آرشیو تیر ماه 1400

مجله سلامتي دلتا

چطور بعد از ناهار احساس خواب آلودگي نكنيم

۱۲ بازديد

يكي از مشكلاتي كه بسياري از افراد شاغل با آن درگير هستند، كاهش انرژي و احساس خواب‌آلودگي بعد از ناهار است. اگر شما هم جزو اين دسته از افراد هستيد، اين مطلب را از دست ندهيد.

جلوگيري از خواب آلودگي

به احتمال زياد شما هم بعد از تمام شدن ناهار و زماني كه به ميز كار خود برگشته‌ايد، با خميازه‌هاي متوالي مواجه مي‌شويد. سكوني در ريتم بيولوژيكي بدن وجود دارد كه در زمان ظهر و با مصرف غذا به وجود مي‌آيد و باعث احساس خواب آلودگي در فرد مي‌شود. با ما در مجله دلتا همراه باشيد تا راهكارهايي براي جلوگيري از خواب آلودگي به شما معرفي كنيم.

آب بنوشيد

يكي از دلايل خستگي، بي‌حوصلگي و مشكلات تمركزي، نبود آب كافي در بدن است. روز خود را با يك ليوان آب شروع كنيد چرا كه در تمام طول شب هيچ ميزان آبي وارد بدن نشده. به همين دليل سطح مايعات بدن كاهش يافته است. در صورت امكان روزي ۸ ليوان آب بنوشيد تا دچار كم آبي بدن و عوارض آن نشويد.

رفع خواب آلودگي

به موسيقي گوش دهيد

گوش دادن به موسيقي در حين كار مي‌تواند بهره‌بري را افزايش دهد. تحقيقي در دانشگاه ميامي انجام شد كه در آن ۵۶ شركت‌كننده براي مدت سه هفته در حين كار به موسيقي گوش دادند. نتيجه نشان داد اين افراد زماني كه موسيقي را قطع مي‌كردند، كيفيت كار آن‌ها كم‌تر مي‌شد و زمان بيش‌تري براي انجام وظايف خود نياز داشتند.

مصرف فست‌فود را كاهش دهيد

غلات تصفيه شده، نان‌هاي ساندويچي و مانند آن به سرعت هضم مي‌شود. اين مسئله افزايش و كاهش ميزان قندخون را سرعت مي‌بخشد و به‌دنبال آن بر كاهش انرژي نيز تاثير مي‌گذارد. شايد در حين مصرف اين مواد غذايي ابتدا احساس هوشياري كنيد. ولي با افت سريع قندخون باعث كسل شدن شما مي‌شود.

خواب آلودگي بعد ناهار

كم‌تر غذا بخوريد

مصرف حجم زيادي از غذا براي وعده ناهار سرعت هضم و گوارش را كاهش مي‌دهد. اگر از خانه غذا مي‌بريد، بهتر است از ظرف‌غذاي كوچك‌تري استفاده كنيد. چون زماني كه ظرف خالي مي‌شود ذهن احساس سيري مي‌كند.

ورزش كنيد

انجام فعاليت‌هاي فيزيكي جريان‌خون را تقويت مي‌كند. همچنين اكسيژن مواد غذايي لازم را به بافت‌هاي ماهيچه‌اي بدن مي‌رساند و انرژي بدن را به طور طبيعي افزايش مي‌دهد. يكي از روش‌هاي جلوگيري از خواب آلودگي رفتن به سراغ ورزش‌هاي سبك است. چند حركت كششي ساده انجام دهيد، به جاي استفاده از آسانسور با پله به طبقه مورد نظر برويد و در محل كار كمي قدم بزنيد.

آدامس بجويد

شما مي‌توانيد براي تمركز بيش‌تر و دوري از احساس خواب آلودگي آدامس بجويد. البته پيشنهاد مي‌شود زمان جويدن آن را بين ۱۵ تا ۲۰ دقيقه در نظر بگيريد. چرا كه زمان طولاني‌تر هم باعث كاهش تحريكات ذهني مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند معجزه مصرف آب‌گرم و ليموترش به صورت ناشتا!

جو دوسر ، مولتي ويتامين طبيعي

۱۱ بازديد

اگر به‌دنبال يك مولتي‌ويتامين طبيعي هستيد، حتما جو دوسر را در رژيم غذايي خود قرار دهيد. جو دوسر منبع خوبي از ويتامين‌ها و مواد معدني، فيبر و آنتي‌اكسيدان‌ها محسوب مي‌شود.

خواص جو دوسر

جو دوسر، گياهي از خانواده‌ گندميان است و با جو متفاوت است. بلغور جو دوسر يا Oatmeal كه براي صبحانه مصرف مي‌شود، از پرك شده جو دوسر به‌دست مي‌آيد. بلغور جو دوسر، سالم‌ترين و كامل‌ترين شكل جو دوسر است كه زمان زيادي براي پختن لازم دارد. جو دوسر فوري كه براي صبحانه مصرف مي‌شود، طي فرآيندي در شير، پخته و نرم شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشيد تا خواص جو دوسر را بررسي كنيم.

ارزش غذايي جو دوسر

كاهش سطح فشارخون

جو دوسر حاوي آنتي‌اكسيدان و تركيبات گياهي مفيدي به‌نام پلي‌فنول است. قابل توجه‌ترين گروه آنتي‌اكسيدان‌ها، آوانانتراميد نام دارد كه تقريبا فقط در جو دوسر يافت مي‌شود. آوانانتراميدها مي‌توانند با افزايش توليد اكسيد‌نيتريك، به كاهش سطح فشارخون كمك كنند. اين مولكول به اتساع رگ‌هاي خوني كمك كرده، در نتيجه خون راحت‌تر در رگ‌ها جريان پيدا مي‌كند.

كاهش سطح كلسترول

بيماري قلبي علت اصلي مرگ‌ومير در سطح جهان است. يكي از عواملي كه سبب ابتلا به بيماري قلبي مي‌شود، افزايش كلسترول خون است. جالب است بدانيد، فيبر بتاگلوكان موجود در جو دوسر، در كاهش سطح كلي كلسترول، همچنين كلسترول LDL بسيار موثر است. زيرا بتاگلوكان باعث دفع صفراي حاوي كلسترول ‌مي‌شود و در نتيجه سطح كلسترول خون كاهش مي‌يابد.

كنترل قندخون

ديابت نوع ۲ يك بيماري شايع است كه با افزايش قابل‌توجه ميزان قند در خون همراه است و معمولا از كاهش حساسيت به هورمون انسولين ناشي مي‌شود. مصرف جو دوسر به كاهش سطح قند خون به‌ويژه در افرادي كه اضافه‌ وزن دارند يا به ديابت نوع ۲ مبتلا هستند، كمك مي‌كند. به‌علاوه جو دوسر مي‌تواند حساسيت به انسولين را بهبود بخشد.

كاهش وزن

يكي ديگر از خواص جو دوسر كاهش وزن است. بلغور جو دوسر يا Oatmeal نه‌تنها يك خوراكي خوش‌مزه براي وعده‌ صبحانه است، بلكه بسيار سيركننده هم مي‌باشد. خوردن غذاهاي حجيم اشتها را كم كرده و به شما كمك مي‌كنند تا كالري كم‌تري مصرف كنيد و كاهش‌وزن را تجربه كنيد.

كاهش يبوست

جو دوسر، در جلوگيري از يبوست موثر است. مصرف جو دوسر و جذب مواد مغذي آن، به افزايش بولوس مدفوع كمك كرده و حركات پريستالتيك را تحريك مي‌كند. وجود فيبر در رژيم غذايي همچنين باعث كاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ مي‌شود.

جلوگيري از ريزش‌مو

جو دوسر به جلوگيري از ريزش‌مو كمك مي‌كند. براي تهيه ماسك موي جو دوسر به ۱ قاشق غذاخوري جو دوسر، شير‌تازه و شير‌بادام نياز داريد. تمام مواد را مخلوط كنيد تا خميري شكل شود. ماسك را روي موهاي خود بزنيد و بعد از گذشت ۲۰ دقيقه با آب‌ ولرم بشوييد.

بهبود علائم يائسگي

جو دوسر حاوي مقادير بالايي از ليگنان است كه در واقع نوعي فيتو استروژن بوده و با بهبود هورمون‌ها در دوران يائسگي به درمان علائم آن از جمله گرگرفتگي كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب مفيد چند روش كاهش وزن اصولي و بدون بازگشت!

خواص خارق العاده گرمك كه كمتر كسي مي داند

۱۱ بازديد

گرمك كه به آن كانتالوپ هم گفته مي‌شود، يكي از لذيذترين و محبوب‌ترين ميوه‌هاي تابستاني به‌شمار مي‌رود.

خواص گرمك

اين ميوه‌ آب‌دار و خوش‌طعم مزه‌ نسبتا شيريني دارد و حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني مختلف مثل ويتامين A، اسيد فوليك، ويتامين B6، فيبر، پتاسيم، آهن و كلسيم است. در اين مطلب از مجله دلتا، شما را با خواص گرمك آشنا مي‌كنيم. اگر شما هم از طرفداران پر و پا قرص اين ميوه‌ تابستاني هستيد، مطلب امروز را از دست ندهيد.

سيستم‌ايمني بدن را تقويت مي‌كند

تقويت سيستم‌ايمني بدن از جمله خواص گرمك محسوب مي‌شود. مصرف منظم گرمك مي‌تواند به بهبود و تقويت سيستم‌ايمني كمك كند. همچنين مبارزه با بيماري‌ها را براي بدن آسان‌تر مي‌كند. اين ميوه‌ تابستاني پرطرفدار، سرشار از ويتامين‌هاي C و A است كه از طريق تحريك گلبول‌هاي سفيد در بدن، سيستم‌ايمني را تقويت مي‌كند.

سلامت قلبي و عروقي را افزايش مي‌دهد

اين روزها افراد زيادي گرفتار مشكلات قلبي و عروقي هستند. مي‌توانيد براي حفظ سلامت قلب خود گرمك بخوريد. گرمك غني از پتاسيم است كه فشارخون را كنترل مي‌كند و از اين طريق قلب را سالم نگه مي‌دارد. همچنين، اين ماده‌ معدني از فشارخون بالا پيشگيري مي‌كند و اجازه نمي‌دهد سديم به بدن آسيب بيش‌تري وارد كند.

از سرطان پيشگيري مي‌كند

مي‌توانيد با خوردن بعضي از مواد غذايي مثل گرمك از ابتلا به سرطان جلوگيري كنيد. اين ميوه ويتامين C و بتاكاروتن زيادي دارد كه مي‌تواند به‌طور موثري با راديكال‌هاي آزاد بدن مبارزه كند و آن‌ها را از بين ببرد.

با استرس مبارزه مي‌كند

سبك زندگي شلوغ امروزي باعث افرايش سطح استرس شده است. دفعه‌ بعد كه استرس گرفتيد، يك ليوان آب گرمك بخوريد تا حال شما بهتر شود.
كانتالوپ سرشار از پتاسيم است كه ضربان قلب را تنظيم مي‌كند. همچنين فرآيند ارسال اكسيژن به مغز را بهبود مي‌بخشد و به همين دليل باعث مي‌شود تمركز و آرامش شما بيش‌تر شود.

به حفظ سلامت چشم‌ها كمك مي‌كند

مي‌توانيد از خواص گرمك براي چشم‌ها برخوردار شويد. اگر مي‌خواهيد بينايي خوبي داشته باشيد و هيچ‌وقت مجبور به عينك‌زدن نشويد، گرمك بخوريد. اين ميوه‌ تابستاني سرشار از بتاكاروتن‌هايي است كه به حفظ سلامت بينايي كمك مي‌كنند.

 مفيد براي ريه‌ها

آيا مي‌دانستيد كه گرمك يكي از بهترين ميوه‌ها براي ريه‌ها محسوب مي‌شود؟ مصرف منظم اين نوع ملون، ويتامين A از دست رفته‌ بدن به دليل استعمال مداوم دخانيات يا قرار گرفتن در معرض دود سيگار را دوباره تامين مي‌كند. اين موضوع به جوان‌سازي ريه‌ها كمك مي‌كند. همچنين براي افراد سيگاري بسيار مفيد است زيرا ريه‌هاي آن‌ها در اثر سيگار كشيدن به‌شدت آسيب ديده است.

بي‌خوابي را درمان مي‌كند

مي‌توانيد از خواص گرمك براي درمان بي‌خوابي بهره‌ ببريد. اگر براي برطرف كردن بي‌خوابي خود تمام راهكارهاي خانگي را انجام داده‌ايد، اما نتيجه‌اي نگرفته‌ايد، وقت آن است كه گرمك را امتحان كنيد. گرمك يك ملين قوي است و اعصاب را تسكين مي‌دهد و اضطراب را برطرف مي‌كند.

به درمان مشكلات قاعدگي كمك مي‌كند

اگر در دوران قاعدگي دچار دردهاي شديد مي‌شويد، از خوردن گرمك غفلت نكنيد. ويتامين C موجود در اين ميوه در تنظيم چرخه‌ قاعدگي و تسكين درد قاعدگي اثربخش است.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند خواص شگفت‌انگيز خربزه كه خوب است بدانيد!

معجزه مصرف آب گرم و ليموترش به صورت ناشنا

۱۳ بازديد

ليموترش حاوي مواد زيادي از جمله اسيد سيتريك، كلسيم، منيزيم، ويتامين C، بيوفلاونوئيد، پكتين و ليمونن است. اين مواد ايمني بدن را تقويت و در مقابل عفونت مبارزه مي‌كنند.

آب گرم و ليموترش

ليموترش مزاياي بسياري بر سلامت بدن دارد و اين فوايد بر انسان پوشيده نيست. دو مزيت مهم اين ميوه به عنوان خاصيت قوي ضدباكتري و ضدويروسي و همچنين توانايي تقويت سيستم‌ايمني بدن شناخته مي‌شود. علاوه‌بر آن آب ليموترش هم كاهش وزن و لاغري كمك مي‌كند. در اين مطلب از مجله دلتا با مزيت نوشيدن آب گرم و ليموترش به صورت ناشتا آشنا مي‌شويد.

فوايد آب گرم و ليموترش

به گوارش و هضم كمك مي‌كند

ليمو به دفع مواد و سموم نامطلوب از بدن كمك مي‌كند. به دليل آن‌كه ليمو حاوي تركيبات اتمي شبيه به ساليوا و اسيد كرونيك به كار برده شده در شربت‌هاي گوارشي است، موجب ترشح صفرا در كبد مي‌شود، در واقع بدن براي گوارش به اين اسيد نياز دارد. ليموترش غني از مواد معدني و انواع ويتامين است و به كاهش مواد سمي موجود در سيستم گوارشي كمك مي‌كند.

به عنوان ماده ادرارآور، سيستم دفع را تصفيه مي‌كند

آب ليمو به اين دليل به حذف مواد نامطلوب بدن كمك مي‌كند كه ميزان ادرار را در بدن افزايش مي‌دهد. به همين دليل زماني كه صبح ناشتا آب گرم و ليمو بنوشيد، مواد سمي با سرعت بيشتري از بدن دفع مي‌شوند و به همين دليل دستگاه دفع ادرار سلامت مي‌ماند. علاوه بر آن اسيد سيتريك موجود در ليموترش عملكرد آنزيم‌ها را نيز افزايش مي‌دهد، در نتيجه كبد تحريك مي‌شود و سم‌زدايي افزايش مي‌يابد.

خواص آب گرم و ليموترش

سيستم‌ايمني بدن را تقويت مي‌كند

ليموترش سرشار از ويتامين C است و به جنگ با سرماخوردگي مي‌رود. همچنين پتاسيم فراوان موجود در آن مغز و سيستم عصبي را تحريك مي‌كند. پتاسيم براي كنترل فشار خون نيز مفيد است. اسيد آسكوربيك موجود در ليموترش تاثيرات ضدالتهابي دارد و براي آسم و ديگر علائم تنفسي نيز مفيد است.

موجب پاك‌سازي پوست مي‌شود

تركيب ويتامين C مانند باقي آنتي‌اكسيدان‌ها به كاهش چين و چروك و لكه‌هاي تيره پوست كمك مي‌كند و با راديكال‌هاي آزاد مي‌جنگد. ويتامين C براي داشتن پوست سالم و درخشان ضروري است چرا كه طبيعت قليايي آن انواع خاصي از باكتري‌هايي كه موجب به وجود آمدن جوش و آكنه مي‌شوند را از بين مي‌برد.

به شما انرژي مي‌دهد

نوعي از انرژي كه انسان از مواد غذايي دريافت مي‌كند، از اتم و مولكول‌هاي آن ماده غذايي حاصل مي‌شود. يون‌هاي مثبت مواد غذايي وارد دستگاه گوارش مي‌شوند و با يون‌هاي منفي واكنش نشان مي‌دهند. ليمو يكي از معدود مواد خوراكي به شمار مي‌رود كه يون‌هاي منفي بيشتري دارد، در نتيجه با ورود به دستگاه گوارش انرژي بيشتري براي بدن تامين مي‌كند.

موجب آب‌رساني سيستم لنفاوي مي‌شود

نوشيدن ناشتاي آب گرم و ليموترش موجب آب‌رساني سيستم‌ايمني و جايگزيني مايعات از دست رفته درون بدن مي‌شود. كم‌آبي بدن عواقب منفي بسياري بر بدن مي‌گذارد از جمله: احساس خستگي و كسالت، سيستم‌ايمني ضعيف، يبوست، كمبود انرژي و غيره.

به كاهش وزن كمك مي‌كند

ليموترش غني از فيبر پكتين است و با هوس خوردن مواد غذايي مبارزه مي‌كند. جالب است بدانيد، افرادي كه رژيم غذايي قليايي را دنبال مي‌كنند، سريع‌تر لاغر مي‌شوند.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند كرفس و خواص شوكه‌كننده آن!

عنصري ضروري براي بدن

۱۱ بازديد

فسفر دومين ماده‌ معدني است كه به ميزان زيادي در بدن وجود دارد. بدن براي بسياري از عملكردها از جمله ترميم بافت‌ها و سلول‌ها به اين ماده‌ معدني نياز دارد.

نقش فسفر در بدن

بعضي بيماري‌ها مثل ديابت يا مصرف بعضي داروها مثل آنتاسيد مي‌توانند سطح فسفر را خيلي پايين بياورند. كمبود يا بالا بودن بيش از حد سطح فسفر مي‌تواند مشكلاتي مثل بيماري قلبي، درد مفصلي و ضعف و خستگي را به همراه داشته باشد. در اين مطلب از مجله دلتا تصميم داريم شما را با نقش فسفر در بدن آشنا كنيم.

فوايد فسفر براي سلامتي بدن

فسفر مي‌تواند به تقويت استخوان‌ها، سم‌زدايي از بدن، سوخت‌وساز و… كمك كند. در ادامه به بعضي از خواص اين ماده‌ معدني اشاره مي‌كنيم.

به حفظ قدرت استخوان‌ها كمك مي‌كند

فسفر به همراه كلسيم، مهم‌ترين مواد معدني براي حفظ قدرت و ساختار استخوان‌ها به شمار مي‌روند. بيش از نيمي از استخوان‌هاي ما از فسفر تشكيل شده‌اند. اين ماده‌‌معدني به جلوگيري از شكستگي و پوكي استخوان كمك مي‌كند كه احتمال ابتلا به هر دو با افزايش سن بيشتر مي‌شود.

فوايد فسفر

از طريق ادرار و مدفوع از بدن سم‌زدايي مي‌كند

كليه‌ها اندامي لوبيا‌ شكل هستند كه مواد اضافي از جمله مواد معدني را كه بدن به آن‌ها احتياج ندارد، از بين مي‌برند. فسفر براي عملكرد كليه مهم است و از طريق از بين بردن سموم و مواد اضافي از ادرار، به سم‌زدايي از بدن كمك مي‌كند.

براي سوخت‌وساز و استفاده از مواد مغذي مهم است

بدن براي سنتز، جذب و استفاده از ويتامين‌ها و مواد معدني از غذا به فسفر نياز دارد. اين ماده‌ معدني همچنين نقش مهمي در سنتز اسيد آمينه، توليد انرژي، باروري و رشد دارد. علاوه بر اين، به متعادل كردن سطح ساير مواد مغذي در بدن مثل ويتامين D، يد، منيزيم، كلسيم و روي كمك مي‌كند.

هضم را بهبود مي‌بخشد

فسفر از طريق تحريك رشد باكتري‌هاي مفيد روده در فرآيند هضم اثرگذار است. به دليل اينكه اين ماده‌ معدني به‌عنوان الكتروليت عمل مي‌كند، باور بر اين است كه از طريق كاهش نفخ، اسهال و احتباس آب به بهبود هضم كمك مي‌كند.

به حفظ سلامت دندان‌ها كمك مي‌كند

فسفر براي سلامت دندان‌ و لثه ضروري است. كلسيم، ويتامين D و فسفر نقش مهمي در شكل‌گيري و حفظ سلامت دندان‌ها دارند. رژيم غذايي كودكان در حال رشد بايد حاوي مقدار زيادي فسفر باشد.

براي رشد مهم است

فسفر براي جذب مواد مغذي و ساخت استخوان‌ها حياتي است؛ به همين دليل كمبود آن طي دوران نوزادي و بزرگسالي مي‌تواند روي رشد اثر بگذارد و باعث بعضي مشكلات شود.

علائم كمبود فسفر

هرچه در رژيم غذايي خود پروتئين بيشتري مصرف كنيد، بدن شما بهتر مي‌تواند سطح فسفر را حفظ كند. افرادي كه پروتئين كمي مصرف مي‌كنند، بيشتر در معرض كمبود فسفر قرار دارند. نشانه‌هاي كمبود فسفر به شرح زير است.

  • درد مفصلي يا درد استخوان‌ها
  • از دست دادن اشتها
  • كج‌خلقي يا اضطراب
  • خستگي
  • رشد ضعيف استخوان‌ها در كودكان

مصرف بعضي داروها از جمله كورتيكوستروئيدها، انسولين و مهاركننده‌هاي آنزيم مبدل آنژيوتانسين (ACE) مي‌توانند سطح فسفر را پايين بياورند. اگر اين داروها را مصرف مي‌كنيد، از پزشك خود بپرسيد مصرف مكمل فسفر يا مواد غذايي حاوي آن را توصيه مي‌كند يا نه.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند ويتاميني كه كمبودش باعث زودرنجي و مورمور دست و پا مي‌شود

ميوه اي مفيد براي بهبود خواب آلزايمر

۱۳ بازديد

خيار كالري كم و آب و فيبر زيادي دارد. به همين دليل يك گزينه‌ عالي براي كاهش وزن و آب‌رساني به بدن محسوب مي‌شود.

خواص خيار

خيار سرشار از مواد مغذي مختلف است. همچنين حاوي تركيبات گياهي و آنتي‌اكسيدان‌هايي است كه ممكن است در درمان و پيشگيري از بعضي بيماري‌ها مفيد باشند. در اين مطلب از مجله دلتا قرار است، اطلاعات زيادي را درباره‌ خواص خيار در اختيار شما قرار دهيم.

خواص خيار براي سلامتي بدن

خواص خيار براي سلامتي، بيشتر از آن چيزي است كه شما فكر مي‌كنيد. در ادامه خواص خيار براي سلامتي را معرفي مي‌كنيم.

حاوي آنتي‌اكسيدان

آنتي‌اكسيدان‌ها مولكول‌هايي هستند كه اكسيداسيون را مسدود مي‌كنند. جمع شدن راديكال‌هاي آزاد در بدن مي‌تواند منجر به ابتلا به انواع بيماري‌هاي مزمن شود.

بهبود يبوست

خيار اگر به‌طور منظم مصرف شود، مي‌تواند به‌عنوان يك ملين اثربخش عمل كند. همان‌طور كه در بالا اشاره كرديم، ميزان كالري موجود در خيار بسيار كم است، اما فيبر آن حجم مدفوع را افزايش داده و مشكلاتي مثل يبوست را بهبود مي‌بخشد.

فوايد خيار

حفظ سلامت كليه‌ها

آب خيار يك ادرارآور قوي است كه به خارج كردن سموم از بدن كمك مي‌كند. علاوه بر اين فشاري كه روي كليه‌ها است را كم كرده و به حفظ سلامتي آن‌ها كمك مي‌كند. به اين منظور، روزي دو بار آب خيار را بنوشيد.

به هضم غذا كمك مي‌كند

خيار مقدار زيادي فيبر دارد كه به هضم كمك مي‌كند. خيار مي‌تواند در درمان مشكلات گوارشي مثل سوزش سر معده و ورم معده اثرگذار باشد. براي اينكه هضم بهتري داشته باشيد، خيار را در برنامه‌ غذايي روزانه‌ خود قرار دهيد.

مناسب براي سلامت دندان‌ها

آب خيار مي‌تواند بيماري‌هاي لثه را به‌طرز مؤثري درمان كند. خيار دندان‌ها و لثه‌ها را سالم نگه مي‌دارد، چون بوي بد دهان را برطرف مي‌كند. تركيبات فيتوشيميايي موجود در خيار باكتري‌هاي دهان را از بين مي‌برند و از اين طريق در رفع بوي بد دهان اثرگذار هستند.

درمان مشكلات فشار خون

خيار به دليل اينكه مقدار زيادي پتاسيم و آب دارد، به‌عنوان يك ادرارآور خفيف عمل كرده و فشار خون را تنظيم مي‌كند. اين ميوه هم در درمان فشار خون بالا و هم در درمان فشار خون پايين مفيد است.

بدن را سم‌زدايي مي‌كند

تقريبا ۹۶ درصد از خيار را آب تشكيل داده كه بدن را آب‌رساني كرده و سموم را از بدن بيرون مي‌كند. آب زياد موجود در خيار به‌عنوان پاك‌كننده‌ بدن عمل كرده و مواد زائد و سموم را از بدن خارج مي‌كند.

خواص خيار براي سلامتي

استخوان‌ها را تقويت مي‌كند

ويتامين K موجود در خيار نقش بسيار مهمي در تقويت استخوان‌ها دارد. علاوه بر اين ميزان بالاي سيليكاي خيار از طريق تقويت بافت‌هاي ارتباطي به تقويت سلامت مفاصل كمك مي‌كند.

آلزايمر را درمان مي‌كند

خيار حاوي نوعي فلاونوئيد است كه توانايي شناختي را بهبود مي‌بخشد و از اين طريق شروع بيماري آلزايمر را به تاخير مي‌اندازد.

خواب را بهبود مي‌بخشد

آب خيار مي‌تواند اعصاب را آرام كند و استرس و اضطراب را كاهش دهد. به همين دليل به بهبود چرخه‌ خواب كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند ۷ مورد از عوارض چاي و قهوه كه قطعا نمي‌دانيد!

ويتاميني كه كمبودش باعث زودرنجي و مورمور دست و پا مي شود

۱۵ بازديد

تا به حال شده دست و پاهاي شما مورمور شود؟ يا تمام مدت احساس خستگي و ضعف داشته باشيد؟ اين موضوع، خبر از كمبود يك نوع ويتامين را مي‌دهد. همراه دلتا باشيد.

علائم كمبود تيامين

تيامين كه به‌عنوان ويتامين B1 هم شناخته مي‌شود، يكي از هشت ويتامين ب است كه عملكردهاي مهمي را در بدن انجام مي‌دهد. اين ويتامين در تبديل غذا به انرژي نقش دارد. در اين مطلب از مجله دلتا تصميم داريم درمورد علائم كمبود تيامين صحبت كنيم. تا پايان مطلب با ما همراه باشيد.

علائم كمبود ويتامين B1

كمبود ويتامين B1 زماني رخ مي‌دهد كه كالري و محصولات‌حيواني خيلي كمي مصرف كنيد.

از دست دادن اشتها

تيامين نقش مهمي در تنظيم اشتها دارد. اين ويتامين مركز سيري را كنترل مي‌كند كه در هيپوتالاموس مغز قرار دارد. زماني كه كمبود ويتامين B1 رخ مي‌دهد، عملكرد طبيعي مركز سيري تغيير مي‌كند و باعث مي‌شود بدن حتي اگر سير نباشد، احساس سيري كند‌.

خستگي

خستگي ممكن است تدريجي يا ناگهاني رخ دهد. اين عارضه مي‌تواند از كاهش خفيف انرژي تا ضعف شديد در تغيير باشد. اين موضوع به شدت كمبود تيامين بستگي دارد. از آنجايي كه خستگي مي‌تواند دلايل احتمالي مختلفي داشته باشد، تلقي كردن آن به‌عنوان علامت كمبود تيامين كمي گيج‌كننده است.

زود‌رنجي

افراد زود‌‌رنج با كوچك‌ترين حرف‌ سريع ناراحت مي‌شوند. زود‌رنجي مي‌تواند به دلايل جسمي و روحي مختلف رخ دهد. گفته مي‌شود كه زود‌رنجي يكي از علائم اوليه‌ كمبود اين ويتامين محسوب مي‌شود. اين عارضه ممكن است طي چند روز يا چند هفته‌ اول ابتلا به كمبود ويتامين B1 رخ دهد.

كمبود تيامين

احساس مورمور شدن در دست و پا

احساس گزگز يا مورمور شدن نامعمول در دست و پا از ديگر علائم كمبود تيامين به شمار مي‌رود. عصب‌هاي پيراموني كه به دست و پا مي‌رسند، به‌شدت به عملكرد تيامين وابسته هستند.

زماني كه دچار كمبود ويتامين B1 شويد، عصب‌هاي پيراموني‌ شما آسيب مي‌بينند و دچار احساس مورمور شدن در دست و پا مي‌شويد. معمولا بيماران در مراحل اوليه‌ ابتلا به كمبود تيامين اين عارضه را تجربه مي‌كنند.

 ضعف عضلاني

ضعف عضلاني عارضه‌ نارايجي نيست، اما تشخيص علت آن معمولا دشوار است. تقريبا همه‌ افراد در مرحله‌اي از زندگي خود ضعف عضلاني كوتاه‌مدت و موقت را تجربه مي‌كنند. اما ضعف عضلاني بلندمدت و ماندگار بدون دليل واضح ممكن است نشانه‌ كمبود تيامين باشد.

تاري ديد

كمبود ويتامين B1 ممكن است يكي از چندين دليل تاري ديد باشد. كمبود شديد تيامين مي‌تواند منجر به متورم شدن عصب‌هاي بينايي شود كه اين موضوع مي‌تواند تاري ديد و حتي از دست دادن بينايي را به دنبال داشته باشد.

تنگي نفس

علت اين موضوع اين است كه كمبود تيامين مي‌تواند گاهي اوقات منجر به نارسايي قلب شود، زماني اين اتفاق رخ مي‌دهد كه قلب در پمپاژ خون به‌درستي عمل نمي‌كند.اين موضوع مي‌تواند منجر به جمع شدن مايعات در ريه و در نتيجه دشواري در نفس كشيدن شود.

تغيير در ضربان قلب

ضربان قلب نشان مي‌دهد كه قلب در هر دقيقه چند بار مي‌تپد. جالب است بدانيد كه ضربان قلب مي‌تواند تحت تأثير سطح تيامين بدن قرار بگيرد. كمبود تيامين مي‌تواند منجر به كمتر شدن ضربان قلب در مقايسه با حالت معمولي شود.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند ويتامين K، از سلامت قلب تا استحكام استخوان‌ها.

ماده غذايي خارق العاده ، از درمان كم خوني تا پيشگيري از سرطان

۱۷ بازديد

قارچ داراي طعم بي‌نظيري است. همچنين خواص و فوايد زيادي براي سلامتي دارد. قارچ يكي از موادي است كه به تقويت سيستم‌ايمني بدن كمك مي‌كند.

خواص قارچ

قارچ، خوراكي خوشمزه‌اي است كه انواع مختلف و متنوعي دارد. قارچ خواص فراواني دارد. از جمله اينكه براي پيشگيري از كلسترول بالا، سرطان سينه، پروستات و ديابت بسيار مفيد است. همچنين به كاهش وزن و افزايش قدرت سيستم‌ايمني بدن هم كمك مي‌كند. براي اينكه با خواص قارچ آشنا شويد، با مجله دلتا همراه باشيد.

 تنظيم سطح كلسترول

قارچ كلسترول و چربي ندارد و ميزان كربوهيدرات آن‌ كم است. پس مقدار زيادي پروتئين كم‌چرب به بدن‌ شما مي‌رساند. يكي ديگر از خواص قارچ اين است كه فيبر و آنزيم‌هاي خاصي در آن وجود دارند كه به كاهش سطح كلسترول خون كمك مي‌كنند.

درمان كم‌خوني

كساني كه كم‌خوني دارند در واقع سطح آهن خون‌ آن‌ها پايين است. در نتيجه هميشه احساس خستگي و سردرد دارند. همچنين عملكرد سيستم عصبي‌ آن‌ها كاهش مي‌يابد. قارچ يك منبع خوب آهن است.

پيشگيري از سرطان سينه و پروستات

قارچ سرشار از بتاگلوكان و اسيد لينولئيك كنژوگه است. اين مواد خاصيت ضدسرطاني دارند و براي پيشگيري از سرطان سينه و پروستات خيلي مفيد هستند.‌ به علاوه اسيد لينولئيك آثار مضر استروژن اضافي در بدن را هم متوقف مي‌كند. مقدار زياد و اضافي استروژن بعد از يائسگي مهم‌ترين دليل سرطان سينه در خانم‌هاست. از طرف ديگر بتاگلوكان از رشد سلول‌هاي سرطان پروستات جلوگيري مي‌كند.

درمان كم‌خوني

كمك به سلامت استخوان

قارچ يك منبع غني از كلسيم است. اين ماده براي قدرت و استحكام استخوان فوايد زيادي دارد. اگر قارچ را به طور مداوم در رژيم غذايي‌ خود بگنجانيد خطر ابتلا به پوكي استخوان و درد مفاصل را كاهش مي‌دهيد.

كمك به كاهش وزن

يكي ديگر از خواص قارچ كمك به كاهش وزن است. پروتئين موجود در قارچ كربوهيدرات كمي دارد و فاقد چربي و كلسترول و سرشار از فيبر است. با اين تركيب فوق‌العاده، قارچ به كاهش وزن خيلي كمك مي‌كند.‌

تقويت سيستم ايمني

كمك به جذب مواد مغذي

ويتامين D به سختي در سبزيجات پيدا مي‌شود. جالب است بدانيد، شكل خوراكي اين ويتامين خيلي كم است. قارچ سرشار از ويتامين D است و اين ويتامين به جذب و متابوليسم كلسيم و فسفر كمك مي‌كند.

كنترل فشار خون بالا

قارچ مقدار زيادي پتاسيم دارد. اين ماده به گشاد شدن رگ‌ها كمك مي‌كند و كشش و فشار رگ‌ها را كاهش مي‌دهد. در نتيجه فشارخون پايين مي‌آيد.

كمك به تنظيم آهن

قارچ حاوي مقادير بالايي از مس است.‌ مس، ميزان جذب آهن موجود در غذا را تنظيم مي‌كند. آهن در اندام‌هايي مثل كبد ذخيره شده و با كمك مس مي‌تواند آزاد شود. همان‌طور كه اشاره شد، قارچ مقدار زيادي آهن هم دارد. پس با مصرف قارچ يك تير و دو نشان زده‌ايد، سلامت استخوان و مبارزه با كم‌خوني.

دشمن ديابت

يكي از ديگر خواص قارچ مبارزه با ديابت است. قارچ يك ماده غذايي عالي براي افراد مبتلا به ديابت محسوب مي‌شود.‌ به علاوه قارچ مقدار زيادي انسولين و آنزيم‌هاي طبيعي دارد كه به شكستن قند و نشاسته‌ موجود در غذا كمك مي‌كنند.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند كرفس و خواص شوكه‌كننده آن!

5 نوشيدني جادويي چربي سوز

۱۰ بازديد

اگر مي‌خواهيد اندامي زيبا داشته باشيد، براي مدتي هر روز نوشيدني‌هاي ديتاكس را در وعده‌ صبحانه ميل كنيد تا شاهد فوايد جادويي آن‌ها بر سلامتي خود باشيد.

اسموتي‌ هاي چربي سوز

نوشيدن اسموتي ديتاكس مي‌تواند در پاكسازي بدن، از بين بردن جوش، درمان خشكي پوست، جلوگيري از ريزش مو و همچنين برطرف كردن مشكلاتي مثل اضافه وزن و عدم تعادل هورمون‌ها مفيد باشد. اسموتي ديتاكس از ميوه‌ها، سبزيجات، دانه‌ها، مغزها، گياهان و ادويه‌هايي تشكيل مي‌شود كه همگي سرشار از ويتامين‌ها، مواد معدني و فيبر غذايي هستند. ما در اين مطلب از مجله دلتا طرز تهيه‌ خوشمزه‌ترين اسموتي‌ هاي چربي سوز را در اختيار شما قرار مي‌دهيم‌. اگر قصد پاكسازي بدن و كاهش وزن را داريد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم حتما اين اسموتي‌ها را امتحان كنيد.

اسموتي ديتاكس خنك‌كننده‌ اسفناج و خيار

اين نوشيدني در تابستان يك گزينه‌ عالي است، چون بدن را حسابي خنك كرده و به پاكسازي بدن و همچنين كاهش وزن كمك مي‌كند‌. اسفناج و خيار را درشت خرد كنيد و آن‌‌ها را درون مخلوط‌كن بريزيد. برگ‌هاي نعناع را به همراه مقداري نمك به مواد اضافه كنيد و مواد را چند پالس بزنيد و در نهايت به آن ليمو اضافه كنيد.

اسموتي براي لاغري

اسموتي ديتاكس وگان

هويج سرشار از ويتامين‌هاي A ،K ،C، بيوتين، فيبر، آنتي‌اكسيدان‌ها و مواد معدني است و سلامت قلبي و عروقي و چشم‌ها را بهبود مي‌بخشد. همچنين گوجه‌فرنگي سرشار از ليكوپين است كه استخوان‌ها را تقويت مي‌كند. گشنيز حاوي مقدار زيادي ويتامين A و ويتامين K است. اين سبزي مقدار زيادي كلسيم و پتاسيم دارد.

هويج، گوجه‌فرنگي، كرفس و برگ‌هاي گشنيز را خرد كنيد و آن‌ها را درون مخلوط‌كن بريزيد و چند پالس بزنيد. پودر زيره را به اسموتي اضافه كنيد و يك پالس ديگر بزنيد. اسموتي را درون ليوان بريزيد و آب ليموترش، نمك و فلفل را اضافه كنيد.

اسموتي ديتاكس آب نارگيل و توت‌‌فرنگي

اين اسموتي براي پاكسازي بدن معجزه مي‌كند. آب نارگيل منبع عالي الكتروليت، ويتامين‌ها، پروتئين و فيبر است و به تنظيم سطح قند خون و كاهش وزن كمك مي‌كند. نارگيل، توت‌فرنگي، بلوبري و برگ‌هاي نعناع را در مخلوط‌كن بريزيد و با يكديگر مخلوط كنيد. آب نارگيل را به اسموتي اضافه كنيد و به‌مدت سه ثانيه هم بزنيد.

نوشيدني براي كاهش وزن

اسموتي ديتاكس انگور قرمز و بادام

يكي ديگر از اسموتي‌ هاي چربي سوز اسموتي انگور قرمز و بادام است. انگور خواص ضدميكروبي، آنتي‌اكسيداني و ضدالتهابي دارد. بادام هم سرشار از چربي‌هاي سالم است و هضم غذا را بهبود مي‌بخشد و باعث چربي سوزي مي‌شود.

انگور قرمز، موز، شاه‌توت و بادام را درون مخلوط‌كن بريزيد و چند پالس بزنيد. بعد از ريختن اسموتي در ليوان مقداري نمك به آن اضافه كنيد و آن را خوب هم بزنيد. نوش جان.

اسموتي با اسفناج

سيب سرشار از آنتي‌اكسيدان‌ها، تركيبات فيتوشيميايي و فيبر غذايي است. اين ميوه به كاهش وزن، محافظت در برابر بيماري قلبي و عروقي، پاكسازي بدن و جلوگيري از تقسيم سلولي كنترل نشده كمك مي‌كند.

سيب و اسفناج را خرد كنيد و درون مخلوط‌كن بريزيد. آب ليموترش را اضافه كنيد و مواد را چند پالس بزنيد. اسموتي ديتاكس را درون ليوان بريزيد و به آن نمك اضافه كنيد. آن را خوب هم بزنيد و نوش جان كنيد.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب جالب بخوابيد و وزن كم كنيد!

6 روش كاهش وزن اصولي و بدون بازگشت

۱۰ بازديد

افرادي كه اضافه وزن دارند، هر كاري كه از دست آن‌ها برمي‌آيد را انجام مي‌دهند تا از شر وزن و چربي اضافي بدن خود خلاص شوند.

كاهش وزن بدون بازگشت

بعضي از روش‌هاي كاهش وزن نه تنها كمكي به لاغري نمي‌كنند، بلكه سرعت فرآيند كاهش وزن را كند مي‌كنند. در مطلبي كه امروز براي شما گردآوري كرده‌ايم، قصد داريم شما را با روش هاي اصولي براي كاهش وزن بدون بازگشت آشنا كنيم. به جاي روش‌هاي غيرعلمي، روش‌هاي ذكر شده در اين مطلب را امتحان كنيد تا در سريع‌ترين زمان ممكن شاهد كاهش وزن اصولي باشيد.

براي صبحانه تخم‌مرغ بخوريد

خوردن تخم‌مرغ كامل مي‌تواند فوايد زيادي براي بدن داشته باشد. كمك به كاهش وزن بدون بازگشت يكي از فوايد آن به شمار مي‌رود. خوردن تخم‌مرغ در وعده‌ صبحانه مي‌تواند به شما كمك كند طي ۳۶ ساعت آينده كالري كمتري مصرف كنيد. اگر به هر دليلي تخم‌مرغ نمي‌خوريد، ساير منابع پروتئين را در وعده‌ صبحانه مصرف كنيد‌.

به‌آرامي غذا بخوريد

غذاي خود را به‌آرامي بجويد و در غذا خوردن عجله نكنيد. آرام غذا خوردن ممكن است سلامتي بدن و كيفيت زندگي را از طريق اين روش‌‌ها بهبود ببخشد. اشتها و كالري مصرفي به‌طرز قابل‌توجهي تحت كنترل هورمون‌ها هستند.

بعد از اينكه غذا خورديد، روده جلوي هورمون گرسنگي به نام گرلين را مي‌گيرد. سپس هورمون‌هاي سيري را ترشح مي‌كند. اين هورمون‌ها به مغز شما پيام مي‌دهند كه به اندازه‌ كافي غذا خورده‌ايد. اين موضوع باعث مي‌شود اشتهاي شما كاهش پيدا كند و احساس سيري كنيد.

كاهش وزن اصولي

قند مصرفي خود را كاهش دهيد

اگر مي‌خواهيد وزن خود را كاهش دهيد، ميزان قند مصرفي خود را كاهش دهيد‌. حتما برچسب روي محصولات غذايي را بادقت بررسي كنيد، چون حتي مواد غذايي كه سالم تلقي مي‌شوند هم مي‌توانند سرشار از قند باشند.

غذاهاي تند بخوريد

فلفل تند حاوي كپسايسين بوده كه يك تركيب تند است و مي‌تواند سوخت‌وساز بدن را افزايش و اشتها را كاهش دهد. هرچند ممكن است بدن افراد به مرور زمان به اثرات كپسايسين مقاوم شود كه اين موضوع اثربخشي آن را در بلندمدت كاهش مي‌دهد.

قبل از هر وعده‌ غذايي آب بنوشيد

باور بر اين است كه نوشيدن آب مي‌تواند به كاهش وزن كمك كند. نوشيدن آب مي‌تواند طي يك تا يك ساعت و نيم، سرعت سوخت‌وساز بدن را ۲۴ تا ۳۰ درصد افزايش دهد و به شما كمك كند مقدار كالري بيشتري بسوزانيد.

قهوه‌ تلخ بنوشيد

قهوه نوشيدني پرطرفداري است كه نظرات متناقضي دربار‌ه‌ آن وجود دارد. گفته مي‌شود كه قهوه سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاي مختلف است و مي‌تواند سلامتي بدن را به روش‌هاي مختلف بهبود دهد. جالب است بدانيد، كافئين موجود در قهوه مي‌تواند سوخت‌وساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد و چربي‌سوزي را ۱۰ تا ۲۹ درصد افزايش دهد.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب مفيد چطور بدون تحمل گرسنگي كالري كمتري دريافت كنيم؟