خواص بي نظير شكلات تلخ كه از آن بي خبر هستيد

۲۸ بازديد

شكلات تلخ سرشار از كاكائو است و نه تنها خوشمزه است بلكه ضد افسردگي، ضد پيري پوست، ضد چاقي تنها بخشي از مزاياي شكلات تلخ محسوب مي‌شوند.

خواص شكلات تلخ

مزاياي شكلات تلخ چيست؟

شكلات تلخ يا شكلات سياه، داراي مقدار زيادي كاكائو، فلاونيدها و فلاوانول‌ها است. فلاوانول‌ها كه به طور طبيعي در دانه‌هاي كاكائو وجود دارند نوعي آنتي اكسيدان هستند و مهمترين ماده تشكيل دهنده شكلات هستند كه به فعاليت فكري انسان كمك مي‌كند. مصرف كاكائوي سرشار از فلاوانول مقاومت پوستي افرادي كه در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشيد قرار مي‌گيرند را تحت تاثير قرار مي‌دهد يعني پوست اين افراد ديرتر دچار چين و چروك هاي پوستي مي‌شود. در اين مطلب از مجله دلتا درباره خواص شكلات تلخ صحبت خواهيم كرد.

فوايد شكلات تلخ

شكلات تلخ سرشار از مواد معدني

شكلات تلخ سرشار از مواد معدني چون منيزيم، فسفر، پتاسيم، آهن، روي و ويتامين‌هايي مثل ويتامين‌هاي گروه ب است. شكلاتي كه به خوبي انتخاب شود رژيم غذايي را متعادل مي‌كند. پس شكلات تلخ را انتخاب كنيد و از انتخاب بيسكويت‌هاي شكلاتي يا دسرهاي شكلاتي شيرين كه ارزش غذايي چنداني ندارند، دوري كنيد.

پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي-عروقي

فلاونوئيدهاي موجود در شكلات تلخ و كاكائو براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي-عروقي بسيار با اهميت هستند. اين آنتي اكسيدان‌ها در واقع ميزان كلسترول بد (ال.دي.ال) را در خون كاهش مي‌دهند و خاصيت كششي رگ‌هاي خوني را در بدن حفظ مي‌كنند.

شكلات تلخ ضد افسردگي طبيعي

شكلات تلخ گزينه بسيار مناسبي براي تقويت روحيه است. زيرا داراي منيزيم است و اين ماده معدني به علت اثرات آرامش بخش شناخته شده است. شكلات يك ضد افسردگي طبيعي است.

پيشگيري از فشار خون بالا و ديابت نوع دو

شكلات تلخ ماده غذايي سالمي است كه از فشار خون بالا جلوگيري مي‌كند. فلاونوئيد موجود در شكلات تلخ ، فشار خون را به طور قابل توجهي پايين مي‌آورد و به ثابت نگه داشتن آن كمك شاياني مي‌كند. همچنين شكلات تلخ مانع از بروز ديابت نوع دو نيز مي‌شود.

درمان افسردگي

خواص ضد چاقي شكلات تلخ

ميان مصرف غذاهاي غني از فلاونوئيدها مانند چاي سبز، ميوه‌ها، سبزي‌ها و جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي-عروقي رابطه مهمي وجود دارد.

شكلات سرشار از چربي و كربوهيدرات‌ها است و به طور متوسط هر ۱۰۰ گرم شكلات، ۵۰۰ كالري انرژي دارد و نبايد از رژيم غذايي حذف شود.

خوردن روزانه مقداري شكلات به جاي ساير مواد غذايي پركالري و بدون ارزش غذايي توصيه مي‌شود. بهتر است روزانه حدود ۳۰ گرم شكلات تلخ ۷۰ درصد بخوريم.

شكلات تلخ به دليل كالري و چربي پايين به كاهش وزن كمك مي‌كند. براي گشادي عروق ناشي از جريان خون مفيد است و جريان خون را در آن‌ها آسان مي‌كند.

كاهش وزن

جوان سازي

يكي از ده ماده غذايي جوان‌سازي شكلات تلخ است. كاكائو در واقع يكي از مواد غذايي سرشار از فلاونوئيد و به ويژه آنتي اكسيدان كاتچين است و اين آنتي اكسيدان به داشتن بدني جوان تر و پوياتر كمك مي‌كند. شكلات تلخ از پوست در برابر تأثيرات پيركننده نور خورشيد محافظت مي ‌كند.

از ديگر خواص مفيد شكلات تلخ مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • شكلات تلخ خاصيت فرح بخشي دارد.
  • فشار خون را پايين مي‌آورد.
  • مصرف كاكائو با كاهش بيماري هاي قلبي و سكته در ارتباط است.
  • سرعت گردش خون را در مغز بهبود مي‌بخشد .
  • مصرف شكلات تلخ بر بهبود فعاليت ذهني به خصوص در زمان سالمندي و فراموشي ناشي از آن بسيار مؤثر خواهد بود.
  • شكلات‌هاي تيره و تلخ به علت داشتن آنتي‌اكسيدان و فلاونونيدها، براي درمان بيماري‌هاي قلبي عروقي و افزايش مقاومت بدن مؤثر شناخته شده است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.