درمان پريود نشدن با روش‌هاي خانگي

۳۸ بازديد

پريود نشدن و بي‌نظمي قاعدگي دلايل مختلفي دارد. براي درمان پريود نشدن به صورت خانگي و گياهي مي‌توانيد از زعفران، رازيانه و نعناع استفاده كنيد.

درمان پريود نشدن

يكي از مشكلاتي كه اكثر خانم‌ها با آن درگير هستند بي نظمي‌ها و اختلالات مربوط به قاعدگي است. اگرچه علت پريود نشدن مي‌تواند شامل موارد متعددي باشد اما منشا بيشتر آن‌ها تنبلي تخمدان و تغييرات هورموني بدن است كه به راحتي و با برخي از گياهان دارويي در دسترس قابل تنظيم و درمان است. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا به معرفي درمان‌هاي خانگي با اين گياهان دارويي مي‌پردازيم.

عادت ماهيانه

دوران قاعدگي يكي از مهمترين دوره‌هاي زندگي هر خانمي است و از آنجا كه به‌ طور معمول، خانم‌ها را يك هفته در ماه درگير مي‌كند، اهميت ويژه‌اي دارد. چرخه نرمال قاعدگي معمولا بين ۲۱ تا ۳۵ روز است و خونريزي قاعدگي به طور كلي به مدت دو تا هفت روز طول مي‌كشد. زنان معمولا ۱۱ تا ۱۳ دوره را در يك سال تجربه مي‌كنند اما افرادي كه با مشكل اختلالات قاعدگي مواجه هستند، ممكن است كمتر از شش يا هفت دوره را در يك سال داشته باشند.

از جمله عواملي كه ممكن است منجر به پريود نشدن به مدت طولاني شود عبارتند از:

  • اختلالات تغذيه‌اي
  • كاهش يا افزايش وزن
  • كم خوني
  • يائسگي
  • اختلالات تيروئيد
  • عدم تعادل هورموني
  • بيماري كبد يا سل
  • سندرم روده تحريك‌ پذير
  • ديابت
  • زايمان يا سقط جنين تازه اتفاق افتاده
  • سندرم تخمدان پلي كيستيك و اختلالات رحمي

علت پريود نشدن

علاوه بر موارد بالا شيوه زندگي نظير افزايش ورزش، سيگار كشيدن، مصرف الكل، كافئين، مسافرت، استرس و برخي داروها و قرص‌هاي جلوگيري از بارداري نيز مي‌تواند منجر به ايجاد اين مشكل شود.

درمان خانگي پريود نشدن و بي‌ نظمي‌هاي قاعدگي

براي درمان خانگي قاعدگي نامنظم (درمان پريود نامنظم) و پريود نشدن راه‌هاي مختلفي وجود دارد كه در اينجا ما به شرح برخي از آن‌ها مي‌پردازيم.

آب هويجآب هويج علاوه بر اينكه يك نوشيدني سرشار از آهن مي‌باشد، يك درمان خانگي ساده براي پريود نشدن و تنظيم دوره‌هاي نامنظم قاعدگي نيز مي‌باشد. همچنين خود هويج خام نيز عملكرد هورموني مناسب را افزايش مي‌دهد. يك ليوان آب هويج را به طور منظم به مدت سه ماه بنوشيد تا متوجه تاثيرات آن شويد.

بي نظمي قاعدگي

زعفرانيكي از روش‌هاي متداول براي زود پريود شدن مصرف زعفران است. براي اين كار مي‌توانيد پنج گرم زعفران را پس از كوبيدن، در يك ليتر آب جوش دم كنيد و هر روز صبح، ظهر و شب و هر بار يك استكان از آن را بخوريد.

نعناعتركيبي از نعناع خشك و عسل به عنوان يك درمان بسيار مناسب براي دوره‌هاي نامنظم قاعدگي مي‌باشد. همچنين اين تركيب گرفتگي عضلاني ناشي از قاعدگي را تسكين مي‌دهد. به اين منظور يك قاشق چاي‌خوري پودر نعناي خشك را با يك قاشق چاي‌خوري عسل مخلوط نموده و مصرف نماييد. براي گرفتن نتيجه بهتر به مدت چند هفته، روزي سه بار از اين تركيب استفاده كنيد.

رازيانهارتباط رازيانه و قاعدگي براي رفع مشكلات زنان بسيار زياد است. رازيانه يكي از گياهان بسيار موثر براي باز شدن قاعدگي و تنظيم شدن آن است و به علت دارا بودن خواص ضد اسپاسم عضلاني، گرفتگي‌ها و دردهاي مرتبط با سندرم پيش از قاعدگي را تسكين مي‌دهد. براي اين كار پانزده گرم تخم رازيانه را در يك ليتر آب جوش دم كنيد و با هر وعده غذا، روزانه يك استكان آب آن را بنوشيد.

زردچوبهطبع گرم زردچوبه منجر شده كه از آن در تنظيم قاعدگي و حفظ تعادل هورموني استفاده گردد. خاصيت ازدياد قاعدگي آن به تحريك جريان قاعدگي كمك مي‌كند. علاوه بر اين، خواص ضد اسپاسم و ضد التهابي آن به تسكين درد قاعدگي كمك شاياني مي‌نمايد. به مدت چند هفته (تا زمان بهبودي)، هر روز يك چهارم قاشق چاي‌خوري زردچوبه را با شير يا عسل مصرف نماييد.

درمان خانگي پريود نشدن

زنجبيلزنجبيل در درمان پريود نشدن و تنظيم چرخه قاعدگي و همچنين تسكين درد قاعدگي بسيار سودمند مي‌باشد. همچنين در مواقعي كه پريودها كوتاه است يا با تاخير همراه مي‌باشد. زنجبيل با القاي قاعدگي منجر به رفع اين مشكل مي‌شود. به اين منظور نصف قاشق چاي‌خوري زنجبيل تازه را در يك فنجان آب به مدت پنج تا هفت دقيقه بجوشانيد سپس كمي شكر به آن اضافه كنيد و روزي سه مرتبه بعد از غذا آن را بنوشيد. اين كار را به مدت يك ماه يا بيشتر ادامه دهيد.

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.