۹ ماده غذايي كه باعث افزايش هورمون شادي مي‌شوند

۱۷ بازديد

سروتونين يك انتقال دهنده عصبي است كه كاهش آن اغلب با افسردگي و حس غم زياد همراه است. همچنين اين ماده شيميايي مي‌تواند باعث اختلال در عملكرد برخي از اعضاي بدن شود.

سروتونين

سروتونين يكي از انتقال دهنده‌هاي مهم عصبي است كه بر روي هر قسمت از بدن مي‌تواند تاثير جدي بگذارد. اغلب آن را با نام هورمون شادي نيز مي‌شناسند، چرا كه نقش مهمي در ايجاد حس شادي و بالا بردن خلق و خو مي‌تواند ايفا كند. همراه مجله دلتا باشيد تا با مواد غذايي حاوي سروتونين آشنا شويد.

۹ ماده غذايي كه باعث افزايش سروتونين مي‌شود

تريپتوفان كه به توليد سروتونين منجر مي‌شود معمولا در غذاهايي يافت مي‌شود كه حاوي پروتئين است. در ادامه مواد غذايي حاوي سروتونين را معرفي خواهيم كرد كه باعث توليد اين انتقال دهنده عصبي خواهند شد.

هورمون شادي

ماهي قزل آلا و توليد سروتونين

ماهي قزل آلا جزو ماهي‌هاي چرب به حساب مي‌آيد كه سرشار از اسيد‌هاي چرب امگا ۳ است. اين نوع از چربي‌ها مي‌توانند باعث تقويت استخوان‌ها شده و همچنين بهبود عملكرد بينايي را به همراه خواهند آورد.

نكته: ماهي قزل آلا همچنين منبعي از ويتامين D است كه براي تقويت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهيچه‌هاي سالم ضروري است.

مصرف طيور براي تامين تريپتوفان

طيوري كه داراي ميزان زيادي از تريپتوفان و پروتئين هستند شامل مرغ، بوقلمون و غاز هستند. البته اين نكته را به ياد داشته باشيد بالاترين سروتونين را از قسمت سينه اين طيور مي‌توانيد دريافت كنيد. اين ناحيه شامل پروتئين زياد و چربي بسيار كمي است. در نتيجه به كاهش وزن نيز كمك شاياني مي‌كند.

تخم مرغ و بالا بردن سطح انتقال دهنده عصبي

اين نكته را بايد همان ابتدا بگوييم كه منظور ما مصرف تخم مرغ آب پز است، سرخ كرده اين ماده خوراكي به دليل چربي زياد باعث مي‌شود خواص اصلي آن از دست برود و براي سلامتي بيشتر مضر باشد.

مصرف سبزيجاتي با برگ سبز تيره

سبزيجات داراي برگ‌هاي سبز تيره منبع عظيمي از تريپتوفان هستند. مهمترين اين سبزي‌ها اسفناج است. اين سبزي منبع خوبي از آهن است كه مصرف آن كمك مي‌كند تا كم خوني از نوع آهن تا ميزان چشمگيري درمان شود.

در نتيجه با رفع شدن كم خوني و بالا رفتن سروتونين بدن شما احساس خوشايند بيشتري خواهيد داشت، چرا كه سطح انرژي شما بالاتر رفته است.

دانه‌ها

در دانه برخي از گياهان پروتئين زيادي وجود دارد و با مصرف آن‌ها مي‌توان تريپتوفان بدن را تا ميزان قابل توجهي بالا برد و انتقال سيگنال‌هاي عصبي آن‌ها با مشكل مواجه نخواهد شد. اين دانه‌ها شامل موارد زير است:

  • دانه كدو تنبل
  • سويا
  • گردو
  • دانه آفتابگردان

شير

يكي از نوشيدني‌هايي كه مي‌تواند سطح تريپتوفان را افزايش دهد و منجر به افزايش اين انتقال دهنده عصبي شود شير است. شير سرشار از پروتئين و كلسيم است و نوشيدن آن مي‌تواند تراكم استخوان‌ها را بالا ببرد.

محصولات حاوي سويا

محصولات حاوي سويا مانند توفو، شير سويا يا سس سويا منبع خوبي از تريپتوفان هستند كه مي‌توانند پس از ميل شدن سطح سروتونين را افزايش دهند.

آجيل‌ها

آجيل‌ها منابع خوبي از پروتئين هستند. همچنين اين خوراكي‌ها در خود حاوي فيبر هستند كه براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است.

مواد غذايي حاوي سروتونين

آناناس

اين ميوه داراي پروتئيني خاص به نام بروملين است كه قادر است زخم‌هاي عميق را سريع بهبود ببخشد و همچنين عوارض ناشي از شيمي درماني را تا جاي ممكن كم خواهد كرد.

۴ راهكار براي افزايش سروتونين بدون مصرف دارو

  • انجام ورزش
  • استفاده از نور خورشيد براي افزايش سروتونين
  • ماساژ گرفتن
  • ديدن تصاوير خوشحال كننده

مواد غذايي شاد كننده

پيشنهاد مطالعه: مطلب عوارض كمبود ويتامين D در بدن را در مجله دلتا بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.