خواص جوانه ماش كه نمي‌دانستيد!

۱۴ بازديد

جوانه ماش خواص و مزاياي بسيار زيادي دارد، از خواص جوانه ماش مي توان به كمك به سلامت قلب و استخوان، درمان استرس، سلامت سيستم ايمني بدن، كمك به كاهش وزن و درمان كم خوني اشاره كرد.

خواص جوانه‌ ماش

آنچه جوانه‌ غلات مي‌ناميم از جمله جوانه‌ برنج، گندم، ذرت، جو و جو دوسر، دانه‌هاي غلات كامل هستند كه معمولا دير جوانه مي‌زنند، اما مثل هر دانه‌ ديگري در دماي مناسب و رطوبت كافي سبز مي‌شوند و خواص مخصوص به خود را دارند. در اين مطلب از مجله دلتا درباره خواص جوانه‌ ماش صحبت خواهيم كرد.

به سلامت قلب كمك مي‌كند

در يك پروژه‌ تحقيقاتي كه با هدف بررسي تأثير حبوبات‌ بر فشار خون بالا انجام شد، مشخص شد فشارخون سيستوليك در موش‌هاي مبتلا به پُرفشاري خون كه به مدت يك ماه با جوانه‌ ماش تغذيه شدند، كاهش قابل توجهي داشت.

از طرفي جايگزيني مواد غذايي سرشار از منيزيم مانند ماش، به جاي غذاهاي فرآوري شده از ساده‌ترين راه‌هاي بهبود سلامت قلب و عروق است. مطالعات اخير نشان مي‌دهد افراد در سنين ۴۰ تا ۷۵ سالگي، غالبا با كمبود منيزيم مواجه هستند و در مقايسه با افرادي كه كمبود منيزيم ندارند، ۵۱ درصد بيشتر در معرض ابتلا به بيماري‌هاي قلبي هستند.

در كنترل ديابت مؤثر است

يكي از خواص جوانه ماش، كنترل ديابت است. جوانه‌ ماش شاخص گليسمي پاييني دارد و مانع بالارفتن سريع و خطرناك قند خون و انسولين مي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهد اضافه كردن ماش به وعده غذايي كه شامل مواد غذايي با شاخص گليسمي بالاست، قند خون افراد مبتلا به ديابت نوع دوم را كاهش مي‌دهد.

فوايد جوانه ماش

تأثيرات ضد سرطان دارد

محققان بخش بهداشت عمومي دانشگاه هاروارد مطالعه‌اي پيرامون رابطه‌ بين غذاهاي سرشار از مواد فنلي و خطر ابتلا به سرطان سينه كه يكي از سرطان‌هاي شايع در ميان زنان است انجام دادند و به اين نتيجه رسيدند كه مصرف حبوبات بخصوص ماش حداقل دو بار در هفته‌، خطر ابتلا به سرطان سينه را ۲۴ درصد كاهش مي‌دهد.

با چاقي مي‌جنگد

خاصيت ديگر جوانه ماش اين است كه با چاقي مي‌جنگد. جوانه‌ ماش يك ماده‌ غذايي كم كالري و سرشار از فيبر و پروتئين است. اگر هدف شما كاهش وزن است، جوانه‌ ماش مي‌تواند يكي از مواد خوراكي مؤثر در رژيم غذايي روزانه‌ شما براي مقابله با چاقي باشد. ماش كمك مي‌كند معده‌تان زودتر پر شود و هوس‌ نكنيد خود را با كربوهيدرات‌ ها يا شيريني سير كنيد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب ماش، خواص و مضرات آن  را در مجله دلتا بخوانيد

همچنين بخوانيد:

خواص و منابع ويتامين B6 (3)

چرا بايد ماست پروبيوتيك بخوريم؟ (2)

معجزه ۳۰ دقيقه پياده‌ روي روزانه (2)

خواص شگفت انگيز آويشن (2)

غذاهاي سرشار از آهن را بشناسيد! (2)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.