گز اصفهان و خواص بي‌نظير آن!

۱۴ بازديد

در مورد گز و خواص آن چه مي‌دانيد؟ گز سنتي ايراني، يكي از قديمي‌ترين شيريني‌ها است. همچنين ممكن است يكي از غيرمعمول‌ترين غذاهاي لذيذ دنيا باشد.

خواص گز اصفهان براي سلامتي

اين شيريني خوشمزه از شهر اصفهان، كه دوبار پايتخت ايران زيبا هم بوده، برخواسته است. با ما در مجله دلتا همراه باشيد تا خواص گز اصفهان براي سلامتي را با هم بررسي كنيم.

درباره گز

نام گز از ” گز انگبين” كه به معناي شيره انگبين است گرفته شده است. انگبين نوعي درخت گز كوهي وحشي است كه دركوه‌هاي زاگرس در اصفهان مي‌رويد. از آن‌جا كه گز اغلب با استفاده از پسته‌ و ادويه‌هاي ارزشمند ايراني مانند زعفران و هل تهيه مي‌شود، محصولي بسيار ارزشمند براي سلامتي محسوب مي‌شود.

خواص گز اصفهان براي سلامتي

اكنون در مورد خواص مواد تشكيل‌دهنده گز صحبت خواهيم كرد.

خواص انگبين

انگبين‌ها منبعي غني از ويتامين‌ها، املاح معدني و قند هستند. انگبين داراي كلسيم است پس براي معالجه و پيشگيري از پوكي استخوان مفيد است. انگبين به مقدار كم ملين و به مقدار زياد مسهل است پس از يبوست و بواسير جلوگيري مي‌كند و بهترين مسهل براي اطفال و افراد مسن است. اين ماده حرارت دروني را كاهش داده و عطش را نيز برطرف مي‌كند.

انگبين به‌دليل مقادير قابل توجهي از منيزيم، از پيشرفت سرطان و ابتلا به آن جلوگيري مي‌كند. اين ماده براي دهان و دندان مضر نيست بلكه دندان‌ها را سفيد و لثه‌ها را محكم مي‌كند.

فوايد گز براي سلامتي

خواص پسته

پسته در ميان مغزها بيشترين مقدار آنتي‌اكسيدان را دارد. ميزان لوتئين و زآگزانتين موجود در پسته كه از آنتي‌اكسيدان‌هاي ضروري براي سلامت چشم محسوب مي‌شوند، بسيار بالا است. اين آنتي‌اكسيدان‌ها چشم را از عوارض نور آبي و كاهش ديد مركزي كه با افزايش سن اتفاق مي‌افتد، حفظ مي‌كند. روتئين و فيبر بالاي پسته احساس سيري را افزايش مي‌دهد و باعث كاهش اشتها مي‌شود.

پسته غني از فيبر است و فيبر براي باكتري‌هاي روده مفيد است. پروبيوتيك‌ها پس از تخمير فيبر موجود در پسته آن را به اسيدهاي چرب زنجيره‌ كوتاه نظير بوتيترات تبديل مي‌كنند كه منافع متعددي ازجمله كاهش ريسك پيشرفت مشكلات گوارشي، سرطان و بيماري‌هاي قلبي براي سلامتي دارد.

پيشنهاد مطالعه: اگر شما هم به دنبال سرمايه‌گذاري ملك در اصفهان هستيد اين آپارتمان در كوي پرتو را از دست ندهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.