آرشیو آذر ماه 1400

مجله سلامتي دلتا

۸ خاصيت شگفت‌انگيز هندوانه براي سلامت بدن

۱۶ بازديد

حتي عكس هندوانه در ذهن ما، باعث مي‌شود به معناي واقعي كلمه احساس خنكي كنيم. اين ميوه نيازي به معرفي ندارد و از زمان كودكي در ليست مورد علاقه ما بوده است.

خواص هندوانه براي سلامتي

هندوانه يكي از ميوه هاي سنتي شب يلدا است كه علاوه بر اين‌كه بسيار خوشمزه است، خواص بسياري براي بدن نيز دارد. با مجله دلتا همراه باشيد تا بيشتر با خواص هندوانه براي سلامتي آشنا شويد.

قلب شما را سالم نگه مي‌دارد

مصرف هر روز يك برش هندوانه مي‌تواند تجمع كلسترول بد خون را متوقف كند، در نتيجه از بيماري قلبي جلوگيري مي‌كند. مصرف منظم هندوانه همچنين با رسوبات چربي كمتر در داخل رگ‌هاي خوني ارتباط دارد.

به درمان التهاب كمك مي‌كند

يكي ديگر از تركيبات اصلي موجود در هندوانه ليكوپن است كه فوايد زيادي دارد. در يك مطالعه آمريكايي، مشخص شد كه ليكوپن داراي خواص ضد التهابي است.

شما را هيدراته نگه مي‌دارد

نمي‌دانيد چند درصد هندوانه آب است؟ هندوانه ۹۰درصد آب است كه آن را به يكي از بهترين منابع آبرساني تبديل كرده است. از نظر ادرار آور بودن بسيار بهتر از الكل يا كافئين است. از آن‌جا كه يك منبع طبيعي است، ادرار را بدون ايجاد فشار در كليه‌ها افزايش مي‌دهد.

به مبارزه با سرطان كمك مي‌كند

طبق يك مطالعه، مشخص شده است كه ليكوپن موجود در هندوانه ميزان شورش سلول‌هاي سرطاني را كاهش مي‌دهد. ليكوپن رنگدانه‌اي است كه هندوانه‌ها را به رنگ قرمز تبديل مي‌كند و از آن‌جا كه يك آنتي اكسيدان قوي است، از بروز برخي سرطان‌ها جلوگيري مي‌كند.

فشار خون را كنترل مي‌كند

يكي از خواص هندوانه براي سلامتي كاهش فشار خون است. هندوانه منبع خوبي از پتاسيم است، ماده مغذي شناخته شده براي كاهش فشار خون بالا. پتاسيم همچنين الكتروليتي است كه فشار خون را در حين تمرين بدني تنظيم مي‌كند.

خواص هندوانه

سلامت استخوان را بهبود مي‌بخشد

ويتامين C در اين‌جا نقش اصلي را بازي مي‌كند زيرا اين ماده مغذي براي استخوان‌ها مفيد است و به ترميم كمك مي‌كند . يك مطالعه در سوئيس نشان مي‌دهد كه مكمل ليكوپن مي‌تواند از پوكي استخوان و شكستگي استخوان جلوگيري كند . ويتامين A موجود در هندوانه هم با رشد استخوان در ارتباط است .

ايمني را تقويت مي‌كند

هندوانه سرشار از ويتامينC، سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. اين ميوه همچنين حاوي ويتامينB6 است كه به سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند آنتي بادي توليد كند. اين ويتامين همچنين به تشكيل سلول‌هاي قرمز خون كمك مي‌كند. اين ميوه داراي ويتامينA است كه سيستم ايمني بدن را تنظيم مي‌كند و از آن در برابر عفونت محافظت مي‌كند.

مي‌تواند سلامت جنسي را ارتقا دهد

اسيد آمينه سيترولين موجود در هندوانه رگ‌هاي خوني را شل و فراخ مي‌كند و ممكن است در درمان اختلال نعوظ كمك كند. سيترولين به آرژنين تبديل مي‌شود كه پيش ماده اكسيد نيتريك است و به گشاد شدن رگ‌هاي خوني كمك مي‌كند.

هندوانه براي سلامتي

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب معرفي ۱۰ منبع گياهي سرشار از آهن را بخوانيد.

۹ خوراكي چربي سوز كه شما را خوش اندام مي‌كند

۱۵ بازديد

امروزه بيشتر مردم از اين حقيقت آگاه نيستند كه وزن آن‌ها در حال افزايش است. ميزان چربي اضافي جمع شده در بدن، آن‌ها را در معرض خطر قرار مي‌دهد و ممكن است با مسائل سلامتي و جسمي فراواني روبرو شوند.

خوراكي هاي چربي سوز

نمي‌دانيد براي كاهش وزن چه بخوريد؟ يا چه غذاهايي بخوريم كه چربي بدن را آتش بزنند؟ مجله دلتا در اين مطلب ۹ خوراكي از بهترين غذاهاي كاهش وزن را بررسي خواهد كرد. در حالي كه ورزش و خوردن كمتر براي كاهش وزن مهم است، خوردن غذاهايي كه متابوليسم شما را تقويت مي‌كند نيز گامي مهم براي رسيدن به بدني سالم و مقاوم است كه هميشه مي‌خواستيد. خوراكي هاي چربي سوز را در ادامه بخوانيد.

چربي

ماهي چرب

ماهي چرب حاوي اسيدهاي چرب امگا ۳ است كه به كاهش چربي كمك مي‌كند.

برخي از ماهي‌هاي چرب:‌

  • قزل آلا
  • سالمون
  • ساردين
  • پريچارد
  • آزاد نر
  • مار ماهي
  • ماهي سفيد بايت
  • خال مخالي
  • شاه ماهي

گريپ فروت

نارينگنين، فلاونوئيد موجود در گريپ فروت، سطح قند خون را متعادل كرده و به جلوگيري از سندرم متابوليك كمك مي‌كند. سندروم متابوليك مجموعه‌اي از اختلالات است كه وقتي همراه با هم اتفاق بيفتند، خطر بيماري قلبي، سكته و ديابت نوع ۲ را افزايش مي‌دهند. اين اختلالات شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، چربي بالاي دور كمر و سطوح غيرطبيعي كلسترول يا تري گليسيريد مي‌شود.

جو دوسر

جو دوسر مي‌تواند به كاهش وزن و سالم ماندن كمك كند. مصرف منظم جو يكي از عادت‌هايي است كه به بهبود وزن بدن كمك مي‌كند. گنجاندن آن در برنامه غذايي هضم غذا را بهبود مي‌بخشد و باعث مي‌شود احساس سيري بين وعده‌هاي غذا داشته باشيد.

چاي سبز

چاي سبز خوشمزه است و به‌عنوان چربي سوز عمل مي‌كند. براي چربي‌سوزي بايد ابتدا سلول‌هاي چربي شكسته شده و وارد جريان خون شوند. تركيبات فعال موجود در چاي سبز مي‌توانند با افزايش تاثيرات برخي هورمون‌هاي چربي‌سوز، باعث شكستن چربي‌ها شوند.

فلفل تند

فلفل، داغ‌ترين روش براي كاهش وزن است. ماده‌اي به نام كپسايسين در فلفل قرمز است، كه مي‌تواند به كاهش اشتها و افزايش سرعت كالري سوزي بدن كمك كند.

انواع توت‌ها

يكي از خوراكي‌هاي چربي سوز انواع توت‌ها هستند. انواع توت‌ها براي كاهش وزن ممكن است راز كوچك شما باشد.

تخم مرغ

غذاهاي سرشار از پروتئين مي‌توانند به بدن شما در سوزاندن كالري بيشتر كمك كنند و تخم مرغ از جمله آن‌ها است. تحقيقات نشان داده برنامه‌هاي غذايي سرشار از پروتئين منجر به كاهش وزن مي‌شوند، حتي بدون محدود كردن كالري و ديگر مواد مغذي.

قهوه

قهوه مي‌تواند متابوليسم شما را افزايش داده و به سوزاندن چربي كمك كند.

سيب

سيب سرشار‌از پكتين است كه ميزان چربي جذب شده توسط بدن را محدود مي‌كند.

چربي سوز

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب باميه لذيذ، بمب خواص سلامتي را بخوانيد.

علائم و كمك‌هاي اوليه سكته مغزي را بشناسيد تا زنده بمانيد!

۱۶ بازديد

سبك زندگي پراسترس و سرشار از فست فود امروزه، ما را به سمت انواع بيماري بخصوص سكته مغزي سوق مي‌دهد. در ادامه مطلب بخوانيد چگونه مي‌توان زندگي فرد درحال سكته مغزي را نجات داد.

كمك‌هاي اوليه

اولين قدم‌ اگر فكر مي‌كنيد فردي علائم سكته مغزي را دارد و در حال سكته مغزي است. تماس با اورژانس است. سكته مغزي ممكن‌است باعث از دست‌دادن تعادل يا بيهوشي شود كه ممكن‌است منجر به زمين خوردن‌شود. همراه مجله دلتا باشيد تا با علائم و كمك‌هاي اوليه سكته مغزي آشنا شويد.

كمك‌هاي اوليه براي سكته مغزي

اگر فكر مي‌كنيد ممكن است شما يا اطرافيانتان دچار سكته مغزي شده باشيد، اين مراحل را دنبال كنيد:

  • اگر علائم سكته مغزي داريد با اورژانس تماس بگيريد يا يك نفر ديگر براي شما تماس بگيرد. درحالي‌كه منتظر كمك اضطراري هستيد تا حد امكان آرام باشيد.
  • اگر از شخص ديگري كه دچار سكته مغزي شده مراقبت مي‌كنيد، مطمئن‌شويد كه او در يك موقعيت امن و راحت قرار دارد. ترجيحا بايد به يك‌طرف دراز‌بكشد و در صورت استفراغ سرخود راكمي بالا آورده و كمك‌كنيد.
  • بررسي كنيد كه آيا آن‌ها نفس مي‌كشند يا خير. اگر نفس نمي‌كشند، احياي قلبي ريوي را انجام دهيد. اگر آن‌ها در تنفس مشكل‌دارند، لباس‌هاي منقبض مانند كراوات يا روسري را شل كنيد.
  • با آرامش و اطمينان خاطر صحبت كنيد.
  • آن‌ها را با يك پتو بپوشانيد تا گرم شوند.
  • چيزي براي خوردن يا نوشيدن به آن‌ها ندهيد.
  • اگر فرد ضعفي در اندام خود نشان‌مي‌دهد، از حركت‌دادن آن‌ها خودداري‌كنيد.
  • هرگونه تغيير در وضعيت فرد را با دقت مشاهده كنيد. آماده‌باشيد تا به اپراتور اورژانس در مورد علائم و زمان شروع آن‌ها بگوييد. در صورت افتادن يا ضربه به سر فرد حتما ذكر‌كنيد.

علائم سكته را بشناسيد

بسته به‌شدت سكته، علائم ممكن است ضعيف يا شديد باشند. قبل از اين‌كه بتوانيد كمك كنيد، بايد بدانيد چه چيزي را بايد تماشا كنيد. براي بررسي علائم هشداردهنده سكته مغزي، از مخفف FAST استفاده كنيد كه مخفف عبارت زير است:

صورت: آيا صورت بي‌حس است يا ازيك‌طرف آويزان مي‌شود؟

بازوها: آيا يك بازو بي‌حس است يا ضعيف‌تر از ديگري؟ آيا هنگام تلاش براي بالا‌بردن هر دودست، يك بازو پايين‌تر از دست ديگر مي‌ماند؟

گفتار: آيا گفتار نامفهوم است يا درهم؟

زمان: اگر به هر يك از موارد بالا پاسخ مثبت داديد، وقت آن است كه فورا با اورژانس تماس بگيريد.

ساير علائم سكته مغزي عبارت‌اند از:

  • تاري ديد، تاري ديد، يا از دست‌دادن بينايي، به‌ويژه در يك‌چشم
  • سوزن سوزن شدن، ضعف يا بي‌حسي در يك‌طرف بدن
  • حالت تهوع
  • از دست‌دادن كنترل مثانه يا روده
  • سردرد
  • سرگيجه يا سبكي سر
  • از دست‌دادن تعادل يا هوشياري

اگر شما يا شخص ديگري علائم سكته مغزي راداريد، حتي اگر علائم خفيف هستند يا از بين مي‌روند، آن‌ها را جدي بگيريد. فقط چند دقيقه طول مي‌كشد تا سلول‌هاي مغز شروع به مردن كنند.

كمك‌هاي اوليه

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب ويتامين‌هاي ضروري براي بدن در فصل سرما را بخوانيد.

آيا كدو سبز واقعا لاغر مي‌كند؟

۱۷ بازديد

خوردن كدو سبز باعث افزايش متابوليسم يا همان سوخت و ساز بدن مي‌شود. به همين علت در لاغر شدن افراد بسيار موثر است.

خواص كدو سبز در لاغري

كدو سبز يكي از بهترين سبزيجاتي است كه مي‌توانيد به صورت خام و پخته مصرف كنيد. اين نوع كدو كم‌ كالري اما بسيار سيركننده است. كدو سبز حاوي مقدار زيادي آب و فيبر است كه براي كاهش وزن و لاغري كاملا مناسب است. اما واقعا چه چيز كدو سبز را به يك انتخاب عالي براي كاهش وزن تبديل كرده است. در ادامه مطلب همراه مجله دلتا باشيد تا روش‌هاي لاغري با كدو سبز را بيشتر بشناسيد.

خواص كدو سبز

چرا مصرف كدو سبز باعث لاغري مي‌شود؟

به طور ميانگين ۱۰۰ گرم كدو‌سبز تنها ۱۷ كالري دارد. اين ويژگي باعث مي‌شود كه ما بتوانيم با خيال راحت، هر چقدر از آن را كه دل‌تان خواست مصرف كنيد. مي‌توانيد به ميزاني كه احساس سيري مي‌كنيد كدو بخوريد اما هم‌زمان كالري زيادي مصرف نكنيد.

كدوي سبز حاوي فيبرهاي محلول و نامحلول است

فيبرهاي محلول درون كدو سبز مانع از ايجاد گلوكز در خون مي‌شوند. هم‌زمان، فيبرهاي نامحلول با ايجاد باكتري‌هاي مفيد و سم‌زدا مسئوليت تقويت و حفظ سلامت اجزاي سيستم‌ گوارشي مثل روده و معده را به عهده مي‌گيرند. در نتيجه بدن از سموم اضافه و چربي‌ها پاك‌سازي مي‌شود.

كاهش وزن

كدو را به چه شكلي مصرف كنيم؟

سالاد كدو سبز

مي‌توانيد از كدوهاي تازه، كوچك و ترد براي تهيه سالادهاي خوشمزه استفاده كنيد. كافي است كدو را بشوييد و آن را به برش‌هاي خيلي نازكي تبديل كنيد تا با تركيب آن با ساير مواد تشكيل‌دهنده سالاد مثل گوجه‌فرنگي، فلفل، خيار و ساير چاشني‌ها مثل ماست و يا سركه بالزاميك و روغن زيتون طعمي عالي به سالادتان بدهيد.

كدو در پاستا و سوپ

به غير از اين روش مي‌توانيد كدو را بخارپز كنيد در كنار ساير مواد غذايي مثل گوشت، پاستا و يا حتي ساير سبزيجات سرو كنيد. سوپ‌هاي تهيه شده از كدوسبز هم طعم و مزه‌اي عالي دارند، تركيب كدو همراه با قارچ و سبزيجات ديگر مي‌تواند سوپي خوشمزه و سالم باشد.

بوراني كدو، كدو سبز با ماست براي لاغري

كافي‌ست كدو سبز لاغري را با پوست، ريز ريز رنده كنيد و همراه با نعناع، سير تازه، نمك و فلفل به ماست كم‌چرب اضافه كنيد و خوب هم بزنيد.

معجون لاغري با كدو سبز

يك عدد كدو سبز را با ۳ عدد خيار و ۱ عدد سيب، درون آب‌ميوه‌گيري بريزيد و عصاره سبز آن را در آغاز روز با لذت تمام بنوشيد.

چيپس كدو

قرار نيست رژيم لاغري كاري كند كه از تمام لذت‌ها محروم شويد. خوردن تنقلات هنگام ديدن سريال يا تماشاي فوتبال چيزي نيست كه بتوان به‌راحتي از آن گذشت. كدو سبز لاغري را به‌شكل دلخواه برش دهيد. كمي نمك، فلفل و پودر سير به آن اضافه كنيد و درون سيني فر بچينيد. سيني را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقيقه درون فري كه از قبل با دماي ۱۸۰ درجه سانتي‌گراد گرم كرده‌ايد قرار دهيد. چيپس كدو سبز لاغري با همين سرعت آماده است.

چيپس كدو سبز

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب باميه لذيذ، بمب خواص سلامتي را بخوانيد.

خواص بي‌نظير چاي ماسالا در سلامت بدن

۲۰ بازديد

چاي ماسالا كه در بسياري از مناطق با نام چاي هندي نيز شناخته مي‌شود يك نوشيدني معطر و خوش طعم با خواص درماني فراوان است.

خواص و فوايد چاي ماسالا

چاي ماسالا مخلوطي از چاي سياه، زنجبيل و ساير ادويه‌ها است. از جمله اين ادويه‌ها مي‌توان هل، رازيانه، دارچين و فلفل سياه را نام برد. همچنين در دم كردن اين چاي به جاي آب معمولا از شير استفاده مي‌شود. اين تركيبات خواص فوق العاده‌اي به چاي ماسالا مي‌بخشد. در اين مطلب از مجله دلتا درباره خواص و فوايد چاي ماسالا بخوانيد.

چاي ماسالا و سلامت قلب

مطالعات بيانگر آن است كه مصرف دارچين مي‌تواند بر روي سلامت قلب و سيستم قلبي عروقي تاثير بگذارد. بدين ترتيب كه با كاهش فشار خون به سلامت قلب كمك شاياني مي‌كند.

چاي ماسالا

چاي ماسالا و كاهش قند خون

زنجبيل و دارچين به كار رفته در چاي ماسالا مي‌تواند موجب كاهش قند خون شود. طبق تحقيقات انجام شده مصرف روزانه ۴ گرم دارچين مي‌تواند تا حدود ۲۹ درصد مقاومت بدن به انسولين را بهبود ببخشد و باعث كاهش قند خون در افراد مبتلا به ديابت نوع يك شود. همچنين مصرف روزانه دو گرم زنجبيل مي‌تواند تا ۱۲ درصد به كاهش قند خون در افراد مبتلا به ديابت نوع دو كمك كند.

چاي ماسالا و كمك به هضم مواد غذايي

چاي ماسالا با دارا بودن هل و زنجبيل يك ماده موثر براي جلوگيري از تهوع محسوب مي‌شود. اين چاي مي‌تواند در دوران بارداري گزينه‌اي مناسب براي مادران در ماه‌هاي اول بارداري و مبارزه با حالت تهوع پس از مصرف غذا باشد.

چاي ماسالا و كاهش وزن

از ديگر خواص و فوايد چاي ماسالا مي‌توان به كاهش وزن اشاره كرد. چاي ماسالا با دارا بودن فلفل سياه به بالا رفتن درصد سوخت و ساز در بدن كمك كرده و بدين ترتيب به كاهش وزن به عنوان يك روش درماني مكمل كمك مي‌كند.

تهيه چاي ماسالا به روش خانگي

براي تهيه چاي ماسالا به روش خانگي كافي است طبق دستور العمل زير عمل كنيد.

مواد لازم

فلفل قرمز، سفيد و سياه به اندازه يك قاشق چاي خوري، چند دانه ميخك، چند دانه هل و يا نيم قاشق چاي‌خوري پودر آن، يك عدد چوب دارچين، يك الي دو پيمانه آب، يك الي دو قاشق چاي خوري چاي سياه، دو تكه زنجبيل تازه.

طرز تهيه

فلفل، ميخك، هل و دارچين را با هم مخلوط كرده و بكوبيد و سپس روي حرارت قرار دهيد. به مدت دو دقيقه حرارت دهي را ادامه دهيد و سپس اجازه دهيد تركيب حاصل خنك شود. سپس آن را به مخلوط آب و زنجبيل اضافه كنيد و حدود ۲۰ دقيقه حرارت دهيد و پيش از رسيدن به نقطه جوش حرارت دهي را متوقف كنيد. سپس چاي سياه را به تركيب خود اضافه كرده و ده دقيقه فرصت دهيد تا مواد به خوبي با هم تركيب شوند و سپس مورد استفاده قرار دهيد.

 فوايد چاي ماسالا

پيشنهاد مطالعه: ازشما دعوت مي‌كنيم مطلب معرفي ۱۰ منبع گياهي سرشار از آهن را بخوانيد.

راز داشتن دندان‌هاي سالم و زيبا چيست

۱۵ بازديد

امروزه اگر به جامعه دقت كنيد مي‌بينيد كه سلامت دندان‌ها به عنوان يكي از مهم‌ترين فاكتور‌هاي زيبايي شناخته شده است.

روش‌ هاي نگهداري از دندان‌

در حال حاضر تعريف زيبايي، تنها داشتن چشمان و لب‌هاي زيبا نيست، سلامت و زيبايي دهان و دندان ازجمله شاخص‌هاي زيبايي و شهرت به‌حساب مي‌آيند. به همين دليل در نظر داريم در اين مطلب از مجله دلتا براي شما از روش‌ هاي نگهداري از دندان‌ براي داشتن دندان‌هاي سفيد و زيبا صحبت كنيم.

هر ۶ ماه به پزشك مراجعه كنيد

نشستن روي صندلي دندان‌پزشكي شما را مضطرب مي‌كند؟ صداي دستگاه دندان‌پزشكي دلهره‌آور است؟ كافي است يك هدفون بر روي گوش خود گذاشته و با يك آهنگ ملايم و آرامش‌بخش فضاي مضطرب دندان‌پزشكي را به شرايطي آرام تبديل كنيد.

نگهداري از دندان‌

نخ دندان و مسواك

برخي از كارشناسان معتقدند كه ترتيب استفاده از نخ دندان و زدن مسواك اصلا مهم نيست، فقط بايد به خاطر داشته باشيد كه اين دو كار را حتما انجام مي‌دهيد.

خلال‌دندان

با يك خلال‌دندان، مواد غذايي را از بين دندان‌ها خارج كنيد. البته حواستان باشد كه اين كار خيلي ملايم انجام شود. فشار دادن خلال‌دندان باعث آسيب به لثه‌ها و زخم شدن آن‌ها مي‌شود.

تعويض مسواك قديمي

سطح مسواك به‌ مرور زمان از بين رفته و صاف مي‌شود. در نتيجه براي داشتن دندان‌هاي سفيد و زيبا، مسواك خود را هر سه ماه يك‌بار عوض كنيد.

مواد غذايي مفيد را فراموش نكنيد

يكي از روش‌‌هاي نگهداري از دندان‌ استفاده از مواد غذايي سالم است. پروتئين موجود در آب‌ پنير مي‌تواند از ميناي دندان شما محافظت كند. پنير دو عنصر اصلي براي داشتن دندان‌هاي سفيد و زيبا، يعني كلسيم و ويتامين D را به‌صورت كامل غني‌شده در خود دارد. در كنار پنير سعي كنيد از شير، تخم‌مرغ و ماهي نيز براي حفظ سلامت دهان، دندان و استخوان‌ها، استفاده كنيد.

چگونه لكه‌هاي روي دندان را از بين ببريم؟

اگر اهل چاي، قهوه يا مخلفات رنگي مثل پفك هستيد، سعي كنيد هر ماه دو بار از جوش‌شيرين براي سفيد كردن دندان‌هايتان استفاده كنيد.

بزرگ‌ترين دشمن دندان اسيد معده است

اگر ازجمله افرادي هستيد كه رفلكس معده دارند، قبل از هر چيز دليل برگشت اسيد معده را پيدا كرده و سپس سعي كنيد آن را كنترل كنيد. از خوردن غذاها و نوشيدني‌هايي كه باعث رفلكس مي‌شوند، بپرهيزيد.

تميز كردن زبان را فراموش نكنيد

زبان منبع عظيمي از باكتري‌ها است. به همين دليل است كه گاهي عليرغم اين‌كه به‌خوبي مسواك مي‌زنيم، بازهم بوي بد دهان از بين نمي‌رود. در هنگام مسواك زدن بعد از شستن دندان‌ها، با ابزار مخصوص پاك كردن زبان، سطح زبان را نيز تميز كنيد.

با دندان‌هاي خود مهربان باشيد

از بريدن چسب و شكستن پسته با دندان، بپرهيزيد. قرار دادن خوراكي يا وسايل سفت روي دندان‌ها، روند پوسيده شدنشان را سرعت بيشتري مي‌بخشد.

نوشيدن آب سرد و چاي داغ، ممنوع

زماني كه آب سرد خورده باشيد و بلافاصله پس‌ از آن اقدام به خوردن يك نوشيدني گرم‌ كنيد، مقاومت دندان كاهش پيداكرده و امكان ترك خوردن آن را فراهم مي‌كنيد.

روش نگهداري از دندان

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب علائمي كه خبر از يك بيماري مرگبار مي‌دهند را بخوانيد.

باميه لذيذ، بمب خواص سلامتي

۱۷ بازديد

باميه، گياه سبز غلاف داري است كه براي نخستين بار توسط مصريان پرورش داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است. پس‌ از آن در كشورهاي آسياي جنوبي، آمريكا و ساير سرزمين‌ها كشت و پرورش داده شده است.

خواص و فوايد باميه

خواص باميه بسيار زياد است و به دليل كالري بسيار پايين و خواص فراوان، محبوبيت بسيار زيادي دارد. مجله دلتا پيشنهاد مي‌كند، اگر باميه را دوست نداريد حتما خواص و فوايد باميه در اين مطلب را بخوانيد، صدرصد نظرشما تغيير خواهد كرد.

باميه گياهي سرشار از خواص

يكي از گياهاني كه تعجب دانشمندان را به خود معطوف كرده است، باميه است. گياهي داراي كالري بسيار پائين و خواص بسيار زياد است. اين گياه سرشار از فيبر است و ويتامين‌ها و املاح بسيار فراواني دارد. ويتامين A، ويتامين B6، ويتامين C، ريبوفلاوين، كلسيم، اسيدفوليك، تيامين و روي ازجمله مواد مغذي موجود در باميه است.

اين گياه شگفت‌انگيز براي بسياري از افرادي كه به بيماري‌هايي مانند ديابت، مشكلات گوارشي، افزايش وزن و ضعف سيستم ايمني مبتلا هستند كمك زيادي به درمان مي‌كند. همچنين يكي از گياهان بسيار مفيد براي خانم‌هاي باردار باميه است.

فوايد باميه براي بيماران ديابتي

اگر به دلايل وراثتي نگران مبتلا شدن به ديابت هستيد مصرف باميه را در ليست برنامه‌هاي غذايي اصلي خود قرار دهيد. باميه شبيه به جعفري خواص بسيار زيادي براي بيماران ديابتي دارد. باميه به دليل منابع فراوان موسيلاژ و فيبر موجب تنظيم قند خون مي‌شود.

فوايد باميه

خواص باميه براي بيماري‌هاي گوارشي

باميه منبع سرشار فيبر است و براي افرادي كه به مشكلات گوارشي مبتلا هستند بسيار مفيد است. باميه با تنظيم عملكرد دستگاه گوارش به حفظ سلامتي بدن كمك مي‌كند و جذب مواد غذايي مفيد در روده كوچك را ساده‌تر مي‌كند. آب موجود در باميه به درمان يبوست كمك مي‌كند و به رفع و دفع گاز معده و از بين بردن نفخ كمك زيادي مي‌كند.

فوايد و خواص باميه براي كاهش وزن

يكي از منابع بسيار مفيد براي افرادي كه به چاقي مبتلا هستند، باميه است. اين گياه سرشار از فيبرهاي غذايي است و با ايجاد احساس سيري طولاني‌ مدت از مصرف غذاهاي مضر و تنقلات در ميان وعده‌ها جلوگيري مي‌كند.

باميه و تقويت سيستم ايمني

ويتامين C يكي از ويتامين‌هاي ضروري بدن است كه خواص بسيار زيادي براي سلامت بدن دارد. اين ويتامين به تقويت سيستم ايمني كمك زيادي مي‌كند و علائم سرماخوردگي را به‌شدت كاهش مي‌دهد. باميه به‌تنهايي مي‌تواند حدود ۳۶ درصد از نياز روزانه بدن به ويتامين C را جبران و تامين كند.

خواص باميه براي خانم‌هاي باردار

خوردن باميه در بارداري به‌شدت به بانوان توصيه مي‌شود. در طول هفته ۴ تا ۱۲ بارداري به دليل شكل‌گيري لوله‌هاي عصبي جنين بدن مادر به‌شدت به منابع بسيار كافي از اسيدفوليك نياز دارد. باميه از منابع مهم و سرشار از اسيدفوليك است و به شكل‌گيري لقاح و كاهش نقصان در جنين كمك مي‌كند.

خواص باميه

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب انار، ميوه پرخاصيت پاييزي  را بخوانيد.

معرفي ۱۰ منبع گياهي سرشار از آهن

۱۲ بازديد

در اين مقاله ليست 10 منبع خوراكي گياهي و سبزيجات غني از آهن را معرفي مي‌كنيم.

منابع گياهي آهن

آهن براي انجام فرايندهاي بدن و سلامت عمومي ما حياتي است. برخي از مغذي‌ترين منابغ غذايي آهن عبارتند‌ از جلبك دريايي، گوشت قرمز، خرچنگ‌ها، شكلات و ادويه‌ها. همراه مجله دلتا باشيد تا با منابع گياهي آهن آشنا شويد.

منبع آهن، لبو

لبو در هر ۱۰۰ گرم حدود ۱.۸ ميلي‌گرم آهن دارد و به طور موثر از سرطان جلوگيري كرده و عملكرد كبد را بهبود بخشيده و باعث پاكسازي خون مي‌شود.

عدس سرشار از آهن

هر ۱۰۰ گرم عدس حاوي ۳.۳ ميلي‌گرم آهن است. عدس سرشار از فيبر بوده و به عملكرد دستگاه گوارش كمك مي‌كند. ضمن اين كه يك منبع گياهي پروتئين با كيفيت است كه براي زنان باردار و ورزشكاران مفيد است.

كلم بروكلي غني از آهن

هر ۱۰۰ گرم كلم بروكلي ۱ ميلي‌گرم آهن دارد. كلم بروكلي سرشار از ويتامين C است كه به جذب آهن و پيشگيري از سرطان كمك مي‌كند.

منبع گياهي آهن، كلم كيل

كلم كيل مقادير زيادي مواد مغذي و ويتامين و البته آهن دارد حتي بيشتر از گوشت. كلم كيل به درمان لخته‌هاي خوني و تقويت استخوان‌ها و پيشگيري از يبوست كمك مي‌كند. سطح كلسترول را كاهش داده، هضم را تسريع نموده و قلب را تقويت مي‌كند.

دانه كدو تنبل آجيلي با آهن فراوان

دانه كدو تنبل سرشار از منيزيم، روي، فسفر، ويتامين A، F، B و E است و هر ۱۰۰ گرم آن ۳.۳ ميلي‌گرم آهن دارد. ضمن اين كه سرشار از اسيدهاي چرب غير اشباع است.

مواد غذايي سرشار از آهن

اسفناج سرشار از آهن

اسفناج كم كالري است ولي فوق العاده آهن بالايي دارد، همچنين ويتامين A و آنتي اكسيدان‌هاي اسفناج هم بالا است. اگر اسفناج را بپزيد محتواي آهن آن غني‌تر مي‌شود.

ماش

حبوبات به طور كلي سرشار از آنتي اكسيدان، كربوهيدرات‌هاي پيچيده و فيبر هستند. ماش در هر ۱۰۰ گرم حاوي ۱.۸ ميلي‌گرم آهن است. مصرف ماش از ابتلا به سرطان كولوركتال پيشگيري كرده، كاهش وزن را سريع‌تر مي‌كند، همچنين از ديابت و بيماري‌هاي قلبي عروقي پيشگيري مي‌كند.

توفو

اين محصول از سويا تهيه مي‌شود و سرشار از تيامين، منيزيم، سلنيوم و كلسيم است و هر ۱۲۶ گرم از آن حاوي ۳.۶ ميلي‌گرم آهن يا ۱۹ درصد مصرف مورد نياز روزانه بدن است. مصرف توفو علايم يائسگي و بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهد.

آجيل‌ها

يكي از منابع گياهي آهن آجيل‌ها هستند. پسته، بادام، فندق به همراه خرما و انجير سرشار از آهن هستند ولي به دليل كالري بالايي كه دارند نبايد در مصرفشان زياده روي كنيد.

شكلات تلخ

هر ۳۰ گرم شكلات حاوي ۳.۲ ميلي‌گرم آهن يعني ۱۸ درصد مصرف مورد نياز روزانه و ۲۵ درصد مس مورد نياز روزانه و ۱۶ درصد منيزيم مورد نياز روزانه است. شكلات تلخ كلسترول را متعادل كرده و خطر ابتلا به حمله قلبي را كاهش مي‌دهد.

گياهي آهن

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب فوايد گلپر، از بهبود قلب تا تقويت حافظه را بخوانيد.

ويتامين‌هاي ضروري براي بدن در فصل سرما

۱۴ بازديد

متخصصان تغذيه معتقدند در فصول سرد سال كه امكان ابتلا به عفونت‌هاي تنفسي بيشتر است، مصرف آنتي‌اكسيدان كافي به منظور تقويت ايمني بدن ضروري است.

ويتامين هاي زمستاني

در خصوص نيازهاي تغذيه افراد در فصول سرد سال، توصيه مي‌شود كه در روزهاي سرد بايد مصرف آنتي اكسيدان‌ها را افزايش داد چراكه به علت شرايط موجود، زمان بيشتري در فضاي بسته سپري مي‌شود و افراد در معرض مبتلا شدن به عفونت‌هاي تنفسي قرار مي‌گيرند، با مجله دلتا همراه شويد تا منابع آنتي اكسيدان‌ها و ويتامين هاي زمستاني را بشناسيد.

در فصل سرد به علت خشكي هوا، رطوبت لايه مخاط دستگاه تنفسي و توان لايه مخاطي براي دفع ذرات ميكروبي و ويروسي كاهش مي‌يابد.

منابع آنتي اكسيدان‌

ميوه‌ها، سبزي‌ها، گروه نان و غلات و ساير گروه‌هاي اصلي مواد غذايي آنتي اكسيدان مورد نياز بدن را تامين مي‌كنند، و مواد غذايي سرشار از ويتامين A و پيش سازهاي آن، ويتامين C، ويتامين E و ويتامين D آنتي اكسيدان‌هاي قوي هستند كه مصرف روزانه آن‌ها توصيه مي‌شود.

ويتامين هاي مهم زمستاني

ويتامين A

ميوه‌هاي زرد و قرمز همچون خرمالو و سبزيجاتي مثل كدو حلوايي كه در اين فصل به وفور در دسترس هستند، پيش سازهاي ويتامين A يا همان كاروتن‌هاي مورد نياز بدن را تامين مي‌كنند. انواع فلفل شيرين، فلفل سبز و فلفل دلمه‌اي به صورت خام سرشار از ويتامين C هستند.

ويتامين E

مصرف سبزيجات سبزرنگ همچون سبزي‌خوردن، كاهو و اسفناج به علت افزايش مقاومت بدن در مقابل عفونت‌هاي تنفسي مفيد است. همچنين ويتامين E موجود در دانه‌هاي روغني و روغن‌هاي سالم همچون روغن ذرت و زيتون، آنتي اكسيدان‌هايي هستند كه نقش بسزايي در خنثي كردن مواد اكسيداتيو موجود در بدن دارند.

امگا۳ و ويتامين D

يكي از ويتامين‌هاي مهم زمستان  ويتامين D و امگا ۳ است. ماهي‌هايي همچون قزل آلا و كيلكا به علت در دسترس بودن و قيمت ارزان‌تر، منبع مناسبي براي تامين امگا ۳ و ويتامين D محسوب مي‌شوند. همچنين برگ تازه خرفه نيز سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳ است.

ويتامين زمستاني

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب معرفي ۸ ميوه قرمز رنگ و خواص فراوان آن‌ها را بخوانيد.

خواص معجزه‌آساي پودر سنجد در درمان مفاصل

۱۵ بازديد

سنجد براي ترميم شكستگي، ترك استخوان و پوكي استخوان بي‌نظير است؛ پودر هسته سنجد، غضروف‌ساز بوده و براي ترميم مفاصل و كمردرد مي‌توان آن را با شير ميل كرد.

تاثير سنجد در درمان دردهاي

امروزه شيوع و گسترش بيماري هاي مفصلي نظير آرتروز و پوكي استخوان به‌ويژه در زنان تبديل به كابوسي وحشتناك در بسياري از كشورها شده است. پوكي استخوان، چهارمين عامل مرگ‌ومير در جهان است و از هر ۴ نفر بالاي ۲۵ سال، يك نفر مبتلا به آن است. در اين مطلب از مجله دلتا به تاثير سنجد در درمان دردهاي مفصلي مي‌پردازيم.

چرا بايد سنجد را جدي بگيريم

سنجد سرشار از فيبر و منبع غني از كلسيم است. سنجد براي ترميم شكستگي و ترك استخوان، بي‌نظير است و در درمان پوكي استخوان به‌عنوان چهارمين عامل مرگ‌ومير در جهان اثرات معجزه‌آسايي دارد؛ مي‌توان گفت همه بيماران مبتلا به پوكي استخوان از سنجد، غافل بوده‌اند.

پودر سنجد

خواص پودر سنجد با شير

درمان پوكي استخوان

پوكي استخوان يكي از بيماري‌هاي بسيار آزار دهنده است. بر اساس تحقيقات از هر چهار نفر يك نفر مبتلا به پوكي استخوان است. براي درمان معجزه آساي پوكي استخوان مي‌توانيد از پودر سنجد با شير استفاده كنيد. خوردن مخلوط سنجد و شير به مدت چهارده روز اثرات معجزه آساي خود را به شما نشان خواهد داد. اگر اين رژيم را براي دو ماه يا بيشتر ادامه دهيد يك روش درماني مكمل بسيار عالي براي مبارزه با پوكي استخوان شما خواهد بود.

رفع كمر درد با پودر سنجد و شير

از تاثير سنجد در درمان دردهاي مفصلي مي‌توان به رفع كمردرد اشاره كرد. خواص ديگر اين معجون مي‌توان به درمان كمر درد اشاره كرد. پودر هسته سنجد غضروف ساز است، مصرف آن مي‌تواند براي ترميم مفاصل و درمان كمر درد بسيار مفيد و موثر باشد.

درمان آرتروز

مصرف سنجد و شير براي درمان آرتروز ثابت‌شده‌ است. مصرف اين معجون حتي از خوردن استامينوفن هم موثرتر است.

تاثير سنجد در درمان

پودر سنجد را چگونه تهيه و مصرف كنيم

اگر مي‌توانيد، خودتان تعدادي سنجد تازه را با پوست و گوشت و هسته آسياب‌كنيد، اما اگر آسياب نداريد يا نگران‌هستيد، هسته سنجد، آسياب شما را خراب‌كند، مي‌توانيد پودر سنجد آماده تهيه‌كنيد.

يك قاشق غذاخوري پودر را در يك ليوان شير، بريزيد و با يك قاشق غذاخوري عسل آن را شيرين كنيد و روزانه يك وعده از آن را با غذا يا ميان‌وعده ميل كنيد.

با ۱۴ روز خوردن اين معجون ساده، معجزه آن را مشاهده كنيد؛ ۷۰ يا ۷۲ روز مصرف آن، مكمل درماني بسيار مناسبي براي مبارزه با پوكي استخوان و آلزايمر است.

تاثير سنجد در درمان دردهاي مفصلي

پيشنهاد مطالعه: مطلب فوايد گلپر، از بهبود قلب تا تقويت حافظه را بخوانيد.