باور هاي نادرست درباره فشار خون

۱۴ بازديد

درصد زيادي از افراد دچار مشكل فشارخون بالا هستند اما تقريباً فقط فشارخون يك‌چهارم اين افراد تحت كنترل‌ است.

باورهاي نادرست فشار خون

فشار خون بالا كه به آن پُرفشاري خون نيز مي‌گويند، زماني روي مي‌دهد كه فشار لازم براي پمپاژ خون در تمام بدن، بيش از اندازه بالا باشد. اين اتفاق باعث مي‌شود رگ‌هاي خوني آسيب ببينند، سفت شوند و جريان خون و اكسيژن به سمت قلب كاهش يابد. در نتيجه منجر به بيماري قلبي شود كه در خيلي از كشورها، عامل اصلي مرگ و مير است. در اين مطلب از مجله دلتا سعي داريم به باورهاي نادرست فشار خون بپردازيم.

باور هاي نادرست درباره فشار خون

باور اشتباه ۱: علائم پُرفشاري خون بارز هستند

واقعيت اين است كه فشار خون بالا هيچ علامتي ندارد. اگر فشارخونتان بالا باشد علامتي نخواهيد داشت مگر اينكه فشارخونتان به ميزان خطرناكي بالا باشد. آسيبي كه فشار خون بالا در بلندمدت ايجاد مي‌كند، متوجه عروق و رگ‌هاست، چه شما علامتي داشته باشيد و چه نه.

فشار خون بالا

باور اشتباه ۲: به اين شرط كه نمك زيادي به غذاها نزنم، هر چه بخواهم مي‌توانم بخورم

اين فقط نمك نيست كه بايد حواستان به آن باشد. حتماً مي‌دانيد كه نمك سبب فشار خون مي‌شود. اما نمك سر سفره تنها سديمي نيست كه مصرف مي‌كنيد. سديم در مواد غذايي زير نيز وجود دارد:
. انواع نان
. گوشت‌هاي فرآوري شده
. چيزبرگر و ديگر ساندويچ‌ها
. پيتزا
. پاستا
. سوپ‌هاي آماده
. پنير
. اسنك‌ها مانند چيپس و چوب شور و …
اگر مصرف سديم روزانه خود را به ۲۴۰۰ ميلي‌گرم كاهش دهيد برنامه غذايي درستي داشته باشيد كه شامل انواع ميوه و سبزي و لبنيات كم‌چرب باشد، بسيار مفيد و مؤثر خواهد بود و مي‌توانيد فشار خون خود را كاهش دهيد.

باور اشتباه ۳: نوشيدن قهوه مي‌تواند فشار خون را بالا ببرد

واقعيت اين است كه به طور كلي قهوه فشار خون را بالا نمي‌برد اما الكل مي‌تواند اين كار را بكند. كافئين يك محرك است و به همين دليل ممكن است تصور كنيد فشار خونتان را افزايش مي‌دهد، اما بيشتر مطالعاتي كه تاكنون انجام شده چنين چيزي را نشان نداده است. مصرف منظم قهوه، فشار خون را بالا نمي‌برد اما الكل چنين اثري دارد؛ مصرف الكل مي‌تواند فشار خون را بالا ببرد.

باور اشتباه ۴: فشار خون بالا در مردان شايع‌تر است

واقعيت اين است كه به سن بستگي دارد. پيش از ۵۰ سالگي، پُرفشاري خون در مردان شايع‌تر از زنان است، اما بعد از يائسگي، احتمال فشار خون در خانم‌ها بالا مي‌رود و حتي بيشتر از اين احتمال در مردان مي‌شود.

شايعات فشار خون بالا

باور اشتباه ۵: اگر جوان هستم، نيازي نيست نگران بالا بودن فشار خونم باشم!

واقعيت اين است كه فشار خون بالا هر چند معمولاً افراد در سنين بالاتر را درگير مي‌كند اما افراد جوان نيز مي‌توانند دچار پُرفشاري خون شوند.
دليل شايع بودن فشار خون بالا در ميان افراد در سنين بالاتر اين است كه عروق ما به طور طبيعي با بالا رفتن سن، سفت و سخت مي‌شوند و اين اتفاق مي‌تواند مقاومت داخل عروق را افزايش دهد و در نتيجه فشار خون را بالا ببرد؛ اما افراد جوان‌تر نيز مي‌توانند به فشار خون دچار شوند و اين مسئله مي‌تواند توجيه كننده‌ افزايش سكته مغزي در ميان افراد جوان‌تر باشد.

باور اشتباه ۶: اگر سابقه فشار خون در خانواده‌ام وجود دارد، پس براي پيشگيري از آن كاري نمي‌توانم بكنم

واقعيت اين است كه تغييراتي در سبك زندگي مي‌تواند اين ريسك را كاهش دهد. فشار خون بالا مي‌تواند جنبه ژنتيكي هم داشته باشد. يعني اگر والدين شما يا بستگان نزديكتان دچار پُرفشاري خون هستند، پس شما بيشتر در معرض اين عارضه هستيد؛ اما تغيير عادت‌هاي سبك زندگي‌تان به شما اين اجازه را مي‌دهد كه با وجود داشتن مؤلفه ژنتيكي فشار خون، از ابتلا به آن پيشگيري كنيد.
علاوه بر در پيش گرفتن يك رژيم غذايي سالم، حفظ وزن سالم و ورزش منظم مي‌تواند تأثير بزرگي بر كاهش فشار خونتان بگذارد.
ضمناً مهم است كه استرس‌تان را كم كرده و شب‌ها خوب و كافي بخوابيد. در واقع استرس زياد و كمبود خواب اگر مزمن شوند هر دو مي‌توانند به پُرفشاري خون منتهي شوند. كنترل استرس و داشتن خواب كافي مي‌تواند به كاهش فشار خون كمك كند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب فشار خون بالا، قاتل خاموش! را در مجله دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

چرا بايد ماست پروبيوتيك بخوريم؟ (1)

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.