آرشیو آذر ماه 1399

مجله سلامتي دلتا

قرص زينك چيست و به چه منظور تجويز مي‌شود؟

۳۳ بازديد

قرص زينك يا همان عنصر روي براي سلامت و رشد بدن، ترميم زخم، تقويت سيستم ايمني و زيبايي پوست و مو ضروري است. زينك در مواد غذايي مثل گوشت گاو و گوساله، بادام زميني و غذاهاي دريايي وجود دارد.

قرص زينك

قرص زينك كه با نام روي هم شناخته مي‌شود يك مكمل براي سلامت و زيبايي پوست و مو است. درواقع كمبود روي باعث ريزش مو مي‌شود. اگر پزشك شما تشخيص دهد كه دليل مشكلاتي كه براي پوست و موي شما پيش آمده است ناشي از كمبود اين عنصر است مكمل‌هاي روي را تحت عنوان قرص زينك برايتان تجويز مي‌كند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا نكاتي درباره قرص زينك مطرح مي‌كنيم. همراه ما باشيد.

منابع زينك

قرص زينك چيست؟

قرص زينك (Zinc) يك مكمل غذايي است كه حاوي عنصر روي و برخي از ويتامين‌ها از قبيل گروه ب و ث است. روي (زينك) يكي از عناصر مهم و ضروي است كه نقش‌هاي بسيار مهم و حياتي در بدن انسان ايفا مي‌كند. عنصر روي براي تقويت سيستم ايمني بدن، توليد پروتئين، توليد كلاژن، حفظ سلامت سيستم بينايي، ترميم زخم، مقابله با استرس، سلامت پوست، استحكام ناخن‌ها و تقويت ساختار مو نقش مهمي در بدن ايفا مي‌كند.

اين دارو در ايران به دو صورت شربت و قرص وجود دارد.

علائم كمبود روي در بدن:

  • ضعف سيستم ايمني
  • تاخير در بهبود زخم‌ها
  • تاخير در رشد كودكان و نوجوانان
  • ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و ويروسي مثل سرماخوردگي به صورت مكرر
  • ريزش مو و نازك شدن تارهاي مو
  • ناتواني جنسي در مردان
  • بي‌اشتهايي
  • از دست دادن حس بويايي و چشايي
  • ضعف
  • لكه‌هاي سفيد زير ناخن‌ها
  • مشكلات پوستي

تقويت مو

زينك در هوا، خاك، آب و مواد غذايي وجود دارد. بنابراين علاوه بر مصرف مكمل روي، برخي از مواد غذايي مي‌توانند كمبود روي را در بدن جبران كنند. بهترين منابع غذايي حاوي روي شامل گوشت گاو و گوساله، بادام زميني، كنجد، غذاهاي دريايي از قبيل ميگو، ماهي و صدف و تخم كدو مي‌شود. همچنين اين عنصر به ميزان كمتر روي در تخم‌ مرغ، اسفناج، نخودفرنگي و قارچ يافت مي‌شود.

مقدار و نحوه مصرف قرص زينك

دوز و مدت زمان مصرف مكمل‌هاي روي بايد توسط پزشك مشخص گردد. به طور معمول زنان روزانه ۵ الي ۸ ميلي‌گرم و مردان ۸ الي ۱۱ ميلي‌گرم و كودكان ۲ الي ۵ ميلي‌گرم روي نياز دارند.

توجه: مصرف طولاني‌مدت يا دوز بالاي مكمل‌هاي روي باعث اختلال در جذب عنصر مس و تخليه ذخاير آن در بدن مي‌شود كه سبب بروز مشكلات جدي از قبيل كم خوني، ضعف، ريزش مو و غيره مي‌گردد.

نكاتي كه در رابطه با مصرف اين دارو (قرص زينك) بايد بدانيد

  1. قرص زينك در ايران با نام زينك پلاس شناخته مي‌شود.
  2. بارداري، ورزش، استرس و بيماري‌هاي مزمن نياز بدن به روي را افزايش مي‌دهند.
  3. نيم ساعت بعد از نهار بهترين زمان مصرف كپسول زينك پلاس است.
  4. توصيه مي‌شود بين مصرف مكمل زينك با ساير مكمل‌ها از جمله آهن و كلسيم چند ساعت فاصله باشد.
  5. مصرف بيش از حد كلسيم، رژيم گياهخواري، كافئين، مصرف الكل به مقدار زياد، پني سيلين خوراكي و محصولات لبني مي‌تواند جذب زينك را كاهش دهد.

مكمل زينك

توصيه‌ها و مراقبت‌هاي پرستاري

  • مقدار زياد زينك باعث حالت تهوع، سردرد، ناراحتي معده و استفراغ مي‌شود.
  • ميزان زياد روي باعث كاهش HDL (كلسترول خوب بدن) و افزايش LDL (كلسترول بد بدن) مي‌شود.

همچنين بخوانيد:

كلم بروكلي، خواص و عوارض آن

خواص اعجاب انگيز روغن زيتون

خواص ويتامين ب۱۲ و عوارض ناشي از كمبود آن

درمان خانگي سرماخوردگي و آنفولانزا

كنترل افسردگي با روش‌هاي خانگي

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

خواص شكر قهوه‌ اي چيست و چه تفاوتي با شكر سفيد دارد؟

۲۷ بازديد

 از جمله مهمترين خواص شكر قهوه اي مي‌توان به كاربرد آن در صنايع آرايشي بهداشتي، پيشگيري از چاقي، تامين انرژي مورد نياز براي بدن،‌ كاهش التهاب و كمك به درمان يبوست اشاره كرد. اما مصرف نادرست اين ماده قندي همانند شكر سفيد مي‌توان مضر باشد.

خواص شكر قهوه اي

آيا مي‌دانستيد كه شكري به نام “شكر قهوه‌اي” وجود دارد؟ درباره ويژگي‌هاي آن چه اطلاعاتي داريد؟ شكر قهوه‌اي يا شكر خام داراي مزاياي درماني زيادي است، البته مصرف زياد آن همانند شكر سفيد مي‌تواند كاملاً مضر باشد. در اين مطلب از مجله دلتا به معرفي خواص شكر قهوه اي اشاره شده است.

شكر قهوه‌اي يك ماده خوراكي است كه به دليل داشتن ملاس يا شيره قند فراوان، رنگ تيره‌تري نسبت به شكر سفيد دارد. به شكر قهوه‌اي شكر خام يا شكر نيشكر نيز گفته مي‌شود. بررسي‌هاي فراواني درباره خواص، مضرات و ويژگي‌هاي شكر قهوه‌اي به عمل آمده است، كه اين شكر را در زمره پر طرفدارترين نوع شكر در جهان قرار مي‌دهد.

شكر قهوه اي

خواص شكر قهوه‌اي چيست؟

۱. كاربرد در صنايع آرايشي و بهداشتي

به علت آن كه شكر قهوه‌اي باعث نرمي و از بين بردن سلول‌هاي مرده از روي پوست مي‌شود، از اين ماده در تركيبات برخي لوازم آرايشي معتبر استفاده مي‌كنند. همچنين اين شكر باعث كاهش ورم پوست و مراقبت از آن در برابر آلودگي و راديكال‌هاي آزاد نيز مي‌شود.

۲. پيشگيري از چاقي

يكي از مهمترين خواص شكر قهوه‌اي را مي‌توان در پيشگيري از چاقي مرتبط با صرف قند‌هاي صنعتي خلاصه كرد. جايگزين كردن اين شكر با ديگر شيريني‌ها، به دليل كم بودن ميزان كالري و بيشتر بودن ميزان آب در آن از بروز چاقي جلوگيري به عمل مي‌آورد.

۳. بهبود سرماخوردگي

از محلول اين شكر با مقداري زنجبيل در آب مي‌توان براي بهبود علائم سرماخوردگي استفاده كرد.

۴. كاهش انقباضات عضله‌اي

پتاسيم ماده‌اي است كه سبب كاهش انقباضات عضله‌ها مي‌شود. اين ماده در ملاس شكر قهوه‌اي به وفور يافت مي‌شود و مصرف آن موجب از بين رفتن گرفتگي و انقباضات در عضلات به ويژه انقباضات رحم، خواهد شد.

۵. تامين انرژي مورد نياز

از شكر قهوه‌اي مي‌توان براي تامين انرژي بدن براي مدت كوتاه استفاده كرد.

فوايد شكر قهوه اي

۶. مفيد براي زنان زايمان كرده

يكي ديگر از خواص شكر قهوه اي كمك به زناني است كه به تازگي زايمان كرده اند. شكر قهوه‌اي به دليل تركيبات ويژه‌اي كه دارد، روند بهبودي را براي زناني كه تازه زايمان كرده اند، تسريع مي‌كند.

۷. كمك به درمان يبوست

اين شكر در عملكرد دستگاه گوارش تأثير مثبتي دارد؛ و براي درمان و كاهش علائم يبوست مي‌توان از آن استفاده كرد.

۸. ضد پوكي استخوان

برخي از كارشناسان تغذيه بر اين باورند كه مصرف به اندازه به دليل وجود مواد معدني غني در اين شكر، اين ماده غذايي براي پيشگيري از پوكي استخوان مناسب است. چرا كه اين شكر در مقايسه با شكر سفيد ۸۴ برابر كلسيم، ۶۶ برابر پتاسيم، ۹ برابر منيزيم و ۲۱ برابر فسفر دارد. خواص شكر قهوه اي زماني خود را نشان مي‌دهند، كه مصرف اين ماده به صورت ايمن صورت گيرد.

شكر قهوه اي چيست

شكر قهوه‌اي چه تفاوتي با شكر سفيد دارد؟

  • به دليل متفاوت بودن نحوه تهيه آن با شكر سفيد، تفاوت‌هاي زيادي در ساختار شيميايي اين شكر نسبت به نوع سفيد آن وجود دارد.
  • بر خلاف شكر سفيد، براي توليد اين نوع از شكر، مراحل تصفيه نيشكر انجام نمي‌پذيرد.
  • اين شكر به طور مستقيم از عصاره نيشكرحاصل مي‌شود. به نحوي كه ابتدا اين عصاره را جوشانيده و سپس آن را مي‌گذارند تا در اثر سرد شدن به كريستال تبديل شود.
  • شكر قهوه‌اي نسبت به شكر سفيد طعم و مزه‌اي خاص دارد.
  • نوع قهوه‌اي شكر كالري كمتري نسبت به نوع سفيدآن دارد و مصرف آن در كنترل چاقي مؤثر‌تر است.

همچنين بخوانيد:

با خواص گل گاوزبان آشنا شويد!

پونه و خواص بي‌نظير آن

سدر، معجزه‌گر پوست و مو

درمان خلط گلو با روش هاي خانگي

مضرات خرما براي سلامتي كه نمي‌دانستيد!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

سدر، معجزه‌گر پوست و مو

۳۴ بازديد

خواص سدر براي پوست و مو بسيارشناخته شده است، اما سدر خواص ديگري نيز دارد كه از آن جمله مي‌توان به درمان زخم‌هاي سطحي، تصفيه خون، درمان گلودرد، دفع صفرا و... اشاره كرد.

خواص سدر

سدر، درختي هميشه سبز به ارتفاع ۱۰ متر است كه تقريبا تمام اجزاي آن خواصي را براي سلامتي به ارمغان مي‌آورد. عمر اين درخت بالغ بر صد سال است و عمدتا در مناطق گرمسيري رشد مي‌كند. پودر سدر در توليد لوازم بهداشتي و آرايشي كاربرد فراواني دارد و همچنين ميوه و روغن بدست آمده از درخت سدر براي ريزش مو، درمان بيماري‌هاي مرتبط با صفرا، اسهال و … مفيد است. براي آشنايي بيشتر با خواص سدر با مجله دلتا همراه باشيد.

بهبود سريع زخم‌ها

استفاده از پودر سدر روي زخم‌هاي سطحي و تازه مي‌تواند به بهبود سريع‌تر آن‌ها كمك كند. براي اين كار اين پودر را روي زخم بماليد و پس از چند دقيقه شستشو دهيد. توجه داشته باشيد كه اين روش بايد طي چند روز متوالي انجام گيرد.

جلوگيري از ريزش مو

لايه برداري پوست

پودر سدر از برگ‌هاي اين درخت به دست مي‌آيد و از اين پودر در توليد محصولات بهداشتي استفاده ‌زيادي مي‌شود. همچنين اين پودر در طب سنتي براي ترميم و بازسازي پوست استفاده مي‌شود. سدر را مي‌توانيد با مقداري آب يا مقداري سركه براي اثربخشي بيشتر تركيب كنيد و روي پوست ماساژ دهيد. سپس بعد از گذشت چند دقيقه آبكشي نماييد.

شفافيت پوست

استفاده از تركيب روغن بادام تلخ و سدر، باعث شفافيت پوست مي‌شود. لازم است اين تركيب به مدت دو ساعت روي پوست باقي بماند. براي تهيه‌ آن، پودر سدر را بجوشانيد و آب حاصل از آن را با روغن بادام تركيب كنيد و اجازه دهيد روي شعله، بخار شود. پس از آنكه روغن غليظ شد مي‌توانيد از آن براي درخشندگي پوست استفاده كنيد.

جلوگيري از ريزش مو

يكي از علل ريزش مو، بازتر شدن منافذ پوست سر است. از آنجا يكي از خواص سدر قابض بودن آن است، مي‌توان با گذاشتن سدر روي پوست سر، اين منافذ را عملا تنگ‌تر كرد و تا حد زيادي ريزش مو را كاهش داد.

درخشندگي پوست

تقويت اشتها

يكي از درمان‌هاي خانگي براي لاغري، استفاده از ريشه‌ درخت سدر است. شما مي‌توانيد ريشه‌ اين گياه را در آب بجوشانيد تا رنگ مايع به قرمز متمايل شود. سپس آن را بنوشيد.

خاصيت آنتي اكسيداني

ميوه‌ سدر يا كنار (Jujube) سرشار از ويتامين C است، ويتاميني كه در بدن فعاليت آنتي اكسيداني دارد و در برابر آسيب‌هاي استرس اكسيداتيو مقاومت مي‌كند. همچنين كنار حاوي مقدار قابل توجهي ويتامين B، ويتامين E، كلسيم، فسفر و آهن است. لازم به ذكر است كه محتواي پروتئين، كلسيم، فسفر، كاروتن و ويتامين‌هاي اين ميوه حتي از سيب نيز بيشتر است. كنار به دليل داشتن فيبر فراوان، خاصيت مليني دارد و مي‌تواند در درمان يبوست و بهبود فعاليت دستگاه گوارش بسيار موثر باشد.

سدر

ساير خواص سدر

  • درمان سستي عضلات و تقويت ماهيچه‌ها
  • درمان بثورات
  • ضد قارچ و ميكروب و تقويت معده
  • درمان درد گلو و خلط‌آور
  • درمان برونشيت توسط مصرف ميوه‌ سدر
  • درمان عرق‌سوز
  • دفع صفرا
  • تصفيه خون
  • پاكسازي اخلاط

عوارض جانبي مصرف سدر

كنار (ميو‌ه‌ درخت سدر) نفاخ است و همچنين افرادي كه سابقه‌ تشنج دارند بايد با احتياط آن را مصرف كنند. براي كاهش نفخ اين ميوه طب سنتي پيشنهاد مي‌شود كه كنار را با مصلح آن يعني سكنجبين مصرف كنيد.

همچنين بخوانيد:

كلم بروكلي، خواص و عوارض آن

علائم كمبود آهن در بدن

خواص اعجاب انگيز روغن زيتون

قرص زينك چيست و به چه منظور تجويز مي‌شود؟

خواص دمنوش عناب و موارد مصرف آن

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

كرونا و سرطان؛ هرآنچه مبتلايان به سرطان بايد در اين روزها بدانند

۲۹ بازديد

ويروس كرونا دغدغه اصلي اين روزهاي ماست. همه تلاش مي‌كنيم با رعايت توصيه‌هاي بهداشتي متخصصان، سلامت خود و جامعه را حفظ كنيم؛ اما افرادي كه دچار بيماري‌هاي زمينه‌اي‌اند ممكن است سؤالات و نگراني‌هاي بيشتري داشته باشند. بيماري‌هاي زمينه‌اي ممكن است احتمال ابتلا به كرونا را افزايش دهد

كرونا و سرطان

سرطان يكي از همين بيماري‌هاست؛ اما سرطان چطور احتمال ابتلا را افزايش مي‌دهد؟ افراد مبتلا به سرطان براي پيشگيري از ابتلا چه كاري مي‌توانند انجام دهند؟ اگر مبتلا به سرطان هستيد يا بوده‌ايد، اين مطلب برخي از نگراني‌هايتان را برطرف مي‌كند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا، به مهم‌ترين سؤالات درمورد كرونا و سرطان پاسخ مي‌دهيم.

آيا سرطان احتمال ابتلا به كوويد ۱۹ را بيشتر مي‌كند؟

امسال به‌دليل شيوع كوويد ۱۹، تزريق واكسن آنفولانزا (پس از مشورت با پزشك)‌ نسبت به سال‌هاي گذشته اهميت بيشتري دارد. اين موضوع در افراد مبتلا به سرطان اهميت دوچنداني دارد، چون برخي از روش‌هاي درماني سرطان باعث ضعيف‌شدن سيستم ايمني فرد مي‌شوند.

احتمال ابتلا به نوع شديد كوويد ۱۹ و آنفولانزا در مبتلايان به سرطان بيشتر است.

انواع سرطان

البته عوامل زيادي مي‌توانند احتمال ابتلا به نوع شديد كوويد ۱۹ را افزايش دهند. برخي از اين عوامل عبارت‌اند از:

  • آسم
  • ديابت
  • اضافه‌وزن
  • سابقه سيگاركشيدن
  • سابقه پيوند عضو يا پيوند مغز استخوان
  • بيماري هاي قلبي، بيماري هاي ريوي، بيماي هاي كليوي و كبدي
  • نقص در سيستم ايمني (ابتلا به ايدز و…)
  • مصرف طولاني‌‌مدت داروهايي نظير كورتون كه ضعف سيستم ايمني يكي از عوارض آن‌هاست.

آيا احتمال ابتلا به نوع شديد كرونا در فرد بهبوديافته از سرطان بيشتر است؟

در افرادي كه سرطان آن‌ها درمان شده است، ممكن است ضعف سيستم ايمني پس از بهبودي همچنان ادامه داشته باشد؛ اما هنوز رابطه بين سابقه ابتلا به سرطان و احتمال ابتلا به نوع شديد كوويد ۱۹ مشخص نيست. بهتر است اين افراد نگراني‌هاي خود را با پزشك در ميان بگذارند.

كرونا

افراد داراي سابقه ابتلا و مبتلايان به سرطان چگونه از خودشان مراقبت كنند؟

در حال حاضر، واكسني براي پيشگيري از ابتلا به كوويد ۱۹ و درمان مشخصي براي اين بيماري وجود ندارد. بهترين راه براي پيشگيري از ابتلا اين است كه در معرض اين ويروس قرار نگيريد. به عموم افراد توصيه مي‌شود براي پيشگيري از ابتلا نكات زير را رعايت كنند:

  • ماندن در خانه تا جايي كه امكان دارد؛
  • پرهيز از دست‌زدن به چشم، بيني و دهان؛
  • تهيه دارو و مواد غذايي موردنياز براي چند هفته؛
  • نظافت و ضدعفوني‌كردن مكرر سطوحي كه دائما لمس مي‌شوند‌ (دستگيره در‌، كليد برق، صفحه‌كليد رايانه، ميزتحرير، گوشي، شير آب و…)؛
  • شست‌و‌شوي صحيح دست‌ها با آب و صابون و حداقل به‌مدت ۲۰ ثانيه (به‌ويژه پس از رفتن به دست‌شويي، قبل از غذا، پس از تخليه مخاط بيني، پس از سرفه و عطسه، قبل و بعد از ارتباط با ديگران)

مراجعه به مراكز درمان سرطان در زمان همه‌گيري كرونا

مراكز درماني و بيمارستان‌هايي كه به بيماران سرطاني خدمات مي‌دهند روش‌هاي مختلفي براي ايمني بيشتر بيماران در شرايط كنوني دارند؛ براي نمونه، معاينات دوره‌اي بيماران به‌شكل غيرحضوري انجام مي‌شود. اگر شرايط بيمار به‌گونه‌اي باشد كه به‌تعويق‌انداختن معاينه دوره‌اي‌اش امكان‌پذير نباشد، پزشك از طريق مكالمه تلفني يا تماس تصويري با بيمار صحبت مي‌كند.

اگر معاينه حضوري ضرورت داشته باشد، اين كار با اقدامات پيشگيرانه همراه خواهد بود. ممكن است برخي درمانگاه‌ها و بيمارستان‌هايي كه بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ را مي‌پذيرند، براي ارائه خدمات به بيماران سرطاني خود مركز درماني ديگري را در نظر بگيرند. برخي ديگر از مراكز درماني نيز شرايطي براي بيماران فراهم مي‌كنند تا داروهاي تجويزشده را به‌صورت غيرحضوري تهيه كنند.

ابتلا به كرونا

كدام دسته از مبتلايان به سرطان در برابر كرونا آسيب‌پذيرترند؟

تمام بيماران بايد براي حفظ سلامتي خود دستورالعمل‌هاي بهداشتي را رعايت كنند، اما برخي از بيماران مبتلا به سرطان در برابر كرونا آسيب‌پذيرترند و بايد بيشتر از بقيه مراقب سلامتي خود باشند. اين دسته عبارت‌اند از:

  • بيماراني كه شيمي درماني مي‌شوند
  • بيماراني كه راديوتراپي راديكال براي سرطان ريه انجام مي‌دهند
  • افرادي كه ايمني‌درماني يا ساير درمان‌هاي مداوم با آنتي‌بادي دارند
  • مبتلايان به سرطان‌هاي خون يا مغز استخوان (مانند لوسمي، لنفوم و ميلوما، در هر مرحله از درمان كه هستند)؛
  • كساني كه در ۶ ماه گذشته پيوند مغز استخوان يا سلول‌هاي بنيادي انجام داده‌اند يا هنوز داروهاي سركوب سيستم ايمني مصرف مي‌كنند
  • افرادي كه درمان‌هاي هدفمند سرطان را مي‌گذرانند كه ممكن است بر سيستم ايمني بدن تأثير بگذارند، مانند مهاركننده‌هاي پروتئين كيناز يا مهاركننده‌هاي PARP (مهاركننده نوعي آنزيم)

اگر مطمئن نيستيد چه درماني را مي‌گذرانيد و آيا در يكي از اين گروه‌ها هستيد يا خير، با پزشك خود صحبت كنيد.

همچنين بخوانيد:

بهترين ميوه ها براي مبتلايان به ديابت

علائم گوارشي ويروس كرونا چيست؟

كرونا چه تأثيري بر مادران باردار مي‌ گذارد؟

ديابت بارداري، علائم و راه‌هاي درمان

كاهش حس بويايي در افراد مبتلا به كرونا

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

خواص دمنوش عناب و موارد مصرف آن

۳۰ بازديد

چاي عناب بيش از 4000 سال است كه يك درمان سنتي است و به عنوان يك نوشيدني ارزشمند و سالم باقي مانده است. اين چاي شگفت آور به چاي خرماي قرمز و خرماي چيني نيز معروف است.

خواص چاي عناب

مردم چين كه بسيار مراقب سلامتي هستند، اغلب عناب را به عنوان يك ميان وعده طبيعي يا دسر مصرف مي‌كنند زيرا ميوه آن به طرز مطبوعي شيرين است و مملو از ويتامين C، ويتامين A، پروتئين، پتاسيم، آهن، كلسيم و مقدار كمي ويتامين ديگر است. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره خواص چاي عناب صحبت خواهيم كرد.

خواص چاي عناب

از مهمترين خواص چاي عناب مي‌توان به توانايي آن در رفع يبوست، تقويت سيستم ايمني بدن، تقويت سلامت استخوان و افزايش گردش خون اشاره كرد. چاي عناب يك روش عالي براي افزايش دريافت ويتامين B و C است.

خواص عناب

چاي عناب با داشتن مقادير كافي ويتامين C و ساير فلاونوئيدهاي ديگر، مقدار زيادي آنتي اكسيدان را در هر فنجان دارد، كه مي‌تواند به كاهش التهاب و استرس اكسيداتيو در بدن كمك كند و خطر بيماري‌هاي مزمن را كاهش دهد.

  • درمان يبوست

چاي عناب قادر است علائم تحريك كننده يبوست، سندرم روده تحريك پذير و ساير مشكلات شايع معده را تسكين دهد.

  • كاهش اضطراب

هزاران سال است كه از چاي عناب به طور سنتي براي تسكين جسم و روان استفاده مي‌شود و تحقيقات مدرن نشان داده است كه مي‌تواند به كاهش سطح هورمون استرس و كاهش اضطراب و تغييرات خلقي كمك كند.

  • درمان سرماخوردگي

قدرت تقويت كننده سيستم ايمني چاي عناب كاملاً شناخته شده است و مي‌تواند به تسكين سرماخوردگي، علائم آنفولانزا و تب كمك كند. ميزان ويتامين C موجود در چاي عناب باعث توليد سلول‌هاي سفيد خون، خط اصلي دفاع براي بدن مي شود. اثرات ضد التهابي گلودرد را نيز تسكين مي‌دهد.

فوايد درماني چاي عناب

  • سلامت استخوان

مقدار مناسبي از مواد معدني در چاي عناب وجود دارد، يعني آهن، كلسيم و فسفر، كه مي‌تواند به بهبود تراكم مواد معدني استخوان و محافظت در برابر پوكي استخوان كمك كند.

  • عادت‌هاي خواب

همانطور كه گفته شد، چاي عناب مي‌تواند ذهن را تسكين دهد، كه باعث مي‌شود آن را به عنوان يك كمك كننده طبيعي براي خواب، درست قبل از خواب استفاده كنيد.

چاي عناب داراي مقادير زيادي آهن است كه براي گردش خون عالي است، زيرا براي هر گلبول قرمز لازم است. اين به معناي اكسيژن رساني بيشتر به قسمت‌هايي از بدن است كه به آن نياز دارند، در حالي كه پتاسيم به كاهش فشار خون كمك مي‌كند.

فلاونوئيدها و تركيبات فنلي موجود در چاي عناب قادرند راديكال‌هاي آزاد را قبل از آسيب به پوست خنثي كنند، بنابراين از چين و چروك، لكه‌هاي پيري و لكه‌ها جلوگيري مي‌كنند.

 دمنوش گياهي

عوارض جانبي چاي عناب

با وجود مزاياي فراوان، برخي عوارض جانبي مانند عوارض بارداري و تداخلات بالقوه دارويي وجود دارد. مانند هر نوع چاي گياهي، از چاي عناب به ميزان متوسط ​​استفاده كنيد. تحقيقات متناقض در مورد ايمني اين چاي براي زنان باردار منجر به توصيه‌اي كلي براي خودداري از مصرف آن شده است.

اگر ديابتي هستيد، اين چاي مي تواند قند خون شما را خطرناك كاهش دهد، بنابراين اقدامات احتياطي را انجام دهيد. قبل از افزودن اين چاي به برنامه روزانه خود، با پزشك خود صحبت كنيد.

همچنين بخوانيد:

خواص چاي بابونه براي سلامتي

از خوردن آلبالو خشكه غافل نشويد!

۱۱ ماده غذايي معجزه‌آسا براي كاهش چربي خون

علائم كمبود آهن در بدن

خواص باور نكردني بادام هندي

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

فوايد و مضرات استفاده از دهانشويه

۳۲ بازديد

فوايد استفاده از دهانشويه زياد است. رفع بوي بد دهان، پيشگيري از پوسيدگي دندان‌ها و كمك به سفيد شدن دندان‌ها تنها برخي از فوايد محلول‌هاي شستشوي دهان و دندان يا همان دهانشويه‌ها است.

فوايد دهانشويه

فوايد و مضرات دهانشويه

دهان و دندان مراقبت بسيار زيادي را مي‌طلبد. اگر اين مراقبت به خوبي صورت نگيرد، به مرور زمان شاهد پوسيدگي دندان‌ها و در نهايت از دست دادن آن‌ها هستيم. درمان‌هاي دندانپزشكي هزينه بالايي دارد؛ بنابراين عاقلانه است كه با صرف زمان كمي در روز به حفظ سلامت دندان‌ها كمك كنيم. براي اين كار در درجه اول مسواك زدن سه مرتبه در روز و به دنبال آن استفاده مرتب از نخ دندان توصيه مي‌شود. اگر بخواهيد مراقبت از دندان‌هايتان را تكميل كنيد، پيشنهاد مي‌شود از دهانشويه‌ها استفاده كنيد. اين محلول‌هاي آبي رنگ براي حفظ سلامت دندان و لثه‌ها مي‌توانند موثر واقع شوند. ادامه اين مطلب از مجله دلتا پيرامون فوايد دهانشويه است.

خواص دهانشويه

فوايد استفاده از دهانشويه چيست؟

مهمترين فايده استفاده از دهانشويه رفع بوي بد دهان است اما اين محلول بهداشتي فوايد ديگري هم دارد كه شامل موارد زير مي شود:

‌مي‌تواند با پوسيدگي دندان‌هايتان بجنگد

دهانشويه مي‌تواند از پوسيدگي دندان پيشگيري كرده، از ميناي دندان محافظت و با پلاك‌ها مبارزه كند. استفاده از فلورايد يكي از بهترين راه‌ها براي جلوگيري و كاهش حفره‎ها و پوسيدگي دندان است. به اين منظور شما مي‌توانيد از دهانشويه‌‏هاي حاوي فلورايد به طور مرتب استفاده و آن را به يكي از فعاليت‎هاي روزانه‎تان تبديل كنيد. فلورايد موجود در دهانشويه مي‌تواند به مقاوم‌سازي دندان‌ها در برابر باكتري‌ها و قند نيز، كمك كند.

از بيماري‌هاي لثه در امان مي‌مانيد

بيماري پريودنتال كه با نام بيماري لثه نيز شناخته مي‎شود، لثه‎هاي شما را هدف قرار مي‌دهد و باعث ورم و قرمزي، خونريزي و احساس درد در لثه‎ها مي‌شود. دهانشويه‌ها مي‌توانند پلاك و باكتري‌هاي داخل دهان را از بين برده و به پيشگيري از بروز بيماري‌هاي لثه نيز، كمك كنند. به علاوه، دهانشويه‌ حاوي فلورايد براي افرادي كه به خشكي دهان مبتلا هستند، نيز مناسب است.

بهداشت دهان

اگر دندان‌هاي بريج شده يا روكش شده داريد

اگر دندان خود را بريج كرده يا به اصطلاح پل زده‌ايد يا بعد از ترميم دندان يا عصب‌كشي آن را روكش كرده‌ايد، استفاده از دهانشويه برايتان مي‌تواند بسيار مفيد واقع شود. دندان‌هاي ترميمي نسبت به ساير دندان‌ها نياز به مراقبت بيشتري دارند و دهانشويه‌ها مي‌توانند بخشي از اين مراقبت را برعهده گيرند.

اگر سفيدي دندان‌ها برايتان اهميت دارد

يكي از فوايد برخي دهانشويه‌هاي بهداشتي اين است كه به مرور زمان باعث سفيد شدن دندان‌ها مي‌شوند. براي اين منظور توصيه مي‌شود از دهانشويه‌هاي حاوي پراكسيد كارباميد يا هيدروژن پراكسيد استفاده كنيد. همچنين تركيب فعال كلرهگزيدين موجود در اين دهانشويه‌ها مي‌تواند لكه‌هاي ناشي از مصرف نوشيدني‌ها را از روي دندان پاك كند. نوشيدني‌هايي نظير قهوه، چاي و نوشابه حاوي تانين هستند. تركيبات فعال موجود در دهانشويه به تانين مي‌چسبند و به پاك شدن لكه‌ها از روي دندان‌ها كمك مي‌كنند. فقط كافي است حدود يك دقيقه دهانشويه را داخل دهانتان بچرخانيد تا از تمام فوايد آن به طور كامل بهره‌مند شويد.

اگر از زخم‌هاي دهاني كلافه شده‌ايد

دهانشويه‌هاي حاوي آب اكسيژنه يا پراكسيد هيدروژن (به عنوان يك ماده ضدعفوني‌كننده) مي‌توانند به التيام زخم‌ها و آفت‌هاي دهاني، كمك كنند. اين دهانشويه‌ ضدعفوني‌كننده با انتشار اكسيژن باعث از بين رفتن مخاط از داخل دهان و پاكسازي اين ناحيه مي‌شود. اين نوع دهانشويه‎ها براي بيماراني كه نمي‎توانند براي مدت خاصي پس از عمل جراحي مسواك بزنند نيز بسيار مناسب است.

دهانشويه

مضرات استفاده مكرر از دهانشويه؛ از سرطان تا ايجاد لك

  • استفاده از دهانشويه مي‌تواند براي كودكان زير ۶ سال خطرناك باشد. چرا كه كودكان در اين سن اغلب هر مايعي را قورت مي‌دهند و نمي‌دانند كه بايد دهانشويه را از دهان خارج كنند. بنابراين كودكان زير پنج سال بايد از دهانشويه‎هايي كه دندانپزشك تجويز مي‎كند، استفاده كنند و در مورد كودكان ۶ تا ۱۲ سال بهتر است تحت نظارت والدين شستشوي دهان با دهانشويه، صورت گيرد.
  • خطر ابتلا به سرطان دهان يكي ديگر از معايب استفاده از دهانشويه است. خشكي بيش از حد دهان هم از ديگر مضرات دهانشويه‌هاي الكلي است. براي پيشگيري از بروز اين عوارض ناخوشايند بهتر است قبل از استفاده با پزشك، مشورت كنيد. همچنين دهانشويه‌هاي حاوي الكل ممكن است موجب خارش و التهاب آفت دهان شوند.
  • دهانشويه ممكن است روي دندان لك يا تيرگي ايجاد كند. اين دهانشويه‎ها حاوي كلرهگزيدين گلوكونات بوده كه در تماس با افزودني‎هاي موجود در غذا كه در دهان باقي مي‎مانند؛ تماس برقرار كرده و باعث ايجاد لكه و تيره شدن رنگ دندان‎ها شوند. به همين دليل است كه هميشه پيشنهاد مي‌شود حتما پيش از استفاده از دهانشويه، مسواك بزنيد.

همچنين بخوانيد:

خواص عرق نعناع؛ يك نوشيدني با فوايد بي شمار

خواص باورنكردني كشك

بيدمشك و خواص معجزه آساي آن

خواص اعجاب انگيز روغن زيتون

زوال عقل چيست و چه نشانه‌ هايي دارد؟

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

زوال عقل چيست و چه نشانه‌ هايي دارد؟

۳۷ بازديد

زوال عقل يك اصطلاح كلي براي از بين رفتن تدريجي توانايي ذهني است كه موجب اختلال در زندگي روزمره مي‌شود. از دست دادن حافظه نمونه‌اي از زوال عقل و آلزايمر رايج‌ترين نوع از آن است.

زوال عقل

زوال عقل يا دمانس (Dementia) يك بيماري خاص نيست. بلكه اصطلاحي عمومي براي علائم مربوط به از بين رفتن تدريجي حافظه و ديگر توانايي‌هاي فكري و ذهني است. به گونه‌اي كه فعاليت‌هاي روزانه فرد تحت تاثير آن قرار مي‌گيرد. بيماران آلزايمري حدود ۶۰% تا ۸۰% مبتلايان به زوال عقل را شامل مي‌شوند. دمانس عروقي (Vascular Dementia) كه معمولا پس از سكته رخ مي‌دهد نيز در رده دوم فراواني قرار دارد. البته مواردي نيز وجود دارند كه علايم دمانس را نشان مي‌دهند، اما بازگشت پذيرند؛ مانند مشكلات تيروييدي و كمبود ويتامين. در اين موارد با درمان علت بيماري، زوال عقل درمان مي‌شود. در ادامه همراه مجله دلتا باشيد.

دمانس نشانه‌هاي متنوعي دارد. حداقل بايستي دو مورد از كاركرد‌هاي ذهني تحت تاثير قرار بگيرند و عملكردشان مختل شود كه بتوان از آن به عنوان زوال عقل نام برد.

زوال عقل چيست

نشانه‌هاي زودهنگام ابتلا به زوال عقل

نشانه‌هاي رايج كه در ابتدا نمايان مي‌شوند به شرح زير است:

  • مشكلات حافظه، خصوصا در به يادآوري اتفاقات اخير
  • احساس گيجي
  • كاهش تمركز
  • تغييرات در رفتار و شخصيت
  • بي علاقگي، بي انگيزگي و افسردگي
  • كاهش توانايي در انجام فعاليت‌هاي روزانه

نحوه تشخيص زوال عقل يا دمانس

هيچ آزمايش پزشكي براي تشخيص دمانس وجود ندارد. پزشكان آلزايمر و ديگر انواع زوال عقل را بر اساس سابقه پزشكي، معاينه جسمي، تست‌هاي آزمايشگاهي، تست‌هاي رفتار شناختي، عكس برداري از مغز و مصاحبه روانپزشكي فرد تشخيص مي‌دهند. پزشكان مي‌توانند با درصد احتمال بالايي ابتلاي فرد به دمانس را تشخيص دهند. اما تشخيص نوع دمانس در بيمار بسيار دشوار است. زيرا داراي نشانه‌هاي مشابهي هستند.

درمان آلزايمر

درمان زوال عقل

درمان دمانس به علت ابتلاي فرد به اين بيماري وابسته است. در بيشتر مواردي كه زوال عقل پيش رونده است، مانند آلزايمر، هيچ درماني براي متوقف ساختن يا كند كردن پيشرفت بيماري وجود ندارد. اما در مواردي كه اختلال تيروييدي يا كمبود ويتامين موجب ابتلا به دمانس شده است، با درمان علت بيماري، مي‌توان آن را درمان كرد.

روش‌هاي پيشگيري از ابتلا به زوال عقل

برخي عوامل موثر در ابتلا به دمانس، مانند سن و ژنتيك، قابل كنترل نيستند. اما پژوهشگران دريافته‌اند كه عوامل قلبي – عروقي، تناسب اندام و رژيم غذايي فرد در احتمال ابتلا به زوال عقل موثرند.

 آلزايمر

  • عوامل قلبي – عروقي: مغز به وسيله يك شبكه در هم تنيده از رگ‌هاي خوني تغذيه مي‌شود. هر آسيبي كه به رگ‌هاي خوني برسد (در هر جاي بدن) موجب كاهش خون ورودي به مغز مي‌شود، در نتيجه به سلول‌هاي مغزي غذا و اكسيژن كافي نمي‌رسد و آسيب مي‌بينند.
    جهت بهبود شرايط قلب و عروق خود بهتر است سيگار نكشيد، فشار خون، كلسترول و قند خون خود را در محدود معين تنظيم كنيد و وزني متعادل داشته باشيد.
  • تمرينات ورزشي: تمرينات ورزشي منظم احتمال ابتلا به دمانس را كاهش مي‌دهد. پژوهش‌ها نشان داده است كه ورزش موجب مي‌شود جريان ورودي خون و اكسيژن به مغز افزايش يابد كه خود باعث كاركرد بهتر سلول‌هاي مغزي مي‌شود.
  • رژيم غذايي: هر آنچه كه مي‌خوريد تاثير مستقيمي روي سلامت مغز شما دارد. پژوهش‌ها نشان داده است كه رژيم‌هاي غذايي سالم (مانند رژيم مديترانه‌اي) باعث حفظ سلامت قلب و عروق شده و در نتيجه مانع از زوال عقل مي‌شود. در رژيم مديترانه‌اي مصرف گوشت قرمز به حداقل مي‌رسد. اين رژيم همچنين بر استفاده از غلات كامل، ميوه‌ها و سبزيجات، ماهي و حيوانات دريايي، مغزهاي روغني (آجيل)، روغن زيتون و ديگر چربي‌هاي سالم تاكيد دارد.انجمن آلزايمر انگلستان اعلام كرده است، شواهد نشان مي‌دهد كه رعايت رژيم مديترانه‌اي باعث كاهش احتمال ابتلا به نقصان حافظه و دمانس مي‌شود. بررسي‌ها نشان داده است كه در صورت استفاده از رژيم مديترانه‌اي، ميزان سكته، ديابت نوع ۲، بيماري‌هاي قلب و عروق و مرگ و مير كاهش چشمگيري مي‌يابد.
    رژيم مديترانه‌ اي به دليل درصد بالاي آنتي اكسيدان، باعث محافظت از بدن مي‌شود. آنتي اكسيدان موجود در ميوه‌ها و سبزيجات و درصد بالاي پروتيين در آنها، از آسيب رسيدن به سلول‌هاي مغزي جلوگيري مي‌كند.

همچنين بخوانيد:

درمان خانگي سنگ كليه

مبتلايان به كرونا چه بخورند؟

موثرترين روش هاي تقويت سيستم ايمني بدن

كنترل افسردگي با روش‌هاي خانگي

خواص ويتامين ب۱۲ و عوارض ناشي از كمبود آن

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

كنترل افسردگي با روش‌هاي خانگي

۳۳ بازديد

روش‌‌هاي خانگي مختلفي براي كنترل افسردگي وجود دارد كه از ميان آن‌ها مي‌توان: يوگا، ورزش مداوم، خنده و مصرف مواد غذايي سرشار از ويتامين‌هاي B، مواد معدني و تريپتوفان‌ها را نام برد

روش هاي درمان خانگي افسردگي

افسردگي يك اختلال خلقي نسبتا شايع اما جدي است. اين مشكل مي‌تواند روي نحوه‌ تفكر، احساس و كنترل زندگي شما مثل خوابيدن، خوردن و كاركردن شما تاثير بگذارد. در اين مطلب از مجله دلتا درباره روش هاي درمان خانگي افسردگي صحبت خواهيم كرد.

۱. يوگا و مديتيشن

تمرين يوگا و مراقبه مي‌تواند تسكيني براي افسردگي باشد. يوگا و مراقبه مي‌تواند به طور موثري بيوشيميايي مغز را تغيير دهد.

درمان افسردگي

۲. ورزش منظم

ورزش منظم به آرامش، كاهش اضطراب و بهبود روحيه و احساس بهزيستي شما كمك مي‌كند. همچنين ورزش به جلوگيري از بيماري‌هاي مزمن و ساير بيماري‌ها نيز كمك مي‌كند. ۱۵۰ دقيقه فعاليت بدني در هفته براي سلامتي جسم و روح شما مناسب است.

۳. نوشيدن چاي سبز

در مورد تاثيرات چاي سبز و كنترل افسردگي تحقيقي توسط دكتر كايجون نيو و همكارانش، از دانشكده كارشناسي ارشد دانشگاه توهوكو در سندياي، روي ۱۰۵۸ نفر سالمند ژاپني در سنين بالاي ۷۰ سال انجام شد. در اين تحقيق تأثير چاي سبز بر علائم افسردگي با استفاده از ۳۰ مورد از مقياس‌هاي افسردگي در زمان پيري مورد مطالعه قرار گرفت. تحقيقات نشان داد كه نوشيدن ۳-۴ فنجان چاي سبز در هر روز احتمال بروز علائم افسردگي را كاهش مي‌دهد. اسيد آمينه موجود در چاي تأثير آرامش‌بخشي بر مغز دارد كه باعث سكون و آرامش مي‌شود.

درمان خانگي افسردگي

۴. مارچوبه

مارچوبه، يك سبزي است كه نه تنها خوشمزه است بلكه براي سلامتي شما نيز بسيار مفيد است. مارچوبه تاثيري ادرار آور در بدن دارد و به عنوان داروي گياهي براي بسياري از اختلالات رواني استفاده مي‌شود. ريشه گياه مارچوبه بيشترين فايده را در درمان افسردگي دارد. مغز و اعصاب را فعال مي‌كند. مي‌توانيد هر روز يك تا دو گرم از پودر خشك اين گياه را همراه با آب ميل كنيد.

۵. استفاده از هل

هل معمولاً به عنوان يك ادويه گياهي در بسياري از خوراك‌هاي لذيذ مورد استفاده قرار مي‌گيرد و البته خواص صد افسردگي نيز دارد. از هل اغلب در هنگام دم كردن چاي استفاده مي‌شود تا چاي خوش طعم‌تر شود. اين عطر درست مثل يك دارو در مورد رهايي از افسردگي عمل مي‌كند و سلول‌هاي مغزي را فعال مي‌كند و به شما احساس طراوت مي‌بخشد.

۶. بادام هندي

شايد برايتان عجيب باشد، اما بادام هندي به عنوان يك روش درماني براي افسردگي و همچنين براي ضعف عصبي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. وجود ويتامين B و ريبوفلاوين، به شادابي، فعال و پرانرژي بودن مغز كمك مي‌كند.

۷. كلم

براساس تحقيقات انجمن سرطان آمريكا، اسيد فوليك و ويتامين C موجود در كلم درمقابل استرس، بيماري قلبي و ساير عفونت‌ها از شما محافظت مي‌كند. سعي كنيد با استفاده از روش‌هاي مختلف كلم را در برنامه غذايي خود بگنجانيد. كلم را در سالاد بريزيد، مي‌توانيد سوپ كلم درست كنيد، يا اينكه كلم را بخارپز كنيد. كلم همچنين منبع خوبي از فيبر است و آب تهيه شده از كلم خام نيز براي درمان زخم معده شناخته شده است.

خواص كلم

۸. ويتامين B و فوليك اسيد

شما همچنين مي‌توانيد با خوردن غذاهايي كه سرشار از ويتامين B هستند، با افسردگي و غم مبارزه كنيد. ويتامين B6 براي تبديل تريپتوفان به سروتونين ضروري است. ميزان فوليك اسيد و ويتامين B12 در افرادي كه افسرده هستند، كمتر است. گنجاندن مواد غذايي سرشار از ويتامين B و فولات در برنامه‌ي غذايي افراد مبتلا به افسردگي بسيار تاثيرگذار است.

برخي غذاهاي حاوي ويتامين B عبارتند از:

  • لوبيا
  • حبوبات
  • طيور
  • صدف
  • غلات كامل و مركبات.

۹. ويتامين D و مواد معدني

گنجاندن غذاهاي سرشار از ويتامين D و مواد معدني ضروري مانند كلسيم، آهن و روي نيز به تسكين علائم افسردگي كمك مي‌كند. غذاهايي مانند مرغ، سبزيجات با برگ‌هاي سبز، ماهي، بادام، فرآورده‌هاي گوشتي و غلات غني شده را مي‌توان به عنوان مواد سرشار از ويتامين D و مواد معدني در رژيم غذايي قرار داد.

ويتامين

۱۰. ماهي و روغن ماهي

روغن ماهي حاوي اسيدهاي چرب امگا۳ مثل DHA (دوكوزاهگزانوئيك اسيد) و EPA (اسيد ايكوزاپنتائنوئيك) است. DHA به طور عمده براي عملكرد بهينه مغز ضروري است. مطالعه‌اي كه در آرشيو روانپزشكي عمومي (۲۰۰۲) ارائه شد نشان داد كه در افرادي كه هر روز يك گرم روغن ماهي مصرف مي‌كنند، ۵۰٪ علائم مربوط به افسردگي، اضطراب، اختلالات خواب و احساس غم انگيز غم و اندوه كاهش يافته است. اين چربي‌ها براي عملكرد بهينه مغز بسيار مهم هستند و با كاهش بروز افسردگي در ارتباط مي‌باشند.

همچنين بخوانيد:

خواص ويتامين ب۱۲ و عوارض ناشي از كمبود آن

موثرترين روش هاي تقويت سيستم ايمني بدن

درمان خانگي سنگ كليه

خواص شگفت انگيز كدو حلوايي

خشكي چشم، علت و علائم آن

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

كينوا و فوايد متنوع آن

۳۳ بازديد

دانه كينوا هديه طبيعت و يكي از سرشارترين مواد غذايي كره زمين است كه ضمن كمك به لاغري، از بسياري از سرطان‌ها و بيماري‌هاي مزمن نيز جلوگيري مي‌كند.

خواص كينوا

كينوا يك دانه كامل است كه به دليل خواص بسياري كه براي سلامتي دارد روز به روز بر محبوبيت آن افزوده مي‌شود. مردم مي‌توانند دانه و هم برگ‌هاي اين گياه متنوع و مغذي را نوش جان كنند. كشاورزان بيش از ۱۲۰ نوع مختلف كينوا را پرورش مي‌دهند. با اين حال، رايج‌ترين نسخه‌هاي موجود در فروشگاه‌هاي مواد غذايي، كينوا سفيد، قرمز و سياه است. در اين مطلب از مجله دلتا، درباره خواص كينوا صحبت خواهيم كرد.

 فوايد كينوا

خواص كينوا

 منبع پروتئين گياهي است

كينوا يك منبع پروتئيني خوب براي افرادي است كه رژيم غذايي گياهي را دنبال مي‌كنند. افراد گياهخوار بايد اطمينان حاصل كنند كه مقدار كافي پروتئين بدست مي‌آورند. كينوا مي تواند يك انتخاب عالي در رژيم غذايي وگان‌ها و گياهخواران باشد.

دانه كينوا سرشار از فيبر و لاغر كننده است

دانه كينوا در مقايسه با ساير غلات داراي فيبر بسيار زياد است. به گفته‌ آكادمي تغذيه و رژيم‌هاي غذايي، مصرف مقدار كافي فيبر مي‌تواند به كاهش خطر ابتلا به چندين بيماري از جمله يبوست، كلسترول بالا، فشار خون بالا و ديورتيكولوزي كمك كند.
رژيم‌هاي غذايي سرشار از فيبر همچنين ممكن است موجب حفظ وزن سالم و لاغري شوند. اين امر بدان دليل است كه غذا‌هاي پرفيبر مثل دانه كينوا به افراد كمك مي‌كنند تا به مدت طولاني‌تري احساس سيري كنند و اين به طور بالقوه موجب كمتر خوردن مي‌شود.

مضرات كينوا

منبعي غني از آنتي اكسيدان‌ها

كينوا مقدار خوبي ويتامين E تامين مي‌كند. اين يك تركيب آنتي‌اكسيداني است كه ممكن است به كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي عروق كرونر قلب، سرطان‌هاي خاص و چندين اختلال چشمي كمك كند. مطالعات جديد مرتبا خواص دانه‌ كينوا و ظرفيت آنتي‌اكسيداني بالاي آن را تاييد مي‌كنند.

به تامين منگنز بدن كمك مي‌كند

يك فنجان كينواي پخته شده حاوي ۱.۱۷ ميلي‌گرم منگنز است. اين حدود ۲۷.۴۳ درصد از نياز روزانه به منگنز براي مردان و ۳۵.۰۵ درصد از نياز روزانه‌ي زنان را تامين مي‌كند. منگنز براي تقويت سوخت و ساز بدن ضروري است. اين عنصر همچنين در كنار بسياري از آنزيم‌هاي بدن براي پشتيباني از عملكرد آن‌ها فعاليت مي‌كند.

يك منبع عالي از آهن

يك فنجان دانه كينوا حدود ۲.۷۶ ميلي گرم آهن براي بدن فراهم مي‌كند؛ اين مقدار ۳۴.۵ درصد نياز روزانه‌ي مردان و ۱۵.۳۳ درصد نياز روزانه‌ي زنان به آهن را تامين مي‌كند. حفظ مقدار كافي آهن براي سلامتي ضروري است. آهن در طيف وسيعي از فرآيند‌هاي بدن انسان نقش اساسي دارد. به عنوان مثال، بخش اساسي هموگلوبين را تشكيل مي‌دهد. اين تركيب از اكسيژن موجود در خون و انرژي و عملكرد سلول‌ها پشتيباني مي‌كند. مصرف آهن كافي همچنين به بافت همبند سالم و متابوليسم ماهيچه‌ها كمك مي‌كند.

كينوا چيست

تامين مقدار كافي فولات

فولات يك ويتامين B ضروري است كه در شكل‌گيري DNA نقش اساسي دارد. به گفته‌ دفتر مكمل‌هاي غذايي (ODS)، بسيار مهم است كه زنان در طول دوران بارداري به اندازه‌ي كافي فولات دريافت كنند تا احتمال بروز نقص لوله‌ي عصبي در نوزادان خود را كاهش دهند. مصرف مقدار كافي فولات در رژيم غذايي همچنين ممكن است خطر ابتلا به چندين سرطان و افسردگي را كاهش دهد.

نياز به منيزيم را تامين مي‌كند

هر فنجان كينوا پخته شده حاوي ۱۱۸ ميلي‌گرم منيزيم است. اگرچه مقدار نياز به مصرف منيزيم در روز با بالاتر رفتن سن افزايش مي‌يابد، كينوا يك منبع خوب براي تامين اين ماده‌ معدني است. منيزيم براي عملكرد بيش از ۳۰۰ واكنش آنزيمي ضروريست و در هر سلول بدن وجود دارد. به گفته‌ي ODS سطوح پايين منيزيم با خطر ابتلا به شرايط بهداشتي زير مي‌تواند مرتبط باشد:

  • فشار خون بالا
  • بيماري قلبي و عروقي
  • ديابت نوع ۲
  • ميگرن

آنتي اكسيدان

مضرات و عوارض جانبي مصرف كينوا

برخي از افراد پس از خوردن دانه كينوا، عدم تحمل يا حساسيت به آن را تجربه كرده‌اند. اين اغلب به دليل ساپونين، يك ماده شيميايي موجود در پوشش دانه كينوا است. تحقيقات نشان مي‌دهند كه علي‌رغم خواص فراوان دانه كينوا، اين دانه همچنين ممكن است در بدن برخي از افراد، در پاسخ به محتواي پروتئين و اگزالات‌ها ايجاد حساسيت يا عدم تحمل كند.

همچنين بخوانيد:

درمان خانگي سنگ كليه

خواص شگفت انگيز كدو حلوايي

از خوردن آلبالو خشكه غافل نشويد!

خشكي چشم، علت و علائم آن

مهم ترين خواص پرتقال

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

عوارض مكمل هاي بدنسازي

۳۸ بازديد

عوارض مكمل‌هاي بدنسازي چيست؟ آيا مي‌توان به آن‌ها اعتماد كرد. بايد بدانيد كه استفاده نادرست از مكمل‌هاي بدنسازي عوارض جانبي چشمگيري در پي دارد.

عوارض مكمل ‌هاي بدنسازي

مكمل هاي بدنسازي 

امروزه تغذيه بخش مهمي از فعاليت‌هاي حرفه‌اي ورزشي را تشكيل مي‌دهد. در اين ميان مكمل‌هاي غذايي راه رسيدن به اهداف ورزشي را تسهيل كرده و سرعت نتايج را افزايش مي‌دهد. بيشتر ورزشكاران رشته بدنسازي حداقل از يك مكمل خاص استفاده مي‌كنند. كراتين، انواع مكمل‌هاي پروتييني و مكمل‌هاي تستوسترون اصلي‌ترين محصولات موجود در بازار است. اما تا به حال به وجود عوارض استفاده نادرست آن‌ها پي برده‌ايد؟ در اين مطلب از مجله دلتا درباره عوارض مكمل ‌هاي بدنسازي صحبت خواهيم كرد.

مكمل بدنسازي

۷ مورد از عوارض مكمل ‌هاي بدنسازي

به هم ريختن وضعيت سيستم گوارش بدن

دو مورد از مشهورترين مكمل‌هاي بدنسازي پروتييني – پروتيين‌هاي وي و كازيين – از شير مشتق گرفته شده‌اند. اين دو مكمل غني از لاكتوز است كه قند طبيعي موجود در شير به شمار مي‌رود. بنابراين، افرادي كه معده و سيستم گوارش آن‌ها با مصرف مواد داري لاكتوز مانند شير به هم مي‌ريزد، نمي‌توانند مكمل‌هاي وي و كازيين را انتخاب كنند. عدم تحمل لاكتوز توسط اين افراد باعث مي‌شود كه به احتمال زياد اگر از مكمل‌هاي پروتييني وي يا كازيين مصرف كنند، عوارضي هم چون درد شكم، نفخ معده، نفخ شكم، اسهال و استفراغ را تجربه كنند.

افزايش وزن غيرسالم

واضح است كه اگر دوز مناسب مكمل‌هاي پروتييني را رعايت نكنيد، وزن شما افزايش پيدا مي‌كند. اما در اين مورد اضافه وزن تنها برابر با چربي است. وقتي كه از يك رژيم غذايي مناسب پيروي نكنيد، كالري‌هاي اضافي بدن به چربي تبديل مي‌شوند. مطمئنا داشتن يك شكم بزرگ هدف انجام تمرينات بدنسازي نيست!

به هم ريختن ميزان قند خون

اگر به خاطر وجود طعم دهنده‌هاي صنعتي نبود، پودرهاي پروتييني قابل خوردن نبودند. از اين رو، به مكمل‌هاي پروتييني، طعم دهنده‌هاي وانيلي يا شكلاتي اضافه مي‌شود؛ اين مواد داراي شيرين كننده‌هاي مصنوعي است. مصرف آن‌ها باعث افزايش قند خون مي‌شود. از طرف ديگر، پروتيين وي به پايين آوردن سطح قند خون شهرت دارد. تحقيقات ديگري نشان داده است كه پروتيين وي و كازيين مي‌توانند فشار خون سيستوليك قلب را پايين بياورند. اين ملاحظات بايد در مورد افرادي كه داراي ديابت يا فشار خون هستند، در نظر گرفته شود.

مكمل بدنسازي

عارضه‌هاي كليوي

وقتي يك پروتيين توسط بدن جذب مي‌شود، آمونياك به عنوان يك محصول جديد توليد خواهد شد. پس از مراحل خاصي آمونياك به اوره تبديل مي‌شود. اوره بايد از طرق ادرار از بدن دفع شود. در اين جا يك منطق ساده حكم مي‌كند؛ اگر يك فرد پروتيين زيادي مصرف كند، اوره زيادي توليد مي‌شود. با اين وجود فشار زيادي بر كليه وارد شده تا بتواند اوره و كلسيم خون را فيلتر كند. وقتي در يك دوره بلند مدت مقادير زيادي پروتيين مصرف مي‌شود، خطر ابتلا به عارضه‌هاي كليوي وجود خواهد داشت. اين خطرات در افراد مختلف متفاوت است. سنگ كليه، از كار افتادن كليه و معيوب شدن آن‌ها از عوارض جانبي مصرف بيش از حد مكمل‌هاي پروتييني است. از طرف ديگر، كليه‌ها براي دفع مواد مضر به آب زيادي نياز دارند، بنابراين احتمال دهيدراته شدن بدن – كاهش شديد آب – وجود خواهد داشت.

تحليل استخوان ها

پروتيين نقش مهمي در رشد و بهبود وضعيت استخوان‌ها دارد. اما، بايد توجه كنيد كه پروتيين مي‌تواند استخوان هاي شما را ضعيف‌تر كند. مكمل هاي پروتييني ساخته شده تا از منابع غيرگياهي، مانند تخم مرغ و گوشت، طبيعت اسيدي دارند. مصرف اين پروتيين هاي غيرگياهي خون انسان را اسيدي‌تر از حالت عادي مي‌كند. بدن براي مقابله با اين عارضه، مواد بازي مانند كلسيم و فسفات را به خون وارد مي‌كند. آيا مي‌دانيد اين مواد بازي از كجا مي‌آيند؟ استخوان! اگر در يك بازه زماني طولاني از مكمل هاي پروتييني حيواني در دوز بالا مصرف كنيد، پوكي استخوان و ترد شدن آن‌ها در كمين شما خواهد بود.

پروتئين

ريزش مو

مو از كراتين ساخته شده است. شايد فكر كنيد كه مصرف دوز بالايي از مكمل‌هاي پروتييني از ريزش موها نيز جلوگيري كرده و به تقويت آن‌ها كمك مي‌كند؟! خير، اينطور نيست. اگر تنها مكمل بدنسازي پروتيين باشد و از مصرف مواد غذايي يا مكمل‌هاي داراي ويتامين، چربي و كربوهيدرات غافل شويد، بدن كار سختي در تضمين سلامت موها پيش رو خواهد داشت. ريزش مو و طاسي از عوارض پروتيين بيش از حد (اشباع بدن) خواهد بود.

آسيب كبد

پيروي از يك رژيم مبتني بر مكمل‌هاي پروتييني ، بدون مصرف كربوهيدرات‌ها، مي‌تواند بدن را به وضعيت كتوز وارد كند، جايي كه بدن از چربي به عنوان اصلي‌ترين منبع انرژي خود بهره مي‌گيرد. از عوارض اين اتفاق مي‌توان به اسيدي شدن خون اشاره كرد. اگر خون به صورت مداوم اسيدي باشد، عملكرد كبد با مشكل مواجه خواهد شد.

بدنسازي

همچنين بخوانيد:

با خواص گل گاوزبان آشنا شويد!

پاكسازي كليه با نوشيدني هاي طبيعي

درمان خانگي سنگ كليه

بادام تلخ را با اين همه خواص از دست ندهيد!

مضرات نوشيدن مشروبات الكلي

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد