كمبود چه ويتامين‌‌هايي باعث بي‌خوابي مي‌شود؟

۱۷ بازديد

ويتامين‌ها از جمله عواملي هستند، كه تاثيرات بسيار زيادي را در روند خواب ايفا مي‌كنند.

اثر كمبود ويتامين در بي خوابي

رژيم غذايي ما تاثير چشمگيري بر وضعيت خوابمان دارد؛ اما تشخيص تاثير هر ماده مغذي بر خواب دشوار است. برخي ويتامين‌ها و مواد مغذي مي‌توانند به تنظيم ساعت بيولوژيك بدن و خواب بهتر كمك كنند. در ادامه اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي موضوع اثر كمبود ويتامين در بي خوابي مي‌پردازيم.

اثر كمبود ويتامين در بي خوابي

ويتامين D

كمبود ويتامين D با كوتاه‌شدن مدت خواب در ارتباط است. ميان خواب ناكافي و كمبود ويتامين D در بدن افراد ارتباطي برقرار است. اين تاثير در افراد ۵۰ساله و مسن‌تر به صورت شديدتر ديده مي‌شود. همچنين كمبود ويتامين D بر كيفيت خواب افراد هم تاثير منفي دارد. ويتامين D با كمك به تنظيم ساعت زيستي يا ساعت بيولوژيكي بدن، به خواب بهتر كمك مي‌كند.

كمبود ويتامين و بي خوابي

ويتامين E

ظرفيت آنتي‌اكسيداني ويتامين E به بهبود مشكلات خواب و مشكلات ناشي از كم خوابي كمك مي‌كند. اين ويتامين در كاهش گر گرفتگي و عرق ‌كردن‌هاي شبانه در زنان يائسه موثر است و كيفيت خواب آن‌ها را افزايش مي‌دهد. مبتلايان به وقفه تنفسي در خواب اغلب دچار كمبود ويتامين E هستند. افزايش مصرف ويتامين E در كنار ويتامين C و ساير آنتي‌اكسيدان‌ها در بهبود تنفس و كيفيت خواب در مبتلايان به وقفه تنفسي در خواب موثر است.

ويتامين B۶

كمبود ويتامين B۶ با كاهش علائم بي‌خوابي يا كم‌خوابي و افسردگي در ارتباط است. ويتامين B۶ به افزايش ترشح هورمون سروتونين و ملاتونين كمك مي‌كند. هر دوي اين‌ هورمون‌ها در بهبود خلق‌ و خو و خواب موثرند.

منيزيم

منيزيم به‌خاطر توانايي‌اش در درمان بي‌خوابي شناخته‌شده است. منيزيم ‌به كاهش تنش‌ها و ايجاد آرامش كمك مي‌كند و فرد را براي خوابيدن آماده مي‌كند. منيزيم هورمون استرس، يا همان كورتيزول را كاهش مي‌دهد. هورمون كورتيزول در ايجاد بيداري موثر است.

آهن

كمبود آهن ممكن است، موجب بروز سندرم پاي بي‌قرار شود. در اين حالت، افراد در رختخواب پاهاي‌شان را مدام‌ تكان مي‌دهند كه اين امر خوابيدن‌شان را با مشكل مواجه مي‌كند. زنان دچار كمبود آهن بيشتر از مردان در معرض مشكلات خواب قرار دارند.

پيشنهاد مطالعه: شما را دعوت مي‌كنيم به مطالعه مطلب ارزشمند ۵ مسكن طبيعي شگفت‌انگيز براي تسكين درد!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.