۱۳ خاصيت بي‌نظير دمنوش گل گاو زبان!

۱۵ بازديد

به‌احتمال زياد، بارها اسم اين گياه بنفش خوش‌رنگ را كه مادرها و مادربزرگ‌هاي قديم دم مي‌كرده‌اند و به بچه‌هاي سرماخورده مي‌داده‌اند شنيده‌ايد.

خواص گل گاو زبان براي سلامتي

تعداد خواص مفيد و درماني گياه گل گاوزبان واقعا باورنكردني است. در اين مطلب جامع، هر آن‌چه درباره خواص گل گاو زبان براي سلامتي بايد بدانيد توضيح داده شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشيد.

درمان سرماخوردگي

روغن گل گاوزبان فعاليت ضدباكتري و ضدويروسي دارد. چند قطره از روغن آن را در آب بريزيد و بجوشانيد. اين محلول را استنشاق كنيد تا راه‌هاي هوايي شما را پاك كند و سرماخوردگي را تسكين دهد.

اثر ضداضطرابي

دو پژوهش تجربي جداگانه روي موش‌ها نشان داده است كه گل گاوزبان خواص ضداضطرابي دارد. اگر از اضطراب رنج مي‌بريد، دم‌كردۀ گل و برگ‌هاي گل گاوزبان مي‌تواند كمك‌كننده باشد. روزانه صبح‌ها ۱ ليوان از اين دمنوش را بنوشيد.

گل گاو زبان

اثر آرام‌بخشي

يكي ديگر از خواص گل گاو زبان براي سلامتي اثر آرام‌بخشي آن است. عصاره گل گاوزبان اثر آرام‌بخش دارد. كافي است برگ و گل آن را دم كنيد و قبل از خواب بنوشيد.

تسكين‌دهنده طبيعي

خاصيت تسكين‌دهندگي گل گاوزبان كاملا اثبات شده است. براي نمونه، اگر حشره‌اي شما را گزيده و جاي آن متورم شده است، مي‌توانيد برگ‌ها و گل‌هاي خرد‌شده اين گياه را در آب بريزيد و آن را روي ناحيه آسيب‌ديده بماليد. بگذاريد ۲ تا ۳ ساعت بماند. اگر نياز بود، دوباره تكرار كنيد. اين كار به تسكين ناحيه متورم كمك مي‌كند.

خاصيت آنتي‌اكسيداني

گل گاوزبان خاصيت آنتي‌اكسيداني چشمگيري دارد كه به جلوگيري از بروز بيماري‌ها و عفونت‌‌هاي مختلف كمك مي‌كند. خوردن دمنوش گل گاوزبان براي سرماخوردگي، سرفه و نظاير آن بسيار مفيد است.

خاصيت ضدافسردگي

نوشيدن چاي تهيه‌شده از برگ و گل گياه گل گاوزبان به تسكين و غلبه بر افسردگي كمك مي‌كند؛ زيرا باعث آرامش مخصوصا آرامش ذهني فرد مي‌شود.

مفيد قلب و ريه

روغن گل گاوزبان اروپايي مي‌تواند در بهبود اختلالات ريوي و عملكرد قلب مفيد باشد. چاي گل گاوزبان ايراني نيز در صورت مصرف روزانه، علائم ناراحتي قلب و ريه را بهتر مي‌كند.

خاصيت ادرارآوري

گل گاوزبان مدر است و به عبور ادرار از مجاري كمك مي‌كند. نوشيدن دم‌كرده گل گاوزبان انسداد مثانه را تسكين مي‌دهد.

ملين

گل گاوزبان به‌عنوان ملين به تقويت حركت روده كمك مي‌كند؛ بنابراين براي افرادي كه يبوست دارند مفيد است.

عامل محافظتي در برابر سرطان

عصاره گل گاوزبان حاوي فلاونوئيدها، ساپونين، ترپنوئيدهاي اشباع‌نشده و استرول‌ها است. بنابراين در تركيب با ساير داروهاي ضدسرطان براي مبارزه با تكثير سلول‌هاي سرطاني مفيد است.

بهبود علائم يائسگي

زناني كه علائم يائسگي مانند گرگرفتگي، درد و بي‌خوابي دارند استفاده از روغن گل گاوزبان آنها را تسكين مي‌دهد.

فوايد گل گاو زبان براي سلامتي

سندروم پيش ‌از قاعدگي

سندرم قبل از قاعدگي شامل علائمي مانند خستگي، نفخ و تحريك‌پذيري است. نوشيدن يك ليوان از دم‌كرده برگ و گل‌هاي اين گياه به كاهش اين علائم كمك مي‌كند.

كاهش كلسترول

افراد داراي كلسترول بالا مي‌توانند با استفاده از عصاره گل گاوزبان به‌همراه وعده‌هاي غذايي خود، كلسترول را كنترل كنند. مصرف منظم عصاره گل گاوزبان به كاهش ميزان كلسترول بد در بدن كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند خواص باورنكردني گلاب، از بهبود كرونا تا درمان سردرد!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.