بهترين روش پانسمان زخم چيست؟

۱۹ بازديد

پانسمان زخم روشي جهت ممانعت از ورود ميكروب ها به داخل بدن است كه با انجام پانسمان از پوست آسيب ديده، محافظت و نگهداري مي‌كند تا دوباره ترميم شود.

روش پانسمان زخم

پانسمان زخم راهي براي جلوگيري از ورود هر گونه ميكروب به داخل بدن است. بنابراين آسيب سد دفاعي بدن يعني پوست و بروز هر گونه زخمي را بايد جدي گرفت و هر چه زودتر آن را پانسمان كرد تا دچار عفونت نشود. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره بهترين روش پانسمان زخم صحبت خواهيم كرد.

انواع زخم

۱- خراشيده شدن پوست

در پانسمان زخم در اين حالت، چنانچه جسم خارجي به طور سطحي در پوست فرورفته است، آن را به آرامي با آب و صابون بشوييد و زخم را با بتادين، ضدعفوني و پانسمان كنيد.

۲- بريدگي

زخمي است كه پوست بريده مي‌شود و لبه‌هاي صاف دارد و شبيه بريدگي جراحي يا بريدگي با لبه كاغذ است. اين زخم، سوزش زيادي داشته و شدت خونريزي در اين نوع زخم، بسته به عمق بريدگي، محل و اندازه زخم متفاوت است.

۳- پاره‌شدن پوست

در اين حالت، لبه‌هاي زخم را به هم نزديك كنيد. عضو را بي‌حركت و كمي بالاتر از سطح قلب قرار داده تا از درد و خونريزي آن كاسته شود. چنانچه جسم خارجي در زخم باقي مانده آن را خارج نكنيد. زخم را ضدعفوني و پانسمان كنيد و مصدوم را به نزديك‌ترين مركز درماني برسانيد.

نحوه پانسمان زخم

۴- جدا شدن يا كنده شدن پوست

اگر قسمتي از پوست يا عضله آويزان شده آن را در محل اوليه خود قرار دهيد و روي آن را ببنديد و بلافاصله مصدوم را به مركز درماني برسانيد.

۵- سوراخ‌شدگي

در پانسمان زخم در اين حالت، بايد اجازه دهيد چند لحظه‌اي خونريزي جريان يابد تا ميكروب‌هاي داخل زخم به همراه خون خارج شوند. محل زخم را ضدعفوني كنيد و در صورتي كه جسم خارجي در آن فرورفته است، آن را خارج نكنيد، چرا كه با خروج جسم بر شدت خونريزي افزوده مي‌شود. بنابراين جسم را با پانسمان ثابت كنيد و مصدوم را به بيمارستان منتقل كنيد.

نكات پانسمان زخم

  1. قبل از انجام پانسمان دست ها را با آب و صابون به دقت بشوييد.
  2. در زمان پانسمان زخم از دستكش استفاده كنيد.
  3. لبه‌هاي زخم را به هم نزديك كرده و با يك گاز استريل يا دستمال تميز، خونريزي را به وسيله فشار دادن كنترل كنيد.
  4. وقتي خونريزي كنترل شد، اطراف زخم را با پنبه آغشته به محلول ضدعفوني‌كننده از داخل به خارج تميز كنيد. عكس اين كار و حركت رفت و برگشت پنبه روي زخم موجب مي‌شود كه آلودگي اطراف زخم به داخل آن نفوذ و زخم را عفوني كند.
  5. پس از استريل كامل زخم، يك قطعه گاز استريل روي زخم بگذاريد، به طوري كه روي زخم و اطراف آن را كاملا بپوشاند. پانسمان را دقيقا روي زخم قرار دهيد و هرگز آن را جابه‌جا نكنيد. در صورت جابه‌جا شدن پانسمان آن را عوض كنيد. حركت پانسمان مي‌تواند ميكروب‌هاي سطح پوست را به سمت زخم هدايت كند.
  6. در صورتي كه خون به پانسمان نفوذ كرد، هرگز پوشش روي زخم را برنداريد. براي بند آوردن خونريزي، گاز يا دستمال بيشتري روي پوشش قبلي زخم قرار دهيد.
  7. گاز استريل را در ۴ طرف با چسب روي پوست ثابت و سپس بانداژ كنيد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب باور هاي نادرست درباره فشار خون را در مجله دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

غذاهاي سرشار از آهن را بشناسيد! (2)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.