خواص باورنكردني زيره كه شما را شوكه مي‌كند!

۱۵ بازديد

دانه‌هاي معطر اين گياه، علاوه‌بر آنكه طعم خوبي دارند، سرشار از ويتامين، مواد معدني و آنتي‌اكسيدان هستند.

خواص زيره براي سلامتي

زيره گياه علفي دوساله‌اي است كه ارتفاعي بين ۳۰ تا ۸۰ سانتي‌متر دارد و خواص بي‌نظيري براي سلامتي دارد. در اين مطلب از مجله دلتا، شما را با برخي خواص زيره براي سلامتي آشنا مي‌كنيم كه مطالعات علمي، آن‌ها را تاييد كرده‌اند.

دستگاه گوارشي

اين دانه به علت طبع گرمي كه به همراه دارد، تاثيرات به‌سزايي در بهبود مشكلات بدني ايجاد مي‌كند. اما برجسته‌ترين كاربردهاي آن به رفع مشكلات گوارشي مربوط مي‌شود كه هر يك را بهتر است به صورت مجزا بررسي كنيم.

سوءهاضمه

باتوجه‌ به مطالعه‌اي كه در مجله‌ آلماني تحقيق دارو منتشر شد، تركيبي از روغن زيره و روغن نعنا مي‌تواند سوء هاضمه را درمان كند. براي اين مطالعه، ۱۲۰ بيمار مستعد سوءهاضمه به‌مدت ۴ هفته هر روز از تركيب نعنا و زيره يا سيزاپرايد (دارويي كه معمولا براي درمان سوزش سردل به‌كار مي‌رود) استفاده كردند. نتايج مطالعه نشان داد كه هر دو درمان، در تسكين علائم سوءهاضمه به يك اندازه موثر بوده‌اند.

رفع نفخ و گازهاي شكمي

خواص زيره براي از بين بردن گازهاي شكمي بسيار تاثيرگذار است و از آن مي‌توان به عنوان يك ضد نفخ قوي نام برد. براي اين منظور دم كرده يا پودر آن در تهيه غذا، گزينه مناسبي خواهد بود.

مسكني براي دردهاي روده

برخي از موارد دردهاي روده ناشي از عوارض تغذيه غلط يا مصرف داروهاي خاص و هر علت ديگري، ايجاد مي‌شوند كه براي رفع آن‌ها مي‌توان از زيره به عنوان يك مسكن طبيعي استفاده كرد.

درمان يبوست با زيره

فيبر گياهي و ساير تركيبات موجود در دانه‌هاي زيره، ترشح آنزيم‌هاي گوارشي را به همراه دارند. از اين رو با تسريع در فرايند گوارش غذا، به بهبود فرايند هضم منجر مي‌شوند و يبوست درمان خواهد شد.

بهبود ديابت

طبق تحقيقات انجام شده، مصرف زيره براي مبتلايان به ديابت، سبب كاهش سطح قندخون آن‌ها مي‌شود. در واقع مصرف دوره‌اي از زيره، سطح قند خون را به مقدار قابل توجهي كاهش خواهد داد.

همان‌طور كه در تركيبات اين دانه بيان شد، قند آن صفر است و در يك قاشق از آن تنها مقدار ۳ گرم كربوهيدرات وجود دارد. علاوه بر اين موضوع فيبر گياهي موجود در آن به رفع كلسترول بدن و كاهش وزن كمك مي‌كند كه در پي همه اين موارد قند خون نيز به طور طبيعي كاهش خواهد داد.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند بيماران كرونايي هرگز اين غذاها را نخورند!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.