خواص شگفت‌انگيز قارچ كه بايد بدانيد

۱۸ بازديد

قارچ به دليل اين‌كه سرشار از پروتئين، ويتامين، مواد معدني، آمينواسيد، آنتي‌بيوتيك و آنتي‌اكسيدان است، مي‌تواند براي رشد و سلامتي شما مفيد باشد و شما را در برابر بيماري‌ها و عفونت‌ها محافظت كند. 

قارچ، خوراكي خوشمزه‌اي است كه انواع مختلف و متنوعي دارد. قارچ خواص بسياري دارد از جمله اين‌كه براي پيشگيري از كلسترول بالا، سرطان سينه، پروستات و ديابت خيلي مفيد است و به كاهش وزن و افزايش قدرت سيستم ايمني بدن هم كمك مي‌كند. از اين رو مجله دلتا مطلبي براي شما آماده كرده تا با خواص قارچ براي سلامتي بيشتر آشنا شويد.

خواص قارچ

خواص قارچ براي سلامتي

تنظيم سطح كلسترول

قارچ كلسترول و چربي ندارد و ميزان كربوهيدرات آن كم است؛ پس مقدار زيادي پروتئين كم‌چرب به بدن‌تان مي‌رساند. يكي ديگر از خواص قارچ اين است كه فيبر و آنزيم‌هاي خاصي در آن وجود دارند كه به كاهش سطح كلسترول خون كمك مي‌كنند. براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي مثل تصلب شرايين، حمله‌ قلبي و سكته ضروري است.

درمان كم‌خوني

كساني كه كم‌خوني دارند در واقع سطح آهن خون‌ آن‌ها پايين است، در نتيجه هميشه احساس خستگي و سردرد مي‌كنند. قارچ يك منبع خوب آهن است و ۹۰ درصد اين آهن توسط بدن جذب مي‌شود.‌ با جذب آهن، خون مي‌تواند گلبول‌هاي قرمز بيشتري توليد كند كه باعث مي‌شود يكي ديگر از فوايد قارچ، كمك به سلامتي و افزايش قدرت فرد باشد.

پيشگيري از سرطان سينه و پروستات

قارچ خاصيت ضدسرطاني دارد و براي پيشگيري از سرطان سينه و پروستات خيلي مفيد است.‌ به علاوه اسيد لينولئيك آثار مضر استروژن اضافي در بدن را هم متوقف مي‌كند. مقدار زياد و اضافي استروژن بعد از يائسگي مهم‌ترين دليل سرطان سينه در خانم‌هاست.

دشمن ديابت

يك خاصيت ديگر قارچ مبارزه با ديابت است. قارچ يك رژيم غذايي كم‌انرژي عالي براي افراد مبتلا به ديابت محسوب مي‌شود.‌ اين گياه چربي و كلسترول ندارد، سرشار از پروتئين، ويتامين، مواد معدني، فيبر و آب است و كربوهيدرات كمي هم دارد. به علاوه قارچ مقدار زيادي انسولين و آنزيم‌هاي طبيعي دارد كه به شكستن قند و نشاسته‌ موجود در غذا كمك مي‌كنند.

كمك به سلامت استخوان

قارچ يك منبع غني از كلسيم است. اين ماده براي قدرت و استحكام استخوان فايده‌ زيادي دارد. اگر قارچ را به طور مداوم در رژيم غذايي‌تان بگنجانيد خطر ابتلا به پوكي استخوان و درد مفاصل را كاهش مي‌دهيد.

خاصيت قارچ

كمك به جذب مواد مغذي

ويتامين D به سختي در سبزيجات پيدا مي‌شود و در واقع شكل خوراكي اين ويتامين خيلي كم است. اما قارچ سرشار از ويتامين D است و اين ويتامين به جذب و متابوليسم كلسيم و فسفر كمك مي‌كند.

مفيد براي تقويت سيستم دفاعي بدن

ارگوتيونين يك آنتي‌اكسيدان قوي است كه در قارچ وجود دارد. اين ماده از شما در برابر راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كند و قدرت سيستم دفاعي بدن‌تان را هم بالا مي‌برد. ارگوتيونين در واقع آمينواسيدي است كه سولفور دارد.

كنترل فشار خون بالا

تحقيقات زيادي نشان مي‌دهند كه قارچ مقدار زيادي پتاسيم دارد. اين ماده به گشاد شدن رگ‌ها كمك مي‌كند و كشش و فشار رگ‌ها را كاهش مي‌دهد، در نتيجه فشار خون پايين مي‌آيد. فشار خون بالا عوارض و خطرهاي مرگ‌آوري مثل سكته و حمله‌ قلبي دارد.

كمك به تنظيم آهن

مس، ميزان جذب آهن موجود در غذا را تنظيم مي‌كند. آهن در اندام‌هايي مثل كبد ذخيره مي‌شود و با كمك مس مي‌تواند آزاد شود.

تاثير مقادير زياد سلنيوم

سلنيوم به مقدار زياد در قارچ وجود دارد و با تقويت استخوان به سلامتي كمك مي‌كند. تازه براي سلامتي دندان، ناخن و مو هم مفيد است. به علاوه اين ماده‌ مغذي مهم يك آنتي‌اكسيدان قوي هم هست كه بدن را از شر راديكال‌هاي آزاد راحت مي‌كند و قدرت سيستم دفاعي بدن را افزايش مي‌دهد.

كمك به كاهش وزن

پروتئين موجود در قارچ كربوهيدرات كمي دارد و فاقد چربي و كلسترول و سرشار از فيبر است. با اين تركيب فوق‌العاده، قارچ به كاهش وزن خيلي كمك مي‌كند.‌

قارچ

پيشنهاد مطالعه: مطلب راهكارهاي موثر براي پيشگيري از ديابت را بخوانيد.

علائم قارچ پوست سر

انواع قارچ پوست سر

1- قارچ در داخل ساختمان مو است، یکی از انواع قارچ پوست سر که در بین برخی از افراد رایج می‌باشد، قارچ در داخل ساختمان مو است. این نوع قارچ به مدت مرور زمان رشد بیشتری خواهد داشت و کل ساختار مو را در بر می‌گیرد،مصرف قارچ در شیردهی

2- تجمع قارچ از جمله دیگر انواع قارچ کف سر تجمع پیدا کردن قارچ در اطراف ساقه مو، سطح مو و بین بافت مو است. افرادی که به این نوع از قارچ مبتلا می‌شوند، امکان دارد که تمامی پوست سر آنها درگیر شود. قارچ سر

3- قارچ شدید  زمانی که قارچ کف سر شما شدت بسیار بیشتری پیدا کند، شما آنها را به صورت رشته‌هایی در بین موهایتان مشاهده خواهید کرد. در واقع بیشتر کسانی که به ای نوع از قارچ مبتلا می‌شوند، اگر به درمان آن اهمیت ندهند به طاسی و کچلی مبتلا می‌گردند، به همین دلیل باید آن را سریعتر درمان نمایید.آموزش پرورش قارچ 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.