از خواص بي‌نظير لبو در اين فصل غافل نشويد

۱۷ بازديد

لبو داراي خاصيت فراواني است و يك منبع غني از فولات و منگنز، تيامين، ريبوفلاوين، ويتامين B6، منيزيم، فسفر، پتاسيم، روي، مس و سلنيوم است.

فوايد و خواص لبو

مطالعات اخير از تاثير چشمگير لبو و آب‌ لبو در بهبود عملكرد ورزشكاران، كاهش فشارخون و افزايش جريان خون حكايت دارد. با مجله دلتا در اين مطلب همراه باشيد تا با فوايد و خواص لبو بيشتر آشنا شويد.

فوايد و خواص لبو براي سلامتي

مصرف ميوه‌ها و سبزيجات موجب كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي مرتبط با سبك زندگي مي‌شود. بسياري از مطالعات حاكي از آن بوده كه مصرف بيشتر غذاهاي گياهي مانند لبو خطر چاقي، مرگ‌ و مير و بيماري‌هاي قلبي را مي‌كاهد و به افزايش سلامت پوست و مو، افزايش انرژي و كاهش وزن كمك مي‌كند. در ادامه با خواص لبو بيشتر آشنا مي‌شويد.

خواص لبو

سلامت قلب و فشارخون

محققان بر اين باورند كه اين امر به خاطر وجود مقادير بالاي نيترات موجود در آب‌ لبو است. بنابراين مصرف آب‌ لبو و سبزيجات سرشار از نيترات، يكي از راه‌هاي ارزان و موثر براي پيشگيري و درمان بيماري‌هاي قلبي و عروقي و فشارخون بالاست.

جلوگيري از زوال عقل

محققان دانشگاه ويك فارست دريافته‌اند كه نوشيدن آب‌ لبو مي‌تواند اكسيژناسيون را در مغز بهبود بدهد و پيشرفت علائم زوال عقل را در افراد مسن به تاخير بيندازد.

با افزايش سن جريان خون به برخي نواحي مغز كاهش مي‌يابد و موجب كاهش قدرت شناختي و افزايش خطر زوال عقل مي‌شود. مصرف آب‌ لبو به‌عنوان يك سبزي سرشار از نيترات مي‌تواند جريان خون و اكسيژناسيون در مغز را بهبود دهد.

كمك به بيماران ديابتي

لبو نوعي آنتي‌اكسيدان به‌نام «آلفاليپوئيك‌اسيد» دارد كه مي‌تواند به كاهش سطح گلوكز و افزايش حساسيت‌ به‌ انسولين كمك كند و از تغييرات اكسيداتيو مرتبط با استرس در بيماران مبتلا به ديابت جلوگيري كند.

بهبود گوارش و دفع

يكي‌ديگر از خواص لبو كمك به دفع و بهبود گوارش است. لبو يكي از خوراكي‌هاي سرشار از فيبر است به همين دليل مي‌تواند در جلوگيري از يبوست موثر باشد و موجب بهبود و سلامت دستگاه گوارش و دفع راحت‌تر مدفوع شود.

كاهش التهابات

«كولين» يك جز بسيار مهم و پرخاصيت لبو است كه به خواب، حركات عضلات، يادگيري و تقويت حافظه كمك مي‌كند. همچنين كولين به حفظ ساختار غشاهاي سلولي، به انتقال امواج عصبي، جذب چربي و كاهش التهابات مزمن كمك مي‌كند.

پيشگيري از سرطان

رنگ خاص لبو به خاطر وجود «بتالائين» است. بتالائين از آنتي‌اكسيدان‌هاي محلول در آب است. بر اساس مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، بتالائين مي‌تواند از سلول‌هاي سالم در برابر آثار مخرب برخي داروهاي درمان سرطان محافظت بكند. بتالائين در نابودي راديكال‌هاي آزاد موثر است. راديكال‌هاي آزاد مي‌توانند سلول‌هاي ناپايدار بدن را پيدا و نابود كنند.

منبع خوبي از پتاسيم و ساير مواد معدني

پتاسيم ماده‌ معدني مهمي است كه به عملكرد مناسب اعصاب و عضلات كمك مي‌كند. علائمي مانند خستگي، ضعف و گرفتگي عضلات از علائم كاهش سطح پتاسيم هستند. همچنين اگر سطح پتاسيم خيلي پايين بيايد، موجب ضربان غيرطبيعي قلب و تهديد زندگي فرد مي‌شود. لبو سرشار از پتاسيم است. ميانه‌روي و اعتدال در مصرف آب لبو باعث مي‌شود سطح پتاسيم در بدن در حد متعادلي باقي بماند.

محتوي ويتامين C

آب لبو منبع خوبي از ويتامين C است. ويتامين C با خاصيت آنتي‌اكسيداني‌اش موجب تقويت دستگاه ايمني مي‌شود و از سلول‌هاي بدن در برابر آسيب‌هاي ناشي از راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كند. همچنين ويتامين C به توليد كلاژن، ترميم زخم‌ها و جذب آهن كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب فوايد معجزه‌آساي مصرف فندق را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.