چند خوراكي مفيد براي تقويت ريه‌ها در مقابل كرونا

۲۶ بازديد

بعضي از خوراكي‌ها وجود دارند كه مي‌توانند سلامت و تقويت ريه‌ها را موجب شوند، التهاب و وجود مخاط را كاهش دهند. همچنين اين خوراكي‌ها مي‌توانند ظرفيت ريه‌ها را افزايش داده و توانايي بدن را در جلوگيري از بيماري ريه بهبود بخشند.

تقويت ريه‌ها

تقويت ريه

مراقبت و تقويت ريه‌ها در شرايط شيوع كرونا از اهميت بيشتري برخوردار است و بايد از روش‌هاي مختلفي براي محافظت از سيستم تنفسي خود بهره بگيريد. در ادامه چند خوراكي كه براي تقويت ريه‌ها بسيار مفيدند آورده شده است. با مجله دلتا همراه ما باشيد.

موز

موزها سرشار از پتاسيم بوده و گزينه‌اي عالي براي بهبود عملكرد ريه‌ها محسوب مي‌شود. پتاسيم براي سلامتي و عملكرد خوب ريه ضروري است. در كنار موز، آووكادو، كدو سبز و پرتقال نيز منابع ديگر پتاسيم شناخته شده‌اند.

گوجه فرنگي

گوجه فرنگي

گوجه فرنگي نيز سرشار از پتاسيم است كه براي سلامت ريه‌ها ضروري است. همچنين يك مطالعه كه توسط محققان دانشكده بهداشت عمومي جان هاپكينز بلومبرگ انجام شده نشان داده كه يك رژيم غذايي حاوي گوجه فرنگي باعث كاهش تخريب بافت ريه در افراد سابقاَ سيگاري مي‌شود.

گوجه فرنگي همچنين سرشار از ويتامين C است كه نه تنها سيستم ايمني را تقويت مي‌كند، بلكه مي‌تواند به طور خاص سلامت ريه‌ها را نيز بهبود بخشد.

بخشي از خواص آنتي‌اكسيداني گوجه فرنگي در مقابله با عفونت‌هايي مانند ذات‌الريه كه سلامت ريه‌ها را تهديد مي‌كند مفيد بوده و از آسيب راديكال‌هاي آزاد به سلول‌هاي ريه‌ها جلوگيري مي‌كند.

سيب‌زميني شيرين

سيب‌زميني شيرين مانند گوجه فرنگي و انواع توت‌ها  سرشار از كاروتنوئيدها و آنتي‌اكسيدان‌ها است. غذاهاي سرشار از آنتي‌اكسيدان مي‌توانند به تقويت سلامت ريه‌ها در سطح سلولي كمك كنند.

مانند ساير سبزيجات نارنجي رنگ، سيب زميني شيرين نيز سرشار از ويتامين A است كه از پوشش‌هاي تنفسي حمايت مي‌كند و خطر عفونت‌هاي ريه را كاهش مي‌دهد.

ماهي چرب

ماهي چرب

اسيدهاي چرب امگا ۳ در ماهي‌هاي چرب مانند سالمون مي‌توانند به كاهش علائم بيماري‌هاي ريوي مانند بيماري مزمن انسدادي ريه (COPD) و آمفيزم كمك كنند.

امگا ۳ همچنين داراي خاصيت ضد التهابي است كه نشان داده شده به طور موثر با احتمال ابتلا به بيماري ريه مبارزه مي‌كنند.

امگا ۳ موجود در ماهي عملكرد ضد التهابي بدن و قلب و عروق را نيز بهبود مي‌بخشد. اين بدان معني است كه براي هرگونه التهاب در ريه‌ها يا دستگاه تنفسي مفيد واقع مي‌شود.

ماهي‌هاي چرب همچنين سرشار از ويتامين D هستند كه يكي از مهم‌ترين ويتامين‌ها براي سلامتي ريه‌ها بوده و در افراد مبتلا به آسم نقش محافظتي دارد.

قارچ

قارچ‌ يكي از منابع گياهي ويتامين D است. مصرف بيشتر اين قارچ‌ها مي‌تواند به كاهش التهاب مسيرهاي هوايي كمك كند.

قارچ‌ به طور كلي براي سلامت ريه‌ها مفيد است و مي‌تواند همزمان سيستم ايمني بدن را نيز تقويت كنند. قارچ‌هاي سرچماقي نيز به طور ويژه براي ريه‌ها مفيد بوده و به تنظيم تعادل رطوبت در ريه‌ها كمك مي‌كنند.

تخم‌‌مرغ

تخم‌‌مرغ

تخم‌مرغ حاوي پروتئين با كيفيت بالا است كه به حمايت از سلامت ريه‌ها و حفظ ماهيچه‌هاي تنفسي قوي كمك مي‌كند.

پروتئين همچنين از عملكرد سيستم ايمني و بهبود زخم‌ها نيز حمايت مي‌كند. تخم‌مرغ سرشار از ويتامين D و چربي‌هاي سالم است كه براي سلامت ريه‌ها مفيد است.

سيب

سيب سرشار از كوئرستين است كه داراي خواص آنتي هيستامين، ضد التهابي و آنتي‌اكسيداني است و مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري مزمن ريوي، آسم و برونشيت را كاهش دهد.

آويشن

آويشن

آويشن به طور خاص يك داروي عالي براي سرفه است. اين گياه همچنين به تنفس و گلو نيز كمك مي‌كند. اين گياه همچنين براي درمان برونشيت نيز پيشنهاد مي‌شود.

زنجبيل

زنجبيل براي سلامتي ريه‌ها بسيار مفيد است. نه تنها زنجبيل داراي خواص ضد التهابي است، بلكه تأثير آرامش بخش در عضلات دارد كه به باز شدن مجاري هوايي كمك مي‌كند.

تقويت ريه‌ها

سير

سير  آنتي‌اكسيدان‌هايي را تأمين مي‌كند كه مي‌تواند به محافظت از سلول‌هاي موجود در ريه‌ها و دفاع در برابر آسيب‌هاي راديكال آزاد كمك كند.

ترب كوهي

ترب كوهي و واسابي (ترب ژاپني) مي‌توانند سينوس‌ها و مخاط نازك رقيق در ريه‌ها را تحريك كنند. تحقيقات همچنين نشان مي‌دهد كه ترب كوهي آنزيم‌هاي مقابله با سرطان را فعال مي‌كند.

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.