با اين خوراكي‌ها اضطراب خود را كاهش دهيد

۱۶ بازديد

با وجود همه‌گيري ويروس كرونا و تغيير در شيوه زندگي انسان‌ها، اضطراب در قرن حاضر اختلال شايعي است كه ميليون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثير قرار مي‌دهد.

كنترل اضطراب

تغييرات در سبك زندگي بي‌ترديد در مديريت و كنترل اضطراب نقش به سزايي دارد و از اين ميان دنبال كردن يك رژيم غذايي مناسب سرشار از سبزيجات، ميوه، حبوبات، غلات كامل و پروتئين خالص براي كاهش اضطراب بسيار موثر است. همراه مجله دلتا باشيد تا با برخي خوراكي‌هاي كاهش دهنده اضطراب آشنا شويد.

براي كاهش و كنترل اضطراب چي بخوريم؟

ماهي چرب، منبع امگا۳ و ويتامين D

ماهي‌هاي چرب مانند سالمون، ماهي خال‌خالي، ساردين، قزل‌آلا و شاه‌ماهي مقادير بالايي امگا۳ دارند. امگا۳ نوعي اسيد چرب است كه ارتباط زيادي با عملكرد شناختي و سلامت روان دارد.

كاهش دهنده اضطراب

كاهش اضطراب با تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ، منبعي از ويتامين D است. همچنين منبع خوبي براي پروتئين‌هاي كامل بوده و تمام اسيدآمينه‌هاي ضروري را كه بدن براي رشد و نمو نياز دارد، شامل مي‌شود. تخم‌مرغ همچنين حاوي اسيدآمينه‌اي به نام تريپتوفان است كه به توليد سروتونين كمك مي‌كند.

كاهش استرس

تخم كدوتنبل، منبع پتاسيم

تخم كدوتنبل منبع عالي پتاسيم است كه به تنظيم تعادل الكتروليت‌ها و كنترل فشارخون كمك مي‌كند. خوردن غذاهاي غني از پتاسيم مانند تخم كدوتنبل و موز براي كاهش علائم استرس و اضطراب مفيد است.

شكلات تلخ، سرشار از منيزيم

كاكائو منبع غني از پلي فنول‌ها به‌ويژه فلاونوئيدهاست. فلاونوئيدها باعث كاهش التهابات عصبي و مرگ سلولي در مغز و بهبود جريان خون مي‌شوند.

شكلات تلخ همچنين منبع خوبي از منيزيم است. مصرف منيزيم كافي علائم افسردگي را كاهش مي‌دهد. از شكلات‌هاي تلخ ۷۰ درصد يا بالاتر استفاده كنيد. البته شكلات حاوي قندها و چربي‌هاي اضافي است بنابراين بيش از يك تا سه گرم در روز آن را مصرف نكنيد.

كاهش اضطراب

زردچوبه و پيشگيري از استرس

ماده فعال موجود در زردچوبه كه كوركومين ناميده مي‌شود با كاهش التهاب و استرس اكسيداتيو كه اغلب در افراد مبتلا به اختلالات خلقي مانند اضطراب و افسردگي افزايش مي‌يابد به كاهش اضطراب كمك مي‌كند.

كنترل اضطراب با بابونه

بسياري از مردم در سراسر جهان از چاي بابونه به‌ عنوان يك داروي گياهي به دليل خواص ضدالتهابي، ضد باكتريايي، آنتي‌اكسيداني و آرام‌بخش آن استفاده مي‌كنند.

چاي سبز

چاي سبز حاوي اسيدآمينه‌اي به نام تيانين است كه اثرات بالقوه‌اي بر اختلالات خلقي دارد. تيانين اثرات ضد اضطراب و آرام‌بخش داشته و ممكن است توليد سروتونين و دوپامين را افزايش دهد. آزمايش‌ها نشان مي‌دهد ۲۰۰ ميلي‌گرم تيانين باعث ايجاد آرامش و تمدد اعصاب در انسان مي‌شود. چاي سبز را مي‌توان به رژيم غذايي روزانه خود اضافه و جايگزين نوشيدني‌هاي غيرالكلي مانند قهوه كرد.

چاي سبز

زمان مناسب مراجعه به پزشك

در صورت تجربه استرس يا اضطراب به‌طور كل بهتر است به متخصصي مانند روانشناس مراجعه كنيد. پزشك يا روانشناس ممكن است از گفتار درماني يا درمان رفتاري شناختي (CBT) براي مديريت اضطراب و استرس استفاده كند. همچنين ممكن است داروهاي مختلفي براي كنترل اضطراب تجويز كند.

زمان مناسب

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب چگونه در يك هفته وزن كم كنيم را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.