آيا استرس مي‌تواند باعث چاقي شود؟

۳۰ بازديد

احتمالاً مي‌دانيد استرس پيش نياز بسياري از مشكلات است! اما آيا مي‌دانيد كه استرس مي‌تواند باعث چاقي شما شود؟

تاثير استرس بر چاقي

تاثير استرس بر چاقي

استرس، از راه‌هاي مختلفي بر ذهن و بدن شما، تاثير مي‌گذارد. استرس مي‌تواند باعث خستگي شما شود، خلق و خوي شما را تغيير دهد، اما آيا مي‌تواند بر وزن شما، تاثير بگذارد؟ در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره تاثير استرس بر چاقي صحبت خواهيم كرد.

استرس چگونه شما را چاق مي كند؟

استرس مي‌تواند روي سلامت فيزيكي، روحي و احساسي شما اثرگذار باشد. استرس بر بدن شما تأثيرگذار است، حتي اگر متوجه آن نشويد. اما رابطه استرس و افزايش وزن دقيقا چيست؟

چاق شدن

تاثير كورتيزول

كورتيزول هميشه در جريان خون وجود دارد و به حفظ فشارخون و توليد انرژي براي بدن كمك مي‌كند. كورتيزول، سوخت و ساز چربي‌ها و كربوهيدرات‌ها را براي انرژي بدن تشديد و فعال كرده و همچنين پخش انسولين براي حفظ ميزان قندخون را افزايش مي‌دهد. درنتيجه، مي‌تواند باعث افزايش اشتها به منظور حفظ ميزان انرژي و انسولين شود.

در زمان استرس، وقتي كورتيزول اضافي ترشح مي‌شود، الگوهاي طبيعي ميزان كورتيزول مختل مي‌شود. بطور طبيعي ،بالاترين ميزان كورتيزول صبح‌ها و پايين‌ترين ميزان آن شب‌ها است.

اختلال دراين الگو مي‌تواند موجب افزايش وزن و چاقي شود. كورتيزول مي‌تواند پيام و علائم گرسنگي را آشفته كرده و تشويق‌تان كند تا چربي بيشتر و كربوهيدرات‌هايي بخوريد كه بدن مي‌تواند آن‌ها را به انرژي تبديل كند.

در گذشته كه در زندگي فعاليت‌هاي بدني زيادي وجود داشت، اين كالري‌ها به راحتي مصرف مي‌شدند اما امروزه بخش عمده استرس ما به دليل مشغله‌هاي زياد و گرفتاري‌هاي مالي است. در نتيجه هنگام استرس قادر نيستيم اين كالري‌هاي اضافي را بسوزانيم.

افزايش وزن

استرس و خوردن هيجاني

مصرف كالري بيشتر از اندازه‌اي كه بتوانيد مصرفش كنيد موجب افزايش وزن‌تان مي‌شود. هدف، رسيدن به تعادل ميان تغذيه سالم و ورزش است تا سوخت و ساز كالري‌هايتان را افزايش دهيد. بسياري از افراد انگيزه‌هاي هيجاني دارند كه باعث تغذيه ناسالم مي‌شود.

يك خبر بد و ناخوشايند مي‌تواند شما را به سمت رستوران فست فود بكشاند، براي يك مدت كوتاه، لذت خوردن برگر چرب و سيب زميني برشته به شما كمك مي‌كند تا احساس بهتري داشته باشيد و بعد از گذشت اين مدت كوتاه، اين احساس خوب وقتي كه فهميديد چقدر كالري ناخواسته مصرف كرده‌ايد، فروكش مي‌كند و از بين مي‌رود اما ديگر خيلي دير شده! و اين مي‌تواند شروع يك چرخه معيوب و هميشگي باشد.

افسردگي ناشي از پرخوري باعث پرخوري مجدد و بيشتر براي رسيدن به احساس بهتر مي‌شود و اين دور همچنان تكرار مي‌شود. بدين ترتيب، استرس و ناراحتي چه باهم و چه جدا ازهم مي‌توانند مستقيما به افزايش وزن و چاقي ناخواسته منجر شوند.

تاثيرات استرس

راه حل‌هايي براي مقابله استرس و جلوگيري از چاق شدن

يكي از واضح‌ترين راه‌ها براي حل اين مشكل، اين است كه سبك زندگي را تغيير دهيم و روش‌هاي مقابله با استرس را بياموزيم تا در زندگي‌مان استرس، كاهش يابد يا بطور كل، استرس از زندگي‌مان حذف شود. يكي از روش‌هاي بارز مقابله با استرس، فعاليت فيزيكي است. اينكار، نه تنها هورمون استرس را از بين مي‌برد، بلكه بتا اندروفين آزاد مي‌كند و باعث مي‌شود كه احساس آرامش و خردسندي كنيد.

شايد مهمترين نكته اين باشد كه تمرينات منظم، در آينده شما را در برابر استرس مقاوم مي‌كند. انجام ورزش‌هاي منظم براي شما بسيار مفيد خواهد بود، زيرا افزايش كورتيزول در شرايط استرس زا را كاهش مي‌دهد.

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.