خواص شگفت‌انگيز زالزالك براي سلامتي

۱۷ بازديد

اين روزها نوبرانه‌هايي در مغازه‌هاي ميوه فروشي خودنمايي مي‌كنند كه شناخت خواص متعدد و بي‌نظير آن‌ها ما را به مصرف بيشترشان ترغيب خواهد نمود. يكي از اين نوبرانه‌ها كه طعم و شكل متفاوتي دارد، زالزالك است.

خواص زالزالك براي سلامتي

زالزالك از دسته گياهان و ميوه‌هاي پاييزي داراي طيف رنگي زرد تا قرمز است كه در رفع نارسايي‌هاي قلبي، كاهش فشارخون، بهبود مشكلات گوارشي و درمان ديابت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين ميوه از دسته‌ گل سرخ‌سانان است و بانام‌هاي كويج و خفجه هم نيز شناخته مي‌شود. در اين مطلب از مجله دلتا با خواص زالزالك براي سلامتي بيشتر آشنا مي‌شويد.

خواص زالزالك

  • جلوگيري از آسم
  • كاهش پيري زودرس
  • كاهش كلسترول خون
  • تقويت‌كننده سيستم ايمني بدن
  • پيشگيري و بهبود ديابت
  • درمان بيماري‌ها و لكه‌هاي پوستي
  • كاهش فشارخون
  • كاهش چربي خون
  • موثر در كاهش ريزش مو
  • كاهش درد قفسه سينه
  • كاهش حملات قلبي

اين ميوه به دليل خواص ضدالتهابي در رفع عفونت‌ها، بيماري‌هاي كبدي و آسم موثر است.

خواص زالزالك

خواص زالزالك براي سلامتي

زالزالك، پيشگيري از سرطان‌ها و مشكلات قلبي

زالزالك داراي آنتي‌اكسيدان فراوان است كه مي‌تواند در درمان و پيشگيري از بيماري‌ها به‌طوري موثر عمل كند. آنتي‌اكسيدان‌ها باعث جلوگيري از راديكال‌هاي آزاد مي‌شوند و اين عامل اصلي براي پيشگيري از سرطان‌ها، مشكلات قلبي و پيري زودرس محسوب مي‌شود.

زالزالك، كاهش‌دهنده وزن

زالزالك با افزايش گردش خون و اكسيژن‌رساني با چربي‌ها مبارزه مي‌كند و اين امر موجب مي‌شود كه متابوليسم بدن افزايش پيدا كند. علاوه بر لاغري و كاهش وزن، زالزالك مي‌تواند انرژي و قدرت بدني افراد را افزايش دهد.

زالزالك، درمان‌كننده عفونت‌هاي روده‌اي و بهبود بخش عملكرد دستگاه گوارشي

زالزالك داراي فيبر بسياري است كه به هضم سريع‌تر غذا مي‌انجامد و از يبوست جلوگيري مي‌كند. همچنين داراي تركيباتي براي مبارزه با آنزيم‌هاي روده اي است. مصرف اين ميوه به دليل مواد مغذي فراوان در پاك‌سازي روده از كرم‌هاي نواري و عفونت‌ها بسيار موثر است.

كاهش استرس و افسردگي با مصرف زالزالك

زالزالك در درمان اختلالات رواني و بهبود سيستم عصبي موثر است و بهتر است كه افراد مبتلا به اضطراب، استرس و افسردگي از اين ميوه در برنامه غذايي خود بهره ببرند.

زالزالك، بهبود بخش زخم معده

فيبر بسيار بالاي موجود در زالزالك باعث شده است كه افراد مبتلا به مشكلات معده‌اي به مصرف اين ميوه پناه ببرند. عصاره اين ميوه داراي خواص ضد زخم براي افراد مبتلا به بيماري زخم معده است. همچنين مصرف اين ميوه مي‌تواند سوء هاضمه و دردهاي معده‌اي را به حداقل خود برساند.

مضرات و عوارض بيش‌ از حد مصرف زالزالك

زالزالك را نبايد با داروهاي قلبي، گوارشي و فشارخون به‌طور همزمان مصرف كرد مگر آن‌كه تحت نظر پزشك تجويز شود. مصرف سرخود اين ميوه براي افرادي كه اين قرص‌ها را مصرف مي‌كنند مي‌تواند خطرات جبران‌ناپذيري ايجاد كند و موجب تشديد بيماري آن‌ها شود.

حالت تهوع، استفراغ، خواب‌آلودگي، ميگرن، سرگيجه، خستگي، لكه‌هاي پوستي، بيماري‌هاي روده‌اي، سردرد و تپش قلب از عوارض مصرف بيش‌ از حد عصاره و يا دم‌نوش برگ و گل زالزالك به دليل آنتي‌اكسيدان فراوان در آن است.

زالزالك

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم تا مطلب از خواص بي‌نظير لبو در اين فصل غافل نشويد را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.