آرشیو اسفند ماه 1399

مجله سلامتي دلتا

سركه سيب، سركه‌اي معجزه گر

۲۱ بازديد

سركه سيب يكي از انواع سركه‌ها است كه خواص بي‌شماري دارد. از جمله خواص سركه سيب پاك‌كنندگي پوست صورت، سم زدايي بدن، كمك به كاهش وزن، سفيد كردن دندان‌ها و انرژي‌زايي است.

خواص سركه سيب

قطعا همه شما سركه سيب را مي‌شناسيد اين ماده غذايي خواصي دارد كه ممكن است تا كنون نشنيده باشيد. آنچه در اين مطلب از مجله دلتا خواهيد خواند يقينا شما را شگفت زده كرده و به مصرف بيشتر سركه سيب تشويق مي‌كند.

خواص سركه سيب براي سلامت بدن

  • تنظيم قند خون بدن: سركه سيب با تنظيم هورمون انسولين در بدن باعث جلوگيري از ديابت نوع ۲ مي‌شود.
  • تسكين درد: اسيد استيك موجود در سركه سيب يك مسكن قوي براي درد‌هاي عضلاني است.
  • سم‌زدايي بدن: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوري سركه سيب باعث سم‌زدايي بدن و بهبود گردش خون در غدد لنفاوي مي‌شود و به افزايش ايمني بدن كمك مي‌كند.
  • كاهش چربي و كلسترول مضر بدن: بر اساس تحقيقات انجام‌شده مصرف روزانه ۱۵ تا ۲۰ ميلي‌گرم سركه سيب باعث كاهش كلسترول بد بدن مي‌شود.
  • درمان تاول و ميخچهخاصيت ضدعفوني‌كننده سركه سيب با ميكروب‌هاي تاول و ميخچه و زگيل مبازره كرده و باعث كاهش التهاب مي‌شود.

سركه سيب

  • بهبود حالت تهوع، استفراغ و بيرون‌روي و دل درد: مقداري سركه سيب و عسل را در آب جوش با هم تركيب كرده و ميل نماييد. اين كار باعث كاهش حالت تهوع، استفراغ و بيرون‌روي مي‌گردد.
  • ضدعفوني كننده مجاري ادرار: خاصيت ضدعفوني‌كننده سركه باعث كاهش ميكروب‌هاي ناحيه مجاري ادراري مي‌شود.
  • بهبود عملكرد كيسه صفرا: مقداري سركه سيب را در آبميوه طبيعي ريخته و قبل از غذا بنوشيد تا باعث بهبود عملكرد كيسه صفرا شما شود.
  • بهبود گلودرد ناشي از حساسيت يا سرماخوردگي: قرقره سركه سيب با آب گرم، محيط دهان را اسيدي كرده و ضدعفوني‌كننده طبيعي و مفيدي است.
  • شستشوي سينوس‌ها و كاهش گرفتگي بيني و سينوزيتسركه سيب از رشد ميكروب‌ها و باكتري‌هاي سينوس جلوگيري كرده و باعث رفع گرفتگي بيني مي‌شود.
  • درمان سكسكه: سركه سيب باعث تحريك اعصاب گلو شده و راه انتقال پيام سكسكه را مختل مي‌كند.
  • مبارزه با قارچ‌هاي پوستي: قارچ‌ها و باكتري‌هاي سطح پوست را از بين مي‌برد و پوست را ضدعفوني مي‌كند.
  • تنظيم ph بدن: اسيد استيك موجود در سركه سيب باعث خنثي شدن محيط‌هاي قليايي بدن مي‌شود و با تنظيم ph از بروز عوامل سرطان‌زا در بدن جلوگيري مي‌كند.

فوايد سركه سيب

  • پاك كننده پوست صورت: سركه سيب يك پاك‌كننده خوب براي سلول‌هاي مرده و چربي روي پوست است.
  • بهبود سلوليت: سركه سيب با شكست ساختار چربي‌هاي بدن تأثير خوبي در بهبود سلوليت بدن دارد.
  • كاهش وزن: مصرف اين ماده باعث جلوگيري از جذب چربي اضافه مي‌شود و از طرفي سوخت‌وساز بدن را بالا برده و به اين ترتيب وزن بدن را كاهش مي‌دهد.
  • رفع بوي بد دهان و خوشبو كننده دهان و بدن: سركه سيب به دليل اينكه حاوي اسيد استيك است باعث رفع بوي بد دهان مي‌شود.
  • رفع خارش پوست سر: سركه سيب با ضدعفوني كردن پوست سر و توقف رشد مخمر در آن باعث رفع خارش پوست سر مي‌شود.
  • رفع موخوره و ريزش مو: سركه سيب با تقويت ريشه مو‌ها و تنظيم ph پوست سر باعث رفع موخوره مي‌گردد.
  • رفع فر خوردگي و نرم كننده مو
  • رفع بوي بد پا
  • سفيد كردن دندان

پيشنهاد مطالعه: مطلب «امكان دارد همزمان به كرونا و آنفولانزا مبتلا شويم؟»را در مجله سلامتي بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

ليمو شيرين را دست كم نگيريد!

چرا نوشابه نخوريم؟

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

فوايد خوردن قرص آهن!

۱۶ بازديد

از علائم كم خوني مي‌توان به خستگي، بي حالي، تپش قلب، تنگي نفس، سردرد و سرگيجه اشاره كرد.

براي رفع كم خوني بايد از داروهايي استفاده كنيد كه بتواند ميزان خون از دست رفته بدن را به خوبي تامين كند. يكي از راه‌هاي درمان كم خوني مصرف مواد خوراكي داراي آهن است مانند گوشت، تخم مرغ، غلات، ميوه‌ها و سبزيجات. برخي از افراد به دليل ميزان فقر آهن بالايي كه دارند بايد از قرص‌هاي آهن استفاده كنند. قرص آهن به دليل مواد تشكيل دهنده مفيد مي‌تواند كم خوني را جبران كنند. با مجله دلتا همراه باشيد.

بهترين زمان مصرف قرص آهن

از دلايل اصلي ريزش مو، سوتغذيه، تيره شدن پوست، ضعف و عصبانيت؛ كم خوني يا فقر آهن است. مصرف مكمل آهن بيشتر براي خانم‌هاي باردار و كودكان زير دوسال توصيه مي‌شود اما بيشتر افراد چه آقا و چه خانم به مصرف اين مكمل نياز دارند. از نكات مهم در مصرف قرص آهن، زمان مصرف است. جذب آهن در شرايط مختلف بدن متفاوت است و بسته به شرايط بايد در زمان صحيح آن را مصرف كرد، در صورت استفاده قرص آهن در زمان نادرست باعث مي‌شود جذب آهن تا ۳۰ درصد كاهش پيدا كند.

جذب بهتر قرص آهن

از خوراكي‌هايي كه داراي آهن است و همچنين به جذب بهتر آهن كمك مي‌كند؛ مي‌توان به گوشت و جگر اشاره كرد. ويتامين C و آبليمو به دليل حالت اسيدي كه دارند باعث جذب بهتر آهن مي‌شوند.

خواص مصرف قرص آهن

كم خوني در كودكان و بزرگسالان باعث اختلال در روان مي‌شود. استفاده از قرص آهن مزيت‌ها و خواص بسياري دارد. در دوران بارداري استفاده از آهن، اكسيژن مورد نياز جنين و تغذيه جنين را به خوبي فراهم مي‌كند. كمبود خون در دوران بارداري منجر به زايمان زودرس و خطراتي را براي جنين به وجود مي‌آورد. با مصرف قرص‌هاي آهن در طول شبانه روز به انرژي مورد نظر خواهيد رسيد و در طول روز كاملا پر انرژي خواهيد بود. تمامي عملكرد‌هاي ذهني و فيزيكي به خوبي كار خواهد كرد. هرچه ميزان آهن در بدن كم شود، رفته رفته استقامت و تمركز نيز كاهش مي‌يابد.

مقدار مصرف قرص آهن

ميزان مصرف آهن در روز به شرايط بدني، سن و جنسيت افراد بستگي دارد كه در كودكان زير ۱ سال ميزان مصرف مكمل آهن تا ۱۱ ميلي گرم در روز است.

مقدار مصرف قرص آهنپيشنهاد مطالعه: مطلب «بهترين راه تامين كلسيم بدون لبنيات» ، مجله سلامتي را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

محافظت از خود هنگامي كه فردي به كرونا مبتلاست!

گوش درد و درمان خانگي آن!

پرخوري عصبي را كنترل كنيد!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

چرا نوشابه نخوريم؟

۱۸ بازديد

مضرات نوشابه بر كسي پوشيده نيست اما چرايي آن براي بسياري از ما مبهم است. دلايلي كه براي نامناسب بودن نوشابه براي سلامتي بيان مي‌شود بسيار زياد است كه از جمله آن مي‌توان به قند بالا، شيريني‌هاي مصنوعي، كافئين، فروكتوز بالا و ... اشاره كرد و بايد به دنبال جايگزين مناسبي براي نوشابه بود.

مضرات نوشابه

به طور متوسط ايراني‌ها حدود ۴۲ ليتر نوشابه در سال مي‌نوشند كه اين آماري عجيب و وحشتناك است. وحشتناك بودن اين آمار در جايي روشن مي‌شود كه بدانيم مصرف متوسط نوشابه در جهان حدود ۱۰ ليتر است و هر ايراني به طور متوسط ۴ برابر ميانگين جهاني نوشابه مصرف مي‌كند. برخي افراد پا را فراتر از نوشيدن به صورت تفريحي گذاشته و بيشتر از آب نوشابه مي‌نوشند. با توجه به مصرف مداوم نوشابه در كشورمان لازم است بدانيم كه چگونه اين نوشيدني‌ مي‌تواند روي بدن انسان تأثير بگذارند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.

ضررهاي نوشابه

مضرات نوشابه و ۱۰ دليل براي پرهيز از  آن

قند بالا

يك بطري نوشابه به طور متوسط شامل ۱۰ قاشق چاي‌خوري شكر است. اين مقدار شكر به خصوص در مايعات باعث افزايش سريع قند خون مي‌شود كه نتيجه آن ايجاد واكنش انسوليني در بدن است. در بلند مدت افراد به سبب استفاده از نوشابه ممكن است شاهد بيماري ديابت يا مقاومت به انسولين شوند.

فسفريك اسيد

نوشابه داراي فسفريك اسيد است كه در توانايي بدن در جذب كلسيم تداخل ايجاد مي‌كند و مي‌تواند باعث ايجاد پوكي استخوان، كرم خوردگي دندان و نرمي استخوان ‌شود. فسفريك اسيد همچنين با اسيد معده در تماس قرار مي‌گيرد و گوارش را كند مي‌كند و جذب مواد غذايي را با مشكل مواجه مي‌سازد.

شيريني‌هاي مصنوعي

در توليد نوشابه از آسپارتام به عنوان قند استفاده مي‌شود كه مي‌تواند بدتر و زيان آورتر از قند باشد. اين نوع شيريني مصنوعي تقريبا با صدها مشكل سلامتي گوناگون از جمله تشنج، ام اس، تومور مغزي، ديابت و اختلالات عاطفي مرتبط است.

پوسيدگي دندان

كافئين بالا

بيشتر نوشابه‌ها داراي كافئين هستند كه مي‌تواند باعث ايجاد انواع خاصي از سرطان، تومور سينه، ضربان نامنظم قلب، فشار خون بالا و مشكلات ديگر شود.

آب نامرغوب

يكي ديگر از مضرات نوشابه به آب نامرغوب آن بازمي‌گردد. آبي كه از آن در توليد نوشابه‌ها استفاده مي‌شود داراي كلر، فلورايد و نيز مقاديري از مواد سنگين است.

چاق شدن

محققان هاروارد اخيرا به اين نتيجه رسيده‌اند كه مصرف نوشابه با چاقي در ارتباط است. تحقيقات روي افراد ۱۲ ساله نشان داد كساني كه نوشابه مصرف مي‌كنند چاق‌تر از كساني هستند كه مصرف نوشابه ندارند؛ و در هر وعده نوشابه كه روزانه مصرف مي‌شود خطر ابتلا به چاقي ۱.۶ برابر افزايش مي‌يابد.

مضر براي دندان‌ها

مصرف نوشابه به طور طبيعي باعث بزرگ شدن پلاك دندان مي‌شود كه نتيجه آن كرم خوردگي دندان و نيز ايجاد مشكلاتي در لثه است.

قند خون

پيشنهاد مطالعه: مطلب «امكان دارد همزمان به كرونا و آنفولانزا مبتلا شويم؟»را در مجله سلامتي بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

اگر اين ۱۴ علائم را داريد، حتما آزمايش قند خون بدهيد

درمان پير چشمي تا كبد چرب با آب هويج!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

فوايد شگفت‌انگيز برنج براي سلامتي

۲۷ بازديد

در خصوص برنج باور كلي جامعه بر روي چاق كنندگي و مضر بودن آن استوار شده است كه صحيح نيست؛ برنج در صورت پخت صحيح و مصرف متعادل مي‌تواند، يكي از سالم‌ترين مواد غذايي آشپزخانه شما باشد.

فوايد برنج

مزاياي برنج شامل توانايي آن براي افزايش سلامت پوست، افزايش متابوليسم، كمك به هضم، كاهش فشار خون، كمك به كاهش وزن، بهبود سيستم ايمني و محافظت از بدن در برابر بيماري‌هاي قلبي و سرطان است. همچنين برنج مي‌تواند منابع ضروري ويتامين B1 براي سلامت انسان را نيز فراهم آورد. در اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي فوايد برنج مي‌پردازيم.

فوايد برنج

منبع خوبي از انرژي

از آن‌جايي كه برنج كربوهيدرات خوبي دارد، مي‌تواند به عنوان سوخت براي بدن شناخته شود و به عملكرد طبيعي مغز كمك كند. همانطور كه مي‌دانيد كربوهيدرات‌ها براي متابوليزه شدن توسط بدن ضروري هستند و مي‌توانند به انرژي تبديل شوند.
ويتامين‌ها، مواد معدني و تركيبات آلي متعدد باعث افزايش عملكرد و فعاليت متابوليكي تمامي اندام‌ها مي‌شود و مي‌تواند سطح انرژي را افزايش دهد.

عاري از كلسترول

برنج، چربي‌هاي مضر، كلسترول و سديم ندارد. اين ماده بخش خوبي از رژيم غذايي متعادل محسوب مي‌شود. هر غذايي كه بتواند مواد مغذي را بدون داشتن اثرات منفي فراهم آورد، تاثيرات زيادي بر سلامتي خواهد داشت. مصرف به اندازه برنج به سطح پايين چربي، كلسترول و سديم و كاهش چاقي كمك مي‌كند و مي‌تواند عوارض مرتبط با اضافه وزن را كاهش دهد.

پيشگيري از سرطان

دانه كامل برنج همچون برنج قهوه‌اي سرشار از فيبرهاي نامحلول است، كه مي‌تواند از بدن در برابر سرطان‌هاي مختلف محافظت كند.

مراقبت از پوست

پودر برنج را مي‌توان به صورت موضعي براي درمان برخي از مشكلات پوستي مورد استفاده قرار داد. خاصيت آنتي‌اكسيداني برنج مي‌تواند ظهور چين و چروك را به تعويق بيندازد و ساير نشانه‌هاي پيري را كندتر كند.

از بدن در برابر بيماري آلزايمر مراقبت مي‌كند

برنج قهوه‌اي يكي از موادي است كه سطح مواد مغذي بالايي دارد و مي‌تواند رشد و فعاليت انتقال دهنده‌هاي عصبي را تحريك كند و براي پيشگيري از بيماري آلزايمر مفيد باشد.

خواص برنج

برنج سرشار از ويتامين است

برنج منبع عالي از ويتامين‌ها و مواد معدني همچون نياسين، ويتامين D، كلسيم، فيبر، آهن، تيامين و ريبوفلاوين است. اين ويتامين‌ها بنيان و اساس متابوليسم‌هاي بدن است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «اصلي‌ترين عامل بروز سرطان پوست!» ، مجله سلامتي را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

در طول روز دچار كمبود انرژي مي‌شويد؟

كاهش سطح كلسترول با تمرين ورزشي

چگونه از پرخوري عصبي جلوگيري كنيم؟

خوردني‌هاي سرطان‌زا را بشناسيد!

با رعايت چند مورد از كبد چرب در امان بمانيد

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

درمان سرگيجه فقط در ۵ دقيقه

۲۸ بازديد

روش‌هايي كه در ادامه آمده تا به حال به ميليون‌ها نفر در سراسر جهان كمك كرده است شما هم مي توانيد با دقت در مراحل انجام روش درمان در مواقع ضروري سرگيجه را فورا رفع كنيد.

درمان سر گيجه

زماني كه دنياي اطراف شما به طور مداوم در حال چرخش است زندگي بسيار مشكل مي‌شود. نمي‌توانيد رانندگي كنيد، نمي‌توانيد كار كنيد و در اغلب موارد اين احساس سرگيجه ناشي از مشكلات گوش دروني شما است كه در آن ذرات به خاطر حركات تغيير مي‌كنند اما اگر اين ذرات را منظم نگاه داريد، قادر خواهيد بود از سرگيجه خلاص شويد و احساس ثبات را به مغز خود برگردانيد. با مطلب درمان سر گيجه همراه مجله دلتا باشيد.

روش درمان سرگيجه در چند دقيقه

  • طوري دراز بكشيد كه سرتان كمي از لبه آويزان شود
  • سر رو به طرف راست برگردانيد و بعد سريع دراز بكشيد
  • يك دقيقه صبر كنيد و ببينيد آيا احساس سرگيجه داريد يا نه
  • به حالت نشسته برگرديد و در طرف ديگر آن را تكرار كنيد

اگر سرگيجه داريد و در حين انجام اين تمرين‌ها سرگيجه شما كمتر نشد و افزايش يافت، سريعا متوقف شويد و با پزشك خود مشورت كنيد.
مانور Semont را امتحان كنيد

صاف روي لبه تخت خواب بنشينيد.

سر خود را با زاويه ۴۵ درجه به شكل افقي به سمت گوش سالم خود بچرخانيد.

سر خود را به طرف گوشي كه درد مي‌كند بچرخانيد طوري كه بيني رو به بالا باشد.

براي چند دقيقه در اين موقعيت بمانيد.

چند دقيقه در اين موقعيت بمانيد و به آرامي به حالت نشسته اوليه خود بازگرديد و آرام شويد.درمان سرگيجه روش اول

اجراي مانور نيمه معلق براي درمان سرگيجه

با نشستن روي پاشنه پا شروع كنيد و سر را مستقيم بالا نگه داريد، به سقف نگاه كنيد اين موقعيت را براي چند ثانيه ادامه دهيد.

سر را پايين نگه داريد، چانه را كمي به سمت زانوهاي خود فشار دهيد انگار مي‌خواهيد پشتك بزنيد.

سر خود را به سمت راست يا آرنج چپ (نزديك به گوش با زاويه ۴۵ درجه) بچرخانيد و تا ۳۰ بشماريد.

سر خود را برگردانيد، يك بار ديگر صبر كنيد تا چرخش به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانيه متوقف شود.

سر خود را كنار نگه داريد به سرعت پشت سر هم بنشينيد؛ اگر هنوز احساس سرگيجه داريد ۴ – ۵ بار حركت را تكرار كنيد.
درمان سرگيجه روش دوم

براي درمان سرگيجه مانور Epley را انجام دهيد

روي تخت خواب خود بنشينيد و يك بالش پشت سر خود زير شانه‌ها قرار دهيد.

سر خود را به طرف “قسمتي كه درد مي‌كند” با زاويه ۴۵ درجه بچرخانيد و به سرعت دراز بكشيد شانه‌ها بايد روي بالش باشد و سر بايد خم شود.

۳۰ ثانيه در اين موقعيت بمانيد.

سر را به طرف ديگر بچرخانيد و براي ۳۰ ثانيه نگه داريد سپس بدن را در آن سمت بچرخانيد.

۳۰ ثانيه صبر كنيد سپس به آرامي بلند شويد و براي چند دقيقه آرام بگيريد و اين حركت را ۳ بار تكرار كنيد.

درمان سر گيجه روش سوم

 نگاه ثابت

مستقيم به جلو نگاه كنيد و بر روي يك مربع كوچك رنگي يا يك دكمه كه در مقابل قرار دارد تمركز كنيد.

بر روي اين نقطه تمركز و صبر كنيد تا متوقف شود.

نگاه خود را به هدف حفظ كنيد و به آرامي سر را از يك طرف به سمت ديگر حركت دهيد.

به تدريج سرعت حركت سر خود را افزايش دهيد اما اگر احساس سرگيجه مي‌كنيد آرام باشيد و به حركت سر خود براي يك دقيقه ادامه دهيد.
پيشنهاد مطالعه: مطلب «اصلي‌ترين عامل بروز سرطان پوست!» ، مجله سلامتي را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

ليمو شيرين را دست كم نگيريد!

درمان پير چشمي تا كبد چرب با آب هويج!

پرخوري عصبي را كنترل كنيد!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

چربي سوزي با دمنوش‌هاي لاغري

۲۷ بازديد

استفاده از دمنوش‌ها و انواع چاي از زمان‌هاي قديم در بين ما ايراني‌ها محبوب بوده است. در ساليان اخير دوباره استفاده از انواع دمنوش‌هاي گياهي و دمنوش‌هاي ميوه‌اي براي لاغري و چربي‌سوزي به شدت رايج شده است و دمنوش‌هايي كه به كاهش وزن كمك مي‌كنند به عنوان دمنوش لاغري معروف شده‌اند.

دمنوش لاغري

مهمترين نكته در مورد دمنوش‌ها اين است كه هيچ كدام از دمنوش‌ها معجزه نمي‌كنند و صرف اين كه يك محصول گياهي است به اين معني نيست كه هيچ عوارض جانبي ندارد. بنابراين استفاده از دمنوش‌هاي تركيبي بدون آگاهي و تحقيق توصيه نمي‌شود، زيرا ممكن است برخي از دمنوش‌ها باهم تداخل داشته باشند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره چند دمنوش لاغري صحبت خواهيم كرد.

سطح انتظارتان از يك دمنوش در حد يك نوشيدني سالم باشد نه يك معجزه‌ي لاغري!

چاي زنجبيل، كمك به افزايش سوخت و ساز بدن

زنجبيل داراي طبعي گرم است و تا حدي باعث افزايش سوخت و ساز بدن و چربي ‌سوزي مي‌شود. يك فنجان چاي زنجبيل در روز مي‌تواند در كاهش انسولين و تري‌گليسريد مفيد باشد.

اگر مشكلات يا بيماري‌هاي مرتبط با كيسه صفرا داريد بهتر است قبل از مصرف زنجبيل با پزشك يا متخصص تغذيتان مشورت كنيد.

چاي زنجبيل

چاي سبز،دمنوشي كمك‌كننده به چربي سوزي

دمنوش چاي سبز يكي از چاي‌هايي است كه خاصيت چربي سوزي آن اثبات شده و مطالعات زيادي روي آن انجام شده است. كافئين موجود در آن هم خاصيت چربي سوزي دارد هم به بهبود توان ورزشي كمك مي‌كند.

افرادي كه به كافئين حساسيت دارند و با مصرف آن اضطراب و بي خوابي تجربه مي‌كنند بهتر است چاي سبز كمتري مصرف كنند. همچنين افرادي كه داروهاي رقيق كننده خون مصرف مي‌كنند بهتر است چاي سبز را با احتياط ميل كنند و حتما با متخصص تغذيه يا پزشك مشورت كنند.

چاي سياه، محبوب‌ترين دمنوش لاغري

چاي سياه كه همان چاي محبوب ما ايراني‌هاست نيز مي‌تواند به كاهش وزن كمك كند. خاصيت چربي سوزي چاي سياه به دليل وجود تركيباتي به نام فلاوون‌هاست كه خاصيت آنتي اكسيداني دارند.

لاغري

 

چاي بابونه، دمنوش لاغري و آرامبخش

با توجه به خواص ضد التهابي و ضد عفوني كنندگي بابونه، مصرف روزانه يك ليوان چاي بابونه براي تقويت و رفع مشكلات پوست و مو موثر است.

چاي بابونه بيشتر به عنوان يك دمنوش آرامبخش شناخته شده است تا يك دمنوش لاغري اما مشخص شده است كه مي‌تواند به كاهش وزن كمك كند.

چاي بابونه به دليل داشتن آنتي اكسيدان‌هاي مختلف خاصيت ضد چاقي دارد. همچنين يكي از دلايل مهم چاقي پرخوري، ناشي از استرس است. بنابراين يك دمنوش سالم كه به كاهش استرس كمك كند مي‌تواند به طور غير مستقيم سبب كاهش وزن شود.

چاي سبز

چاي نعناع، كمك به لاغري با كاهش اشتها

چاي نعناع كه به راحتي قابل تهيه است مي‌تواند جلوي اشتها را بگيرد و به كاهش وزن كمك كند. البته مصرف بيش از اندازه چاي نعناع سبب سوزش معده، خشكي دهان و تهوع مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «علت خون دماغ چيست؟» ، مجله سلامتي را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

لاغري سريع شكم با چند ترفند ساده

عرق نعناع، نوشيدني بي‌مانند با فوايد بسيار

مواد غذايي چربي سوز را بشناسيد

خواص شيره خرما براي سلامتي

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگي چيست؟

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

اصلي‌ترين عامل بروز سرطان پوست!

۲۸ بازديد

مردان بيشتر از زنان دچار سرطان پوست مي‌شوند. همچنين شانس ابتلاي افراد بالاي شصت سال به اين نوع سرطان بيشتر از ساير گروه‌هاي سني است.

سرطان پوست

سرطان پوست يكي از شايع‌ترين انواع سرطان است كه بيش از ۹۰ درصد به دليل قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشيد مبتلا مي‌شود. سرطاني كه اگر در مراحل اوليه شناسايي شود، ميزان مرگ و مير بسيار كمي به همراه دارد و قابل درمان است. با مجله دلتا همراه باشيد.

عامل بروز سرطان پوست

در حال حاضر سرطان پوست به سه دسته سرطان‌هاي  پايه‌اي (BCC)، سرطان سلول‌هاي سنگفرشي (SCC) و ملانوما يا سلول‌هاي رنگدانه‌اي پوست تقسيم بندي مي‌شود كه شايع‌ترين آن‌ها سرطان‌هاي پايه‌اي است. اين نوع سرطان هم اكنون به علت عوامل مختلف در ايران بسيار شايع است.
مهمترين عوامل ايجاد اين نوع سرطان در ايران عدم مراقبت درست كساني كه در معرض آفتاب قرار دارند است. معمولا اين افراد پس از گذشت سي الي پنجاه سال دچار سرطان از نوع پايه‌اي مي‌شوند.
معمولا اين نوع سرطان به جز نوع ملانوما با ايجاد يك ضايعه پوستي ساده و بدون علامت در نواحي كه در معرض نور خورشيد قرار دارد، به وجود مي‌آيد؛ سرطان ملانوما حتي در نواحي پشت تنه و پوشيده كه در معرض آفتاب قرار ندارند نيز ايجاد مي‌شود.
مبتلايان به سرطان‌هاي پايه‌اي ممكن است، به مدت ده سال داراي عارضه باشند اما پس از گذشت چند سال به علت خونويزي و تهاجم يافتن به نزد پزشك مراجعه مي‌كنند و متخصصان پوست پس از نمونه برداري سرطان پوست را تشخيص مي‌دهند.

راه‌هاي درماني

بنابر نوع و ميزان پيشرويي سرطان، جراحي به صورت محدود يا وسيع انجام مي‌شود. اغلب سرطان‌هاي پوست با عمل جراحي بهبود پيدا مي‌كند و احتمال بازگشت سرطان در اين افراد بسيار كم است. كساني كه يك‌بار اين سرطان را گرفته‌اند، احتمال ابتلاي مجدد به اين بيماري بيشتر از افراد ديگر است.
در حال حاضر مراقبت داروي خاصي براي پيشگيري از اين مساله وجود ندارد. تنها راه پيشگيري از ايجاد سرطان پوست، مراقبت از پوست، قرار نگرفتن طولاني مدت در معرض آفتاب، استفاده از ضد آفتاب، دستكش و كلاه است.
معمولا افرادي كه پوست روشن‌تري دارند و در مناطق آفتاب خيز زندگي مي‌كند، شانس بيشتري براي ابتلا به اين بيماري دارند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «علت خون دماغ چيست؟» ، مجله سلامتي را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

درمان پير چشمي تا كبد چرب با آب هويج!

علت خون دماغ چيست؟

درباره قرص جوشان چه مي‌دانيد؟

كاهش سطح كلسترول با تمرين ورزشي

خوردني‌هاي سرطان‌زا را بشناسيد!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

علت خون دماغ چيست؟

۳۱ بازديد

اگرچه خون دماغ از بيماري‌هاي مهم بيني است،اما بيشتر از اينكه خطرناك باشد آزاردهنده است.

خون دماغ

خونريزي بيني كه به آن خون دماغ هم گفته مي‌شود، امري شايع است. اين مشكل شايد ترسناك به نظر برسد اما به‌­ندرت حاكي از مشكل جدي است. با مجله دلتا همراه باشيد.

خون دماغ

بيني مويرگ­‌هاي زيادي دارد كه نزديك به سطح جلو و عقب بيني است، اين مويرگ­‌ها بسيار نازك و به­‌سادگي دچار خونريزي مي­‌شود. خونريزي بيني در بزرگسالان و كودكان بين سنين ۳ تا ۱۰ سال شايع است.

دو نوع خونريزي بيني

به‌طوركلي دو نوع خونريزي بيني وجود دارد: خونريزي قدامي و خونريزي خلفي

زماني كه مويرگ‌­هاي جلوي بيني پاره و دچار خونريزي شود، خونريزي قدامي رخ مي‌دهد.

خونريزي خلفي در انتها يا عميق­‌ترين قسمت بيني اتفاق مي‌­افتد. در اين صورت، خون به انتهاي حلق مي­‌رود. خونريزي خلفي مي­‌تواند خطرناك باشد.

علت خونريزي بيني

خونريزي بيني دلايل مختلفي دارد. به‌­ندرت پيش مي‌­آيد كه خون دماغ ناگهاني يا نامتناوب، جدي باشد. اگر مرتبا خون دماغ مي‌شويد، ممكن است مشكل جدي داشته باشيد و بهتر است به پزشك مراجعه كنيد.

خشكي هوا شايع‌­ترين علت اين موضوع است. زندگي در آب­‌وهواي خشك و استفاده از سيستم گرمايش مركزي باعث خشك شدن غشاي بيني و در نهايت خونريزي بيني است.

اين خشكي باعث سفت شدن فضاي داخل بيني مي­‌شود كه خارش‌­آور و آزاردهنده است. اگر بيني‌ را بخارانيد يا تميز كنيد، باعث خونريزي مي‌شود.

استفاده از داروهاي ضد حساسيت و ضد احتقان براي درمان حساسيت، سرماخوردگي يا مشكلات سينوسي هم باعث خشكي غشاي بيني و خون دماغ مي‌شود. پاك كردن مكرر بيني با دستمال نيز از ديگر علت­‌هاي خونريزي بيني است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «فوايد خوردن قرص آهن!» ، مجله سلامتي را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

درباره قرص جوشان چه مي‌دانيد؟

درمان پير چشمي تا كبد چرب با آب هويج!

زينك، ماده‌اي موثر براي سرماخوردگي

ويتامين‌هايي كه ضد سرطان است!

قند مواد غذايي كه بيش از انتظار است!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

فوايد درماني عسل

۲۳ بازديد

خواص عسل طبيعي با توجه به وجود آنزيم‌ها و ويتامين‌ها، براي درمان بسياري از بيماري‌ها مورد توجه مردم قرار گرفته است. عسل علاوه بر اينكه يك غذاي كامل است، يك هديه ارزشمند طبيعت به انسان هاست كه مي‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

خواص عسل

در دنيا هيچ غذايي به اندازه عسل، سرشار از مواد غذايي و دارويي نيست، زيرا زنبورها از شهد و شكوفه گياهان مختلفي تغذيه مي‌كنند كه اين عسل‌ خواص دارويي آن گياهان را به همراه دارد. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره فوايد عسل طبيعي نكاتي را خواهيم گفت.

درمان آسم

اگر به دنبال داروهاي جايگزين براي درمان آسم خود هستيد، مي‌توانيد عسل را در زندگي روزمره خود جاي دهيد. عسل به آرامي مخاط موجود در گلو را پاك مي‌كند.

فوايد عسل

بهترين راه‌هاي استفاده از عسل براي درمان آسم تركيب آن با يكي از عناصر زير است:

  • آب
  • ليمو
  • دارچين
  • ميخك

تقويت انرژي بدن

استفاده از عسل به عنوان يك روش درماني به نام “آپي تراپي” است و شامل درمان‌هايي است كه انرژي را بازيابي مي‌كند، استقامت بدني را تقويت مي‌كند و سيستم ايمني بدن را بهبود مي‌بخشد. به همين دليل سال‌هاست متخصصان رژيم‌هاي ورزشي توصيه مي‌كنند ورزشكاران عسل را در وعده‌هاي غذايي قبل از ورزش يا ميان وعده خود قرار دهند.

درمان قند خون

ديابت يك بيماري است كه امكان دارد هر فردي تجربه كند، سيستم كار لوزالمعده مختل مي‌شود و نمي‌تواند انسولين خوبي در بدن توليد كند. انسولين براي تنظيم سطح قند خون در بدن مفيد است. آزمايش‌هاي مكرر اثبات كرده كه عسل طبيعي حاوي ماده اكسيد كننده‌اي است كه فرآيند جذب قند در خون را آسان مي‌كند و نمي‌گذارد درصد قند در خون بالا رود.

عسل طبيعي

خواص عسل براي درمان سرفه

در بيشتر موارد، سرفه‌هاي حاد، در اثر سرماخوردگي يا ويروس آنفولانزا يا برونشيت ايجاد مي‌شود و حدود سه هفته ادامه خواهد داشت. از آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌توان براي درمان عفونت‌هاي ناشي از باكتري‌ها استفاده كرد. با اين حال، بيشتر سرفه‌هاي حاد ناشي از ويروس‌هايي هستند كه به آنتي بيوتيك‌ها نياز ندارند. محققان در سال ۲۰۱۲ خاطر نشان كردند كه عسل حاوي بيش از ۱۸۱ ماده طبيعي مختلف است و تاكيد مي‌كنند كه خاصيت آنتي اكسيداني و ضد ميكروبي آن دليل اصلي كمك به تسكين سرفه است.

خواص عسل براي زخم ها

در طي چند دهه گذشته، استفاده باليني از عسل به عنوان يك درمان زخم موضعي تاييد شده است. مجموعه‌اي از شواهد اين گفته را پشتيباني مي‌كند و نشان مي‌دهد كه عسل باعث بهبود زخم‌ها مي‌شود، باكتري‌ها را مي‌كشد و pH زخم و التهاب مزمن را كاهش مي‌دهد.

عسل اصل

ساير خواص عسل طبيعي

  • تنظيم كننده قند خون
  • درمان ناتواني جنسي
  • خاصيت چربي سوزي
  • بهبود مشكلات گوارشي
  • تقويت حافظه
  • درمان يبوست
  • بهبود بيماري قلبي
  • تسكين دندان درد
  • درمان روماتيسم
  • تقويت لثه
  • افزايش رشد در كودكان
  • رفع سنگ كليه
  •  درمان رفلاكس معده
  • مبارزه با عفونت‌ها
  • پيشگيري از سرطان
  • درمان آكنه
  • جلوگيري از پيري زودرس
  • درمان ريزش مو
  • كمك به رفع بي خوابي

پيشنهاد مطالعه: مطلب «امكان دارد همزمان به كرونا و آنفولانزا مبتلا شويم؟»را در مجله سلامتي بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

سركه سيب، سركه‌اي معجزه گر

۴ عامل سرطان را بشناسيد!

فقر ويتامين K و ۷ علامت پنهان در بدن!

۶ علامت خاموش ابتلا به پيش ‌ديابت

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

زينك، ماده‌اي موثر براي سرماخوردگي

۲۲ بازديد

روي يا زينك (Zinc يا Zin) يك ماده معدني كمياب است كه انسان براي سالم ماندن به آن نياز دارد.

زينك

بر اساس مطالعه منتشر شده توسط انجمن ميكروب شناسي آمريكا (ASM) مكمل‌هاي روي يا همان زينك اغلب به صورت قرص‌هاي مكيدني براي درمان سرماخوردگي پس از ظهور علائم آن مصرف مي‌شود. از افراد مبتلا به سرماخوردگي خواسته مي‌شود تا براي بهبودي از سرماخوردگي، چندبار در روز اين قرص‌ها را به آرامي در دهان خود حل كنند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.

مكمل‌هاي زينك

زينك همچنين به عملكرد حدود ۳۰۰ آنزيم كمك مي‌كند و تاثيرات گسترده‌اي بر سيستم ايمني بدن دارد. روي مي‌تواند از تكثير ويروس رينو و ساير ويروس‌هاي تنفسي جلوگيري كرده و تاثير اينترفرون‌ها كه گروهي از پروتئين‌هاي سيگنالينگ است، دفاع ضد ميكروبي را افزايش مي‌دهد.
فرضيه تاثير قرص‌هاي مكيدني “زينك” بر سرماخوردگي، به يون‌هاي آزاد “روي” مربوط است كه باعث تاثير مثبت در نواحي دهان و حلق مي‌شود.
قرص‌هاي مكيدني “زينك” عوارض جانبي نيز دارد. اين عوارض چيزي بيشتر از احساس طعم ناخوشايند يا تهوع نيست. از همين جهت بيماران مبتلا به سرماخوردگي كه قرص زينك براي آن‌ها تجويز شده است، در مورد اين عوارض هشدار داده مي‌شود.

بزرگسالان بالاي ۶۵ سال و مبتلا به بيماري‌هاي مزمن، بايد قبل از مصرف قرص‌هاي مكيدني روي به پزشك مراجعه كنند، به ويژه اينكه مصرف اين مكمل‌ها براي مدت طولاني مي‌تواند با متابوليسم مس در بدن تداخل ايجاد كرده و اثرات مضر ايجاد كند.

امولسيون يا قرص‌هاي مكيدني روي به كاهش علائم مشترك سرماخوردگي مانند آبريزش و گرفتگي بيني، تب، سرفه و گلودرد به ميزان ۱۲ تا ۴۸ درصد، در صورت مصرف روزانه ۷۵ تا ۱۵۰ ميلي گرم كمك مي‌كند. قرص مكيدني روي به طور گسترده به عنوان داروي بدون نسخه در دسترس است و بايد مدت كوتاهي پس از بروز علائم مصرف شود.
براي بزرگسالان سالم قرص‌هاي روي به طور متوسط ​​در طول ۲۴ ساعت از زمان شروع، علائم سرماخوردگي را كاهش مي‌دهد. گاهي اوقات علائم پس از شروع درمان تا هفت روز ادامه دارد.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه مطلب «فوايد خوردن قرص آهن!» ، مجله سلامتي را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

درباره قرص جوشان چه مي‌دانيد؟

فقر ويتامين K و ۷ علامت پنهان در بدن!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد