون را كنترل مي‌كند

نوشيدن مقدار كمي آب هويج به كاهش سطح قند خون كمك مي‌كند.

  •  سلامت پوست

وجود ويتامين B در هويج، موجب افزايش سلامت پوست مي‌شود. يك فنجان (۲۵۰ ميلي ليتر) آب هويج ويتامين C مورد نياز روزانه را فراهم مي‌كند كه به كلاژن‌سازي ختم مي‌شود. اين تركيب فراوان‌ترين پروتئين فيبري در بدن است كه قدرت كشش و استحكام به پوست مي‌دهد.

  • بهبود عملكرد قلب

هويج براي محافظت در برابر فشار خون بالا و سكته مغزي بسيار مفيد است. تركيبات آنتي اكسيداني موجود در آب هويج نيز به نفع عملكرد قلب است.

  • از كبد محافظت مي‌كند

كاروتنوئيدها در آب هويج براي سلامت كبد كار مي‌كند. مطالعات متعدد نشان مي‌دهد كه اثرات ضد التهابي و آنتي اكسيداني كاروتنوئيدها در برابر بيماري كبد چرب (غير الكلي) بسيار مفيد است.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه مطلب  «محافظت از خود هنگامي كه فردي به كرونا مبتلاست!»  مجله سلامتي دلتا را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

فوايد نوشيدن آبليمو و عسل پيش از صبحانه

خواص زنجبيل براي پوست و مو

آلودگي هوا باعث پيري زودرس مي‌شود

خواص شگفت‌انگيز ژلاتين

علائم ايمني بالاي بدن در مقابل كرونا

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

لاغري سريع شكم با چند ترفند ساده

۲۴ بازديد

لاغري سريع شكم و پهلو، علاوه بر اينكه ظاهر زيبايي به شما مي‌بخشد، به سلامت شما نيز كمك مي‌كند چرا كه چربي‌هاي شكمي از خطرناك‌ترين نوع چربي و سلوليت است.

لاغري سريع شكم

لاغري سريع شكم و پهلو معمولا يكي از اصلي‌ترين اهداف در كاهش وزن است. تحقيقات نشان مي‌دهد كه چربي شكم، پيوند محكمي با بيماري‌هايي مانند ديابت نوع ۲ و بيماري‌هاي قلبي و عروقي دارد. در صورتي كه دور شكم شما بيش از ۱۰۲ سانتي‌متر در مردان يا ۸۸ سانتي‌متر در زنان باشد، به چاقي شكم مبتلا هستيد. در اين مطلب از مجله دلتا درباره راهكارهاي لاغري سريع شكم صحبت خواهيم كرد.

پرهيز از شكر و نوشيدني‌هاي شيرين شده

غذا‌هاي داراي قند اضافه براي سلامتي شما مضر است و مصرف مقدار زياد اين نوع مواد غذايي مي‌تواند باعث افزايش وزنتان شود. مطالعات نشان مي‌دهد كه شكر اضافه شده اثرات بسيار بدي بر سلامت متابوليك دارد. گفته مي‌شود كه قند بيش از حد، بيشتر به دليل مقادير زياد فروكتوز، مي‌تواند منجر به تجمع چربي در اطراف شكم و كبد شما شود.

 

خوردن پروتئين بيشتر

پروتئين مهم‌ترين ماده مغذي براي كاهش وزن است. تحقيقات نشان مي‌دهد كه پروتئين مي‌تواند ميل به غذا را تا ۶۰ درصد كاهش دهد، سوخت و ساز بدن را ۸۰ تا ۱۰۰ كالري در روز تقويت و به شما كمك كند تا روزانه ۴۴۱ كالري كمتر مصرف كنيد. اگر رژيم لاغري سريع هدف شماست، اضافه كردن پروتئين ممكن است موثرترين تغييري باشد كه مي‌توانيد در رژيم غذايي خود ايجاد كنيد.

كربوهيدرات كمتري بخوريد

خوردن كربوهيدرات كمتر، روشي بسيار موثر براي از بين بردن لاغري سريع شكم و پهلو است. اين موضوع توسط مطالعات بي‌شماري پشتيباني مي‌شود. هنگامي كه افراد مصرف كربوهيدرات خود را كاهش مي‌دهند، اشتهاي آن‌ها كاهش مي‌يابد و وزن كم مي‌كنند.

لاغري شكم

مصرف مواد غذايي سرشار از فيبر

خوردن مقدار زيادي فيبر مي‌تواند به كاهش وزن كمك كند. به نظر مي‌رسد كه الياف محلول و چسبناك بيشتر بر وزن شما تاثير مي‌گذارد. اين نوع فيبرها آب را به خود جذب و يك حالت ژله مانند ضخيم و چسبناك ايجاد و حركت غذا را از طريق مجاري گوارشي بسيار كند مي‌كند. همچنين مي‌تواند هضم و جذب مواد مغذي را كندتر كند. نتيجه نهايي يك احساس سيري طولاني‌تر است.

مصرف سبزيجات

همچنين بخوانيد:

مواد غذايي چربي سوز را بشناسيد

علائم اوليه سرطان معده

۵ نشانه بارز سرطان كليه!

ميوه‌هايي كه از چاقي پيشگيري مي‌كند!

عادت‌هايي كه موجب كمردرد مي‌شود

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

خواص شيره خرما براي سلامتي

۲۴ بازديد

شيره خرما بسيار مقوي و مغذي بوده، تامين انرژي مورد نياز بدن، رفع كم خوني، خستگي، ضعف و تقويت قواي جنسي از خواص شيره خرما است.

خواص شيره خرما

شيره خرما يكي از مواد غذايي بسيار انرژي‌زا است و مانند خرما از خواص درماني و ارزش غذايي بالايي برخوردار است. اين ماده مغذي به دليل داشتن املاح و ويتامين‌هاي مورد نياز بدن توسط متخصصان تغذيه به همه گروه‌هاي سني توصيه مي‌شود. به طور كلي مي‌توان گفت شيره‌ خرما همان خواص خرما را دارد و حاوي فسفر و آهن است كه مصرف آن در وعده‌ صبحانه باعث فعال شدن سلول‌هاي عصبي و در ضمن مانع ايجاد كم خوني در افراد مي‌شود. همچنين يكي از مهمترين خواص شيره خرما تقويت قلب است و مصرف دو بار در هفته آن باعث كاهش و بهبود ناراحتي و ضعف قلب مي‌گردد. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا برخي از مهمترين خواص شيره خرما و فوايد درماني اين ماده غذايي پرخاصيت گردآوري شده است.

خواص خرما

خواص شيره خرما

  • شيره خرما بسيار انرژي زا بوده و مصرف آن براي مواقعي كه بدن به انرژي بيشتري نياز دارد مفيد است. همچنين مصرف اين شيره براي كودكان و دانش آموزان بسيار مفيد بوده، قدرت يادگيري آن‌ها را افزايش مي‌دهد.
  • شيره خرما براي سلامت دستگاه گوارش مفيد بوده، باعث افزايش فعاليت باكتري‌هاي موجود در دستگاه گوارش مي‌شود.
  • شيره خرما نيز مانند خود خرما سرشار از آهن و اسيد فوليك بوده و به برطرف شدن و درمان كم‌خوني كمك شاياني مي‌كند. فولات موجود در خرما به عنوان يك ماده غذايي خون ساز معرفي شده است. به همين دليل مصرف خرما و شيره آن براي زنان باردار بسيار مفيد است.
  • شيره خرما مانند ميوه آن سرشار از ويتامين‌هاي گروه ب بوده، براي تعادل اعصاب، رفع خستگي و ضعف مفيد بوده، همچنين منيزيم و فسفر موجود در آن سبب تقويت و سر زنده نگه‌داشتن سلول‌هاي عصبي مي‌شود.

شيره خرما

  • از خواص شيره خرما كمك به چاقي صورت است. البته در صورت زياده‌روي در مصرف شيره خرما چنانچه فرد بي‌تحركي باشيد به دليل ميزان بالاي كالري آن باعث چاقي مي‌شود، ولي در صورت انجام ورزش منظم، با استفاده از مصرف روزانه شيره خرما مي‌توانيد به چاق شدن صورت خود كمك كنيد.
  • مواد معدني موجود در خرما نظير كلسيم و منيزيم باعث تقويت و استحكام استخوان‌ها مي‌شود. همچنين يكي از خواص خرما و شيره آن خاصيت ضد التهاب بوده و از اين رو مصرف شيره خرما براي افرادي كه دچار آرترزو و التهاب مفاصل هستند، مفيد و در تسكين درد مفاصل و دردهاي روماتيسمي موثر است.

تقويت مو

مضرات شيره خرما (توصيه هاي پزشكي و موارد منع مصرف)

  1. با وجود اينكه قند موجود در شيره خرما جزو قندهاي طبيعي بوده و ضرر كمتري براي بيماران ديابتي دارد، با اين وجود زياده‌روي در مصرف شيره خرما براي مبتلايان به ديابت مضر بوده و بايستي با احتياط مصرف گردد.
  2. زياده‌روي در مصرف شيره خرما براي افراد داراي مزاج گرم مناسب نبوده، زيرا موجب غليظ شدن صفرا و بروز جوش در صورت و بدن آن‌ها مي‌شود.

همچنين بخوانيد:

علائم حمله كرونا به قلب و عروق

نشانه‌هاي قند خون بالا!

شب امتحان چي بخوريم؟

۴ عامل سرطان را بشناسيد!

۵ نشانه بارز سرطان كليه!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

ويتاميني كه تضمين‌كننده سلامت است

۲۷ بازديد

سطوح پايين ويتامين D در بدن با خطر ابتلا به واكنش‌هاي آلرژيك به‌خصوص آسم و اگزما در نوزادان ارتباط دارد.

ويتامين D تضمين ‌كننده سلامت

نقش مهم ويتامين D در افزايش جذب كلسيم و بهبود عملكرد عضلات، قلب و ريه‌ها ثابت شده است. مطالعات نشان مي‌دهد كه مصرف روزانه ۱۲۰۰ واحد از اين ويتامين، با تقويت سيستم ايمني بدن، خطر ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي به‌خصوص آنفلوآنزا را كاهش مي‌دهد. با مطلب ٰويتامين D تضمين ‌كننده سلامت همراه مجله دلتا باشيد.

ويتامين D تضمين ‌كننده سلامت

  • بهبود سلامت استخوان ها

ٰويتامين D در جذب دو ماده معدني كلسيم و فسفات نقش اساسي دارد. اين دو ماده معدني براي سلامتي استخوان‌ها ضروري‌اند. نرم و شكننده شدن استخوان‌ها از علائم فقر ويتامين D در بدن است.

  • جلوگيري از پيشرفت آلرژي در نوزادان

سطوح پايين ويتامين D در بدن با خطر ابتلا به واكنش‌هاي آلرژيك به‌خصوص آسم و اگزما در نوزادان ارتباط دارد. تحقيقات نشان مي‌دهد كه ويتامين D از ابتلا به آسم و آلرژي در مراحل اوليه زندگي جلوگيري مي‌كند و منجر به كاهش علائم اين بيماري‌ها در كودكان و بزرگسالان مبتلا مي‌شود.

  • كمك به بارداري سالم

 مطالعات نشان داده‌اند كه ميزان ويتامين D3 در زنان باردار سالم در مقايسه با زنان باردار كه به پره اكلامپسي مبتلا هستند، به شدت متفاوت است. پره اكلامپسي نوعي مشكل در دوران بارداري است، كه با فشار خون بالا و آسيب به ساير ارگان‌ها از جمله كليه مشخص مي‌شود.

ويتامين D تضمين ‌كننده سلامت بارداري

  • بهبود سلامت روان

تحقيقات رابطه بين كمبود ويتامين D و خطر ابتلا به اضطراب و افسردگي را ثابت كرده‌اند. كاهش سطح ويتامين D با كمبود ماده شيميايي سروتونين؛ هورمون مرتبط با احساس شادي ارتباط دارد. اينطور مشخص شده كه استفاده از مكمل‌هاي ويتامين D در مبتلايان به افسردگي، علائم اين بيماري را به طور چشمگيري كاهش مي‌دهد.

  • كاهش خطر ابتلا به سرطان سينه

تحقيقات نشان مي‌دهد كه سطح كافي ويتامين D مي‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان سينه را كاهش دهد. مصرف اين ويتامين در طول سال‌هاي اوليه بلوغ، خطر ابتلا به سرطان سينه پيشرفته را در طول سال‌هاي بعد زندگي كاهش مي‌‌دهد.

  • سلامت عروق خوني

 يك تحقيق جديد نشان مي‌‌دهد، مصرف دوزهاي بالاي ويتامين D عروق را منعطف‌‌تر نگه مي‌دارد كه به طور بالقوه خطر بيماري قلبي، حمله قلبي و سكته را كاهش مي‌دهد.

  • كاهش علائم سندرم روده تحريك پذير

مكمل ويتامين D ممكن است بعضي از علائم سندرم روده تحريك پذير مانند درد شكمي، التهاب، اسهال و يبوست را از بين ببرد. اين علائم مي‌تواند كيفيت زندگي يك فرد را كاهش دهد.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه مطلب  «خواص باور نكردني بادام هندي»  مجله سلامتي دلتا را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

علت ايجاد سنگ كليه

درد مقطعي قفسه سينه به چه معنا است؟

فقر ويتامين K و ۷ علامت پنهان در بدن!

ميوه‌هايي كه از چاقي پيشگيري مي‌كند!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

محافظت از خود هنگامي كه فردي به كرونا مبتلاست!

۲۷ بازديد

زماني كه فردي در خانه مبتلا به كرونا است، راه‌هايي براي محافظت از خود وجود دارد كه در عين حال مي‌توانيد به بيمار خود نيز رسيدگي كنيد.

فردي كه به كرونا مبتلاست

زماني كه كسي كه در خانه به ويروس كرونا مبتلا مي‌شود تقريبا ۵۰ درصد اعضاي خانواده در خطر عفونت قرار دارند. به منظور كمك و مراقبت از فرد داراي كرونا نبايد خود را فراموش كنيد. درحالي كه به بيمار خود رسيدگي مي‌كنيد يا با او زندگي مي‌كنيد از خود نيز مراقبت كنيد. با مطلب فردي كه به كرونا مبتلاست همراه مجله دلتا باشيد

  • تست دهيد

اگر كسي در خانه شما جواب آزمايش مثبت كرونا دارد، در اسرع وقت شما هم تست دهيد. حتي اگر منفي باشد، نمي‌توان گفت شما در امان هستيد. متاسفانه ممكن است ويروس زير سطح تشخيص باشد و جواب آزمايش منفي، كاذب باشد. اگر به هر دليلي مي‌خواهيد آزمايش ندهيد تا ۱۴ روز بايد خود را قرنطينه كنيد.

فردي كه به كرونا مبتلاست تست

  • محدود كردن تماس

فرد مبتلا به كرونا بايد به مدت حداقل ۱۴ روز از شروع علائم يا آزمايش مثبت قرنطينه شود و در موارد شديد طولاني‌تر باشد. اگر در فضاي كوچكي قرار داريد، فرد مبتلا به كرونا را تا حد امكان از ديگران دور نگه داريد. اگر اين فاصله رعايت شود و به كرونا مبتلا شويد به شدت فرد اوليه نيست و دوز كمي از اين ويروس به بدن شما راه يافته است كه سيستم ايمني بدن به راحتي مي‌تواند با آن مقابله كند. با اين حال، هنوز هم مي‌توانيد از بيمار مراقبت كنيد، اما تنها براي موارد ضروري وارد فضاي متعلق به فرد بيمار شويد. براي مثال، هنگامي كه براي فرد بيمار غذا مي‌بريد از گذراندن زمان طولاني در اتاق او پرهيز كنيد.

  • پنجره‌ها را باز نگه داريد

براي بهبود تهويه در محل زندگي خود، پنجره‌ها را به اندازه قابل تحمل باز نگه داريد؛ حتي اگر مجبور بوديد از وسايل گرمايشي استفاده كنيد، پنچره‌ها را نبنديد. اين امر بسيار اهميت دارد زيرا در داخل خانه ويروس مي‌تواند در قطره‌هاي بسيار كوچك در هوا باقي بماند و به طور بالقوه ديگران را آلوده كند.

  • ماسك

بيش از پيش به استفاده ماسك اهميت دهيد. تمام افراد خانواده و از جمله بيمار بايد ماسك را بسيار جدي بگيرند. استفاده از ماسك (تا حد امكان) در ميان همه اعضاي خانوار به ويژه فرد آلوده بايد رعايت شود. ماسك‌ها به مهار عفونت‌هاي تنفسي از بيني و دهان فرد آلوده كمك مي‌كند.

  • دست‌ها را بشوييد و سطوح را ضدعفوني كنيد

دست‌ها را اغلب با صابون و آب حداقل به مدت ۲۰ ثانيه بشوييد، به خصوص پس از نزديك بودن به فردي كه بيمار است. اگر دسترسي مدام به آب و صابون نداريد از مواد ضدعفوني كننده‌ حاوي ۶۰ درصد الكل استفاده كنيد. همچنين تميز كردن و ضدعفوني كردن سطوح و اقلامي كه لمس شدند، هر روز توصيه مي‌شود مانند ميزها، درها، سوييچ لامپ‌ها، دسته‌ها، دستگيره‌ها، توالت‌ها، سينك‌ها.

  • تغذيه سالم

با دكتر در مورد مصرف مكمل صحبت كنيد. داشتن يك رژيم غذايي سالم و اجتناب از افزايش وزن بسيار مهم است. به گزارش سي‌دي‌سي، بزرگسالاني كه شرايط پزشكي خاصي دارند، با رژيم غذايي سالم به تسريع روند درمان خود كمك مي‌كنند.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه مطلب  «عادت‌هايي كه موجب كمردرد مي‌شود»  مجله سلامتي دلتا را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

چرا كرونا براي مردان سخت‌تر است؟

درد قفسه سينه نشانه كرونا است؟

علائم ايمني بالاي بدن در مقابل كرونا

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

پاكسازي ريه با روش‌ هاي طبيعي

۲۶ بازديد

تكنيك‌هاي پاكسازي ريه به بهبود سلامت آن كمك مي‌كند. از جمله پاكسازي ريه به روش‌هاي طبيعي مي‌توان به بخار درماني، ورزش، چاي سبز و خوردن غذاهاي ضد التهاب اشاره كرد.

پاكسازي ريه

تنفس در شرايطي مانند آلودگي هوا، دود سيگار و ساير سموم مي‌تواند به ريه‌ آسيب برساند و باعث عفونت ريه شود. تكنيك‌هاي پاكسازي ريه به روش‌هاي طبيعي مي‌تواند براي افرادي كه سيگار مي‌كشند و افرادي كه در معرض آلودگي هوا قرار مي‌گيرند، مفيد باشد. در اين مطلب از مجله دلتا ما به موضوع پاكسازي ريه به روش‌‌هاي طبيعي كه همه افراد مي‌توانند از آن استفاده كنند مي‌پردازيم.

بخار درماني

بخار درماني يا استنشاق بخار شامل تنفس بخار آب براي باز كردن مجاري هوايي و كمك به تخليه مخاط ريه‌ است. علائم بيماري در افراد مبتلا به بيماري‌هاي ريوي در هواي سرد يا خشك تشديد مي‌شود. اين آب و هوا مي‌تواند غشا‌هاي مخاطي موجود در مجاري هوايي را خشك كرده و جريان خون را محدود كند. در مقابل، بخار باعث ايجاد گرما و رطوبت هوا مي‌شود و اين مي‌تواند باعث بهبود تنفس شده و به شل شدن مخاط موجود در مجاري هوا و ريه‌ كمك كند.

ريه

سرفه كنترل شده

سرفه روش طبيعي بدن براي دفع سمومي است كه در مخاط گرفتار شده‌است. سرفه‌هاي كنترل‌شده مخاط اضافي ريه‌ را شل كرده و آن را از طريق مجاري هوايي به بيرون مي‌فرستد.

ورزش

ورزش منظم مي‌تواند سلامت جسمي و روحي افراد را بهبود بخشد و خطر بسياري از بيماري‌ها از جمله سكته مغزي و بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. ورزش باعث مي‌شود كه ماهيچه‌ها سخت‌تر كار كنند، كه اين در افزايش موثر ميزان تنفس بدن و تامين بيشتر اكسيژن به ماهيچه‌ها نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند. علاوه بر اين ورزش مي‌تواند گردش خون را بهبود بخشيده و بدن را در از بين بردن دي اكسيد كربن اضافي كه هنگام انجام ورزش توليد مي‌كند، كارآمدتر سازد.

التهاب

 نوشيدن چاي سبز

چاي سبز حاوي بسياري از آنتي‌اكسيدانهايي است كه مي‌تواند به كاهش تورم ريه‌ كمك كند. اين تركيبات حتي ممكن است بافت ريه را از اثرات مضر استنشاق دود نيز محافظت كند.

چاي سبز

همچنين بخوانيد:

ويتامين‌هايي براي جلوگيري از ريزش مو

درد مقطعي قفسه سينه به چه معنا است؟

امكان دارد همزمان به كرونا و آنفولانزا مبتلا شويم؟

قند مواد غذايي كه بيش از انتظار است!

محافظت از خود هنگامي كه فردي به كرونا مبتلاست!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

ام اس و علائم آن

۱۷ بازديد
بيماري ام اس (مالتيپل اسكلروزيس؛ Multiple sclerosis) يك بيماري خودايمني است كه دستگاه عصبي مركزي شامل مغز و نخاع را تحت تأثير قرار مي‌دهد و علائمي همچون خستگي، اسپاسم عضلاني، عدم توانايي در راه رفتن و ... دارد.
علائم ام اس

بيماري ام اس (multiple sclerosis) يك بيماري است كه موجب ناتواني قسمت‌هايي از مغز و نخاع (سيستم عصبي مركزي) مي‌شود. در بيماري ام اس سيستم ايمني، غلاف ميلين كه دور آكسون‌ها قرار دارد را مورد هجوم قرار داده كه نتيجه آن ايجاد اختلال ارتباطي بين مغز و ساير قسمت‌هاي بدن است. در نهايت، بيماري باعث مي‌شود كه عصب‌ها خودشان را تخريب كرده و به طور دائمي آسيب ببينند. در اين مطلب از مجله دلتا درباره علائم ام اس صحبت خواهيم كرد.

علائم بيماري ام اس

علائم بيماري ام اس

براي برخي از بيماران علائم متعادل هستند به صورتي كه بيمار تا مدت‌ها بعد، چيزي از بيماري خود متوجه نمي‌شود. اما ديگران ممكن است از همان ابتداي بيماري شاهد بروز علائم آن باشند.

  • ضعف ماهيچه‌ها
  • اختلال در ديد
  • مشكل در حفظ تعادل و جهت‌يابي
  • بي‌حسي و خواب رفتگي
  • مشكل در فكر كردن و به خاطر سپردن

ام اس چيست

اثرات ام اس

  • مشكل در مثانهايجاد مشكل در تخليه كامل مثانه، تكرار ادرار و بي‌اختياري در ادرار
  • مشكلات رودهيبوستي كه بتواند باعث فشردگي مدفوع گردد و نتيجه آن بي‌اختياري در مدفوع باشد.
  • خستگي و ضعفاين مشكل تقريبا در ۹۰ درصد بيماران اتفاق مي‌افتد و مي‌تواند عملكرد آن‌ها را در محل كار و منزل تحت تأثير قرار دهد.
  • اسپاسم عضلانيآكسون‌هاي تحت تأثير قرار گرفته در نخاع و مغز مي‌تواند موجب اسپاسم دردناك عضلات شود. ماهيچه‌ها گاهي سفت مي‌شوند و در حركت مشكل ايجاد مي‌كنند.
  • لرزش بدنلرزش غير ارادي در بدن نيز مي‌تواند ناشي از بيماري ام اس باشد.
  • مشكل در ديددر اين بيماري ممكن است افراد دچار دوبيني و يا تاري ديد شوند. همچنين برخي بيماران ممكن است ديدشان را ناقص و يا به صورت كامل از دست دهند و كوررنگي را تجربه كنند.
  • ايجاد تغيير در حركت و راه رفتنبيماري ام اس مي‌تواند در راه رفتن مشكل ايجاد كند. اين مشكل نتيجه ضعيف شدن ماهيچه‌ها و ايجاد مشكل در تعادل، سرگيجه و خستگي است.
  • تغييرات احساسي و افسردگيايجاد مشكل در آكسون‌هاي عصبي مي‌تواند عاملي براي تغييرات در احساسات و ايجاد افسردگي در افراد شود. اين تغييرات، جدا از خستگي و اضطراب حاصل از چالش‌هاي موجود براي خود بيماري ام اس است و مي‌تواند غير قابل پيش‌بيني و ناتوان كننده باشد.

بيماري ام اس

پيشنهاد مطالعه: مطلب «ميوه‌هايي كه از چاقي پيشگيري مي‌كند!» را مطالعه كنيد.

بيماري ام اس (مالتيپل اسكلروزيس؛ Multiple sclerosis) يك بيماري خودايمني است كه دستگاه عصبي مركزي شامل مغز و نخاع را تحت تأثير قرار مي‌دهد و علائمي همچون خستگي، اسپاسم عضلاني، عدم توانايي در راه رفتن و ... دارد.
علائم ام اس

بيماري ام اس (multiple sclerosis) يك بيماري است كه موجب ناتواني قسمت‌هايي از مغز و نخاع (سيستم عصبي مركزي) مي‌شود. در بيماري ام اس سيستم ايمني، غلاف ميلين كه دور آكسون‌ها قرار دارد را مورد هجوم قرار داده كه نتيجه آن ايجاد اختلال ارتباطي بين مغز و ساير قسمت‌هاي بدن است. در نهايت، بيماري باعث مي‌شود كه عصب‌ها خودشان را تخريب كرده و به طور دائمي آسيب ببينند. در اين مطلب از مجله دلتا درباره علائم ام اس صحبت خواهيم كرد.

علائم بيماري ام اس

علائم بيماري ام اس

براي برخي از بيماران علائم متعادل هستند به صورتي كه بيمار تا مدت‌ها بعد، چيزي از بيماري خود متوجه نمي‌شود. اما ديگران ممكن است از همان ابتداي بيماري شاهد بروز علائم آن باشند.

  • ضعف ماهيچه‌ها
  • اختلال در ديد
  • مشكل در حفظ تعادل و جهت‌يابي
  • بي‌حسي و خواب رفتگي
  • مشكل در فكر كردن و به خاطر سپردن

ام اس چيست

اثرات ام اس

  • مشكل در مثانهايجاد مشكل در تخليه كامل مثانه، تكرار ادرار و بي‌اختياري در ادرار
  • مشكلات رودهيبوستي كه بتواند باعث فشردگي مدفوع گردد و نتيجه آن بي‌اختياري در مدفوع باشد.
  • خستگي و ضعفاين مشكل تقريبا در ۹۰ درصد بيماران اتفاق مي‌افتد و مي‌تواند عملكرد آن‌ها را در محل كار و منزل تحت تأثير قرار دهد.
  • اسپاسم عضلانيآكسون‌هاي تحت تأثير قرار گرفته در نخاع و مغز مي‌تواند موجب اسپاسم دردناك عضلات شود. ماهيچه‌ها گاهي سفت مي‌شوند و در حركت مشكل ايجاد مي‌كنند.
  • لرزش بدنلرزش غير ارادي در بدن نيز مي‌تواند ناشي از بيماري ام اس باشد.
  • مشكل در ديددر اين بيماري ممكن است افراد دچار دوبيني و يا تاري ديد شوند. همچنين برخي بيماران ممكن است ديدشان را ناقص و يا به صورت كامل از دست دهند و كوررنگي را تجربه كنند.
  • ايجاد تغيير در حركت و راه رفتنبيماري ام اس مي‌تواند در راه رفتن مشكل ايجاد كند. اين مشكل نتيجه ضعيف شدن ماهيچه‌ها و ايجاد مشكل در تعادل، سرگيجه و خستگي است.
  • تغييرات احساسي و افسردگيايجاد مشكل در آكسون‌هاي عصبي مي‌تواند عاملي براي تغييرات در احساسات و ايجاد افسردگي در افراد شود. اين تغييرات، جدا از خستگي و اضطراب حاصل از چالش‌هاي موجود براي خود بيماري ام اس است و مي‌تواند غير قابل پيش‌بيني و ناتوان كننده باشد.

بيماري ام اس

پيشنهاد مطالعه: مطلب «ميوه‌هايي كه از چاقي پيشگيري مي‌كند!» را مطالعه كنيد.

خواص باور نكردني بادام هندي

۱۹ بازديد

خواص بادام هندي (Cashew) شامل حفظ سلامت قلب و عروق، تنظيم فشار خون، استحكام و سلامت دندان‌ها، استخوان‌ها و افزايش قدرت سيستم ايمني بدن است.

خواص بادام هندي

بادام هندي به دليل طعم منحصر به فردش يكي از آجيل‌هاي محبوب مردم كشور ما و ديگر كشورها است. بادام هندي منبع عظيم مواد مغذي و ويتامين‌ها بوده و از ارزش غذايي بالايي برخوردار است. در اين مطب از مجله دلتا درباره خواص بادام هندي صحبت خواهيم كرد.

فوايد بادام هندي

  • بادام هندي حاوي چربي اشباع شده بوده، به حفظ سلامت قلب و عروق كمك مي‌كند.
  • مصرف بادام هندي براي پيشگيري از تشكيل سنگ‌هاي صفراوي بسيار مفيد است.
  • بادام هندي انرژي‌زا بوده و كلسترول ندارد.
  • بادام هندي به علت دارا بودن كلسيم و منيزيم براي استحكام و سلامت لثه، دندان‌ها و استخوان‌ها مفيد است .
  • مس يكي از اجزاي مهم آنزيم‌هاي بدن است كه در خيلي از فرآيندهاي فيزيولوژيكي بدن شركت مي‌كند، اين ماده معدني به وفور در بادام هندي يافت مي‌شود .
  • از خواص بادام هندي، انرژي و فيبر غذايي بالاي آن است و در صورت مصرف متعادل به كاهش وزن و لاغر شدن كمك مي‌كند.
  • از خواص بادام هندي خاصيت آنتي اكسيداني آن بوده، به افزايش قدرت سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند، همچنين مقدار بالاي آنتي اكسيدان‌هاي مغزها مي‌تواند كليد محافظت از قلب باشد.
  • يكي از خواص بادام هندي تنظيم انعقاد خون بوده، ميوه بادام هندي سرشار از ويتامين K است .
  • كاهش فشار خون بالا از ديگر خواص بادام هندي بوده، اين ميوه با داشتن منيزيم و لينولنيك اسيد، فشار خون را تنظيم مي‌كند.
  • بادام هندي، در ايجاد خواب منظم در زنان يائسه موثر است.
  • مصرف اين گياه به بدن كمك مي‌كند تا جذب آهن به شكل بهتري صورت گيرد و باعث رشد استخوان و بافت پيوندي و توليد ملانين (رنگ دانه پوست و مو) مي‌شود.

بادام هندي

مضرات بادام هندي

علي‌رغم خواص فراوان بادام هندي، اين ميوه حاوي مقادير قابل توجهي از اگزالات بوده، زياده‌روي در مصرف آن منجر به تجمع و كريستاله شدن اين ماده در بدن و در نتيجه ايجاد سنگ كليه و سنگ كيسه صفرا مي‌شود. بنابراين افرادي كه مشكلات كليوي درمان نشده دارند، يا اين كه كليه‌ها يا كيسه صفراي‌شان را در آورده‌اند بايد از مصرف آن پرهيز كنند، همچنين دريافت زياد اگزالات ممكن است موجب كاهش جذب كلسيم نيز شود. لازم به ذكر است بروز واكنش‌هاي آلرژيك مانند خارش، گرفتگي بيني، تورم لب ها و… از ديگر عوارضي است كه ممكن است با خوردن بادام هندي در افراد حساس به وجود بيايد.

همچنين بخوانيد:

مواد غذايي چربي سوز را بشناسيد

ويتامين C؛ ويتامين همه فن حريف!

زمان طلايي در سكته مغزي

در طول روز دچار كمبود انرژي مي‌شويد؟

راه حل‌هايي براي خشكي پوست در سرما

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

فقر «ويتامين‌دي» خطر كدام بيماري‌ها را افزايش مي‌دهد؟

۲۲ بازديد

ويتامين D با ايجاد افزايش جذب فسفر و كلسيم از روده‌ها و كاهش دفع از كليه به متابوليسم استخوان‌‌ها كمك مي‌كند.

فقر ويتامينD

در سراسر جهان حدود يك ميليارد نفر در معرض سطوح ناكافي ويتامين D در خون هستند. ويتامين D از راه مصرف برخي مواد غذايي يا قرار گرفتن در معرض نور خورشيد جذب بدن مي‌شود. نياز روزانه براي اين ويتامين براي هر فرد بالغ ۱۰ ميكروگرم يا حداكثر ۲۰۰۰ واحد در روز و در دوران كودكي و پيري اين ميزان بالاتر است. با مطلب فقر ويتامينD همراه مجله دلتا باشيد.

منابع ويتامين D

آفتاب: تابش پرتو فرابنفش به پوست انسان باعث مي‌‌شود ماده‌‌اي به نام دهيدروكلسترول طي مراحلي در كليه به ويتامين D تبديل شود. پوست روشن ‌نسبت به تيره، در مدت كمتري زير تابش آفتاب نياز خود به اين ويتامين را تامين كنند.

منابع گياهي: قارچ، غلات و برخي سبزيجات و ميوه‌.

منابع حيواني: كره، روغن كبد ماهي، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهي ساردين.

منابع لبني: در حال حاضر بسياري از انواع شير و ماست با ويتامين دي غني سازي شده‌اند. براي افرادي كه كمتر در معرض تابش نور خورشيد قرار مي‌گيرند، با مصرف لبنيات ويتامين D مورد نياز جذب مي‌شود. نوشيدن شير غني شده با اين ويتامين يك راه آسان براي جلوگيري از فقر ويتامينD است. تحقيقات اخير نشان داده است كه مصرف شير خطر بروز بسياري از بيماري‌ها از جمله ابتلا به سرطان‌ها يا فشار خون و … را كاهش مي‌دهد.

فقر ويتامينD نور خورشيد

شايع‌ترين بيماري‌هاي فقر ويتامينD

بيماري قلبي: افراد مبتلا به فقر ويتامينD بيشتر از سايرين در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي هستند.

بيماري التهابي روده: مطالعات انجام شده در اروپا و ايالات متحده، ارتباط بين سطوح پايين ويتامين D و ميزان بالاي ابتلا به بيماري‌هاي التهابي روده را نشان داده است.

زوال عقل و آلزايمر: بزرگسالاني كه در معرض كمبود ويتامين D هستند، ۵۳ درصد نسبت به سايرين بيشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

بيماري كليوي: يك مطالعه نشان داده كساني كه دچار فقر ويتامينD هستند، دو برابر بيشتر در معرض آلبومينوري يا آلبومين بالا در ادرار قرار دارند. آلبومينوري از نشانه‌هاي اوليه آسيب كليوي است.

پوكي استخوان: ويتامين D از آن‌جا كه منجر به جذب كلسيم و فسفات از رژيم غذايي مي‌شود، به طور مستقيم با پوكي استخوان ارتباط دارد. كمبود اين ويتامين منجر به دردهاي استخواني و پوكي استخوان شده و خطر شكستگي‌هاي استخواني را چند برابر مي‌كند.

ديابت نوع ۲: قرار گرفتن روزانه ۲۰ دقيقه در معرض نور خورشيد و يا استفاده از مكمل‌هاي ويتامين D، خطر ابتلا به ديابت نوع ۲ را كاهش مي‌دهد.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه مطلب  «ميوه‌هايي كه از چاقي پيشگيري مي‌كند!»  مجله سلامتي دلتا را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

ميگو، پرخاصيت‌ترين غذاي دريايي!

غذاهايي كه بيماران كرونايي نبايد بخورند!

شناسايي اولين مبتلا به كروناي انگليسي در ايران

شب امتحان چي بخوريم؟

درد مقطعي قفسه سينه به چه معنا است؟

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

عادت‌هايي كه موجب كمردرد مي‌شود

۳۰ بازديد

خواب روي شكم مي‌تواند باعث «هيپرلورروز، يا قوس بيش از حد، ستون فقرات كمري» شود.

كمردرد

خوابيدن روي شكم يكي از حالت‌هاي پرطرفدار خوابيدن است، كه در دراز مدت دچار آسيب به سلامت جسم مي‌شود. متخصص مغز و اعصاب، توضيح مي‌دهد كه پس از يك شب خوابيدن روي شكم ممكن است دچار درد (خفيف يا شديد) معده شويد؛ اما در دراز مدت منجر به مشكلات شديدتري مي‌شود. با مطلب « عادت‌هايي كه موجب كمردرد مي‌شود » همراه مجله دلتا باشيد.

رابطه مستقيم كمردرد با خوابيدن روي شكم

مشكل خوابيدن روي شكم، اين است كه ستون فقرات منحني طبيعي خود را از دست مي‌دهد. عضلات پشت كمر تحت تاثير قرار مي‌گيرند و صبح با كمردرد از خواب بيدار مي‌شويد. افزايش فشار بر قسمت پايين مهره‌ها باعث افزايش كمردرد مي‌شود. آسيب به منحني نرمال ستون فقرات موجب آسيب به گردن نيز مي‌شود.

وقتي به روي شكم مي‌خوابيد، براي تنفس بايد گردن را به يك طرف بچرخانيد كه پيچ و تاب در گردن، از هم‌ترازي با ستون فقرات خارج مي‌شود. اگر گردن خود را به يك طرف بيشتر بگذاريد، عضلات آن كشيده شده و موجب تضعيف طرف ديگر مي‌شود. اين موضوع به مرور زمان درد گردن را به وجود مي‌آورد و اگر بي توجه باشيد مشكلات جدي‌تري را در پي خواهد داشت. همچنين خوابيدن روي شكم «فشار بيشتري» بر قلب و ريه‌ها وارد مي‌كند.

كمردرد خوابيدن روي شكم

نتيجه‌‌ خوابيدن روي شكم 

علاوه بر صدمه زدن به گردن و كمر، خوابيدن روي شكم موجب مشكلات در ديسك كمر هم مي‌شود. وقتي ماده ژلاتيني داخل ديسك بين مهره‌ها جا به جا شود، به مرور زمان مهره‌ها روي هم ساييده مي‌شود و از بين مي‌روند. اين روند علاوه بر درد شديد راه درماني جز عمل‌ جراحي ندارد. پس بهتر است از همين امشب تمرين كنيد كه ديگر روي شكم نخوابيد.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه مطلب  «گياهان، به سلامت قلب كمك مي‌كنند»  مجله سلامتي دلتا را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

فوايد نوشيدن آبليمو و عسل پيش از صبحانه

علائم كمبود ويتامين B12

خواص اعجاب انگيز بادام براي پوست

خواص شگفت انگيز كتيرا

امكان دارد همزمان به كرونا و آنفولانزا مبتلا شويم؟

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد