معرفي ۱۰ منبع گياهي سرشار از آهن

۱۳ بازديد

در اين مقاله ليست 10 منبع خوراكي گياهي و سبزيجات غني از آهن را معرفي مي‌كنيم.

منابع گياهي آهن

آهن براي انجام فرايندهاي بدن و سلامت عمومي ما حياتي است. برخي از مغذي‌ترين منابغ غذايي آهن عبارتند‌ از جلبك دريايي، گوشت قرمز، خرچنگ‌ها، شكلات و ادويه‌ها. همراه مجله دلتا باشيد تا با منابع گياهي آهن آشنا شويد.

منبع آهن، لبو

لبو در هر ۱۰۰ گرم حدود ۱.۸ ميلي‌گرم آهن دارد و به طور موثر از سرطان جلوگيري كرده و عملكرد كبد را بهبود بخشيده و باعث پاكسازي خون مي‌شود.

عدس سرشار از آهن

هر ۱۰۰ گرم عدس حاوي ۳.۳ ميلي‌گرم آهن است. عدس سرشار از فيبر بوده و به عملكرد دستگاه گوارش كمك مي‌كند. ضمن اين كه يك منبع گياهي پروتئين با كيفيت است كه براي زنان باردار و ورزشكاران مفيد است.

كلم بروكلي غني از آهن

هر ۱۰۰ گرم كلم بروكلي ۱ ميلي‌گرم آهن دارد. كلم بروكلي سرشار از ويتامين C است كه به جذب آهن و پيشگيري از سرطان كمك مي‌كند.

منبع گياهي آهن، كلم كيل

كلم كيل مقادير زيادي مواد مغذي و ويتامين و البته آهن دارد حتي بيشتر از گوشت. كلم كيل به درمان لخته‌هاي خوني و تقويت استخوان‌ها و پيشگيري از يبوست كمك مي‌كند. سطح كلسترول را كاهش داده، هضم را تسريع نموده و قلب را تقويت مي‌كند.

دانه كدو تنبل آجيلي با آهن فراوان

دانه كدو تنبل سرشار از منيزيم، روي، فسفر، ويتامين A، F، B و E است و هر ۱۰۰ گرم آن ۳.۳ ميلي‌گرم آهن دارد. ضمن اين كه سرشار از اسيدهاي چرب غير اشباع است.

مواد غذايي سرشار از آهن

اسفناج سرشار از آهن

اسفناج كم كالري است ولي فوق العاده آهن بالايي دارد، همچنين ويتامين A و آنتي اكسيدان‌هاي اسفناج هم بالا است. اگر اسفناج را بپزيد محتواي آهن آن غني‌تر مي‌شود.

ماش

حبوبات به طور كلي سرشار از آنتي اكسيدان، كربوهيدرات‌هاي پيچيده و فيبر هستند. ماش در هر ۱۰۰ گرم حاوي ۱.۸ ميلي‌گرم آهن است. مصرف ماش از ابتلا به سرطان كولوركتال پيشگيري كرده، كاهش وزن را سريع‌تر مي‌كند، همچنين از ديابت و بيماري‌هاي قلبي عروقي پيشگيري مي‌كند.

توفو

اين محصول از سويا تهيه مي‌شود و سرشار از تيامين، منيزيم، سلنيوم و كلسيم است و هر ۱۲۶ گرم از آن حاوي ۳.۶ ميلي‌گرم آهن يا ۱۹ درصد مصرف مورد نياز روزانه بدن است. مصرف توفو علايم يائسگي و بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهد.

آجيل‌ها

يكي از منابع گياهي آهن آجيل‌ها هستند. پسته، بادام، فندق به همراه خرما و انجير سرشار از آهن هستند ولي به دليل كالري بالايي كه دارند نبايد در مصرفشان زياده روي كنيد.

شكلات تلخ

هر ۳۰ گرم شكلات حاوي ۳.۲ ميلي‌گرم آهن يعني ۱۸ درصد مصرف مورد نياز روزانه و ۲۵ درصد مس مورد نياز روزانه و ۱۶ درصد منيزيم مورد نياز روزانه است. شكلات تلخ كلسترول را متعادل كرده و خطر ابتلا به حمله قلبي را كاهش مي‌دهد.

گياهي آهن

پيشنهاد مطالعه: از شما دعوت مي‌كنيم مطلب فوايد گلپر، از بهبود قلب تا تقويت حافظه را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.