آرشیو آبان ماه 1400

مجله سلامتي دلتا

اگر اين علائم را داريد، حتما آزمايش قند خون بدهيد

۱۸ بازديد

 مشكل قند خون يك پديده جديد است كه بر اثر عدم تطابق بين DNA هايمان، مصرف زياد قند، دنياي پر استرس اطراف‌مان و... به وجود آمده است. 

علائم قند خون بالا

صعود و سقوطي كه ما هر روز در قند خونمان تجربه مي‌كنيم غير طبيعي است. قند خون نه بايد خيلي بالا باشد، نه خيلي پايين، بلكه بايد در حد درست و متعادل بايستد. در اين مطلب از مجله دلتا درباره علائم قند خون بالا صحبت خواهيم كرد.

قند خون بالا

بيشتر مشكلات قند خوني كه امروز مي‌بينيم به يك علت است: مقاومت به انسولين. وقتي دچار مقاومت به انسولين هستيد گيرنده‌هاي سلول‌ها به خاطر التهاب و سموم، كند و مسدود مي‌شوند و شما مي‌مانيد و مقدار زيادي انسولين و قند خون. اين اتفاق، نه تنها باعث مي‌شود كه احساس بدي پيدا كنيد بلكه مي‌تواند تبديل به ديابت شود.

علائمي وجود دارد كه نشان مي‌دهد قند خون‌تان دچار مشكل است

چگونه متوجه شويم كه مشكل قند خون داريم؟ اگر بيش از يك مورد از موارد زير در موردتان صدق مي‌كرد، توصيه مي‌شود حتما آزمايش قند خون بدهيد.

علائم ديابت

۱- زياد هوس شيريني، نان و كلوچه مي‌كنيد.

۲- خوردن شيريني، هوس خوردن غذاهاي شيرين را در شما كم نمي‌كند.

۳- اگر يك وعده غذايي نخوريد يا دير شود عصبي مي‌شويد.

۴- براي گذراندن روز به كافئين نيازمنديد.

۵- اگر يك وعده را از دست بدهيد، احساس گيجي مي‌كنيد.

۶- غذا خوردن باعث مي‌شود احساس خستگي و نياز به خوابيدن پيدا كنيد.

۷- كاهش وزن برايتان دشوار مي‌شود.

۸- غالبا احساس ضعف، لرزه و عصبي بودن مي‌كنيد.

۹- تعداد دفعات ادرارتان بالا رفته است.

۱۰- مضطرب هستيد، به سادگي ناراحت يا نگران مي‌شويد.

۱۱- حافظه‌تان مانند آنچه قبلا بود نيست.

۱۲- ديدتان تار شده است.

۱۳- ميل جنسي‌تان كاهش يافته است.

۱۴- هميشه تشنه هستيد.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم مطلب برخي از علائم فقر آهن يا كم خوني كه بايد بدانيد را بخوانيد.

با اين خوراكي‌ها اضطراب خود را كاهش دهيد

۱۵ بازديد

با وجود همه‌گيري ويروس كرونا و تغيير در شيوه زندگي انسان‌ها، اضطراب در قرن حاضر اختلال شايعي است كه ميليون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثير قرار مي‌دهد.

كنترل اضطراب

تغييرات در سبك زندگي بي‌ترديد در مديريت و كنترل اضطراب نقش به سزايي دارد و از اين ميان دنبال كردن يك رژيم غذايي مناسب سرشار از سبزيجات، ميوه، حبوبات، غلات كامل و پروتئين خالص براي كاهش اضطراب بسيار موثر است. همراه مجله دلتا باشيد تا با برخي خوراكي‌هاي كاهش دهنده اضطراب آشنا شويد.

براي كاهش و كنترل اضطراب چي بخوريم؟

ماهي چرب، منبع امگا۳ و ويتامين D

ماهي‌هاي چرب مانند سالمون، ماهي خال‌خالي، ساردين، قزل‌آلا و شاه‌ماهي مقادير بالايي امگا۳ دارند. امگا۳ نوعي اسيد چرب است كه ارتباط زيادي با عملكرد شناختي و سلامت روان دارد.

كاهش دهنده اضطراب

كاهش اضطراب با تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ، منبعي از ويتامين D است. همچنين منبع خوبي براي پروتئين‌هاي كامل بوده و تمام اسيدآمينه‌هاي ضروري را كه بدن براي رشد و نمو نياز دارد، شامل مي‌شود. تخم‌مرغ همچنين حاوي اسيدآمينه‌اي به نام تريپتوفان است كه به توليد سروتونين كمك مي‌كند.

كاهش استرس

تخم كدوتنبل، منبع پتاسيم

تخم كدوتنبل منبع عالي پتاسيم است كه به تنظيم تعادل الكتروليت‌ها و كنترل فشارخون كمك مي‌كند. خوردن غذاهاي غني از پتاسيم مانند تخم كدوتنبل و موز براي كاهش علائم استرس و اضطراب مفيد است.

شكلات تلخ، سرشار از منيزيم

كاكائو منبع غني از پلي فنول‌ها به‌ويژه فلاونوئيدهاست. فلاونوئيدها باعث كاهش التهابات عصبي و مرگ سلولي در مغز و بهبود جريان خون مي‌شوند.

شكلات تلخ همچنين منبع خوبي از منيزيم است. مصرف منيزيم كافي علائم افسردگي را كاهش مي‌دهد. از شكلات‌هاي تلخ ۷۰ درصد يا بالاتر استفاده كنيد. البته شكلات حاوي قندها و چربي‌هاي اضافي است بنابراين بيش از يك تا سه گرم در روز آن را مصرف نكنيد.

كاهش اضطراب

زردچوبه و پيشگيري از استرس

ماده فعال موجود در زردچوبه كه كوركومين ناميده مي‌شود با كاهش التهاب و استرس اكسيداتيو كه اغلب در افراد مبتلا به اختلالات خلقي مانند اضطراب و افسردگي افزايش مي‌يابد به كاهش اضطراب كمك مي‌كند.

كنترل اضطراب با بابونه

بسياري از مردم در سراسر جهان از چاي بابونه به‌ عنوان يك داروي گياهي به دليل خواص ضدالتهابي، ضد باكتريايي، آنتي‌اكسيداني و آرام‌بخش آن استفاده مي‌كنند.

چاي سبز

چاي سبز حاوي اسيدآمينه‌اي به نام تيانين است كه اثرات بالقوه‌اي بر اختلالات خلقي دارد. تيانين اثرات ضد اضطراب و آرام‌بخش داشته و ممكن است توليد سروتونين و دوپامين را افزايش دهد. آزمايش‌ها نشان مي‌دهد ۲۰۰ ميلي‌گرم تيانين باعث ايجاد آرامش و تمدد اعصاب در انسان مي‌شود. چاي سبز را مي‌توان به رژيم غذايي روزانه خود اضافه و جايگزين نوشيدني‌هاي غيرالكلي مانند قهوه كرد.

چاي سبز

زمان مناسب مراجعه به پزشك

در صورت تجربه استرس يا اضطراب به‌طور كل بهتر است به متخصصي مانند روانشناس مراجعه كنيد. پزشك يا روانشناس ممكن است از گفتار درماني يا درمان رفتاري شناختي (CBT) براي مديريت اضطراب و استرس استفاده كند. همچنين ممكن است داروهاي مختلفي براي كنترل اضطراب تجويز كند.

زمان مناسب

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب چگونه در يك هفته وزن كم كنيم را بخوانيد.

از كاهش وزن تا درمان كم‌خوني با اين ميوه شگفت‌انگيز!

۱۷ بازديد

ليمو شيرين علاوه بر درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا مزيت‌هاي بي‌شماري براي درمان و پيشگيري از انواع بيماري‌‌ها هم دارد.

خواص و فوايد ليمو شيرين

معروف‌ترين خاصيت ليمو شيرين درمان سرماخوردگي است. اين ميوه محبوب و شيرين علاوه بر درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا داراي مزيت‌هاي بي‌شماري براي درمان و پيشگيري از انواع بيماري‌ها است. خواص و فوايد ليمو شيرين را در مجله دلتا بخوانيد.

خواص و فوايد ليمو شيرين

فوايد ليمو شيرين براي درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا

حجم زيادي از ليمو شيرين را آب تشكيل مي‌دهد، از اين‌رو اين ميوه خاصيت ملين و همين‌طور ادرارآور دارد. همچنين باعث كاهش دماي بدن و تب به‌خصوص در هنگام آنفلوانزا و سرماخوردگي مي‌شود.

مزيت‌هاي ليمو شيرين براي درمان كم‌خوني

از ديگر خواص ليمو شيرين درمان كم‌خوني است. ميزان اسيدفوليك موجود در ليمو شيرين نسبت به ميوه‌هاي ديگر بيشتر است از همين رو نقش موثري براي افراد مبتلا به كم‌خوني ايفا مي‌كند.

دريافت ويتامين C با ليمو شيرين

ليمو شيرين غني از ويتامين C و اسيدسيتريك است. افرادي كه دو عدد ليمو شيرين را به‌طور روزانه مصرف مي‌نمايند، عملا ويتامين C مورد نياز بدن خود را در طول روز فراهم مي‌كنند.

فوايد ليمو شيرين براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي

ليمو شيرين به دليل ميزان پتاسيم بالايي كه دارد از بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي پيشگيري مي‌كند و همچنين بين آب و الكتروليت‌هاي بدن تعادل برقرار مي‌سازد. علاوه بر اين‌ها وجود ميزان زيادي از آنتي‌اكسيدان‌ها در ليمو شيرين باعث مي‌شود تا ميزان زيادي از راديكال‌هاي آزاد موجود در بدن از بين بروند، اين مزيت باعث مي‌شود تا در كنار آن بسياري از بيماري‌هاي ديگر نيز از بين روند.

مزيت‌هاي ليمو شيرين براي سلامت استخوان

خواص ليمو شيرين به استحكام استخوان‌ها و همچنين پيشگيري از پوكي استخوان كمك مي‌كند. ليمو شيرين به‌عنوان يكي از ميوه‌هاي پر كلسيم محسوب مي‌شود و در جلوگيري از پوكي استخوان به‌ويژه در خانم‌ها نقش بسيار موثر و مفيدي را ايفا مي‌كند.

تقويت دستگاه ايمني بدن

به دليل اين‌كه ليمو شيرين داراي مقادير فراواني آنتي‌اكسيدان است در نتيجه به تقويت سيستم ايمني بدن كمك شگفت‌انگيزي مي‌كند و سبب كاهش التهاب و افزايش مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها مي‌شود.

كاهش وزن

اگر شما نيز از آن دسته افرادي هستيد كه به‌منظور كاهش وزن روش‌هاي مختلفي را امتحان كرده‌ايد، اما به نتيجه نرسيده‌ايد بهتر است از ليمو شيرين استفاده كنيد زيرا، داراي مقادير فراواني فيبر است كه سبب كاهش اشتها و افزايش چربي سوزي خواهد شد، مي‌توانيد يك ليوان آب گرم را همراه با عسل و آب‌ليمو شيرين بنوشيد.

درمان يبوست

يبوست از مشكلات گوارشي بسيار شايع در بين اكثر افراد است كه بسياري از افراد از داشتن آن رنج مي‌برند و با كمك ليمو شيرين مي‌توانيد آن را برطرف كنيد، اسيد‌هاي موجود در ليمو شيرين سبب دفع سموم از روده مي‌شود. همچنين، به دليل داشتن فيبر به بهبود حركات روده كمك مي‌كند، بنابراين به‌منظور درمان يبوست مقداري آب ليمو شيرين را با كمي نمك تركيب كرده و آن را بنوشيد.

ليمو شيرين

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب خواص شگفت‌انگيز زالزالك براي سلامتي را بخوانيد.

مواد غذايي كه اكسيژن خون شما را افزايش مي‌دهند

۱۶ بازديد

افت اكسيژن خون باعث احساس خستگي مداوم و گيجي مي‌شود. با اين مواد غذايي مي‌توانيد سطح اكسيژن خون خود را افزايش دهيد.

مواد غذايي اكسيژن ساز

اكسيژن يك تركيب ضروري براي رشد و تداوم حيات است. حفظ ۹۴ تا ۹۸ درصد اكسيژن در خون براي جلوگيري از هيپوكسي و آسيب به بافت‌ها ضروري است. هيپوكسي يا افت اكسيژن خون، شمارا در معرض ابتلا به آسم، اختلالات ريوي، كرونا و ناراحتي‌هاي قلبي قرار مي‌دهد. همراه مجله دلتا باشيد تا با مواد غذايي اكسيژن ساز آشنا شويد.

در اين مطلب چهار ماده غذايي كه در افزايش سطح اكسيژن خون موثرند، به شما معرفي مي‌شود. اين مواد غذايي صرفا به‌اين‌علت كه غني از اكسيژن هستند، به بهبود سطح اكسيژن خون كمك نمي‌كنند! بلكه اين مواد حاوي ويتامين‌ها، مواد معدني و مولكول‌هايي با PH قليايي هستند كه مصرف آن‌ها براي داشتن گردش خون بهينه و حفظ سطح اكسيژن خون در محدوده‌ نرمال ضروري هستند.

اكسيژن ساز

مواد غذايي اكسيژن ساز كدامند؟

انار

انار حاوي آهن، مس، زينك، ويتامين‌هاي B ۳ و B ۶ و كولين است. اين ميوه از طريق افزايش نيتريك اكسيد و بهبود فرآيند انتقال اكسيژن، جريان خون را بهبود مي‌بخشد. مصرف ميوه‌ انار يا آب انار تازه به انبساط رگ‌هاي خوني كمك مي‌كند و از اين راه جريان خون را افزايش مي‌دهد.

براي بهره‌مندي از خواص اين ميوه‌ سرخ‌رنگ، روزانه يك انار ميل كنيد يا ۳۷۵ ميلي‌ليتر آب انار بنوشيد. همچنين مي‌توانيد انار را به سالاد اضافه كرده و ميل كنيد.

كاهو

كاهو منبع عالي ويتامين A، B ۳، B ۵، B ۶، E و C، فولات، آهن، پتاسيم و زينك و سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هايي، چون كاروتنوئيدهاست. يك مطالعه نشان داده است كه مصرف كاهو از آسيب بافتي ناشي از استرس اكسيداتيو (اكسيداسيون بافت) جلوگيري مي‌كند، سنتز ليپيدها (متابوليسم ليپيدها) را بهبود مي‌بخشد و خطر بيماري‌هاي قلبي عروقي را كاهش مي‌دهد.

حبوبات

حبوبات ازجمله عدس، نخود، لوبيا قرمز و لوبياچيتي سرشار از آهن، پتاسيم، زينك و ويتامين B و منابع عالي پروتئين گياهي و بدون چربي هستند. مصرف حبوبات به كاهش فشارخون بالا، كنترل قند خون در افراد مبتلابه ديابت نوع ۲ و مديريت وزن كمك مي‌كند.

لبنيات

شير، ماست و پنير سرشار از كلسيم، زينك، ويتامين‌هاي گروه B، ويتامين D، پروبيوتيك‌ها، پروتئين‌ها و چربي‌هاي سالم هستند. مصرف محصولات لبني كم‌چرب مي‌تواند به كاهش خطر بيماري‌هاي قلبي عروقي و ديابت نوع ۲ كمك شاياني كند.

علائم كمبود اكسيژن در خون

علائم و نشانه‌هايي كه كاهش سطح اكسيژن در خون را نشان مي‌دهد به شرح زير است:

  • سردرد
  • سرگيجه
  • تنفس سريع
  • تنگي نفس
  • بي‌خوابي
  • سوزن سوزن شدن
  • فشار خون بالا يا نوسان فشار خون و بي‌ثباتي
  • ضربان قلب سريع
  • احساس اختلالات بينايي
  • گيجي و از دست دادن تمركز

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم مطلب برخي از علائم فقر آهن يا كم خوني كه بايد بدانيد را بخوانيد.

چگونه همسر خود را بدون مهريه طلاق دهيم؟

۲۰ بازديد

مهريه از حقوق مشخص زن محسوب مي‌شود كه به محض جاري شدن عقد ازدواج، زن مالك آن محسوب شده و مي‌تواند آن را در اختيار بگيرد مگر در شرايطي خاص.

طلاق همسر بدون مهريه

در قانون شرايطي براي طلاق دادن زن بدون مهريه يا شرايطي كه مهريه به زن تعلق نمي‌گيرد، تعريف شده است كه در اين نوشتار از مجله دلتا به موضوع طلاق همسر بدون مهريه مي‌پردازيم.

مهريه زن ناشزه

با توجه به اينكه ماده ۱۰۸۲ قانون مدني تصريح كرده است كه به محض جاري شدن نكاح، مالكيت مهريه متعلق به زن است، مرد بايد پس از ازدواج، آن را به زن تسليم كند. بنابراين اطاعت نكردن زن از شوهر( ناشزه بودن) دليل بر طلاق دادن زن بدون مهريه نمي‌شود.

اما بايد بدانيد كه عدم تمكين زن يا همان ناشزه بودن، حق نفقه (مخارج زندگي) را براي او از بين خواهد برد.

مهريه زن باكره

بر اساس قانون مدني در ماده ۱۰۹۲، اگر زن و مرد پيش از برقرار شدن رابطه كامل زناشويي طلاق بگيرند، زن مي‌تواند نيمي از مهريه خود را از مرد بگيرد.

اگر پيش از جدايي، مرد تمام مهريه يا بيش از نصف آن را به زن داده باشد، مي‌تواند آن را از زن پس بگيرد.

مهريه زن در صورت خيانت

در رابطه با اين موضوع بايد گفت كه اگر زن رابطه نامشروع با شخص ديگري داشته باشد با توجه به اينكه اين كار جرم محسوب مي‌شود، شوهر حق دارد از او به صورت كيفري شكايت كند. مجازات‌هاي مربوط به آن را از دادگاه براي زن مطالبه كند.

اما حتي اين كار باعث طلاق دادن زن بدون مهريه نخواهد شد. زن هم‌چنان حق دارد با وجود خيانت به شوهر، مهريه خود را مطالبه كند و مرد موظف است آن را بپردازد.

طلاق همسر بدون مهريه

شرايط عدم تعلق مهريه به زن

در قانون مدني شرايطي تعريف شده كه با وجود آن‌ها طلاق دادن زن بدون مهريه ممكن است يا به عبارتي مهريه به زن تعلق نمي‌گيرد:

  • بر اساس ماده ۱۰۹۸ قانون مذكور، اگر ازدواج دائم يا موقت به دليلي از دلايل قانوني، باطل محسوب شود، زن حق مهريه نخواهد داشت. چرا كه قرارداد اساسا باطل بوده و مفاد آن نيز باطل خواهد بود. اگر زن پيش از آن مهر را گرفته باشد، بايد آن را به مرد پس بدهد.
  • مورد دوم نيز زماني است كه پيش از رابطه زناشويي يا همان نزديكي، عقد ازدواج فسخ مي‌شود. به استثناء زماني‌كه دليل فسخ نوع خاصي از ناتواني جنسي مرد باشد.

بر اين اساس اگر پيش از فسخ، زن مهريه را دريافت كرده بايد به مرد بازگرداند، چون مالكيت او نسبت به مهر از بين رفته است و بر خلاف طلاق زن باكره كه مستحق نصف مهر است، زن باكره در صورت فسخ نكاح مهريه ندارد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با نكات حقوقي بيشتر چگونه زن مي‌تواند شوهر را از اشتغال منع كند؟ مطالعه كنيد.

خواص شگفت‌انگيز زالزالك براي سلامتي

۱۶ بازديد

اين روزها نوبرانه‌هايي در مغازه‌هاي ميوه فروشي خودنمايي مي‌كنند كه شناخت خواص متعدد و بي‌نظير آن‌ها ما را به مصرف بيشترشان ترغيب خواهد نمود. يكي از اين نوبرانه‌ها كه طعم و شكل متفاوتي دارد، زالزالك است.

خواص زالزالك براي سلامتي

زالزالك از دسته گياهان و ميوه‌هاي پاييزي داراي طيف رنگي زرد تا قرمز است كه در رفع نارسايي‌هاي قلبي، كاهش فشارخون، بهبود مشكلات گوارشي و درمان ديابت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين ميوه از دسته‌ گل سرخ‌سانان است و بانام‌هاي كويج و خفجه هم نيز شناخته مي‌شود. در اين مطلب از مجله دلتا با خواص زالزالك براي سلامتي بيشتر آشنا مي‌شويد.

خواص زالزالك

  • جلوگيري از آسم
  • كاهش پيري زودرس
  • كاهش كلسترول خون
  • تقويت‌كننده سيستم ايمني بدن
  • پيشگيري و بهبود ديابت
  • درمان بيماري‌ها و لكه‌هاي پوستي
  • كاهش فشارخون
  • كاهش چربي خون
  • موثر در كاهش ريزش مو
  • كاهش درد قفسه سينه
  • كاهش حملات قلبي

اين ميوه به دليل خواص ضدالتهابي در رفع عفونت‌ها، بيماري‌هاي كبدي و آسم موثر است.

خواص زالزالك

خواص زالزالك براي سلامتي

زالزالك، پيشگيري از سرطان‌ها و مشكلات قلبي

زالزالك داراي آنتي‌اكسيدان فراوان است كه مي‌تواند در درمان و پيشگيري از بيماري‌ها به‌طوري موثر عمل كند. آنتي‌اكسيدان‌ها باعث جلوگيري از راديكال‌هاي آزاد مي‌شوند و اين عامل اصلي براي پيشگيري از سرطان‌ها، مشكلات قلبي و پيري زودرس محسوب مي‌شود.

زالزالك، كاهش‌دهنده وزن

زالزالك با افزايش گردش خون و اكسيژن‌رساني با چربي‌ها مبارزه مي‌كند و اين امر موجب مي‌شود كه متابوليسم بدن افزايش پيدا كند. علاوه بر لاغري و كاهش وزن، زالزالك مي‌تواند انرژي و قدرت بدني افراد را افزايش دهد.

زالزالك، درمان‌كننده عفونت‌هاي روده‌اي و بهبود بخش عملكرد دستگاه گوارشي

زالزالك داراي فيبر بسياري است كه به هضم سريع‌تر غذا مي‌انجامد و از يبوست جلوگيري مي‌كند. همچنين داراي تركيباتي براي مبارزه با آنزيم‌هاي روده اي است. مصرف اين ميوه به دليل مواد مغذي فراوان در پاك‌سازي روده از كرم‌هاي نواري و عفونت‌ها بسيار موثر است.

كاهش استرس و افسردگي با مصرف زالزالك

زالزالك در درمان اختلالات رواني و بهبود سيستم عصبي موثر است و بهتر است كه افراد مبتلا به اضطراب، استرس و افسردگي از اين ميوه در برنامه غذايي خود بهره ببرند.

زالزالك، بهبود بخش زخم معده

فيبر بسيار بالاي موجود در زالزالك باعث شده است كه افراد مبتلا به مشكلات معده‌اي به مصرف اين ميوه پناه ببرند. عصاره اين ميوه داراي خواص ضد زخم براي افراد مبتلا به بيماري زخم معده است. همچنين مصرف اين ميوه مي‌تواند سوء هاضمه و دردهاي معده‌اي را به حداقل خود برساند.

مضرات و عوارض بيش‌ از حد مصرف زالزالك

زالزالك را نبايد با داروهاي قلبي، گوارشي و فشارخون به‌طور همزمان مصرف كرد مگر آن‌كه تحت نظر پزشك تجويز شود. مصرف سرخود اين ميوه براي افرادي كه اين قرص‌ها را مصرف مي‌كنند مي‌تواند خطرات جبران‌ناپذيري ايجاد كند و موجب تشديد بيماري آن‌ها شود.

حالت تهوع، استفراغ، خواب‌آلودگي، ميگرن، سرگيجه، خستگي، لكه‌هاي پوستي، بيماري‌هاي روده‌اي، سردرد و تپش قلب از عوارض مصرف بيش‌ از حد عصاره و يا دم‌نوش برگ و گل زالزالك به دليل آنتي‌اكسيدان فراوان در آن است.

زالزالك

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم تا مطلب از خواص بي‌نظير لبو در اين فصل غافل نشويد را بخوانيد.

فوايد خوردن ۳ عدد خرما در طول روز

۱۹ بازديد

اگر در روز عادت به خوردن تنها سه عدد خرما داشته باشيد ديگر با كمبود بسياري از ويتامين‌ها در بدن خود مواجه نمي‌شويد.

فوايد خرما

خرما سرشار از مواد معدني ازجمله پروتئين، پتاسيم، فيبر، منگنز، ويتامين‌هاي ب ۶، ب ۱، ب ۲، ب۳ و ب ۵ بعلاوه منيزيم، كلسيم و آهن است. همراه مجله دلتا باشيد تا با فوايد خرما بيشتر آشنا شويد.

فوايد مصرف روزانه خرما

مصرف ۳ تا ۴ عدد خرما در روز به همراه شير، يك شروع خوب براي تجربه ۱۰ اتفاق مفيد در بدن است:

كاهش كلسترول

مواد متعددي مانند پتاسيم و سولفور در خرما وجود دارد كه نه تنها سلامت قلب را حفظ مي‌كند بلكه به روند شكستن چربي در بدن نيز كمك مي‌كند. براي افزايش ميزان متابوليسم، كاهش كلسترول و كاهش وزن، صبح‌ها خرما مصرف كنيد.

پيشگيري از شب‌كوري

مصرف روزانه خرما باعث حفظ سلامت چشم و همچنين جلوگيري از بيماري‌هاي چشمي از قبيل شب‌كوري مي‌شود. خميري را كه از برگ خرما تهيه‌ شده است مي‌توان به‌صورت خوراكي مصرف نمود تا شب‌كوري را كاهش دهد.

بهبود كم‌خوني

كم‌خوني كمبود تعداد سلول‌هاي گلبول‌هاي قرمز در خون انسان است و باعث كمبود آهن مي‌شود. خرما حاوي مقدار زيادي آهن است كه براي درمان كمبود آهن و كم‌خوني بسيار مناسب است.

درمان يبوست

خرما منبع غني فيبر است كه نقش مهمي در آسان شدن اجابت مزاج و عبور راحت مواد غذايي از طريق دستگاه گوارش دارد. تمام‌ كاري كه شما بايد انجام دهيد اين است كه در آخر شب خرما را در آب بخيسانيد. اين خرماهاي خيس‌خورده را صبح روز بعد مانند شربت ميل كنيد تا به بهترين نتيجه ممكن برسيد.

درمان اسهال

خرما رسيده در درمان اسهال به‌عنوان ميوه‌اي كه حاوي پتاسيم است به كنترل عملكرد روده كمك مي‌كند.

درمان سرطان‌هاي شكمي

سرطان‌هاي ناحيه شكم شامل سرطان معده، سرطان كليه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان لوزالمعده و سرطان كبد مي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهد كه خرما خطر ابتلا به سرطان‌هاي ناحيه شكم را كاهش مي‌دهد.

حفظ سلامت سيستم عصبي

پتاسيم فراواني كه در خرما وجود دارد سرعت و هوشياري مغز را افزايش مي‌دهد. پتاسيم كه يك عنصر حياتي براي سلول‌ها است سطح فشارخون و ضربان قلب را كنترل مي‌كند و درنتيجه از بروز بيماري‌هاي قلبي و سكته قلبي جلوگيري مي‌كند.

درمان آلرژي

خرما حاوي گوگرد آلي است كه به‌ندرت در مواد غذايي ديگر يافت مي‌شود. گوگرد آلي داراي مزاياي متعددي براي سلامت است كه شامل كاهش واكنش‌هاي آلرژيك و حساسيت فصلي است.

سلامت دندان

خرما حاوي فلورين است. فلورين يك عنصر شيميايي مهم است كه با از بين بردن پلاك و تقويت ميناي دندان مانع از پوسيدگي دندان مي‌شود.

حفظ سلامتي پوست

خرماي قرمز با ويتامين ث و فلانوئيدهايي كه دارد مي‌تواند خاصيت ارتجاعي پوست را ارتقا دهد و بافت زيرجلدي آن را غني كند و درنهايت پوست شما را صاف كند. رطب همچنين حاوي ويتامين ب ۵ است كه در جلوگيري از كشيده شدن پوست كمك مي‌كند.

فوايد مصرف روزانه خرما

پيشنهاد مطالعه: ازشما دعوت مي‌كنيم تا مطلب فوايد شگفت انگيز انجير خشك براي سلامتي را بخوانيد.

از خواص بي‌نظير لبو در اين فصل غافل نشويد

۱۶ بازديد

لبو داراي خاصيت فراواني است و يك منبع غني از فولات و منگنز، تيامين، ريبوفلاوين، ويتامين B6، منيزيم، فسفر، پتاسيم، روي، مس و سلنيوم است.

فوايد و خواص لبو

مطالعات اخير از تاثير چشمگير لبو و آب‌ لبو در بهبود عملكرد ورزشكاران، كاهش فشارخون و افزايش جريان خون حكايت دارد. با مجله دلتا در اين مطلب همراه باشيد تا با فوايد و خواص لبو بيشتر آشنا شويد.

فوايد و خواص لبو براي سلامتي

مصرف ميوه‌ها و سبزيجات موجب كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي مرتبط با سبك زندگي مي‌شود. بسياري از مطالعات حاكي از آن بوده كه مصرف بيشتر غذاهاي گياهي مانند لبو خطر چاقي، مرگ‌ و مير و بيماري‌هاي قلبي را مي‌كاهد و به افزايش سلامت پوست و مو، افزايش انرژي و كاهش وزن كمك مي‌كند. در ادامه با خواص لبو بيشتر آشنا مي‌شويد.

خواص لبو

سلامت قلب و فشارخون

محققان بر اين باورند كه اين امر به خاطر وجود مقادير بالاي نيترات موجود در آب‌ لبو است. بنابراين مصرف آب‌ لبو و سبزيجات سرشار از نيترات، يكي از راه‌هاي ارزان و موثر براي پيشگيري و درمان بيماري‌هاي قلبي و عروقي و فشارخون بالاست.

جلوگيري از زوال عقل

محققان دانشگاه ويك فارست دريافته‌اند كه نوشيدن آب‌ لبو مي‌تواند اكسيژناسيون را در مغز بهبود بدهد و پيشرفت علائم زوال عقل را در افراد مسن به تاخير بيندازد.

با افزايش سن جريان خون به برخي نواحي مغز كاهش مي‌يابد و موجب كاهش قدرت شناختي و افزايش خطر زوال عقل مي‌شود. مصرف آب‌ لبو به‌عنوان يك سبزي سرشار از نيترات مي‌تواند جريان خون و اكسيژناسيون در مغز را بهبود دهد.

كمك به بيماران ديابتي

لبو نوعي آنتي‌اكسيدان به‌نام «آلفاليپوئيك‌اسيد» دارد كه مي‌تواند به كاهش سطح گلوكز و افزايش حساسيت‌ به‌ انسولين كمك كند و از تغييرات اكسيداتيو مرتبط با استرس در بيماران مبتلا به ديابت جلوگيري كند.

بهبود گوارش و دفع

يكي‌ديگر از خواص لبو كمك به دفع و بهبود گوارش است. لبو يكي از خوراكي‌هاي سرشار از فيبر است به همين دليل مي‌تواند در جلوگيري از يبوست موثر باشد و موجب بهبود و سلامت دستگاه گوارش و دفع راحت‌تر مدفوع شود.

كاهش التهابات

«كولين» يك جز بسيار مهم و پرخاصيت لبو است كه به خواب، حركات عضلات، يادگيري و تقويت حافظه كمك مي‌كند. همچنين كولين به حفظ ساختار غشاهاي سلولي، به انتقال امواج عصبي، جذب چربي و كاهش التهابات مزمن كمك مي‌كند.

پيشگيري از سرطان

رنگ خاص لبو به خاطر وجود «بتالائين» است. بتالائين از آنتي‌اكسيدان‌هاي محلول در آب است. بر اساس مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، بتالائين مي‌تواند از سلول‌هاي سالم در برابر آثار مخرب برخي داروهاي درمان سرطان محافظت بكند. بتالائين در نابودي راديكال‌هاي آزاد موثر است. راديكال‌هاي آزاد مي‌توانند سلول‌هاي ناپايدار بدن را پيدا و نابود كنند.

منبع خوبي از پتاسيم و ساير مواد معدني

پتاسيم ماده‌ معدني مهمي است كه به عملكرد مناسب اعصاب و عضلات كمك مي‌كند. علائمي مانند خستگي، ضعف و گرفتگي عضلات از علائم كاهش سطح پتاسيم هستند. همچنين اگر سطح پتاسيم خيلي پايين بيايد، موجب ضربان غيرطبيعي قلب و تهديد زندگي فرد مي‌شود. لبو سرشار از پتاسيم است. ميانه‌روي و اعتدال در مصرف آب لبو باعث مي‌شود سطح پتاسيم در بدن در حد متعادلي باقي بماند.

محتوي ويتامين C

آب لبو منبع خوبي از ويتامين C است. ويتامين C با خاصيت آنتي‌اكسيداني‌اش موجب تقويت دستگاه ايمني مي‌شود و از سلول‌هاي بدن در برابر آسيب‌هاي ناشي از راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كند. همچنين ويتامين C به توليد كلاژن، ترميم زخم‌ها و جذب آهن كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب فوايد معجزه‌آساي مصرف فندق را بخوانيد.

چگونه در يك هفته وزن كم كنيم

۱۴ بازديد

با رعايت نكاتي كه در اين مطلب گفته شده است شما مي‌توانيد در طول يك هفته يك تا 2 كيلوگرم از وزن خود را كم كنيد.

كاهش وزن در يك هفته

شايد كاهش وزن در يك هفته يك شايعه‌ بي‌اساس به نظر بيايد، اما امروز در مجله دلتا مي‌خواهيم با دلايل علمي به شما بگوييم كه هرچند باورش سخت است، اما اين كار امكان‌پذير است. فقط بايد يك سري تغييرات را در سبك زندگي، رژيم غذايي و روتين ورزشي خود ايجاد كنيد و به اين تغييرات پايبند بمانيد‌.

بايدها و نبايدهاي كاهش وزن در يك هفته

تند غذا نخوريد

سريع غذا خوردن با مضرات زيادي براي سلامتي همراه است. براي خوردن هر وعده‌ غذايي بايد دست‌كم ۲۰ دقيقه وقت بگذاريد. غذا را خوب بجويد و در غذا خوردن عجله نكنيد.

جلوي تلويزيون غذا نخوريد

صرف غذا جلوي تلويزيون مي‌تواند منجر به غذا خوردن ناآگاهانه شود. اين كار باعث مي‌شود روي فيلمي كه در حال ديدن آن هستيد تمركز كنيد و از ميزان غذايي كه مي‌خوريد، غافل شويد. اين موضوع درنهايت منجر به پرخوري مي‌شود.

با احتياط غذا بخوريد

بايد غذا خوردن را قبل از اين‌كه خيلي گرسنه شويد شروع كنيد و پيش از اين‌كه سير شويد، دست از غذا خوردن بكشيد. علت اين موضوع اين است كه زماني كه بيش‌ از حد گرسنه مي‌شويد، بيشتر از حالت معمول غذا مي‌خوريد.

به‌اندازه‌ كافي بخوابيد

خواب اثرات غير قابل‌ انكاري روي وزن شما دارد. كمبود خواب مي‌تواند درنهايت منجر به‌اضافه وزن و چاقي شود.

قانون ۸۰/۲۰ را دنبال كنيد

اين قانون براي كاهش وزن عالي عمل مي‌كند. قانون ذكرشده به شما اجازه مي‌دهد ۸۰ درصد مواقع خوراكي‌هاي سالم و مقوي بخوريد و ۲۰ درصد مواقع غذاهاي دلخواه خود را ميل كنيد. اين قانون به خود كنترلي كمك مي‌كند.

ميوه و سبزيجات زيادي بخوريد

مصرف ميوه و سبزيجات نقش مهمي در سلامتي بدن و مديريت وزن دارد. ميوه و سبزيجات كالري كم و آب و فيبر زيادي دارند. آب و فيبر زياد مي‌تواند شما را براي مدت‌زمان طولاني‌تر سير نگه‌دارد و از اين طريق مانع از پرخوري شود.

كاهش وزن

شكر مصرفي خود را كاهش دهيد

شكر مي‌تواند مضرات بيشتري نسبت به چربي داشته باشد‌. نوشيدني‌هاي شيرين يكي از علل اصلي اضافه‌وزن به شمار مي‌روند. به‌جاي نوشيدني‌هاي مضر، نوشيدني‌هاي سالم مانند چاي سبز يا قهوه بنوشيد.

ميان وعده‌هاي سالم بخوريد

ميوه و سبزيجات مختلف، جو دوسر، پاپ‌كورن خانگي، ماست و ميوه همگي مي‌توانند در دسته‌ ميان وعده‌هاي سالم و خوشمزه قرار بگيرند. ميان وعده‌هاي ذكر شده كالري كمتري دارند و به بدن ويتامين‌ها و مواد معدني مختلفي مي‌دهند.

دور غذاهاي ترد، خامه‌اي و پنيري را خط بكشيد

مصرف سس‌ها، غذاهاي سرخ‌كردني و پركالري براي افراد چاق كه مي‌خواهند لاغر شوند، ممنوع است. در تهيه‌ ساندويچ از پنير استفاده نكنيد. هنگام پخت‌ و پز در خانه از اضافه كردن سس مايونز و كره به غذا خودداري كنيد.

چربي‌هاي خوب را مصرف كنيد

بعضي از چربي‌ها نه‌ تنها براي بدن مضر نيستند، بلكه به كاهش وزن هم كمك مي‌كنند و فوايد ديگري براي بدن دارند. مصرف چربي‌هاي سالم سلول‌ها را تغذيه مي‌كند و باعث مي‌شود بدن درست عمل كند‌.

مقدار زيادي آب بنوشيد

قبل از غذا جهت پيشگيري از پرخوري و بعد از غذا براي كمك به فرآيند هضم، يك ليوان آب بنوشيد. افرادي كه آب بيشتر و نوشابه و ساير نوشيدني‌هاي پركالري كمتري نوشيدند، در كاهش وزن موفق‌تر بودند.

كالري بيشتري بسوزانيد

مي‌توانيد با انجام كارهاي ساده‌ در روز مثل پياده‌روي به مدت ۲۰ دقيقه يا تميز كردن خانه به مدت ۳۰ دقيقه به بدنتان در كالري سوزي بيشتر كمك كنيد. جالب است بدانيد كه باغباني هم مي‌تواند در كالري سوزي مفيد باشد.

كم كردن وزن در خانه

پيشنهاد مطالعه: مطلب موانع چربي سوزي شكم و پهلو را بشناسيد را بخوانيد.

چگونه در يك هفته وزن كم كنيم

۱۴ بازديد

با رعايت نكاتي كه در اين مطلب گفته شده است شما مي‌توانيد در طول يك هفته يك تا 2 كيلوگرم از وزن خود را كم كنيد.

كاهش وزن در يك هفته

شايد كاهش وزن در يك هفته يك شايعه‌ بي‌اساس به نظر بيايد، اما امروز در مجله دلتا مي‌خواهيم با دلايل علمي به شما بگوييم كه هرچند باورش سخت است، اما اين كار امكان‌پذير است. فقط بايد يك سري تغييرات را در سبك زندگي، رژيم غذايي و روتين ورزشي خود ايجاد كنيد و به اين تغييرات پايبند بمانيد‌.

بايدها و نبايدهاي كاهش وزن در يك هفته

تند غذا نخوريد

سريع غذا خوردن با مضرات زيادي براي سلامتي همراه است. براي خوردن هر وعده‌ غذايي بايد دست‌كم ۲۰ دقيقه وقت بگذاريد. غذا را خوب بجويد و در غذا خوردن عجله نكنيد.

جلوي تلويزيون غذا نخوريد

صرف غذا جلوي تلويزيون مي‌تواند منجر به غذا خوردن ناآگاهانه شود. اين كار باعث مي‌شود روي فيلمي كه در حال ديدن آن هستيد تمركز كنيد و از ميزان غذايي كه مي‌خوريد، غافل شويد. اين موضوع درنهايت منجر به پرخوري مي‌شود.

با احتياط غذا بخوريد

بايد غذا خوردن را قبل از اين‌كه خيلي گرسنه شويد شروع كنيد و پيش از اين‌كه سير شويد، دست از غذا خوردن بكشيد. علت اين موضوع اين است كه زماني كه بيش‌ از حد گرسنه مي‌شويد، بيشتر از حالت معمول غذا مي‌خوريد.

به‌اندازه‌ كافي بخوابيد

خواب اثرات غير قابل‌ انكاري روي وزن شما دارد. كمبود خواب مي‌تواند درنهايت منجر به‌اضافه وزن و چاقي شود.

قانون ۸۰/۲۰ را دنبال كنيد

اين قانون براي كاهش وزن عالي عمل مي‌كند. قانون ذكرشده به شما اجازه مي‌دهد ۸۰ درصد مواقع خوراكي‌هاي سالم و مقوي بخوريد و ۲۰ درصد مواقع غذاهاي دلخواه خود را ميل كنيد. اين قانون به خود كنترلي كمك مي‌كند.

ميوه و سبزيجات زيادي بخوريد

مصرف ميوه و سبزيجات نقش مهمي در سلامتي بدن و مديريت وزن دارد. ميوه و سبزيجات كالري كم و آب و فيبر زيادي دارند. آب و فيبر زياد مي‌تواند شما را براي مدت‌زمان طولاني‌تر سير نگه‌دارد و از اين طريق مانع از پرخوري شود.

كاهش وزن

شكر مصرفي خود را كاهش دهيد

شكر مي‌تواند مضرات بيشتري نسبت به چربي داشته باشد‌. نوشيدني‌هاي شيرين يكي از علل اصلي اضافه‌وزن به شمار مي‌روند. به‌جاي نوشيدني‌هاي مضر، نوشيدني‌هاي سالم مانند چاي سبز يا قهوه بنوشيد.

ميان وعده‌هاي سالم بخوريد

ميوه و سبزيجات مختلف، جو دوسر، پاپ‌كورن خانگي، ماست و ميوه همگي مي‌توانند در دسته‌ ميان وعده‌هاي سالم و خوشمزه قرار بگيرند. ميان وعده‌هاي ذكر شده كالري كمتري دارند و به بدن ويتامين‌ها و مواد معدني مختلفي مي‌دهند.

دور غذاهاي ترد، خامه‌اي و پنيري را خط بكشيد

مصرف سس‌ها، غذاهاي سرخ‌كردني و پركالري براي افراد چاق كه مي‌خواهند لاغر شوند، ممنوع است. در تهيه‌ ساندويچ از پنير استفاده نكنيد. هنگام پخت‌ و پز در خانه از اضافه كردن سس مايونز و كره به غذا خودداري كنيد.

چربي‌هاي خوب را مصرف كنيد

بعضي از چربي‌ها نه‌ تنها براي بدن مضر نيستند، بلكه به كاهش وزن هم كمك مي‌كنند و فوايد ديگري براي بدن دارند. مصرف چربي‌هاي سالم سلول‌ها را تغذيه مي‌كند و باعث مي‌شود بدن درست عمل كند‌.

مقدار زيادي آب بنوشيد

قبل از غذا جهت پيشگيري از پرخوري و بعد از غذا براي كمك به فرآيند هضم، يك ليوان آب بنوشيد. افرادي كه آب بيشتر و نوشابه و ساير نوشيدني‌هاي پركالري كمتري نوشيدند، در كاهش وزن موفق‌تر بودند.

كالري بيشتري بسوزانيد

مي‌توانيد با انجام كارهاي ساده‌ در روز مثل پياده‌روي به مدت ۲۰ دقيقه يا تميز كردن خانه به مدت ۳۰ دقيقه به بدنتان در كالري سوزي بيشتر كمك كنيد. جالب است بدانيد كه باغباني هم مي‌تواند در كالري سوزي مفيد باشد.

كم كردن وزن در خانه

پيشنهاد مطالعه: مطلب موانع چربي سوزي شكم و پهلو را بشناسيد را بخوانيد.