آرشیو شهریور ماه 1400

مجله سلامتي دلتا

خواص شگفت‌انگيز مويز براي سلامتي!

۱۵ بازديد

مويز نوعي خشكبار بسيار خوش‌طعم است كه فوايد بسيار زيادي براي سلامتي بدن دارد.

خواص مويز براي سلامتي

مويز با خشك‌كردن حبه‌هاي انگور قرمز بي‌دانه به دست مي‌آيد و كوچك‌تر از كشمش هاي معمولي و شيرين است. استفاده از مويز در كيك، مربا و ساير غذاها طعم بسيار لذيذي به آن‌ها مي‌دهد. مويز سرشار از آهن، آنتي اكسيدان و فيبر است و با مصرف آن مواد مغذي فوق‌العاده عالي به بدن‌تان مي‌رسد. در اين مطلب از مجله دلتا، خواص مويز براي سلامتي را بررسي مي‌كنيم. با ما همراه باشيد.

حفظ انرژي بدن

مويز حاوي انواع ويتامين‌هاي B است و مي‌تواند شما را در طول روز پرانرژي و سرزنده نگه دارد. همان طور كه مي‌دانيم، ويتامين B نقشي مهم در تبديل غذا به سوخت دارد و مويز، به‌دليل داشتن مقادير زيادي ويتامين B، مي‌تواند در اين تبديل به شما كمك كند و شما را پرانرژي نگه دارد.

منبع خوب پروتئين

مويز حاوي پروتئين هم هست و از بدن، به‌ويژه زماني‌كه مي‌خواهيد ماهيچه‌هاي‌ خود را تقويت كنيد، به‌خوبي حمايت مي‌كند. مصرف مويز، به‌عنوان تنقلات روزانه، سرعت عضله سازي را افزايش مي‌دهد. براي گياهخواران، مويز منبع خوب پروتئين است.

كلسترول اندك

بررسي‌ها نشان داده است كه افزودن مويز به رژيم غذايي مي‌تواند از مقدار مضر كلسترول بكاهد. اين كشمش‌هاي كوچك منبعي عالي از فيبرهاي حل‌شدني هستند و به تنظيم قند خون كمك مي‌كنند. آن‌ها مي‌توانند از ورود كلسترول به جريان خون پيشگيري كنند. تحقيقي در دانشگاه كانكتيكات آمريكا نشان داد كه، با مصرف يك فنجان كشمش در روز، مقدار چربي خون داوطلبان مورد آزمايش كاهش مي‌يابد و در وضعيتي مطلوب قرار مي‌گيرد.

سلامت استخوان‌ها

مصرف خوراكي‌هايي كه استخوان‌ها را قوي و سالم نگه مي‌دارند ضروري است. مويزها حاوي نوعي عنصر شيميايي به نام بور (boron) هستند كه موجب استحكام استخوان‌ها مي‌شود و عملكرد مفاصل را بهبود مي‌بخشد. تحقيقات نشان داده است كه رژيم غذايي سرشار از بور مي‌تواند از خطر پوكي استخوان بكاهد. پوكي استخوان يكي از بيماري‌هاي دوران كهنسالي است و موجب ضعف و شكنندگي استخوان‌ها مي‌شود.

ضدپوسيدگي دندان

يكي ديگر از خواص مويز براي سلامتي حفظ سلامت داندان‌ها است. مويزها معمولا تنها خوراكي‌هاي شيرين هستند كه دندان‌پزشكان آن‌ها را تاييد مي‌كنند. باكتري‌هاي دهاني موجب پوسيدگي دندان و بيماري‌هاي دهاني، مانند عفونت لثه مي‌شوند. مويز سرشار از تركيباتي است كه با اين باكتري‌ها مبارزه مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند تاثير بي‌نظير سركه سيب بر ويروس كرونا!

با گلپر خود را بيمه كنيد!

۱۸ بازديد

از خواص معجزه‌آساي گلپر چه مي‌دانيد؟ يكي از گياهان دارويي پر استفاده در غذاهاي ايراني، گلپر است.

خواص گلپر براي سلامتي

اين گياه طعم دلپذيري دارد و با خواص فراوان خود براي درمان انواع بيماري‌ها مانند بيماري‌هاي قارچي، قلب، سرطان، ديابت و … بسيار موثر است. ما در اين مطلب از مجله دلتا قصد داريم تا شما را با خواص گلپر براي سلامتي آشنا كنيم. همراه ما باشيد.

ضد درد

يكي از خواص گلپر خاصيت ضد درد آن است كه براي كاهش درد بسيار موثر است. به عنوان مثال اگر زخم پوستي داريد، شما مي‌توانيد عصاره اين گياه را بر روي زخم خود بگذاريد. گلپر علاوه بر ضد عفوني كردن زخم‌ها از گسترش زخم نيز جلوگيري مي‌كند.

لاغري

طبع گلپر گرم است. در نتيجه سردي معده شما را به خوبي از بين مي‌برد. اين ويژگي باعث مي‌شود تا هضم غذا بهتر اتفاق بيفتد. علاوه‌بر اين يكي از خواص گلپر كنترل اشتهاي كاذب است. اين ويژگي كمك مي‌كند تا شما راحت‌تر كاهش وزن داشته باشيد. در واقع گلپر يك چربي سوز قوي براي شكم و پهلوها است. پيشنهاد مي‌كنيم كه بعد از ورزش از دمنوش گلپر استفاده كنيد.

ايمن‌سازي بدن

جهت جلوگيري از بيماري‌هاي دستگاه ايمني مانند آرتريت روماتوئيد استفاده از عصاره گلپر را به شما پيشنهاد مي‌دهيم. همچنين مصرف اين گياه كوهي به بازسازي بافت عضله، غضروف، استخوان و … كمك بسيار زيادي مي‌كند.

خواص ضد ميكروبي

از آن‌جايي كه گلپر خاصيت ضدميكروبي دارد، مي‌تواند به عنوان يك آنتي‌بيوتيك عمل كند و رشد ميكروارگانيسم‌ها و باكتري‌ها را متوقف نمايد. شما مي‌توانيد از اين گياه كوهي براي قسمت‌هايي از بدن كه دچار ميكروارگانيسم است، استفاده كنيد.

تقويت حافظه

يكي ديگر از خواص گلپر براي سلامتي تقويت حافظه است. اگر سردي به مغز غلبه كند، باعث كندي حافظه مي‌شود. براي اين منظور نوشيدن چاي گلپر را به شما پيشنهاد مي‌دهيم. بعد از مصرف اين چاي حافظه شما به شدت تقويت خواهد شد.

درمان نفخ شكم

اگر شما هم جزو كساني هستيد كه از نفخ شكم خود خسته شده‌ايد، دمنوش گلپر را امتحان كنيد. همچنين تجربه ثابت كرده است كه جويدن ساقه گلپر مي‌تواند به سرعت نفخ شكم شما را برطرف كند. در كنار اين خواص استفاده از دمنوش گلپر مي‌تواند براي درمان سوءهاضمه، برونشيت مزمن و دفع عمومي نيز بسيار موثر باشد.

خاصيت ضد ديابت

با استفاده از عصاره گلپر مي‌توان علائم بيماري ديابت را كاهش داد. آترواسكلروز، بيماري عروق و … از جمله مواردي است كه بعد از بروز ديابت ممكن است فرد دچار آن شود.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه جلوگيري از ريزش مو با اين ۵ ويتامين ضروري!

خواص بي‌نظير اسپند براي سلامتي!

۱۷ بازديد

اسپند گياهي است علفي، پايا و بوته‌اي كه ارتفاع آن تا ۵۰ سانتي‌متر مي‌رسد. اين گياه دارويي، داراي برگ‌هاي فراوان و سبز است.

خواص اسپند براي سلامتي

اسپند از جمله گياهان دارويي است كه با نام «حرمل» نيز شناخته مي‌شود. از زمان‌هاي دور از اين گياه براي موارد مختلف از ضدعفوني كردن تا خوش‌بو كردن محل زندگي استفاده مي‌كردند. در اين مطلب از مجله دلتا قصد داريم تا در مورد خواص اسپند براي سلامتي صحبت كنيم.

درمان‌كننده تب

اسپند از جمله گياهاني است كه به‌طور مرتب جهت درمان تب استفاده مي‌‌شود. اين گياه براي درمان موارد خفيف مالاريا نيز مفيد است، اما در صورتي كه حاد باشد، استفاده از اسپند موثر نيست.

درمان بيماري‌هاي مربوط به ريه و كبد

در طب سنتي، از اسپند جهت درمان بيماري‌هاي مربوط به ريه و كبد استفاده مي‌شود. براي اين منظور بايد مقداري از دانه‌هاي اسپند را دم كرده و با كمي روغن كنجد تركيب كنيد و سپس آن را بنوشيد.

ميكروب‌كش قوي

اسپند داراي خاصيت از بين برنده ميكروب‌ها و قارچ‌ها است. همانند عنبرنساء آن را در محيط دود مي‌كنند تا هوا را ضدعفوني نمايد. در اكثر كشورهاي آسيايي، اسپند به‌عنوان ضدانگل، ضد كرم و از بين برنده آميب شناخته مي‌شود.

برطرف كردن شپش سر

اين گياه جهت كشتن شپش سر بسيار موثر است. براي اين منظور كافي است تا ريشه اسپند را با روغن خردل مخلوط كرده و به كف سر مالش دهيد. اين تركيب كمك مي‌كند تا از شر شپش سر خلاص شويد.

درمان‌كننده آبريزش بيني

يكي ديگر از خواص اسپند براي سلامتي، خاصيت ضدعفوني‌كنندگي قوي و درمان آبريزش بيني است. در اين روش، مقداري اسپند را به تنهايي يا همراه با حبه قند دود كرده و اطراف سر خود بچرخانيد. دود ناشي از آن را استنشاق كنيد. بعد از چندين مرتبه انجام اين كار، مشكل آبريزش بيني شما حل خواهد شد.

برطرف كننده تكرر ادرار

در صورتي كه روزانه به‌صورت ناشتا ۱.۵ گرم اسپند را بدون اين‌كه كوبيده شود، با كمي خاكشير و آب مخلوط كرده و بنوشيد، براي تكرر ادرار بسيار مفيد خواهد بود. در صورتي كه از اين روش درماني استفاده مي‌كنيد، نبايد ماست و كشك مصرف كنيد.

ضد نفخ

گياه اسپند در طب سنتي، از روش‌هاي فوري و موثر درمان نفخ شكم است. هر شب يك قاشق غذاخوري از آن را همراه با آب ميل كنيد. اين روش نفخ را به خوبي برطرف مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند كاهش وزن سريع با ترفندهاي طلايي!

گز اصفهان و خواص بي‌نظير آن!

۱۴ بازديد

در مورد گز و خواص آن چه مي‌دانيد؟ گز سنتي ايراني، يكي از قديمي‌ترين شيريني‌ها است. همچنين ممكن است يكي از غيرمعمول‌ترين غذاهاي لذيذ دنيا باشد.

خواص گز اصفهان براي سلامتي

اين شيريني خوشمزه از شهر اصفهان، كه دوبار پايتخت ايران زيبا هم بوده، برخواسته است. با ما در مجله دلتا همراه باشيد تا خواص گز اصفهان براي سلامتي را با هم بررسي كنيم.

درباره گز

نام گز از ” گز انگبين” كه به معناي شيره انگبين است گرفته شده است. انگبين نوعي درخت گز كوهي وحشي است كه دركوه‌هاي زاگرس در اصفهان مي‌رويد. از آن‌جا كه گز اغلب با استفاده از پسته‌ و ادويه‌هاي ارزشمند ايراني مانند زعفران و هل تهيه مي‌شود، محصولي بسيار ارزشمند براي سلامتي محسوب مي‌شود.

خواص گز اصفهان براي سلامتي

اكنون در مورد خواص مواد تشكيل‌دهنده گز صحبت خواهيم كرد.

خواص انگبين

انگبين‌ها منبعي غني از ويتامين‌ها، املاح معدني و قند هستند. انگبين داراي كلسيم است پس براي معالجه و پيشگيري از پوكي استخوان مفيد است. انگبين به مقدار كم ملين و به مقدار زياد مسهل است پس از يبوست و بواسير جلوگيري مي‌كند و بهترين مسهل براي اطفال و افراد مسن است. اين ماده حرارت دروني را كاهش داده و عطش را نيز برطرف مي‌كند.

انگبين به‌دليل مقادير قابل توجهي از منيزيم، از پيشرفت سرطان و ابتلا به آن جلوگيري مي‌كند. اين ماده براي دهان و دندان مضر نيست بلكه دندان‌ها را سفيد و لثه‌ها را محكم مي‌كند.

فوايد گز براي سلامتي

خواص پسته

پسته در ميان مغزها بيشترين مقدار آنتي‌اكسيدان را دارد. ميزان لوتئين و زآگزانتين موجود در پسته كه از آنتي‌اكسيدان‌هاي ضروري براي سلامت چشم محسوب مي‌شوند، بسيار بالا است. اين آنتي‌اكسيدان‌ها چشم را از عوارض نور آبي و كاهش ديد مركزي كه با افزايش سن اتفاق مي‌افتد، حفظ مي‌كند. روتئين و فيبر بالاي پسته احساس سيري را افزايش مي‌دهد و باعث كاهش اشتها مي‌شود.

پسته غني از فيبر است و فيبر براي باكتري‌هاي روده مفيد است. پروبيوتيك‌ها پس از تخمير فيبر موجود در پسته آن را به اسيدهاي چرب زنجيره‌ كوتاه نظير بوتيترات تبديل مي‌كنند كه منافع متعددي ازجمله كاهش ريسك پيشرفت مشكلات گوارشي، سرطان و بيماري‌هاي قلبي براي سلامتي دارد.

پيشنهاد مطالعه: اگر شما هم به دنبال سرمايه‌گذاري ملك در اصفهان هستيد اين آپارتمان در كوي پرتو را از دست ندهيد.

خواص باورنكردني زيره كه شما را شوكه مي‌كند!

۱۴ بازديد

دانه‌هاي معطر اين گياه، علاوه‌بر آنكه طعم خوبي دارند، سرشار از ويتامين، مواد معدني و آنتي‌اكسيدان هستند.

خواص زيره براي سلامتي

زيره گياه علفي دوساله‌اي است كه ارتفاعي بين ۳۰ تا ۸۰ سانتي‌متر دارد و خواص بي‌نظيري براي سلامتي دارد. در اين مطلب از مجله دلتا، شما را با برخي خواص زيره براي سلامتي آشنا مي‌كنيم كه مطالعات علمي، آن‌ها را تاييد كرده‌اند.

دستگاه گوارشي

اين دانه به علت طبع گرمي كه به همراه دارد، تاثيرات به‌سزايي در بهبود مشكلات بدني ايجاد مي‌كند. اما برجسته‌ترين كاربردهاي آن به رفع مشكلات گوارشي مربوط مي‌شود كه هر يك را بهتر است به صورت مجزا بررسي كنيم.

سوءهاضمه

باتوجه‌ به مطالعه‌اي كه در مجله‌ آلماني تحقيق دارو منتشر شد، تركيبي از روغن زيره و روغن نعنا مي‌تواند سوء هاضمه را درمان كند. براي اين مطالعه، ۱۲۰ بيمار مستعد سوءهاضمه به‌مدت ۴ هفته هر روز از تركيب نعنا و زيره يا سيزاپرايد (دارويي كه معمولا براي درمان سوزش سردل به‌كار مي‌رود) استفاده كردند. نتايج مطالعه نشان داد كه هر دو درمان، در تسكين علائم سوءهاضمه به يك اندازه موثر بوده‌اند.

رفع نفخ و گازهاي شكمي

خواص زيره براي از بين بردن گازهاي شكمي بسيار تاثيرگذار است و از آن مي‌توان به عنوان يك ضد نفخ قوي نام برد. براي اين منظور دم كرده يا پودر آن در تهيه غذا، گزينه مناسبي خواهد بود.

مسكني براي دردهاي روده

برخي از موارد دردهاي روده ناشي از عوارض تغذيه غلط يا مصرف داروهاي خاص و هر علت ديگري، ايجاد مي‌شوند كه براي رفع آن‌ها مي‌توان از زيره به عنوان يك مسكن طبيعي استفاده كرد.

درمان يبوست با زيره

فيبر گياهي و ساير تركيبات موجود در دانه‌هاي زيره، ترشح آنزيم‌هاي گوارشي را به همراه دارند. از اين رو با تسريع در فرايند گوارش غذا، به بهبود فرايند هضم منجر مي‌شوند و يبوست درمان خواهد شد.

بهبود ديابت

طبق تحقيقات انجام شده، مصرف زيره براي مبتلايان به ديابت، سبب كاهش سطح قندخون آن‌ها مي‌شود. در واقع مصرف دوره‌اي از زيره، سطح قند خون را به مقدار قابل توجهي كاهش خواهد داد.

همان‌طور كه در تركيبات اين دانه بيان شد، قند آن صفر است و در يك قاشق از آن تنها مقدار ۳ گرم كربوهيدرات وجود دارد. علاوه بر اين موضوع فيبر گياهي موجود در آن به رفع كلسترول بدن و كاهش وزن كمك مي‌كند كه در پي همه اين موارد قند خون نيز به طور طبيعي كاهش خواهد داد.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند بيماران كرونايي هرگز اين غذاها را نخورند!

عرق دارچين و اين همه خاصيت!

۱۶ بازديد

عرق دارچين را دست كم نگيريد. عصاره دارچين مثل عرق نعناع مشكلات گوارشي را برطرف مي‌كند.

خواص عرق دارچين

دارچين را با آن عطر و طعم دلپذيرش بايد پادشاه ادويه‌ها بدانيم. عصاره اين ادويه خواص زيادي براي سلامت بدن دارد، اين عرق گياهي مثل عرق نعناع مشكلات مربوط به روده و معده را برطرف مي‌كند. اگر نفخ شكم داريد، عرق دارچين را فراموش نكنيد. صفحه سلامتي مجله دلتا اين بار درباره خواص عرق دارچين براي سلامتي با شما سخن مي‌گويد، با ما همراه باشيد.

طبع عرق دارچين 

دارچين و عصاره آن از نظر طب سنتي، طبيعتي گرم و خشك دارد. اين ادويه بعد از فلفل و زردچوبه يكي از ادويه‌هاي پرطرفدار و محبوب جهان است. در قرون وسطي از عصاره اين گياه براي درمان سرفه و گلودرد استفاده مي‌شده است.

عرق دارچين

خواص عرق دارچين در طب سنتي 

عرق دارچين چه خواصي دارد؟ از لاغري با دارچين و عسل يا سيب و دارچين كه بگذريم بايد بگوييم كه عرق دارچين هم مثل عرق كاسني و ديگر عرقيات گياهي يك ماده لاغر كننده است. البته خواص عرق دارچين بيشتر از اين حرف‌ها است. در ادامه به آن اشاره خواهيم كرد.

  • خواص عرق دارچين براي لاغري

عرق دارچين براي لاغري يك ادويه بسيار مفيد است. مصرف روزانه عرق دارچين، سوخت و ساز بدن را افزايش و اجازه مي‌دهد تا چربي‌هاي اضافي بدن با سرعت بيشتري آب شوند. انتخاب كيك سيب و دارچين البته به صورت كم شكر مي‌تواند يك عصرانه خوشمزه و رژيمي مناسب براي همه افراد باشد.

  • خواص عرق دارچين براي ديابت

همان‌طور كه مي‌دانيد، دارچين يك ادويه قوي و ضد ديابت است كه مي‌تواند ميزان قند خون را كنترل كند، در نتيجه براي افراد مبتلا به ديابت گزينه بسيار مناسبي است. اگر ديابت نوع ۲ داريد، دمنوش دارچين يا عرق دارچين را به صورت روزانه مصرف كنيد.

  • سلامت قلب

كلسيم و فيبر موجود در عرق دارچين بدن را در مقابل بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كند؛ اگر مشكل قلبي يا فشار خون داريد، عرق دارچين مصرف يا از اين ادويه در غذاهاي مختلف استفاده كنيد.

  • درمان آلزايمر با عرق دارچين

عصاره و عرق دارچين فعاليت مغز را افزايش مي‌دهد؛ از اين‌ رو براي تقويت حافظه در كنار زردچوبه از اين ادويه و عرق گياهي آن استفاده كنيد. عرق دارچين براي كاهش فشارهاي عصبي هم گزينه بسيار مناسبي است.

  • خواص عرق دارچين براي پوست

عرق دارچين جريان خون را تسهيل مي‌بخشد. جريان خون مناسب هم باعث اكسيژن‌رساني به سلول‌هاي بدن از جمله پوست مي‌شود. شما مي‌توانيد از اين ادويه ضدالتهاب و عصاره آن در ماسك‌هاي خانگي استفاده كنيد.

  • درمان سرماخوردگي

يكي ديگر از فوايد عرق دارچين خاصيت ضد التهابي آن است. اين ادويه مفيد، گرفتگي عضلات و درد ناشي از آن را تسكين مي‌بخشد، اگر سرفه، گلو درد يا سردرد ناشي از عفونت يا سرماخوردگي داريد، از عرق دارچين يا دمنوش گياهي آن استفاده كنيد.

  • رفع سوء هاضمه و بي اشتهايي

حتما شما هم دچار بي‌اشتهايي عصبي شده‌ايد، عرق دارچين مثل عرق نعناع مي‌تواند نفخ، بي‌اشتهايي و مشكلات دستگاه گوارش را برطرف كند. دارچين براي رفع حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و نفخ نيز يك ادويه بسيار مفيد است.

  • خواص عرق دارچين براي زنان

اين ادويه در كنار هل و زنجبيل و ديگر دمنوش‌ها و عرقيات گياهي دردهاي شكمي ناشي از قاعدگي خانم‌ها را تسكين مي‌دهد.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه تاثير بي‌نظير سركه سيب بر ويروس كرونا!

معجزه سير در كاهش وزن!

۱۴ بازديد

سير از خويشاوندان نزديك پياز و موسير است. اين گياه اندازه كوچكي دارد، ولي مي‌تواند ماده‌اي كارآمد براي كاهش وزن باشد.

خواص سير براي كاهش وزن

سير خواص بسيار فراواني دارد. اين خواص به‌حدي با ارزش‌ هستند كه نبايد سير را به‌خاطر بوي بد دهان‌ رها كنيد. درادامه با خواص سير براي كاهش وزن و لاغري آشنا خواهيد شد. با ما در مجله دلتا همراه باشيد.

خواص سير براي كاهش وزن و چربي‌سوزي

براساس مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۱ در مجله تغذيه به چاپ رسيد، بين مصرف سير و چربي‌سوزي ارتباط معناداري وجود دارد. براساس مطالعهٔ ديگري، عصاره سير مي‌تواند در برخي زنان موجب كاهش وزن شود. خبر خوب اين است كه بيشتر غذاهاي موثر در چربي‌سوزي، به‌خوبي با مقداري سير خردشده تركيب مي‌شوند و سير به بهبود طعم آنها كمك مي‌كند.

بهبود طعم غذاها بدون افزايش كالري آن‌ها

سير درعين‌ حال كه طعم فوق‌العاده‌اي به غذاها مي‌دهد، تاثير چنداني بر كالري آن‌ها ندارد. به هر حال كسي نمي‌تواند بدون مصرف غذاهاي خوشمزه به برنامه لاغري خود پايبند بماند. بنابراين سير مي‌تواند انگيزه شما را براي تكميل رژيم غذايي سالم افزايش دهد.

نكته: سير را به‌طور ملايم حرارت دهيد. زيرا حرارت زياد مي‌تواند طعم آن را بسيار زياد كند.

ساير خواص سير

سير علاوه‌بر كمك به كاهش وزن، فوايد بسيار ديگري نيز براي سلامتي دارد.

كاهش فشار خون

مطالعات نشان داده‌اند كه آليسين (تركيبي كه در اثر خرد يا له‌ كردن سير آزاد مي‌شود) مي‌تواند به كاهش فشار خون، به‌خصوص به پايين آوردن فشارخون بالا كمك كند. كاهش فشار خون به سلامت قلب و سلامت عمومي‌ شما كمك مي‌كند.

كاهش قند خون

سير مي‌تواند به‌طور طبيعي به كاهش قند خون كمك كند. آيا سير مي‌تواند ميل‌ شما به خوردن شيريني را نيز كاهش دهد؟ نه كاملا. اما سير مي‌تواند روي قند خون ناشتا تاثير بگذارد. براساس مطالعه‌اي ديگر، پياز نيز تاثيري مشابه سير بر قند خون دارد. بنابراين مصرف سير و پياز با يكديگر بسيار خوب است.

جلوگيري از پيشرفت سرطان پستان

از ديگر خواص سير مي‌توان به جلوگيري از پيشرفت سرطان سينه اشاره كرد. دي‌آليل دي‌سولفيد موجود در سير مي‌تواند از طريق افزايش مرگ سلول‌هاي سرطاني و ممانعت از رشد آنها مانع از رشد تومورهاي پستان بشود.

تقويت حافظه

سير موجب افزايش هورمون سروتونين در مغز مي‌شود. سروتونين يك انتقال‌دهنده‌ عصبي است كه موجب افزايش عملكرد شناختي افراد مي‌شود. روغن سير از طريق افزايش رشد نورون‌ها موجب تقويت حافظه و عملكرد شناختي مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند چرا وزن كم نمي‌كنيد؟ ۹ علت شايع كه بايد بدانيد!

كاهش وزن سريع با ترفندهاي طلايي!

۱۶ بازديد

پرهيز از انجام تمام كار‌هايي كه باعث چاقي مي‌شود، مبناي نسخه لاغري بوعلي سينا است.

نسخه لاغري

‏چاقي و اضافه وزن يكي از مشكلات شايع اين روز‌ها است كه همه ‏گروه‌هاي سني از كودك و نوجوان تا سالمندان را درگير كرده است. چاقي علاوه بر اينكه از نظر ‏ظاهري براي اغلب افراد ناراحت كننده است، سلامتي آن‌ها را نيز به خطر انداخته، مقدمه بسياري ‏از بيماري‌ها است. امروزه براي لاغر شدن روش‌هاي زيادي پيشنهاد مي‌شود، ليكن استفاده از ‏نسخه لاغري بوعلي سينا يكي از كارآمدترين و موثرترين روش‌ها براي لاغر شدن به شيوه صحيح ‏است. ‏در ادامه همراه مجله دلتا باشيد.

نسخه لاغري اصولي

اساس نسخه لاغري بوعلي سينا بر انجام ندادن تمام كار‌هايي است كه باعث چاقي مي‌شود كه در ادامه شرح داده مي‌شود:‏

كم كردن غذا

لازم است تا فردي كه مي‌خواهد لاغر شود، اندازه غذايي كه عادت دارد در هر وعده و روزانه ‏بخورد را كمتر كند. همچنين خوراك او از لحاظ حجم زياد و از لحاظ غذاييت ضعيف باشد.

راه هاي لاغري

حمام كردن قبل از غذا

در نسخه لاغري بوعلي سينا آمده است كه حمام كردن قبل از غذا در كاهش وزن تاثير دارد. ‏جالب است بدانيد در طب سنتي آمده است كه حمام كردن با شرايط خاصي مي‌تواند ‏باعث چاقي يا لاغري شود؛ به اين ترتيب كه استحمام پس از غذا بدن را فربه مي‌سازد و حمام ‏كردن با شكم خالي موجب لاغري است، همچنين افراد چاق كه قصد لاغر شدن دارند تا يك ‏ساعت مجاز به استحمام هستند، ولي بيشتر از آن توصيه نمي‌شود. در ضمن استحمام با آب ‏خيلي گرم بدن را تحليل برده و لاغر مي‌كند، ولي استحمام با آب نيم گرم بدن را چاق مي‌كند.

انجام ورزش 

كسي كه اضافه وزن دارد بايد تحرك كافي داشته باشد و ورزش شديد و بسيار خسته كننده ‏انجام دهد كه گوشت متخلخل و سست بدن به گوشت سخت و فشرده برهم تبديل شود. ‏

مصرف غذا‌هاي با مزاج خشك

شخصي كه مي‌خواهد لاغر شود بايد از مصرف غذا‌هايي كه باعث افزايش تري مزاج مي‌شود ‏خودداري كند. هرچه مزاج به سمت خشكي برود كاهش وزن بيشتر مي‌شود. در نسخه لاغري ‏بوعلي سينا مصرف غذا‌هاي با مزه تند، ترش و شور كه مزاج را خشك مي‌كند براي كاهش وزن ‏مفيد معرفي شده است. به طور كلي غذا‌ها با مزاج گرم و خشك سبب لاغري و با غذا با مزاج ‏سرد سبب چاقي مي‌شود‎.‎

روش هاي كاهش وزن


نوشيدن آب گرم ‏

بوعلي سينا بر نوشيدن آب گرم به جاي آب سرد سفارش مي‌كند و آن را به طور كلي براي ‏سلامتي و لاغر شدن مفيد مي‌داند. به طوري كه براي لاغر شدن رفتن به هواي گرم را نيز موثر ‏مي‌داند. در كتاب قانون ابن سينا آمده است براي لاغر شدن بايد مزاج بدن را برعكس مزاجي ‏درآورند كه از آن چاق مي‌شوند، مثلا اگر مزاج سرد مناسب چاق شدن است، بايد مزاجش گرم ‏شود. ‏

راه هاي وزن كم كردن


ماساژ روغن‌هاي با طبع گرم به بدن

در نسخه لاغري بوعلي سينا براي كاهش وزن آمده است تن را با روغن‌هاي گدازنده اندوده ‏كنند.‎ ‎‏روغن‌ها با طبيعت گرم خود، همراه حرارت ايجاد شده بعد از ورزش، به آب شدن چربي‌ها ‏كمك كرده و در مدت كوتاهي تاثير مناسبي در لاغري دارد. از جمله روغن‌هاي داراي طبع گرم ‏روغن سياهدانه، روغن شويد و بابونه است. ‏

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند ۹ خاصيت شگفت‌انگيز زردآلوي خشك!

با اين گياه درماني و معجزه‌گر آشنا شويد!

۱۶ بازديد

گياه كاكوتي با طبعي گرم و خشك داراي خواص بسياري است كه استفاده از آن براي درمان بسياري از بيماري‌ها نيز كاربرد دارد.

خواص كاكوتي براي سلامتي

همان‌طور كه مي‌دانيد گياهان دارويي تاثيرات به‌سزايي در روند بهبود بسياري از بيماري‌ها دارند و در اكثر موارد بهترين گزينه براي رفع مشكلات جسمي معرفي مي‌شوند. با ما در مجله دلتا همراه باشيد تا با خواص كاكوتي براي سلامتي آشنا شويد.

درد قاعدگي و پريود

در طب سنتي، گياه كاكوتي يك بادشكن طبيعي است و به دليل خواص ضد درد كه دارد براي درمان كمر درد و دل درد شديد در دوران قاعدگي و پريودي زنان استفاده مي‌شود. كاكوتي كوهي به‌عنوان يك گياه قاعده‌آور شناخته مي شود و مي‌تواند به درمان قاعدگي نامنظم كمك كند.

درمان ناتواني جنسي

كاكوتي يكي از بهترين گياهان دارويي براي تقويت قواي جنسي در مردان بوده و به درمان ناتواني جنسي و ناباروري مردان كمك مي‌كند.

اسهال

يكي ديگر از خواص كاكوتي براي سلامتي درمان اسهال است. در طب سنتي از كاكوتي براي درمان اسهال استفاده مي‌شود. كاكوتي داراي خواص ضدعفوني‌كننده قوي است كه روده را پاك‌سازي كرده و اسهال را درمان مي‌كند.

سرماخوردگي و آنفلونزا

در طب‌سنتي از كاكوتي براي پيشگيري و درمان سرماخوردگي و آنفلونزا استفاده مي‌شود؛ كاكوتي داراي خواص ضدباكتريايي قوي بوده و خطر ابتلا به سرماخوردگي و آنفلونزا را كاهش مي‌دهد. گياه كاكوتي، خلط‌آور است كه باعث سم‌زدايي و پاك‌سازي دستگاه تنفسي شده و به درمان سرفه و برونشيت كمك مي‌كند.

معده و دستگاه گوارش

كاكوتي داراي خواص ضدالتهابي و آرام‌بخش طبيعي است كه به درمان معده درد، نفخ شكم، دل‌پيچه و سلامت دستگاه گوارش كمك مي‌كند. علاوه‌بر اين كاكوتي به‌دليل خواص ضدميكروبي كه دارد، خطر ابتلا به زخم معده ناشي از هليكوباكتر پيلوري را كاهش مي‌دهد.

توصيه مي‌شود كه براي بهبود هضم غذا و درمان معده درد، يك فنجان دمنوش كاكوتي را بعد از غذا بنوشيد تا تاثير بيشتري داشته باشد.

ديابت و قندخون

يك تحقيق اوليه در ايران نشان مي‌دهد كه عصاره كاكوتي بر روي سلول‌هاي بتاي پانكراس اثر گذاشته و با افزايش ترشح انسولين، باعث كاهش قندخون در افراد مبتلا به ديابت نوع ۲ مي‌شود.

روشن كننده پوست صورت

روغن كاكوتي يكي از بهترين روش‌ها براي پاك‌سازي پوست از آلودگي‌ها است كه به روشن‌تر شدن پوست صورت كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند جلوگيري از ريزش مو با اين ۵ ويتامين ضروري!

۵ روش جادويي كه حالت تهوع را سريع برطرف مي‌كند!

۱۶ بازديد

همه‌ ما دست‌كم يك بار در زندگي‌ خود حالت تهوع را تجربه كرده‌ايم. اين احساس ناخوشايند در اثر عوامل مختلفي از جمله بارداري يا سفر كردن رخ مي‌دهد.

روش‌ هاي خانگي براي تسكين تهوع

معمولا از داروهاي ضدتهوع براي درمان حالت تهوع استفاده مي‌شود. همان‌طور كه مي‌دانيد، اين داروها مي‌توانند باعث بعضي عوارض جانبي مثل احساس گيجي شوند. بنابراين بهترين كار اين است كه از روش‌هاي خانگي براي برطرف كردن حالت تهوع استفاده كنيد‌. امروز در اين مطلب از مجله دلتا تصميم گرفتيم روش‌ هاي خانگي براي تسكين تهوع را به شما معرفي كنيم كه مثل آب روي آتش مي‌مانند. تا پايان مطلب در كنار ما باشيد

زنجبيل ميل كنيد

اين ادويه داروي طبيعي مشهور براي حالت تهوع محسوب مي‌شود. نحوه‌ اثرگذاري زنجبيل روي حالت تهوع مشخص نيست. با اين حال، محققان باور دارند تركيبات موجود در اين ادويه مي‌تواند مانند داروهاي ضدتهوع عمل كنند. در حقيقت چندين مطالعه به اين نتيجه رسيده‌اند كه زنجبيل در كاهش حالت تهوع در موقعيت‌هاي مختلف اثرگذار است.

از معجزه‌ ليموترش غافل نشويد

يك تكه ليموترش تازه ممكن است به كاهش حالت تهوع در خانم‌هاي باردار كمك كند. در يك مطالعه، به يك گروه ۱۰۰ نفري از خانم‌هاي باردار گفته شد به محض اينكه دچار حالت تهوع شدند، يا روغن اسانس ليموترش يا روغن بادام را استنشاق كنند.

رايحه‌درماني با نعناع

رايحه‌درماني با نعناع يك روش عالي ديگر براي درمان حالت تهوع در سريع‌ترين زمان ممكن است. يك مطالعه اثرات اين روش درماني را روي خانم‌هايي كه تازه فارغ شده‌ بودند، بررسي كرد.

نتايج اين مطالعه نشان داد كه خانم‌هايي كه در معرض بوي نعناع بودند، نسبت به كساني كه داروهاي ضدتهوع يا پلاسبو مصرف كردند، كاهش چشمگير حالت تهوع را تجربه كردند. در يك مطالعه‌ ديگر نشان داده شد كه رايحه‌درماني با نعناع در ۵۷ درصد از موارد براي كاهش حالت تهوع مفيد بود.

بدنتان را هيدراته نگه داريد

يكي ديگر از روش‌ هاي خانگي براي تسكين تهوع هيدراته نگه داشتن بدن است. آبرساني به بدن در همه‌ مواقع اهميت دارد. اگر حالت تهوع همراه با استفراغ است، بايد با نوشيدن منظم آب بدنتان را هيدراته نگه داريد. خوردن غذاهاي شور يا مصرف نوشيدني‌هاي قنددار و بدون گاز مي‌تواند روش‌ خوبي براي برگرداندن نمك و قند از دست رفته‌ بدن از طريق حالت تهوع باشد.

نفس كشيدن خود را كنترل كنيد

آرام و عميق نفس كشيدن هم مي‌تواند به درمان حالت تهوع در سريع‌ترين زمان ممكن كمك كند. در يك مطالعه محققان تلاش كردند متوجه شوند رايحه‌درماني با كدام تركيب در كاهش حالت تهوع بعد از عمل جراحي مفيدترين گزينه است.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند شگفت‌انگيزترين فوايد ماست!