راهكارهاي موثر براي پيشگيري از ديابت

۱۴ بازديد

از دست دادن بينايي، آسيب ديدگي اندام‌هاي حياتي و مرگ زودرس فقط تعدادي از عوارض بيماري ديابت است. اين بيماري با پيروي از سبك زندگي سالم در كنار مديريت استرس و فعاليت بدني منظم قابل پيشگيري است.

قند خون و ديابت

افزايش قند خون و ديابت زماني ايجاد مي‌شود كه بدن قادر به تبديل قند ورودي به انرژي نبوده و آن‌ را به خون باز مي‌گرداند. از آن‌جايي كه اين بيماري خطرناك با رعايت نكات ساده‌اي به راحتي قابل پيشگيري است، مجله دلتا در ادامه به راهكارهايي اشاره خواهد كرد تا از ابتلا به اين بيماري به طور كامل جلوگيري كند.

بهترين راهكارهاي پيشگيري از ديابت

پيش از ابتلا به ديابت شرايطي وجود دارد كه قند خون بيش از حد نرمال است اما به عنوان ديابت در نظر گرفته نمي‌شود و پيش ديابت ناميده مي‌شود. خوشبختانه پيشگيري از ديابت در اين مرحله بسيار ساده‌تر از درمان است. در ادامه به راهكارهاي بسيار مهم در اين رابطه خواهيم پرداخت كه تاثير به سزايي خواهند داشت.

پيشگيري از ديابت

نقش تغذيه در پيشگيري از ديابت

بدن شكر و كربوهيدرات را به سرعت شكسته و به شكل قند وارد جريان خون مي‌كند. ترشح انسولين بيشتر براي كنترل اين مقدار لازم است و در گذر زمان ترشح انسولين ممكن است با مشكل مواجه شده و قند خون بالا رود. پس بهتر است مقدار متعادل از اين مواد غذايي را مصرف كنيد.

ورزش و پيشگيري از ديابت

زماني كه فعاليت بدني انجام مي‌شود، انسولين كمتري نياز است تا براي تنظيم قند خون ترشح شود. در نتيجه اين فعاليت‌ها به پيشگيري از ديابت منجر خواهند شد.

نوشيدن آب به جاي نوشيدني‌هاي مضر و ناسالم

آب به عنوان يكي از نوشيدني‌هاي سالم طبيعي، مزاياي بسياري دارد كه يكي از آن‌ها كنترل قند خون و ترشح انسولين است. آب را جايگزين هر نوشيدني ناسالم ديگر مانند انواع نوشابه و نوشيدني‌هاي حاوي افزودني كنيد.

وزن متعادل گام مهم براي پيشگيري از ديابت

افرادي كه اضافه وزن دارند نسبت به ساير افراد بيشتر در معرض ابتلا به ديابت نوع ۲ هستند. پيروي از يك رژيم غذايي كاهش وزن اصولي طبق شرايط فيزيكي راه مناسبي براي كاهش وزن و جلوگيري از بالا رفتن قند خون خواهد بود.

چاي و قهوه بنوشيد

آب را به عنوان نوشيدني اصلي در نظر داشته باشيد ولي از خواص چاي و قهوه براي پيشگيري از ديابت غافل نشويد. مصرف روزانه اين دو نوشيدني بدون قند، حساسيت به انسولين را بهبود بخشيده و از ابتلا به ديابت جلوگيري خواهد كرد.

افزايش قند خون

۲ گياه طبيعي براي پيشگيري از قند خون و ديابت

  • زردچوبه با داشتن كوركومين خاصيت ضد التهابي دارد و از آرتريت و ديابت پيشگيري مي‌كند
  • زرشك با در بر داشتن بربرين كه در گياهان ديگري نيز وجود دارد، به كاهش وزن، كاهش كلسترول و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها قلبي و ديابت منجر خواهد شد

ضرورت پيشگيري از ديابت

انسولين به عنوان هورموني كه از طحال ترشح مي‌شود، فرايندهاي كنترلي متعددي را در بدن انجام مي‌دهد. يكي از اين فرايندهاي كنترلي تنظيم مقدار مواد مغذي است كه در رگ‌ها در حال گردش هستند. سوخت و ساز چربي‌هاي بدن، متابوليسم پروتئين و از همه مهم‌تر كنترل قند خون بر‌عهده انسولين است.

عوارضي كه ديابت به همراه خواهد داشت و ضرورت نياز پيشگيري از ديابت را تقويت مي‌كند، شامل موارد زير است:

  • تاري ديد كه به مرور زمان منجر به از دست دادن بينايي خواهد شد
  • ايجاد عفونت در لثه‌ها
  • خستگي بيش از حد و هميشگي
  • تشنگي و عطشان بودن در بسياري از مواقع
  • افزايش احتمال از دست دادن كليه‌ها و آسيب ديدن دستگاه گوارش
  • فراهم شدن زمينه ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي
  • عفونت استخوان‌ها و تشديد احتمال قطع عضو
  • مرگ زودرس و كاهش كيفيت عمر

قند خون

پيشنهاد مطالعه: مطلب ميزان سلامت خود را با اين آزمون ساده بسنجيد را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.