۶ غذاي مفيد براي كاهش قند خون

۱۳ بازديد

افراد مبتلا به ديابت نوع ۲ مي‌توانند با كنترل خورد و خوراك‌شان، ميزان قند خون خود را تنظيم، گرسنگي را رفع و براي مدت بيشتري احساس سيري كنند.

غذاهاي مفيد براي ديابت

در بيماران مبتلا به ديابت، قند خون و به عبارتي سطح گلوكز بالاتر از حد نرمال است. غذاهاي كربوهيدرات‌دار مانند نان، فرآورده‌هاي مشتق از غلات، برنج، پاستا، شير و انواع دسرها باعث اين افزايش سطح قند خون هستند. در اين مطلب از مجله دلتا با غذاهاي مفيد براي ديابت و كاهش قند خون آشنا مي‌شويد.

غذاهاي مفيد براي ديابت

۱. سبزيجات خام، پخته يا كبابي

اين خوراكي‌ها به غذاي شما طعم، رنگ و قوت مي‌دهند. سبزيجات خوش‌طعم و كم‌كربوهيدرات مانند قارچ، پياز، بادنجان، گوجه، كلم‌پيچ و كدو غذاي مناسب براي ديابتي ها هستند. اين سبزيجات را همراه با چاشني‌هايي مانند سس‌هاي كم‌چرب، ميل كنيد؛ يا آن‌ها را همراه با ادويه‌جاتي مانند رزماري، فلفل قرمز يا سير كباب كنيد.

غذاهاي مفيد براي قند خون

۲. سالاد از غذاهاي مفيد براي ديابت

به سالادهاي رايج اكتفا نكنيد، از كلم، اسفناج و برگ چغندر استفاده كنيد. اين سبزيجات، سالم، خوش‌طعم و كم‌كربوهيدرات هستند. با سرخ كردن برگ كلم در روغن زيتون به مدت خيلي كم، چيپس‌هاي ترد و خوشمزه‌اي خواهيد داشت. همچنين براي افزودن رنگ و طعم بيشتر مي‌توانيد سالاد را همراه با سبزيجات كبابي يا كمي خوراك پروتئين‌دار مانند ماهي سالمون سرو كنيد.

۳. طالبي يا خانواده‌ توت‌ها (Berries)

يك فنجان از اين دو نوع ميوه (منظور از خانواده توت‌ها ميوه‌هايي همچون توت‌فرنگي، زغال‌اخته‌ آبي، كرنبري، تمشك و … است)، تنها ۱۵ گرم كربوهيدرات دارد و جزو ليست مواد غذايي بدون قند است. شايد كمي گران باشند اما سالم، سرشار از مواد مغذي و فيبر، و در عين حال كمي شيرين هستند. براي تنوع، قالب يخ را به جاي آب با مخلوط طالبي، توت و ماست پر كنيد.

۴. غلات كامل و غذاهاي سرشار از فيبر

براي جلوگيري از پرخوري و انتخاب‌ غذاهاي اشتباه، تا مي‌توانيد اين خوراكي را در رژيم غذايي‌ خود جا دهيد. حبوباتي مانند نخود، لوبيا و عدس را فراموش نكنيد. مي‌توانيد لوبيا و ذرت را همراه سالاد ميل كنيد. اين غذاها كربوهيدرات دارند اما طعم خاص آن‌ها باعث مي‌شود شما از غذايتان لذت بيشتري ببريد.

ديابت

۵. كمي روغن

روغن‌هاي مفيد مانند روغن زيتون، آووكادو و ماهي‌هاي چرب مثل ماهي سالمون كه در بشقابي از كاهو سرو مي‌شوند، انتخاب‌هاي خوبي هستند. استفاده از ماهي و روغنِ موجود در آن به عنوان چاشنيِ همراه با سالاد، غذاي مناسبي است.

۶. پروتئين از ليست مواد غذايي پايين آورنده قند خون

براي جذب پروتئين، مصرف ماست يوناني، تخم مرغ و گوشت راسته توصيه مي‌‌شود. چاشني و مزه را هم فراموش نكنيد. كره‌ بادام زميني همراه با ساقه‌ كرفس، يك خوراكي سالم و خوشمزه و منبع خوبي براي تأمين چربي و پروتئين است. همچنين مي‌توانيد پنير كم‌چرب و گوشت نمك‌سود را به عنوان يك وعده‌ غذاي سبك در نظر بگيريد، البته به ميزان سديم موجود در آن‌ها توجه كنيد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب نشانه‌هاي قند خون بالا! را در مجله دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

خواص چاي بابونه براي سلامتي (2)

معجزه ۳۰ دقيقه پياده‌ روي روزانه (2)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.