آرشیو اردیبهشت ماه 1400

مجله سلامتي دلتا

در تابستان خنك بمانيم

۱۲ بازديد

دماي طبيعي بدن اغلب حدود 37 درجه سانتي‌گراد است. همه ما نياز داريم براي داشتن بدن سالم، دماي بدن‌مان را ثابت نگه داريم و از گرم يا سرد شدن بيش از حد آن جلوگيري كنيم.

گياهان خنك كننده بدن

خنك ماندن بدن در هواي گرم بسيار مهم است. چراكه دماي بالاي بدن ممكن است باعث گرمازدگي شود. يكي از راه‌هاي كم كردن حرارت بدن در فصول گرم سال به‌ويژه تابستان، استفاده از نوشدني‌ها و خوراكي‌هاي گياهي است كه به عنوان خنك كننده بدن تاثير گذارند. در اين بخش از سلامت مجله دلتا گياهان خنك كننده‌ بدن را به شما معرفي خواهيم كرد.

نوشيدني‌ها

شربت خاك‌ شير

خاك شير يكي از مشهورترين گياهان خنك كننده بدن است. اين گياه محبوب علاوه بر خنك كنندگي بدن براي رفع التهاب زخم‌ها، باز شدن صدا و از بين رفتن كهير نيز مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

شربت سكنجبين

اين شربت داراي طبيعت سرد و خنك است و به صفرا بر مشهور است. براي رفع تشنگي و التهاب ناشي از گرما و خنك شدن بدن خيار را با شربت سكنجبين تركيب كنيد.

شربت بيدمشك

بيدمشك علاوه بر كاهش دما دستگاه گوارش را تقويت مي كند. همچنين براي تقويت اعصاب و افزايش اشتها نيز مفيد است.

عرق كاسني

عرق كاسني نوشيدني گياهي با طبع سرد و بهترين تصفيه كننده خون است. عرق كاسني خنك كننده بدن و برگ گياه آن نيز مقوي اعصاب است.

 رفع عطش

دمنوش بابونه

بابونه داراي خواص خنك كنندگي است و دمنوش آن براي رفع عطش و تشنگي و گرماي بالاي بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

چاي سبز

چاي سبز براي رفع حرارت و گرمازدگي استفاده مي‌شود. دمنوش گياهي چاي سبز عطش را  هم كاهش داده و توليد مايعات بدن را افزايش مي‌دهد.

سبزي‌ها

 نعناع

نعناع يك خنك كننده  قوي و فوري است كه بلافاصله پس از مصرف دماي بدن را كاهش مي‌دهد. استفاده نعناع بر روي پوست باعث باز شدن منافذ پوست مي‌شود.

رازيانه

رازيانه، يكي ديگر از خنك كننده هاي گياهي بدن است كه خوردن آن تازگي خاصي به دهان مي‌دهد و نقش خنك كنندگي را براي كل سيستم بدن ايفا مي‌‌‌‌كند. علاوه بر اين رازيانه حاوي ويتامين c فراواني است.

هل

هل يكي ديگر از گياهان مناسب براي خنك نگه داشتن بدن در تابستان است. ريختن هل در شربت‌ها به آنها عطر و طعم ويژه‌اي نيز مي‌بخشد.

گشنيز

مصرف گشنيز به كاهش گرگرفتگي و خنك شدن بدن بسيار كمك مي كند. علاوه بر اين، عرق گشنيز براي رفع التهابات پوستي مفيد است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب گرمازدگي، علائم و درمان آن را بخوانيد.

درمان معده درد با روش ساده

۱۳ بازديد

بسياري از افراد براي درد معده يا مشكلات سيستم گواشي خود از درمان ‌هاي خانگي بهره مي ‌برند و در اكثر مواقع اين درمان‎‌ها تا حد زيادي موثر واقع مي‌شود.

درمان خانگي معده درد

درد معده به قدري شايع است كه همه آن را تجربه مي‌كنند و ده‌ها دليل وجود دارد كه ممكن است به اين درد معده مبتلا شويد. علل بروز اين درد جدي نيستند و علائم به سرعت از بين مي‌روند. بطور كلي، اغلب مواقع چاره درد معده در آشپزخانه‌تان يافت مي‌شود. در اين نوشتار از مجله دلتا راه‌هاي درمان خانگي معده درد را بخوانيد.

زنجبيل

زنجبيل حاوي مواد شيميايي خاصي است كه مي‌تواند به تسريع انقباضات معده كمك كند. به اين ترتيب غذاهايي كه باعث سوء هاضمه مي‌شوند را از اين طريق با سرعت بيشتري از معده خارج مي‌كند.

چاي بابونه

يك فنجان چاي بابونه با عملكرد ضد التهابي مي‌تواند درد معده را تسكين دهد. اين خواص ضدالتهابي به شل شدن عضلات معده كمك مي‌كند و مي‌تواند درد و اسپاسم را كاهش دهد.

نعناع

نعناع يك درمان سنتي براي سوءهاضمه، نفخ و درد معده است. براي استفاده از اين درمان خانگي معده درد، مي‌توانيد برگ‌هاي نعناع را بجوشانيد و همراه عسل ميل كنيد.

عسل

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه عسل داراي اثرات ضد ميكروبي عليه عامل عفونت معده بوده و براي درمان سريع تهوع و همچنين بهبود زخم معده مفيد است.

دارچين

دارچين حاوي چندين آنتي‌اكسيدان است كه مي‌توانند به سهولت هضم غذا كمك كرده و خطر تحريك و آسيب در دستگاه گوارش را كاهش دهند.

درمان معده درد

زيره

خوردن پودر زيره حتي بدون هيچ ماده همراه ديگري، به سرعت درد معده را كاهش مي‌دهد. دانه‌هاي زيره حاوي مواد موثري هستند كه به كاهش اسيد اضافي معده، كاهش گاز و كاهش التهاب روده كمك كرده و به عنوان يك ضد ميكروب عمل مي‌كند.

انجير

انجير به عنوان يك ملين طبيعي عمل مي‌كند. اين ميوه همچنين حاوي تركيباتي است كه مي‌توانند به كاهش سوء هاضمه كمك كنند.

ريحان

ريحان حاوي موادي است كه به كاهش نفخ، افزايش اشتها، رفع گرفتگي و بهبود هضم كمك مي‌كند. ريحان همچنين به كاهش ميزان اسيد در معده كمك مي‌كند و در عين حال حاوي مقادير زيادي اسيد لينولئيك است كه خواص ضد التهابي دارد.

شيرين بيان

برخي معتقدند كه خوردن ريشه خشك شيرين بيان مي‌تواند به درمان و جلوگيري از زخم معده كمك كند. اما تحقيقات بر استفاده از مكمل‌هاي شيرين بيان به جاي گياه آن تاكيد دارند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب درمان خانگي سردرد با دارچين را بخوانيد.

آيا واكسن كرونا بزنيم يا نه؟

۱۳ بازديد

با شروع استفاده از واكسن كرونا سوالاتي در مورد ميزان كارايي و عوارض واكسن‌هاي مختلفي كه در دسترس است، به وجود آمده كه ممكن است برخي افراد را براي استفاده از واكسن كرونا دچار ترديد كند.

كوويد-19

متأسفانه حلقه بيماري كرونا هر روز در حال تنگ‌تر شدن است و روزي نيست كه همه ما خبر از ابتلا يا مرگ عزيزان، دوستان و كادر درمان را نشنويم. خبر خوب اينكه دانشمندان به واكسن‌هاي مؤثري در اين زمينه دست يافته‌اند. اما در اين بين افرادي هستند كه به دليل پراكندگي اطلاعات در مورد تزريق اين واكسن مردد هستند. در اين مطلب از مجله دلتا به دلايل ضرورت تزريق واكسن كوويد-۱۹ پرداخته‌ايم.

واكسن كرونا

به طور كلي با ساخت واكسن‌ها به دست بشر مي‌توان با هزينه كم از ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و ويروسي پيشگيري كرد. كاري كه امروز ضرورت آن با توجه به كشندگي ويروس كوويد-۱۹ بيش از پيش احساس مي‌شود. اما براي افرادي كه هنوز در خصوص تزريق واكسن ايمن مردد هستند دلايل خوبي ذكر مي‌كنيم كه نشان از اهميت بالاي واكسيناسيون دارد.

مطالعات روي واكسن‌ها

تمام واكسن‌هاي معتبر در چهارچوب مطالعات طولاني و گسترده باليني روي ده‌ها هزار نفر مورد بررسي قرار مي‌گيرند و حتي بعد از تأييد، اثرات آن‌ها همچنان بررسي مي‌شود. اگر واكسن‌هاي كوويد ۱۹ با سرعت بيشتري نسبت به ساير بيماري‌هاي واگير تاريخ وارد بازار شده‌اند به دليل اين است كه كاغذبازي‌هاي معمول حذف شده است نه اينكه آزمايش‌هاي دقيق و عميق روي آن‌ها انجام نشده است.

نجات جان خود

سازمان بهداشت جهاني اخيراً تأييد كرده است كه واكسيناسيون سالانه از دو تا سه ميليون مرگ پيشگيري مي‌كند. براي مثال بيماري آبله كه تخمين زده مي‌شد در قرن بيستم حدود ۳۰۰ ميليون نفر را به كام مرگ كشاند به لطف واكسن ايمن و مؤثر به طور كامل ريشه‌كن شد.

واكسن كرونا

حفاظت از كادر درمان

در حال حاضر كادر درمان تحت فشار و استرس زيادي قرار دارند. تزريق هر چه سريع‌تر واكسن فشار را از روي كادر درمان برداشته و آن‌ها را به روند طبيعي كاري خود برمي‌گرداند.

حفاظت از افراد آسيب‌پذير جامعه

زماني كه تعداد كافي از افراد جامعه واكسن يك بيماري مانند كرونا را دريافت كرده باشند زنجيره انتشار و انتقال اين بيماري ناقص خواهد شد. در نتيجه وضعيتي كه ايمني جمعي خوانده مي‌شود اتفاق مي‌افتد.

صرفه‌جويي در وقت و هزينه‌

واكسيناسيون فقط چند دقيقه زمان مي‌برد و بسيار ارزان‌ يا رايگان است. از طرف ديگر شيوع هر چه بيشتر اين بيماري به معناي تعطيلي‌هاي گسترده در مشاغل مختلف است كه اثرات اقتصادي زيان‌باري به همراه دارد. علاوه بر آن هزينه‌هاي درمان نيز بسيار بالا است.

كاهش مقاومت به داروها

استفاده بيش از اندازه آنتي‌بيوتيك‌ها باعث شده است باكتري‌ها و ويروس‌ها مقاوم شوند و اين مسئله نتيجه‌اي جز انتشار عفونت‌هاي غيرقابل درمان ندارد. تزريق واكسن كوويد-۱۹ باعث كاهش مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها و داروهاي ضدويروس مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: مطلب چقدر احتمال دارد دوباره كرونا بگيريم؟ را بخوانيد.

نوروبيون چيست و نكات آن

۱۳ بازديد

نوروبيون بصورت كلي به عنوان يك مكمل تقويتي مورد استفاده عموم قرار مي‌گيرد. اين دارو به شكل قرص و آمپول در دسترس است.

آمپول نوروبيون

امروزه آمپول نوروبيون يكي از داروهاي رايج بين مردم براي درمان بيماري‌هاي مختلف و تقويت نيروي جسماني است. اطلاعات دارويي اين آمپول را در اين بخش از مجله دلتا مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

نوروبيون

اين دارو تركيبي از ويتامين هاي B ( ويتامينB1 ،B12 وB16) است. اين ويتامين‌ها نقش مهمي در حمايت، ترميم و بازسازي اعصاب دارند.

موارد مصرف آمپول نوروبيون

آمپول نوروبيون براي افرادي كه با كمبود ويتامين B در بدن مواجه هستند و همچنين براي افراد بالاي ۵۰ سال كه نمي‌توانند به اندازه كافي از مواد غذايي ويتامين B جذب كنند مفيد است. افراد مختلف براي كم‌خوني شديد، ضعف، خستگي شديد و يا براي دوران نقاهت پس از عمل جراحي مي‌توانند از اين آمپول استفاده كنند.

دوره و طريقه مصرف آمپول نوروبيون

به ياد داشته باشيد كه از اين آمپول نبايد بصورت روتين براي مدت‌زمان طولاني استفاده كنيد. برخي از مقالات علمي تزريق هفتگي يا ماهانه اين آمپول را پيشنهاد داده‌اند كه امري بس اشتباه است. اگر قصد داريد بيش از يك‌بار در سال از آمپول نوروبيون استفاده كنيد، اين كار را حتما زير نظر پزشك انجام دهيد.

 آمپول تقويتي

عوارض جانبي آمپول نوروبيون

  • گاهي خارش پوست و آلرژي‌هاي پوستي در افراد مصرف كننده مشاهده مي‌شود.
  • افراد مبتلا به فشار خون، مشكلات كبدي و كليوي حتما بايد با نظر پزشك اقدام به مصرف كنند.
  • اين آمپول حتما بايد بصورت داخل عضلاني و عميق تزريق شود.
  • مصرف بيش از اندازه نوروبيون مي‌تواند زيان‌آور باشد و علائمي مثل تكرر ادرار، تهوع، اسهال و آسيب ديدگي عضلات را ايجاد كند.

بطور كلي ويتامين‌هاي گروه B جزو ويتامين‌هاي محلول در آب هستند و بدن قادر است مازاد آن‌ را از طريق ادرار دفع كند. به همين جهت معمولا با تزريق آن عوارض جانبي خاصي براي افراد پديد نمي‌آيد مگر اينكه بدون تجويز پزشك و بطور مكرر از آن استفاده شود.

پيشنهاد مطالعه: مطلب داروهاي اعتياد آور را بشناسيد را بخوانيد.

هرچه مي خواهيد بخوريد اما چاق نشويد

۱۵ بازديد

يكي از راه‌هاي كاهش وزن، مصرف كمتر مواد غذايي است اما نبايد گرسنگي بكشيد. گرسنگي طولاني مدت تعادل متابوليسم بدن را بهم مي‌ريزد و منجر به بروز مشكلات گوارشي مي‌گردد.

رفع گرسنگي

براي رفع گرسنگي نبايد هميشه از غذاهاي سنگين و پركالري استفاده كنيد. بخصوص هنگامي كه نيمه‌شب دل‌‌ضعفه به سراغتان مي‌آيد. مواد غذايي با فيبر بالا و كالري و چربي كم، بهتر به احساس سيري شما كمك مي‌كنند. حال آنكه باعث چاق شدن‌تان هم نمي‌شوند. براي شناخت اين خوراكي‌ها با اين مطلب از مجله دلتا همراه باشيد.

بهترين خوراكي‌ها براي رفع گرسنگي

برخي از غذاهاي حاوي فيبر، چربي و كالري بالايي دارند. پس اگر مي‌خواهيد ضمن رفع گرسنگي وزن هم كم كنيد، بهتر است در انتخاب غذاهايي كه هنگام گرسنگي مي‌خوريد دقت كنيد. در ادامه بهترين غذاها براي رفع گرسنگي را به شما معرفي مي‌كنيم.

نخود

نخود يكي از حبوبات مغذي و غني از فيبر است. نصف فنجان نخود حدود ۱۴۰ كالري دارد. اگر طعم نخود را دوست داريد مي‌توانيد آن را به تنهايي آب‌پز كرده و نوش جان كنيد.

گلابي

گلابي گرسنگي را رفع و مقدار مورد نياز فيبر را تامين مي‌كند. يك گلابي كوچك فقط ۸۵ كالري دارد.

توت

توت منبع عالي فيبر و ديگر مواد مغذي سالم است. هر فنجان توت ۹۷ كالري دارد. اگر به دنبال كاهش وزن هستيد حتما توت را در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

رفع گرسنگي آخر شب

لوبيا سفيد

لوبيا منبع غني از فيبر است. يك فنجان لوبيا سفيد ۱۵۰ كالري و ۶ گرم فيبر دارد. لوبيا سفيد آب‌پز شده به همراه روغن زيتون يك ميان‌وعده سالم است.

نخود سبز

نخود سبز سرشار از فيبر است و به راحتي مي‌توان آن را نگهداري كرد. نصف فنجان نخود فرنگي، ۶۲ كالري و ۴.۴ گرم فيبر دارد.

اسفناج

اسفناج مواد مغذي فراواني دارد. يك فنجان اسفناج پخته شده حاوي حدود ۶۵ كالري، ۷ گرم فيبر و تقريبا ۸ گرم پروتئين است.

گل كلم

يكي از راه‌هاي آسان و ارزان براي استفاده از فيبر گنجاندن گل كلم در رژيم غذايي است. گل كلم ۲.۵ گرم فيبر، ۲ گرم پروتئين و تنها حدود ۲۵ كالري دارد.

كلم بروكلي

كلم بروكلي براي كاهش وزن مفيد است و يك فنجان بروكلي ۳۱ كالري و ۲.۵ گرم پروتئين دارد.

تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالي پروتئين، ويتامين‌ها و مواد معدني است كه تاثير مفيدي بر رفع گرسنگي دارد. اگر مشكل كلسترول داريد، فقط سفيده تخم‌مرغ را بخوريد.

آجيل

آجيل سرشار از چربي‌ غير اشباع و مفيد است. آجيل به احساس سيري كمك مي‌كند اما كالري زيادي دارد. بنابراين خصوصا هنگام گرسنگي شبانه بهتر است در مصرف آجيل تعادل را رعايت كنيد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب گرسنگي مداوم ناشي از چيست؟ را بخوانيد.

تاثيرات ويتامين b3 بر بدن

۱۸ بازديد

ويتامين B3 نقش اساسي در سلامت جسمي و رواني ما دارد و از عملكرد بيش از 200 آنزيم در بدن حمايت مي‌كند.

خواص ويتامين B3

ويتامينB3 كه به آن نياسين نيز گفته مي‌شود، يكي از ويتامين‌هاي گروه B است. ويتامين B3، جزو ويتامين‌هاي محلول در آب است و اين بدان معناست كه همانند ساير ويتامين‌هاي گروهB ، بدن نمي‌تواند اين ويتامين را ذخيره كند و نياز است آن‌ را از طريق تغذيه بطور روزانه دريافت نمايد. در اين مطلب از مجله دلتا تعدادي از مهمترين خواص ويتامين B3 علائم كمبود و منبع حاوي اين ويتامين گردآوري شده است.

خواص ويتامين B3

تاثير بر متابوليسم

همانند ويتامين B1 و B2، اين ويتامين نيز در متابوليسم پروتئين، كربوهيدرات‌ها و چربي براي ايجاد انرژي موثر است.

سلامت رگ‌ها

دريافت مقادير كافي ويتامين B3 در رژيم غذايي روزانه، باعث كاهش چشمگير كلسترول بد و افزايش كلسترول خوب مي‌شود كه از كلفت شدن ديواره رگ‌ها و ايجاد تصلب شرايين پيشگيري مي‌كند.

تاثير بر غدد و هورمون‌ها

همانند ويتامين B2، حضور اين ويتامين نيز براي عملكرد صحيح غده تيروئيد لازم است. همچنين ويتامين B3 در رفع مشكلات مربوط به هورمون‌هاي جنسي كه از غدد فوق كليوي ترشح مي‌شوند، نقش دارد. اين ويتامين به حفظ آرامش فرد و توليد هورمون‌هاي درون‌ريز مهم در بدن نيز كمك مي‌كند.

بهبود ديابت

ويتامين B3 قسمتي از فاكتور تحمل گلوكز مي‌باشد و هرگاه كه قند خون بالا رود، آزاد مي‌شود. از اين رو براي بهبود و درمان بيماري ديابت و قند خون بالا بسيار موثر است.

فوايد ويتامين B3

تاثير بر مغز و اعصاب

يكي از مهمترين خواص ويتامين B3، احياء سلول‌هاي مغز پس از آسيب ناشي از سكته مغزي است. ويتامين B3 همين‌طور در بهبود سردردهاي ميگرني، بي‌خوابي، تقويت حافظه و نيروي ذهن موثر است.

تقويت پوست

از ديگر خواص ويتامين B3 اين است كه به سلامت پوست كمك شاياني كرده و از پيري زودرس پيشگيري مي‌كند.

منابع تامين كننده ويتامين ب۳

بهترين منابع حاوي ويتامين B3، مواد غذايي غني از پروتئين مانند گوشت بدون چربي، مرغ، ماهي، تخم مرغ، لوبيا، نخود، شير كم‌چرب، پنير، سويا و آجيل است. همچنين مخمر آبجو، سبوس گندم و حبوبات، غلات (بجز ذرت)، قارچ و سبزيجات تازه؛ از ديگر مواد غذايي حاوي اين ويتامين هستند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب خواص و منابع ويتامين B6 را بخوانيد.

درمان خانگي گرفتگي گوش

۱۳ بازديد

گرفتگي گوش شما ممكن است بدون هيچ دخالت خارجي، در عرض چند ساعت يا چند روز باز شود. اما درمان‌هايي وجود دارد كه مي‌تواند روند درماني‌تان را سرعت بخشيده و باعث شود تا گوش‌تان سريع‌تر باز شود.

درمان گرفتگي گوش

مطمئنا همه‌ شما حداقل يك‌بار گرفتگي گوش را تجربه كرده‌ايد. حتي اگر اين گرفتگي باعث درد و ناراحتي نشود، شنيدن صداهاي مبهم و تقلا براي شنيدن، مي‌تواند واقعا آزاردهنده باشد. خوشبختانه راه‌هاي متعددي براي رفع اين مشكل وجود دارد. در اين مطلب از مجله دلتا به بررسي علت و درمان گرفتگي گوش مي‌پردازيم.

علت گرفتگي گوش

انسداد شيپور استاش

شيپور استاش لوله‌اي است كه گوش مياني را به حلق وصل مي‌كند. مخاط و مايع از طريق اين لوله از گوش به ‌سمت پشت حلق حركت مي‌كنند و در آنجا بلعيده مي‌شوند. گاهي ‌اوقات اين مواد در گوش مياني گير مي‌كنند و باعث گرفتگي مي‌شوند. اين گرفتگي معمولا با يك نوع عفونت مانند سرماخوردگي، آنفولانزا يا سينوزيت همراه است.

ارتفاع بالا

برخي از افراد در حين غواصي با كپسول اكسيژن، رانندگي در جاده‌هاي كوهستاني يا پرواز كردن با هواپيما به‌طور موقت دچار گرفتگي در گوش مي‌شوند. تغيير سريع در فشار هواي بيرون بدن باعث اين گرفتگي مي‌شود.

جرم گوش

وظيفه جرم گوش(يا موكوس) پاك‌سازي كانال گوش و جلوگيري از ورود آلودگي به داخل گوش است. موكوس معمولا نرم است اما گاهي‌ اوقات استفاده از گوش‌پاك‌كن مي‌تواند جرم گوش را فشرده كند، آن را در قسمت‌هاي عميق‌تر گوش جمع كند و باعث انسداد شود.

علت گرفتگي گوش

درمان گرفتگي گوش

تكنيك والسالوا

براي انجام اين روش، يك نفس عميق بكشيد و نوك بيني‌تان را با دو انگشت محكم بگيريد. در حالي‌ كه دهان‌تان بسته است، سعي كنيد هوا را به‌آرامي از طريق بيني بيرون بدهيد. اين كار بايد فشار كافي براي رفع گرفتگي يا باز كردن گوش‌ را ايجاد كند.

بخار استنشاق كنيد

بخار آب داغ به شُل‌كردن مخاط موجود در گوش كمك مي‌كند. روش ديگر آن است كه يك حوله‌ كوچك گرم يا داغ را روي گوش‌تان قرار دهيد.

مايع گيرافتاده را خشك كنيد

نگه‌ داشتن يك سشوار با درجه‌ حرارت پايين در فاصله‌ چند سانتي‌متري از گوش‌تان نيز مي‌تواند به خشك‌كردن مايع گير افتاده درون گوش كمك كند.

از قطره‌هاي گوش كمك بگيريد

مي‌توانيد ۲ يا ۳ قطره از روغن بچه يا گليسيرين فنيكه را درون گوش‌تان بريزيد. سپس سرتان را چند ثانيه كج نگه داريد تا قطره از گوش‌تان خارج نشود.

گرفتگي گوش معمولا يك وضعيت موقتي است. اگر گرفتگي گوش با علائم ديگري مانند كاهش شنوايي، زنگ‌زدن گوش‌ها يا گوش‌درد همراه بود حتما به پزشك مراجعه كنيد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب درمان خانگي سردرد با دارچين را بخوانيد.

اثرات باورنكردي كاكائو در زيبايي

۱۵ بازديد

دانه كاكائو به جزاير آمريكاي مركزي و جنوبي تعلق دارد. اين دانه در طي قرن‌ها براي تهيه مرطوب كننده‌هاي پوست و مو استفاده مي‌شود.

فوايد كاكائو

كاكائو از ديرباز دوست افراد خوش خوراك بوده است. محصولاتي كه از اين ماده تهيه مي‌شوند علاوه بر مصرف خوراكي، يار هميشگي مراقبت از پوست و مو نيز به حساب مي‌آيند. در اين مطلب از مجله دلتا در خصوص فوايد كاكائو براي زيبايي و روش استفاده خانگي از آن صحبت مي‌كنيم. با ما همراه باشيد.

كره كاكائو در خدمت زيبايي

كره كاكائو به دليل ميزان بالاي اسيدهاي چرب آن كه باعث مراقبت و تغذيه پوست مي‌شود، در زيبايي استفاده زيادي دارد. اين كره بسيار غني و ايده‌آل براي پوست‌ها و موهاي خشك است. همچنين داراي بافتي مناسب براي نرم كردن لب است.

مصرف خانگي كره كاكائو

براي اين كار كافي است كه كره كاكائو را به ميزان مساوي به همراه روغن‌هاي گياهي ديگري مانند روغن بادام شيرين يا آرگان به روش بن‌ماري ذوب كنيد. در اين‌صورت به يك ماسك موي خانگي و پرخاصيت دست پيدا مي‌كنيد.

كره كاكائو در خدمت خوش‌اندامي

وجود ماده‌اي گياهي به نام «تئوبرومين» در كره كاكائو باعث كمك به تخريب سلول‌هاي چربي شده و يك ضد سلوليت طبيعي محسوب مي‌شود. كره كاكائو همچنين به پيشگيري از بروز ترك‌هاي پوستي حين و بعد از بارداري كمك مي‌كند، به شرطي كه بطور روزانه براي ماساژ ترك‌ها استفاده شود.

 خواص كاكائو

پودر كاكائو

پودر كاكائو سرشار از آنتي‌اكسيدان‌ها است كه قدرت احياكنندگي بالايي دارند. اين تركيبات براي مقابله با پيري پوست بسيار مؤثر هستند. پودر كاكائو همچنين سرشار از كافئين است كه پوست را تقويت و سفت مي‌كند.

مصرف خانگي پودر كاكائو

بايد بدانيد ميزان آنتي‌اكسيدان موجود در اين ماده غذايي خوش عطر، بيشتر از چاي سبز يا بلوبري است. البته ما در اينجا از كاكائوي خالص صحبت مي‌كنيم. چراكه كاكائويي كه تبديل به شكلات شده است خالص نيست و ميزان زيادي از مواد مغذي خود را از دست داده است.

در حالت كلي، هر چه شكلات شما تلخ‌تر باشد به اين معني است كه آنتي‌اكسيدان بيشتري دارد.

مزاياي ديگر

كاكائو باعث خوش‌خلقي نيز مي‌شود چون به ترشح هورمون سروتونين كه همان هورمون خوشحالي و كاهش‌دهنده استرس است كمك زيادي مي‌كند.

بهتر است بدانيد كه حتي شكلات نيز دشمن شما نيست اگر به اندازه از آن مصرف كنيد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب خواص اعجاب انگيز بادام براي پوست را بخوانيد.

عادت هاي خوبي كه بد هستند

۱۳ بازديد

مسير زندگي همه‌ ما را عادت‌هايمان مي‌سازند. اين عادت‌ها روال زندگي‌ را تعيين مي‌كنند و شخصيت‌ ما را شكل مي‌دهند.

عادت هاي روزانه

سلامتي بزرگ‌ترين سرمايه هر فردي است و همه ما همواره در جستجوي راه‌هاي داشتن يك سبك زندگي سالم هستيم. در اين ميان عادت‌هايي هستند كه ظاهرا تصور مي‌كنيم سلامت‌مان را حفظ مي‌كنند، در صورتي كه چنين نيست. در شناخت اين عادت هاي روزانه با مجله دلتا همراه باشيد.

مصرف مكمل‌ها

مصرف مكمل‌هاي ويتامين و مواد معدني بدون مشورت با پزشك، مي‌تواند منجر به بروز مشكلات جدي شود. مصرف زياد اين مكمل‌ها احتمال چاقي را افزايش داده و منجر به آسيب جدي به كليه‌ها مي‌شود.

نوشيدن چاي سبز

نوشيدن بيشتر از چهار فنجان چاي سبز در روز مي‌تواند باعث بي‌خوابي، اختلال مزاج، حالت تهوع و عوارض ديگر شود. بنابراين سيستم گوارش‌تان را با چاي سبز پر نكنيد. مقدار متعادل از اين چاي بنوشيد تا فوايد شگفت‌انگيزش بر سلامتي را ببينيد.

ضدعفوني كننده دست

استفاده از ضدعفوني كننده دست خصوصا در شرايط اين روزها، براي از بين بردن ميكروب‌ها جزو عادت هاي روزانه خوب است. اما بايد بدانيد كه استفاده زياد از آن موجب تجمع مواد شيميايي روي دست‌هايتان مي‌شود. شستن دست‌ها با صابون يا مايع دستشويي در اولويت پاكيزگي دست‌ها است.

نوشيدن قهوه در صبح

نوشيدن قهوه در صبح به بعضي از افراد در دفع مزاج كمك مي‌كند. با اين‌ حال خوردن قهوه با معده خالي مي‌تواند موجب كم آبي بدن و تحريك مشكلات معده‌ شود.

گوش دادن به موزيك

گوش دادن به يك موزيك شاد راهي عالي براي شروع روزتان است. اما در صورتي كه از دستگاه‌هاي پخش استفاده كنيد نه هدفون. استفاده از هدفون مي‌تواند باعث سردرد شده و به گوش مياني آسيب برساند.

مصرف ميان وعده

هر دو ساعت ميان وعده خوردن، به افزايش متابوليسم كمك مي‌كند و از عادت هاي روزانه خيلي خوب است. اما بستگي به اين دارد كه چه چيزي بخوريد. تمام وقت خوراكي‌هاي چرب و مضر نخوريد. خوراكي‌هايي مانند آجيل، انواع ميوه يا كلوچه‌هاي سالم خوب هستند.

عادت هاي سالم

غلات براي صبحانه

اگر وقت كافي نداريد و نمي‌خواهيد از صبحانه هم صرف نظر كنيد، غلات راحت‌ترين گزينه است. اما براي اطمينان از سلامت برچسب روي آن را بررسي كنيد. بسياري از اين غلات مقدار زيادي كربوهيدرات و شكر دارند.

ورزش كردن

تحرك روزانه بويژه بعد از غذا، مي‌تواند در سوزاندن كالري اضافي به شما كمك كند. اما بستگي دارد كه چه نوع تحركي را انتخاب كنيد. براي مثال بعد از غذا ورزشي را انتخاب نكنيد كه فعاليت زياد در ناحيه سينه تا شكم را مي‌طلبد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب اقداماتي كه عمرتان را زياد مي‌كند را بخوانيد.

قرمزي چشم ها چه زماني خطرناك است؟

۱۶ بازديد

قرمز شدن چشم‌ها گاهي به دليل بيماري‌هاي چشمي و گاهي به دليل تغييرات شرايط آب و هوايي بروز مي‌كند.

علت قرمزي چشم

قرمز شدن چشم مشكلي بسيار متداول است و دلايل زيادي دارد و معمولاً علامت بيماري‌هاي چشمي است. در حالي كه برخي از اين مشكلات چندان جدي نيستند، برخي ديگر جدي بوده و نياز به مراقبت‌هاي پزشكي دارند. در بررسي علت قرمزي چشم با بخش سلامت مجله دلتا همراه باشيد.

علت قرمزي چشم‌ها

قرمزي چشم‌ها به علت گشاد شدن رگ‌هاي خوني ظريف كه در سطح چشم جاي گرفته‌اند رخ مي‌دهد. قرمزي چشم مي‌تواند دليلي براي نگراني باشد. با اين حال، بيشترين مشكلات چشمي وقتي اتفاق مي‌افتند كه قرمز شدن چشم با درد يا تغيير در بينايي همراه شود.

دلايل محيطي

دلايل محيطي چشم قرمز عبارت‌اند از: آلودگي هوا، وجود دود در فضا، هواي خشك، گرد و خاك، قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي (مثل كلر استخر) و نور شديد خورشيد.

مشكلات جدي

شرايط جدي كه باعث ايجاد قرمزي چشم مي‌شوند عبارت‌اند از: عفونت چشم، ضربه يا آسيب‌ديدگي چشم، جراحي اخير چشم و زخم قرنيه.

سبك زندگي

علاوه بر موارد ذكر شده، عوامل مربوط به سبك زندگي نيز مي‌توانند در قرمز شدن چشم نقش داشته باشند. به عنوان مثال مصرف الكل زياد مي‌تواند چشم را قرمز كند. استفاده مداوم از دستگاه‌هاي ديجيتالي و خواب ناكافي نيز از ديگر دلايل قرمزي چشم هستند كه مربوط به سبك زندگي افراد است.

قرمزي چشم

 

پيشگيري

براي پيشگيري از اين عارضه، بايد هميشه از پاكيزگي دست‌هاي خود مطمئن باشيد. لوازم آرايشي بي‌كيفيت مصرف نكنيد و همين‌طور بيش از اندازه از لنز استفاده نكنيد. از لمس كردن و مالش چشم‌هايتان بطور جدي خودداري كنيد.

چه زماني بايد به پزشك مراجعه كنيد؟

  • علائم شما بيش از يك هفته طول كشيده است.
  • دچار تغيير در بينايي شده‌ايد.
  • دچار درد چشم شده‌ايد.
  • به نور حساس شده‌ايد.
  • يك يا هر دو چشمتان ترشح دارد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب مواد غذايي مفيد براي تقويت چشم‌ها را بخوانيد.