چگونه همسر خود را بدون مهريه طلاق دهيم؟

۲۰ بازديد

مهريه از حقوق مشخص زن محسوب مي‌شود كه به محض جاري شدن عقد ازدواج، زن مالك آن محسوب شده و مي‌تواند آن را در اختيار بگيرد مگر در شرايطي خاص.

طلاق همسر بدون مهريه

در قانون شرايطي براي طلاق دادن زن بدون مهريه يا شرايطي كه مهريه به زن تعلق نمي‌گيرد، تعريف شده است كه در اين نوشتار از مجله دلتا به موضوع طلاق همسر بدون مهريه مي‌پردازيم.

مهريه زن ناشزه

با توجه به اينكه ماده ۱۰۸۲ قانون مدني تصريح كرده است كه به محض جاري شدن نكاح، مالكيت مهريه متعلق به زن است، مرد بايد پس از ازدواج، آن را به زن تسليم كند. بنابراين اطاعت نكردن زن از شوهر( ناشزه بودن) دليل بر طلاق دادن زن بدون مهريه نمي‌شود.

اما بايد بدانيد كه عدم تمكين زن يا همان ناشزه بودن، حق نفقه (مخارج زندگي) را براي او از بين خواهد برد.

مهريه زن باكره

بر اساس قانون مدني در ماده ۱۰۹۲، اگر زن و مرد پيش از برقرار شدن رابطه كامل زناشويي طلاق بگيرند، زن مي‌تواند نيمي از مهريه خود را از مرد بگيرد.

اگر پيش از جدايي، مرد تمام مهريه يا بيش از نصف آن را به زن داده باشد، مي‌تواند آن را از زن پس بگيرد.

مهريه زن در صورت خيانت

در رابطه با اين موضوع بايد گفت كه اگر زن رابطه نامشروع با شخص ديگري داشته باشد با توجه به اينكه اين كار جرم محسوب مي‌شود، شوهر حق دارد از او به صورت كيفري شكايت كند. مجازات‌هاي مربوط به آن را از دادگاه براي زن مطالبه كند.

اما حتي اين كار باعث طلاق دادن زن بدون مهريه نخواهد شد. زن هم‌چنان حق دارد با وجود خيانت به شوهر، مهريه خود را مطالبه كند و مرد موظف است آن را بپردازد.

طلاق همسر بدون مهريه

شرايط عدم تعلق مهريه به زن

در قانون مدني شرايطي تعريف شده كه با وجود آن‌ها طلاق دادن زن بدون مهريه ممكن است يا به عبارتي مهريه به زن تعلق نمي‌گيرد:

  • بر اساس ماده ۱۰۹۸ قانون مذكور، اگر ازدواج دائم يا موقت به دليلي از دلايل قانوني، باطل محسوب شود، زن حق مهريه نخواهد داشت. چرا كه قرارداد اساسا باطل بوده و مفاد آن نيز باطل خواهد بود. اگر زن پيش از آن مهر را گرفته باشد، بايد آن را به مرد پس بدهد.
  • مورد دوم نيز زماني است كه پيش از رابطه زناشويي يا همان نزديكي، عقد ازدواج فسخ مي‌شود. به استثناء زماني‌كه دليل فسخ نوع خاصي از ناتواني جنسي مرد باشد.

بر اين اساس اگر پيش از فسخ، زن مهريه را دريافت كرده بايد به مرد بازگرداند، چون مالكيت او نسبت به مهر از بين رفته است و بر خلاف طلاق زن باكره كه مستحق نصف مهر است، زن باكره در صورت فسخ نكاح مهريه ندارد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با نكات حقوقي بيشتر چگونه زن مي‌تواند شوهر را از اشتغال منع كند؟ مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.